تعریف تحول دیجیتال

تحول دیجیتال

تحول دیجیتال چیست؟


تحول دیجیتال ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه‌های یک کسب‌وکار است که اساساً نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می‌‌دهد. همچنین یک تغییر فرهنگی نیز هست که سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا به طور مستمر وضعیت موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و از شکست نخورند.

تحول دیجیتال برای همه مشاغل، کوچک تا بزرگ، از نظر اقتصادی ضروری است. این گفته از طریق همه سخنرانی‌ها، میزگردها، مقاله‌ها یا مطالعات مربوط به چگونگی رقابت و مرتبط ماندن مشاغل با افزایش دیجیتالی شدن جهان به گوش همه رسیده است. آنچه برای بسیاری از رهبران تجارت روشن نیست معنای تحول دیجیتال است. آیا فقط راهی جذاب برای گفتن حرکت به سمت موفقیت است؟ مراحل خاصی که باید برداریم چیست؟ آیا برای ایجاد چارچوب برای تحول دیجیتال یا استخدام خدمات مشاوره‌ای، باید مشاغل جدیدی را طراحی کنیم؟ چه بخش‌هایی از استراتژی تجارت ما باید تغییر کند؟ آیا واقعا ارزشش را دارد؟

همچنین لازم به ذکر است که سازمان‌های امروزی در مکان‌های مختلف در مسیر تحول دیجیتال قرار دارند. اگر احساس می‌کنید در کار تحول دیجیتال خود دچار مشکل شده‌اید، تنها نیستید. یکی از سخت ترین سوالات در تحول دیجیتال این است که چگونه می‌توان ایده‌ها و آینده‌نگری های خود را به واقعیت تبدیل کنیم و جواب ندادن به همین سوال باعث احساس خشم در ما می‌شود. بسیاری از سازمان ها فکر می‌کنند که در تحول بسیار عقب تر از رقبای خود هستند، در حالی که این چنین نیست.

تعریف تحول دیجیتال چیست؟

از آنجا که تحول دیجیتال برای هر شرکتی متفاوت به نظر می‌رسد، تشخیص دقیق تعریفی که در مورد همه وجود دارد دشوار است. با این حال، به طور کلی، تحول دیجیتال را به عنوان ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه‌های یک کسب‌وکار تعریف می‌کنیم که منجر به تغییراتی اساسی در نحوه فعالیت مشاغل و نحوه ارائه ارزش به مشتریان می‌شود. فراتر از آن‌، این یک تغییر فرهنگی است که سازمان‌ها را ملزم می‌کند تا به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند، بیشتر آزمون و خطا کنند و دیگر در کار خود ناموفق نباشند.

چرا تحول دیجیتال مهم است؟

یک کسب و کار ممکن است به چندین دلیل بخواهد دچار تحول دیجیتال بشود. اما تا حد زیادی، محتمل‌ترین دلیل این است که آن‌ها مجبورند، این مسئله راجع به بقای تجارت شما است. به دنبال این همه‌گیری، توانایی سازمان‌ها برای انطباق سریع با فشارهای بازار و برآورده کردن سریع انتظارات مشتری بسیار مهم شده و ارزش پیدا کرده است.

چارچوب تحول دیجیتال چیست؟

اگرچه تحول دیجیتال براساس چالش‌ها و خواسته‌های خاص هر سازمان بسیار متفاوت خواهد بود، اما در بین مطالعات موردی و چارچوب‌های منتشر شده چند مضمون مشترک وجود دارد که همه رهبران تجارت و فناوری باید در هنگام تحول دیجیتال در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، این موارد عناصر تحول دیجیتال هستند:

  • تجربه‌ی مشتری
  • چابکی در عملیات
  • فرهنگ و رهبری
  • امکان فراهم کردن نیروی کار
  • یکپارچه سازی فناوری دیجیتال

فرهنگ چه نقشی را در تحول دیجیتال بازی می‌کند؟

اگرچه فناوری اطلاعات یا IT نقش مهمی در پیشبرد استراتژی تحول دیجیتال بازی می‌کند، کار پیاده‌سازی و انطباق با تغییرات عظیم همراه با تحول دیجیتال به عهده همه است. به همین دلیل، تحول دیجیتال مسئله مردم است.

رهبران IT بیش از هر زمان دیگری خود را در تیم‌های کاری حضور دارند. ابتکارات تحول دیجیتال معمولاً گروه های کاری، عناوین شغلی و فرایند‌های طولانی مدت کسب‌وکار را تغییر می‌دهد. اگر مشاغل امروز می‌خواهند با سرعت سریع تغییر دیجیتال پیشرفت کنند، باید تلاش کنند تا در هر کجا که امکان داشته باشد، کارایی خود را با فناوری افزایش دهند.

روندهای اصلی تحول دیجیتال در سال 2023 کدامند؟

سال 2023 سال انجام برخی از اقدامات دیجیتالی خواهد بود. سازمان‌های که همچنان نیاز به تغییر فرهنگ و تحول دیجیتال را دست کم می‌گیرند، نسبت به دیگر رقبای خود عقب می‌مانند.

در اینجا چهار روند اصلی تغییر دیجیتال وجود دارد که رهبران تجارت و فناوری اطلاعات باید از آن‌ها در سال 2023 آگاه باشند:

پذیرش سریع مدل‌های عملیاتی دیجیتال

استفاده بهتر از هوش مصنوعی

معیارهای موفقیت جدید تحول دیجیتال

توجه بیشتر به ارزش‌گذاری بلند مدت برای ایده‌های دیجیتال

بررسی تحول دیجیتالانواع تحول دیجیتال

تحول دیجیتال در تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها به یک معنا نیست به هیچ وجه. هر کدام از ان ‌ها با توجه به اهداف و روند و استراتژی خود می توانند اقدام کنند. در حالت کلی اکثر پژوهشگران 4 حالت کلی برای تحول دیجیتال تعریف می کنند که هر سازمان بر اساس نیاز یک یا چند مورد را می تواند انتخاب کند و از ان استفاده کند. 

تحول فرآیند

ایجاد تحول دیجیتال در فرایندهای داخلی یک شرکت شاید مهم ترین و ابتدایی ترین مرجله حول دیجیتال باشد. این کار تاثیر به شدت مثبتی در روند کاهش هزینه ها و افزایش سرعت و افزایش دقت و کیفیت داشته باشد.مهم ترین اتفاق در این فرایند جایگزین شدن فرایند اتوماسیون اداری با کارهای دستی است. 

تحول سبک کسب و کار

این سبک تحول به طور مستقیم بر روند ارتباط شما با مشتری و نحوه انتقال خدمات و یا کالا و یا ارزش و اطلاعات ارتباطات دارد. رضایت مشتری باید یکی از مهم ترین اهداف کاری شما باشد و تحول در این مرحله بسیار می تواند تاثیر گذار باشد. اگر بخخواهیم مثال بزنیم می توان گفت مثلا شما یک شرکت فروش فیلم هستید و در گذشته فیلم های مورد نظر مشتریا را به شکل سی دی و دی وی دی به دست آن ها می رساندید ولی حالا این روش نشدنی است و با یک تحول دیجیتال در سبک کسب و کار خود یک پلتفرم ایجاد می کنید و فیلم ها را در انجا بارگذاری می کنید و کاربران امکان دانلود و مشاهده انلاین خواهند داشت. 

تحول دامنه 

این سبک تحول بیشتر بر روی کالا و خدمات خود شرکت تمرکز دارد و سعی دارد  با تغییر نگرش مشتریان جدیدی جذب کند.

تحول فرهنگی

این تحول که بعضا با نام تحول سازمانی شاخته می شود زمانی رخ می دهد که روند سازمان با اهداف تطابق ندارد و نغیارت هایی وجود دارد.

کلام آخر درباره تحول دیجیتال

به طور خلاصه، تحول دیجیتال پروسه استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتال برای ایجاد (یا تغییر) فرایند‌های تجاری، فرهنگ و تجربه مشتری است تا با تغییرات تجارت و نیازهای بازار همسو شود. به این تغییر شکل تجارت در عصر دیجیتال، تحول دیجیتال می‌گویند.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *