سئو کلاه سفید ( white hat seo ) چیست؟ + بررسی مزایا و معایب

سئو کلاه سفید

مقدمه :

سئو کلاه سفید، کلاه خاکستری و کلاه سیاه اصطلاحاتی هستند که حتما تا به حال به گوشتان خورده است. ما در این بخش قصد داریم تا شما را تکنیک‌های روش کلاه سفید آشنا سازیم. سئو کلاه سفید چیست؟ سئو کلاه سفید یا ( white hat SEO ) بدین معناست که از روش‌های مورد قبول گوگل سایت خود را سئو و بهینه سازی نمایید. سئو کلاه سفید به یک سری تکنیک‌هایی گفته می‌شود که باعث بهبود رتبه سایت شما ضمن رعایت صداقت و اصول بهینه سازی صحیح برای موتورهای جست و جو می‌شود. این اصول و قوانین توسط گوگل ایجاد شده است. تولید محتوای کاربر پسند، سئو فرندلی بودن سایت، استفاده بهینه از کلمات کلیدی در سایت از جمله موارد مهم در سئو کلاه سفید است. این بخش از بلاگ آموزش تکنیک‌های سئو کلاه سفید برای افراد مبتدی و علاقه‌مند به حوزه سئو مناسب می‌باشد.

سئو کلاه سفید چیست؟ 

سئو کلاه سفید به طور خلاصه به نوعی از استراتژی‌ها و تکنیک‌هایی به منظور بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود که با در نظر گرفتن قانون‌هایی که موتور جستجو به خصوص گوگل، معین نموده است، انجام می‌شود. در حقیقت سئو کلاه سفید (white hat SEO  )، با بهره گرفتن از یک سری تکنیک‌هایی که توسط گوگل طراحی شده‌اند، موجب بالا رفتن رتبه سایت شما می‌شوند. در بخش‌های بعدی به بررسی تکنیک‌ها و اصول سئو کلاه سفید می‌پردازیم.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

اهمیت سئو کلاه سفید 

روزانه میلیاردها جست و جو در موتور جست و جوی محبوب گوگل انجام می‌شود و طبق آمار رسمی، کاربران تنها از صفحه اول گوگل بازدید می‌کنند. برای آن که شانس دیده شدن شما توسط کاربران افزایش پیدا کرده و بتوانید برای حرفه خود مشتریانی کسب نمایید نیاز دارید تا به صفحه اول گوگل برسید. اما برای اینکه محبوب گوگل شوید و گوگل شما را در نتایج به کاربران نمایش دهید نیاز دارید تا یک سری تکنیک‌های مورد تایید گوگل را روی سایت خود اجرا کنید. چرا می‌گوییم اصول مورد تایید گوگل را اجرا کنید؟ زیرا گوگل قوانینی را برای سئو مسترها ایجاد کرده و در صورتی که از روش‌های غیرقانونی (سئو کلاه سیاه) جهت افزایش رتبه سایت خود استفاده کنید، سایت شما توسط گوگل پنالتی می شود.

تولید محتوا با کیفیت 

محتوا، محتوا و باز هم محتوا. اگر می‌خواهید یک استراتژی خوب برای سئو وب سایت خود پیاده سازی کنید نیاز دارید تا محتوای با کیفیت را به کاربران ارائه کنید. متناسب با هدف و حوزه کسب و کار خود یک محتوا اختصاصی تولید کنید. محتوای شما باید روان و بدون غلط املایی بوده و از علائم نگارشی به صورت صحیح استفاده کنید.

افزایش سرعت سایت

سرعت سایت یکی از فاکتورهای مهم و حیاتی برای موتور جست و جوی گوگل است. تحقیقات نشان داده است افراد بیشتر از 3 ثانیه برای لود سایت صبر نخواهند کرد و فورا سایت شما را ترک می‌کنند. بررسی سرعت سایت با ابزارهای مختلفی مانند سایت gtmetrix و ابزار گوگل insight بررسی می‌شود. آدرس سایت خود را در این دو ابزار وارد کرده و سرعت سایت خود را مشاهده کنید. ابزار جی تی متریکس آمار دقیق از وضعیت سرعت سایت و لود سایت به شما می‌دهد. هم چنین توضیحات کوتاهی راجع به مشکلات سایت داده و از شما می‌خواهد این مشکلات را رفع کنید.

اصول و تکنیک‌های سئو کلاه سفید

با یاد گرفتن نکته‌ها و روش‌های سئو کلاه سفید، قادر خواهید بود تفاوت بسیاری در رتبه سایت خود در موتور جستجو ایجاد نمایید. در ادامه به بررسی این نکات خواهیم پرداخت :

  • محتوای دارای کیفیت بالا :

از اصلی‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه سفید، تولید محتوای باکیفیت می‌باشد. به منظور اینکه بتوانید ترافیک سایت خود را بهبود ببخشید، باید از محتوای باکیفیت بهره بگیرید؛ یعنی بازم است که مطالب و متن‌های مفید و جذاب ارائه دهید.

برای اینکار لازم است خود را جای کاربر سایت بگذارید و تصور کنید که کاربر به دنبال چیست و سوالات او را حدس بزنید تا درک بهتری از خواسته‌های آن‌ها پیدا نمایید.

بسیار مهم است که کاربر را در سایت نگه دارید و نگذارید که او برای یافتن پاسخ سوالات خود به صفحه گوگل برگردد و وارد سایت دیگری شود. در ضمن، توجه داشته باشید که برای مقالات خود با توجه به موضوع یک عنوان جذاب و گیرا انتخاب کنید تا مخاطب را به مطالعه آن ترغیب نماید.

  • استفاده درست از کلمات کلیدی :

در گذشته کلمات کلیدی یک بخش ابزار بسیار مهم به منظور دستکاری الگوریتم‌های گوگل بود و برخی از وب‌مستران با تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی به خصوصی، نتایج رتبه‌بندی را به نفع خود تغییر می‌دادند. ولی با گذشت زمان این تکنیک با به‌روزرسانی‌های بسیاری که گوگل داشته است، از همچین فعالیت‌های اسپمی جلوگیری می‌شود.

استفاده بجا و صحیح از کلمات کلیدی را میتوان یک روش مهم از سئو کلاه سفید به شمار آورد و رعایت نکردن آن ممکن است باعث شود که سایت در رده سئو کلاه سیاه شناخته شود.

در اصول سئو کلاه سفید، کلمات کلیدی صرفا به یک کلمه برنمی‌گردند و در حقیقت به تمام یک عبارت و یا حتی مجموعی از عبارات که در جایگاه درست استفاده می‌شوند به هدف کاربر اشاره دارند، گفته می‌شود.

  • سئو کلاه سفیدبه‌روزرسانی محتوای قدیمی سایت

طبق الگوریتمی که گوگل تعیین نموده است، به‌روز بودن تاریخ انتشار مطالب سایت به علاوه کیفیت محتوا جزو فاکتورهای مهم به حساب می‌آیند. به این خاطر که خیلی از اطلاعات با گذر زمان دچار تغییر شده و امکان دارد که دیگر از نظر علمی و… دیگر اعتبار نداشته باشند.

بعضی اوقات حتی با اضافه نمودن چند عکس و یا جابه‌جایی کلید واژه‌های اصلی در مطالب قدیمی قادر خواهید بود محتوای سایت خود را آپدیت کنید. به‌روزرسانی یکی دیگر از روش‌های سئو کلاه سفید است که به بالا رفتن رتبه سایت کمک شایانی می‌کند.

  • لینک‌سازی 

یکی دیگر از تکنیک‌های خوب سئو کلاه سفید، لینک‌سازی و دریافت لینک از دیگر سایت‌ها یا بک لینک می‌باشد.

لینک‌سازی یعنی اضافه نمودن لینک‌های داخلی و پیوند دادن مطلب به منابع خارجی مرتبط. نتیجه این کار در بلند مدت مشخص شده و کمک زیادی به شما می‌کند.

بک لینک در سئو کلاه سفید یکی از تکنیک‌هایی است که گوگل آن را در زمان امتیازدهی مورد بررسی قرار می‌ده  و باید نسبت به آن دقت ویژه‌ای به خرج دهید. اگر محتوای شما حتی توسط یک کاربر مورد توجه قرار گیرد و آن را به اشتراک گذارد، اعتبار سایت شما بیش‌تر خواهد شد.

همچنین عضو شدن در شبکه‌های اجتماعی نیز یکی از روش‌های خوب سئو کلاه سفید است که به شما کمک می‌کند ارتباط نزدیک‌تری با کاربران داشته باشید و از این راه به سایت خود لینک دعید یا با به اشتراک گذاری مطالب شما توسط دیگران، بک لینک دریافت نمایید.

  • بازاریابی محتوا 

از عوامل مهم در رتبه‌بندی در گوگل، بازاریابی محتوا است. شما لازم است محتوای باکیفیت را برای افراد مناسب منتشر نمایید. 

برای این کار می‌توانید محتوای خود را در شبکه‌های مجازی به اشتراک بگذارید، لینک‌سازی کنید، در وب‌سایت‌های معتبر نشر دهید و یا محتوای ایمیلی درست کنید. صرفا برای بازاریابی محتوا، باید محتوای خود را در مقابل مخاطب مناسب قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا به سوال سئو کلاه سفید چیست پاسخ مفید و مناسبی دهیم و مجموعی از برخی از تکنیک‌های مهم سئو کلاه سفید را مورد بررسی قرار دهیم تا با رعایت این روش‌ها و به کارگیری آن‌ها، از قرار گرفتن در لیست‌ سایت‌های سئو کلاه سیاه جلوگیری کرده و رتبه خوبی در گوگل کسب نمایید.