آشنایی برترین الگوریتم‌های گوگل برای سئو

الگوریتم های گوگل

بهینه سازی سایت یا سئو تقریبا بدون دانستن الگوریتم‌هایی است که توسط گوگل به کاربران معرفی شده است غیر ممکن است و شما باید به خوبی با این موارد اشنا باشید. الگوریتم تقریبا هر روز توسط گوگل تغییر می‌کنند. در واقع شما باید بر پایه این الگوریتم‌ها وبسایت خود را بهینه سازی کنید تا بتوانید رتبه و ترفایک مناسبی کسب کنید. البته هر موتور جستجوگری یک سری الگوریتم با نام‌های مختلف دارد ولی ما در این مقاله به دلیل محوبیت بسیار بالاتر گوگل در خصوص گوگل صحبت خواهیم کرد.

برخی از این تغییرات کوچک بوده و برخی از آن‌ها به قدری گسترده هستند که الگوریتم را به طور جدی تغییر می‌دهد و بعد از آن تغییرات رتبه زیادی در وب سایت‌های مختلف اتفاق می‌افتد.
برای اینکه بتوانید در گوگل رتبه خود را حفظ کنید باید همیشه این الگوریتم‌ها را در وب سایت خود رعایت کنید. در ادامه مهم‌ترین شما را با مفهوم الگوریتم و مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را به شما معرفی می‌کنیم؛

الگوریتم چیست؟

اگر کمی با ریاضیات آشنا باشید قطعا کلمه الگوریتم به گوشتان خورده است و احتمالا اولین بار در ریاضیات با این واژه رو به رو شده‌اید. کاربرد دیگر الگوریتم‌ها در برنامه نویسی است. در یک خط اگر بخواهیم الگوریتم را تعریف کینم می‌توان گفت مجموعه‌ای از قوانین و دستورات برای اجرا است. 

الگوریتم های گوگل

پاندا

تاریخ انتشار: ۲۴ فوریه ۲۰۱۱

پاندا اولین الگوریتمی بود که در دنیای مدرن سئو رونمایی شد. الگوریتم پاندا یک امتیاز به اصطلاح کیفیت مطلب را به صفحات وب اختصاص می‌دهد؛ این امتیاز به عنوان یک عامل رتبه‌بندی برای وب سایت‌ها استفاده می‌شود. البته گوکل قبل از رونمایی رسمی از این الگوریتم از ان استفاده می‌کرده است. در ضمن این الگوریتم در سال 2016 وارد الگوریتم هسته شد. 

چگونگی کارکرد: سایت را از لحاظ محتوای تکراری، محتوای ضعیف و سرشار از کلمات کلیدی به طور منظم چک می‌کند. در صورتی که رعایت نشود ممکن است وب سایت مورد نظر جریمه شود.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

پنگوئن

تاریخ انتشار: ۲۴ آوریل ۲۰۱۲
خطرات: لینک‌های بی‌ربط و یا بی‌ربط، پیوندها با متن لنگر بیش از حد بهینه

هدف Google از پنگوئن، چک کردن وب سایت‌هایی است که دارای لینک های مخرب هستند. از اواخر سال ۲۰۱۶، پنگوئن بخشی از الگوریتم اصلی گوگل می باشد؛

این قاعده مختص سایت هایی است که از صفحات رده پایین بک لینک دریافت کرده اند. و در صورت ایجاد بک لینک های خوب به سایت امتیاز داده و آن را به صفحه اول می رساند و در غیر این صورت ممکن است افت سنگینی برای تان در نظر بگیرد.

پس از انکه گوگل اعلام کرد لینک‌هایی که از سایت‌های خارجی دریافت می‌کنید تاثیر مثبتی در رتبه بندی شما دارد بسیاری از افراد اقدام به خرید و فروش بک لینک کردند که گوگل برای مقابله با این موضوع این الگوریتم را معرفی کرد.

مرغ مگس‌خوار

تاریخ انتشار: ۲۲ اوت ۲۰۱۳

الگوریتم مرغ مگس‌خوار به گوگل کمک می‌کند تا پرس و جوهای جستجو را تفسیر کند و نتایجی را فراهم کند که با نظر جستجوگر مطابقت داشته باشد، سپس مرغ مگس‌خوار آن را برای یک صفحه امکان پذیر می‌سازد حتی اگر شامل کلمات دقیق فرد جستجوگر نباشد.

شاید یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل همین مورد باشد از این نظر که تا پیش از عرضه این الگوریتم در سرپ صفحه‌هایی رتبه‌های بالایی را کسب می‌کردند که تعداد کلماتی که کاربر سرچ کرده را بیشتر در متن وو عنوان و … خود به کار برده باشند. اما پس از ورود الگوریتم مرغ مگس خوار قضیه به طور کلی تغییر کرد. معیار مفهوم صفحه و کانسپت کلمه بود. دیگر مهم نیست شما چند بار کوئری را در متن خود به کار می‌برید. مهم این است که به نیاز های کاربر پاسخ بدهید.

سعی کنید به جای استفاده از کلمات کلیدی از مفاهیم آن استفاده کنید.

الگوریتم گوگلکبوتر

تاریخ انتشار: ۲۴ جولای ۲۰۱۴ (ایالات‌متحده)؛ ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ (انگلستان، کانادا، استرالیا)
این الگوریتم گوگل ارتباط مستقیمی با گوگل مپ داشته و جهت افزایش رتبه باید به عوامل لوکال سرچ نیز دقت شود.

موبایل

تاریخ انتشار: ۲۱ آوریل ۲۰۱۵

با استفاده از این الگوریتم، سرعت و قابلیت سایت در نسخه موبایل را می‌توانید بررسی کنید. تست موبایل گوگل به شما کمک خواهد کرد تا ببینید کدام جنبه‌های نسخه موبایل صفحه شما باید بهبود پیدا کنند.

رنک برین

تاریخ انتشار: ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵

RankBrain یکی از الگوریتم‌های گوگل است. این یک سیستم ماشین لرنینگ به Google کمک می‌کند تا بر اساس عواملی که نظر کاربر را جلب میکند مانند یو ایکس سایت، محتوای قوی و … تصمیم گیری کند.

موش کور

تاریخ پرتاب: ۱ سپتامبر ۲۰۱۶
این الگوریتم تحت تاثیر سئو محلی قرار می‌گیرد و نتایج را بر اساس کیفیت و مشاغل نزدیک به موقعیت مکانی نشان می‌دهد.

فرد

تاریخ انتشار: ۸ مارس ۲۰۱۷

براساس آخرین اخبار تایید شده گوگل، این الگوریتم وب سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که دستورالعمل‌های webmaster گوگل را نقض می‌کنند. اکثر سایت‌های تحت‌تاثیر، بلاگ‌ها با پست‌های با کیفیت پایین هستند که به نظر می‌رسد بیشتر برای هدف تولید درآمد تبلیغ ایجاد می‌شوند.

EEAT

تاریخ انتشار: ۲۰۱۹

موتور جستجوگر گوگل در سال 2019 با توجه به اینکه حساسیت بسیار زیادی بر روی سایت‌هایی داشت که بر روی جان و مال مردم سر و کار دارند الگوریتم جدید معرفی کرد. سایت‌های پزشکی و سلامت و مالی و اقتصادی هدف اصلی این الگوریتم در ابتدا بودند اما رفته رفته این الگوریتم بر روی تمامی وبسایت‌ها اعمال شد و تاثیر گذاشت. عبارت EEAT مخفف کلمات Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness به ترتیب به معنای تجربه، تخصص، قدرت و قابل اعتماد بودن است که بر برای به دست آوردن هر کدام است آن‌ها لازم است فرآیندهایی طی شود. همانطور که گفته شد این الگوریتم بر روی تمامی وبسایت‌ها تاثیر می‌گذارند اما صفحات به اصظلاح YMYL که مخفف Your Money or Your Life است که به صفحاتی اشاره دارد که در خصوص سلامت و اموال افراد کار می‌کند بیشتر تحت تاثیر این الگوریتم نسبتا جدید هستند. 

اینها فقط تعداد محدودی از تعداد بسیار زیاد الگوریتم‌های گوگل بود و این موتور جستجوگر عظیم الگوریتم بسیار بیشتر دیگر هم دارد ولی ما سعی کردیم در این مقاله به مهم‌ترین موارد بپرداریم. برخی دیگر از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل عبارت‌اند از الگوریتم گورخر و الگوریتم Page Layout و الگوریتم PayDay Loan و الگوریتم Page Authority و الگوریتم کافئین و الگوریتم mobilegeddon و الگوریتم برت و الگوریتم MUM و …