سایت مپ Sitemap چیست؟


مقدمه

وقتی می‌خواهید برای اولین بار به مکانی بروید که راهی پر پیچ و خم و طولانی دارد، طبیعتا از یک نقشه راهنما برای یافتن مسیر و مقصد خود بهره می‌گیرید. حال چیزی مشابه این را در مورد گوگل تصور کنید. ربات‌های گوگل که وارد سایت شما می‌شوند باید راهی برای ایندکس کردن بین صفحات متعدد پیدا کنند و قطعا آن‌ها هم برای این امر به چیزی مشابه یک نقشه نیاز پیدا خواهند کرد. سایت مپ یا همان نقشه سایت پاسخ نیاز آن‌ها خواهد بود. برای این که به صفحه شما یک رتبه تعلق بگیرد، باید قبل از هر چیزی از زیر دست ربات‌های گوگل رد شده و ارزیابی شود. بنابراین داشتن سایت مپ بخش کلیدی و با اهمیتی از روند بهینه‌سازی سایت شما محسوب می‌شود که در بخش تخصصی سئوی تکنیکال سایت انجام می‌گیرد. در این مطلب به چگونگی کارکرد این قابلیت و مزایای آن اشاره خواهیم نمود.

سایت مپ چیست؟

سایت مپ فایلی است که لیستی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین متحواهای موجود در سایت را در بر دارد. با کمک سایت مپ، تمام محتوای مهم و اصلی سایت لیست می‌شود تا ربات‌ها و خزنده های گوگل بتوانند آنها را ایندکس کنند. به عبارتی دیگر نقشه سایت ابزاری مهم برای کراول شدن صفحات توسط خزنده ها می‌باشد و به آن‌ها می‌فهماند که کدام محتواها از بقیه مهم‌تر هستند.

سایت مپ چه کاری انجام می‌دهد؟

اولویت بندی محتواهای مهم سایت و فهماندن آن به ربات‌های گوگل کاری است که نقشه سایت انجام می‌دهد. نوعی دیگر از سایت مپ نیز وجود دارد که بر مبنای HTML است و در آن لیستی از مهم‌ترین فایل‌های موجود در سایت قرار دارد. این نوع از نقشه سایت، بیشتر توسط کاربران مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانند به راحتی و سرعت محتوای موجود در سایت را بسنجند، بیابند و از آن بهره ببرند.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

انواع سایت مپ

در کل دو نوع نقشه سایت وجود دارد که هر کدام از آن‌ها کاربرد خودش را دارد. در این قسمت به اختصار به توضیح هر یک خواهیم پرداخت:

  • نقشه سایت XML: موتورهای جستجو از این نوع سایت مپ استفاده می‌کنند تا ساختار سایت‌ها را یاد بگیرند. این نوع، همان نقشه سایتی است که به صورت فایلی شامل مهم‌ترین محتواهای هر صفحه می‌باشد. قرار دادن URL صفحات سایت در سایت مپ ایندکس شدن سایت شما را تضمین می‌نماید. یعنی اگر یک نقشه سایت از کدهای XML خوب استفاده کند، آدرس‌های مرتبی و معتبری برای کرولرها فراهم می‌نماید و سایر نیازمندی‌های موتورهای جستجو را نیز برآورده می‌کند که در نتیجه، شانس دیده شدن صفحات مختلف سایت شما بالا می‌رود.
  • نقشه سایت HTML: این نوع از نقشه سایت، شامل لیستی از فایل‌های اصلی موجود در سایت شما است. می‌توان گفت این سایت مپ بیشتر مورد استفاده کاربران می‌باشد چرا که آن‌ها از این امکان استفاده می‌کنند تا در سایت شما به محتوایی که دنبال آن می‌گردند، برسند.

