شغل‌هایی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند, مشاغل مرتبط با هوش مصنوعی

شغل هایی که هوش مصنوعی ایجاد می کند

10 شغل جدید و جذابی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند

امروزه هوش مصنوعی در جهان غوغای بزرگی به پا کرده است و تقریبا در همه جا صحبت از هوش مصنوعی می‌شود. با روی کار آمدنِ ربات چت chatGPT، تعداد افرادی که به مطالعه در مورد هوش مصنوعی روی آورده‌اند، بیشتر شد و خیلی از افراد از این ربات، استفاده‌های زیادی کردند. 

با اینکه هوش مصنوعی می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد؛ اما یک نگرانی بزرگ برای افراد به وجود آورده است. امروزه افراد زیادی نگران از دست رفتن شغل‌شان به واسطه هوش مصنوعی هستند و این موضوع کاملا طبیعی است.

 خبر خوب این است که احتمال دارد هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل را ازبین ببرد؛ اما در مقابل، مشاغل جدید زیادی ایجاد می‌کند. در این مقاله از شرکت نرم افزاری وب‌ نگاه، به بررسی مشاغل جدیدی می‌پردازیم که هوش مصنوعی پدید خواهد آورد. در ادامه با ما همراه باشید. 

مشاور تناسب اندام

پیش‌بینی می‌شود که در آینده، به دلیل اینکه هوش مصنوعی اکثر فعالیت‌های فیزیکی را آسان می‌کند، انسان‌ها فعالیت نسباتا کمتری خواهند داشت و به همین دلیل، چاقی و اضافه وزن در بین آن‌ها بیشتر می‌شود. مشاوره تناسب اندام یکی از شغل‌هایی است که به دلیل همین پیش‌بینی از بین نمی‌رود و نیاز به فناوری یا تلاش ذهنی خاصی ندارد. 

برای تبدیل شدن به یک مشاور تناسب اندام تنها کافی است تا مطالعات زیادی درباره تناسب اندام، تغذیه مناسب و رژیم غذایی داشته باشید و خود نیز به آن‌ها عمل کنید. در این صورت می‌توانید با گذشت زمان به یک مشاور تناسب اندام خوب تبدیل شوید. 

توسعه‌دهنده کسب‌و‌کار هوش مصنوعی 

هوش مصنوعی می‌تواند فرایند فروش را آسان کند؛ اما به خودی خود نمی‌تواند محصولات یا خدمات را بفروشد؛ زیرا محصولات یا خدماتی که در این جهان تولید و تهیه می‌شوند، تنها برای فروش به انسان‌ها تهیه شده‌اند و فقط یک انسان است که می‌تواند احساسات یک فرد دیگر را درک کند و بتواند به او بفروشد.

حتی اگر یک کسب‌و‌کار بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شده باشد، برای توسعه خود و به نتیجه رساندن فرایند فروش، نیاز به وجود یک انسان دارد که آن را توسعه دهنده کسب‌و‌کار هوش مصنوعی می‌نامند. 

 

[vc_row][vc_column][cz_button title=”سفارش طراحی اپلیکیشن اختصاصی” btn_position=”cz_btn_center” btn_effect=”cz_btn_zoom_in” id=”cz_62405″ link=”url:tel%3A%2009339017809″ sk_button=”border-radius:70px;padding-left:30px;padding-right:30px;font-size:22px;background-color:unset !important;background-image:linear-gradient(135deg,#1e73bb,#b40ed6);” sk_hover=”color:#ffffff;” icon=”fa fa-phone-square” cz_button=””][/vc_column][/vc_row]

 

پلیس یا افسر تامین اخلاق

مشکلات اخلاقی فقط مختص به انسان‌ها است؛ زیرا آن‌ها دارای نظرات، احساسات و اندیشه‌های متفاوت هستند و بعید نیست که با گسترش فناوری، مشکلات اخلاقی نیز افزایش یابند؛ به همین دلیل، دنیا همیشه به انسان‌هایی که وظیفه آن‌ها حل و رفع مشکلات اخلاقی است نیاز خواهد داشت. 

مدیر تیم انسانی و ماشینی 

در آینده‌ای بسیار نزدیک، پیش‌بینی می‌شود که انسان‌ها و ماشین‌ها در یک تیم و به صورت مشترک کار کنند. همانطور که می‌دانید، هر تیمی نیاز به یک مدیر دارد که روی فعالیت‌ها نظارت داشته باشد و فرایند کارِ تیم را بهینه کند. 

مدیر تیم انسانی و ماشینی، فردی است که نقاط ضعف و قوت ماشین‌ها و انسان‌ها را با هم ترکیب می‌کند تا بهترین نتایج را از کار آن‌ها ببیند. مدیریت نیاز به تفکر و تعقل دارد و این دو مورد چیزهایی نیستند که توسط هوش مصنوعی قابل اجرا باشند.

رواشناس

اگر تا به حال به مطب یک روانشناس رفته باشید، می‌دانید که وظیفه اصلی یک روانشناس درک احساسات، همدلی، همدردی و ارائه راه حل به شما برای رفع مشکل است. برای درک احساسات یک فرد، نیاز دارید که خودتان هم دارای احساسات باشید و این موضوعی‌ای است که هیچوقت از پس هوش مصنوعی بر نمی‌آید. 

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که با گسترش فعالیت هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری، تعداد انسان‌های دچار افسردگی نیز بیشتر خواهد شد و به همین دلیل، تقاضا برای متخصصان روانشناسی افزایش خواهد یافت.

دستیار تکنیسین هوش مصنوعی برای مراقبت‌های بهداشتی 

هوش مصنوعی این توانایی را دارد که در آینده، به حوزه پزشکی و پرستاری نیز وارد شود و درمان و پرستاری از انسان‌ها، به کمک ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امکان‌پذیر باشد. 

ربات‌های درمانگر مبتنی بر هوش مصنوعی، به وجود انسان‌هایی نیاز دارند که به آن‌ها دستورات لازم برای مراقبت و پرستاری از انسان‌های بیمار را بدهند و آن‌ها را مدیریت کنند. این فعالیت، شغل جدیدی است که هوش مصنوعی ایجاد کرده در حوزه بهداشت و پزشکی. 

حذف شغل ها توسط هوش مصنوعیتحلیل‌گر شهر هوشمند یا سایبری 

شهرهای هوشمند شهرهایی هستند که تمام فعالیت‌های آن‌ها توسط ربات‌ها و تکنولوژی هوش مصنوعی انجام می‌شود. این شهر ها هم‌اکنون در ایالت آریزونا و شهر تورنتو در حال ساخت هستند. به طور کلی، وظیفه یک تحلیل‌گر شهر سایبری، نظارت بر تمام فرایندها و فعالیت‌های یک شهر هوشمند و رفع مشکلات احتمالی در صورت بروز هرگونه خطا است.

سازنده سفر با واقعیت مجازی

شاید برای شما عجیب به نظر برسد؛ اما در آینده، برخی از انسان‌ها ازخانه خود به مکان‌های مختلف سفر می‌کنند. این کار با عینک‌های واقعیت مجازی امکان‌پذیر می‌شود و برای اینکه این سفرها واقعی و لذت‌بخش به نظر برسند، نیاز به فردی دارند که آن‌ها را طراحی کرده و با هنرهایی مانند نوشتن سناریو و گیمیفیکیشن، به آن‌ها جذابیت ببخشد. لازم به ذکر است که داشتن تحصیلاتی مانند فیلم‌سازی، طراحی اپلیکیشن موبایل یا گرافیک برای این شغل مزیت به شمار می‌رود. 

کنترل‌کننده جاده‌های هوایی و زمینی 

حوزه حمل و نقل عمومی روز به روز در حال پیشرفت است و امروزه شاهد ظهور ماشین‌های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین در جهان هستیم. به همین دلیل، برای کنترل و مدیریت ترافیک مسیرهای زمینی و هوایی، به فردی نیاز است که به برنامه‌نویسی سیستم‌ عامل‌های ماشین‌های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین مسلط باشد. توجه داشته باشید به دلیل اینکه بیشتر فعالیت‌های این شغل به ترافیک هوایی مربوط می‌شود، از استرس و چالش‌های زیادی برخوردار است. 

اپراتور ربات‌ها 

حتما تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را دیده‌اید که با دستور شما برنامه می‌نویسند، محتوای متنی آماده می‌کنند و یا به سوالات شما پاسخ می‌دهند. این تکنولوژی‌ها ممکن است تغییرات زیادی را در مشاغلی مانند برنامه‌ نویسی یا نویسندگی به وجود بیاورند؛ اما همواره به فردی نیاز دارند که با توجه به اهداف یک کسب‌وکار، به آن‌ها دستور دهد. 

شغل هایی که هوش مصنوعی و ربات حذف می‌کند

همان‌طور که هوش مصونی شغل‌هایی را ایجاد می‌کند باعث نابودی و از بین رفتن مشاغلی هم خواهد شد. تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام شده است و نتیجه تحقیقات به این رسیده است که کارهایی که نیاز به خلاقیت دارند از امنیت بیشتری نیاز دارند و خطر نابودی آن‌ها کمتر است. مهم‌ترین مشاغلی که احتمال نابودی آن‌ها بیشتر است عبارت‌اند از: کارگران ساختمانی و کارمندان بانک و حمل و نقل عمومی و محاسبات مالی و کارمندان بیمه و رانندگات تاکسی و حوزه‌های مرتبط با علوم پایه و …. ولی همان‌طور که گفته شد خلاقیت چیزی است که هیچ چیزی نمی‌توانند جایگزین آن شود. 

سخن آخر

در این مقاله از شرکت برنامه نویسی، با بررسی مشاغلی که هوش مصنوعی ایجاد می‌کند و یا به واسطه هوش مصنوعی از بین نمی‌روند، همراه شما بودیم. توجه داشته باشید که هوش مصنوعی می‌تواند مشاغل زیادی را از بین ببرد؛ اما همزمان با آن، مشاغل جدیدی را نیز ایجاد خواهد کرد و اگر ما همیشه در حال یادگیری، تحقیق و توسعه دانش خود باشیم، هیچوقت نیاز نیست که نگران از دست رفتن شغل‌مان توسط هوش مصنوعی باشیم.