سایت مپ چیستهمه سایت ها به سایت مپ نیاز دارند؟

همه سایت ها می‌توانند برای بهتر دیده شدن توسط گوگل از سایت مپ استفاده کنند؛ اما در صورتی که سایت جز مواردی که در ادامه گفته شده باشند، استفاده از آن ضروری است؛
می‌دانید که در صورت وجود لینک های داخلی و خارجی، ربات های گوگل به صفحات مختلف سایت خزیده و آن را ایندکس می‌کنند. اما در صورتی که سایت خود را جدیدا ساخته ‌ید و هنوز شروع به لینک سازی نکرده‌اید بهتر است از نقشه سایت بهره مند شوید.

  • اگر تعداد صفحات سایت شما واقعا زیاد باشد و تمامی صفحات توسط خزنده های گوگل بررسی نشوند.
  • اگر در محتواهای ایجاد شده، به صفحات مهم لینک داده نشده باشد.
  • اگر محتوای آرشیو شده سایت شما به خوبی صفحات فعال آن لینک نشده باشند.
  • در صورتی که محتوای شما از نوع آدرس داینامیک باشد.
  • اگر در سایت از محتواهایی از نوع غیر متنی مانند محتوای فلش استفاده شده است و یا اگر تشخیص و شناسایی صفحات سایتتان بسیار دشوار باشد.

اهمیت sitemap

توسط سایت مپ، اهمیت صفحات مختلف شما تشخیص داده می‌شود. در صورتی که می‌خواهید در برخی کلمات افزایش رتبه در گوگل داشته باشید و در واقع روی سئو سایت کار کنید، می‌توانید آن را به گوگل توسط سایت مپ معرفی کنید. اگر مطالب خود را به طور مرتب به روز رسانی می‌کنید حتما نقشه سایت آنها را ثبت کنید.

چگونه نقشه سایت بسازیم ؟

  • نحوه ساخت سایت مپ در وبمستر تولز :وارد سرچ کنسول شوید، و در بخش سایت مپ در سمت چپ شوید. در صورتی که می‌خواهید سایت مپ ایجاد کنید، آدرس سایت را در قسمت سمت راست وارد و گزینه ADD را کلیک کنید.

ساخت سایت مپ در وردپرس :اگر سیستم مدیریت محتوای شما وردپرس باشد، به راحتی با استفاده از افزونه یوست سئو می‌توانید نقشه سایت بسازید. به این صورت که وارد افزونه سئو شده و در زبانه قابلیت ها و یا همان Features شده، بخش نقشه سایت را فعال کنید.
اگر سایت مپ داشته باشید و یا می‌خواهید مطمئن شوید، می توانید روی نشانه علامت سوال نگه دارید.

یکی از مزیت های مهم یوست سئو داینامیک بودن آن می‌باشد. به این شکل که در صورت ایجاد صفحه جدید نقشه آن نیز به صورت اتوماتیک ثبت می‌شود.
اگر از افزونه سئو استفاده می‌کنید میتوانید از افزونه عالی Google XML Sitemaps استفاده کنید.

نقشه سایت در صورت استفاده از cms اختصاصی

در صورتی که سیستم مدیریت محتوا شما وردپرس نیست شما می‌توانید از ابزار تولید سایت مپ استفاده کنید. به عنوان مثال ابزار XMLSitemaps به راحتی نقشه سایت شما را می‌سازد و به شما تحویل می‌دهد. وارد سایت شوید و آدرس سایت خود را وارد نموده، نقشه سایت شما بعد از چند ثانیه آماده می‌شود و برای شما ارسال می‌گردد.

سخن پایانی

سایت مپ به منزله نقشه راهنمایی برای ربات‌های گوگل است تا صفحات سایت شما را به درستی ایندکس کنند. با استفاده از انواع مختلف این قابلیت، هم کاربران و هم ربات‌های گوگل راه خود را در صفحات شما پیدا خواهند نمود و کاربران به محتوای مورد نظر خود و ربات‌ها به عملکرد صحیح ایندکس کردن می‌رسند. این موضوع در بالا بردن رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت وب نگاه مراجعه نمایید.

 

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *