سئو (SEO) چیست؟ مفهوم و اهمیت بهینه سازی سایت

سئو

آموزش کامل سئو

کلمه SEO مخفف سه کلمه search engine optimize است که معادل فارسی آن بهینه سازی برای موتور جستجو یا سئو است. البته برخی اشتباها آن را بهینه سازی موتور جستجو معرفی می‌کنند که معنایی ندارد و غلط است. در این مقال سعی داریم به سوال پایخ دهیم که سئو چیست و سئو کار کیست و چه وظایفی دارد.

فرآیند سئو یا بهینه سازی سایت‌ها از قبل از شروع طراحی سایت آغاز می‌شود و تا روزی که سایت قرار است دیده شود ادامه دارد. بعضی‌ها تصور می‌کنند سئو مانند تعمیر موتور است و پس از تعمیر کار تمام می‌شود. ولی به هیچ وجه این طور نیست. سئو یک فرآیند است که برای کسب نتیجه باید به طور مستمر امتدادش داد. دف اصلی سئو در واقع افزایش ترافیک ارگانیک سایت است و از این طریق مشتریان بیشتری

از همین سئو همین بس که روزانه میلیاردها جستجو در مرورگرها انجام می‌شود و اکثر کسب و کارها و خریدها و درخواست‌ها از طریق اینترنت انجام می‌شود و هر چقدر سایت شما بهینه‌تر باشد سهمتان از این بازار بیشتر است. 

یک اصطلاحی بین سئوکاران وجود دارد که به تعداد سئوککاران روش سئو وجود دارد. تا حدودی می‌تواند این موضوع صحیح باشد ولی باید دقت کنید از یک سری اشتباهات سئو که اکثر افراد قبول دارند کار خطایی است دوری کنید. البته در راه بهینه سازی حتما باید از ابزارهای سئو کمک بگیرید تا با تحلیل دقیق به سوی موفقیت حرکت کنید.

دسته بندی فعالیت‌های سئو

امروزه کارهایی که در سئو انجام می‌شود دارای طبقه بندی‌های مختلفی است. یکی از این طبقه بندی‌ها سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید و سئو کلاه خاکستری است.

سئو کلاه سفید 

به دیته بندی از کارها که مطابق میل موتورهای ستجو است سئو کلاه سفید می‌گویند. اگر شما از استاندارهای گوگل پیروی کنید در حقیقت به سئو کلاه سفید white hat seo روی آورده‌اید. این فرایند قطعا در بلندمدت نتایج فوق العاده‌ای برای شما در برخواهد داشت و گوگل به شما اعتماد خواهد کرد. مانند افزایش سرعت سایت و تولید محتوا مناسب و بهینه سازی تصاویر سایت و …. شما در این راه می‌توانید از پلاگین و ابزار مختفی استفاده کنید که قطع یکی از کاربردی‌ترین موارد پلاگین یواست yoast seo است.

سئو کلاه سیاه 

اگر تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید را متوجه شیید قطعا انتخاب راحتتری خواهید داشت. سئو کلاه سیاه black hat seo دقیقا برعکس سئو کلاه سفید است و شما در این روش سعی دارید گول را فریب دهید و با استفاده از یک سری تکنیک رتبه بهتری کسب کنید. البته اگر گوگل متوجه این موضوع شود به شدت با شما برخورد خواهد کرد. مانند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و لینک سازی و استفاده از رپورتاژ

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری دقیقا بین دو مورد قبل است. در این روش شما کمی فراتر از تکنیک‌های سفید می‌روید ولی کاملا از روش‌های سیاه پیروی نمی‌کنید که دچار جریمه شوید. البته می‌توان گفت این روش شما را لب پرتگاه می‌برد و خیلی باید حواستان جمع باشد تا دچار ضرر نشوید.

اگر می‌خواهید تشخیص دهید که کاری که می‌کنید جز کدام دسته است حتما الگوریتم‌های گوگل را مطالعه و بررسی کنید که یکی از مهم‌ترین آنها الگوریتم گوگل دنس است.

دسته بندی دیگری که برای فرایندهیا سئو وجود دارد به شرح زیر است. 

seoسئو داخلی یا سئو ان پیج on page

به مجموعه فعالیت‌هایی که در داخل سایت انجام می‌شود مانند بهینه سازی تاتیل و استفاده از ایموجی در سئو و … سئو داخل صفحه می‌گویند.

سئو خارجی یا اف پیج off page

به فعالیت‌هایی که در خارج از سایت انجام می‌شود مانند فعالیت در شبکه خارجی و لینک سازی و … سئو اف پیج می‌گویند.

سئو و رعایت قوانین آن یکی از مهم ترین بخش های مهم  افزایش بازدید و رتبه در کسب و کار آنلاین افراد است. اگر میخواهید با ترفندهای سئو آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید؛

 ترفندهای موثر در سئو

ایجاد محتوای یونیک

برای بهبود رتبه خود در گوگل همیشه سعی کنید محتوای یونیک تولید کنید. فرقی نمیکند که زمینه فعالیت شما چه باشد به هر حال باید محتوای خاص و مورد نیاز کاربر را تولید کنید.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب در تصاویر

یکی از نکات مهم در بهینه سازی صفحات، تصویر هستند. گوگل بخشی از نتایج جستجو را به تصاویر مرتبط کرده است و این نشان میدهد که تصاویر برای این موتور جستجو چقدر ارزشمند است.
همیشه باید این را در نظر داشته باشید که کاربران برای پیدا کردن عکس و تصاویر از چه کلماتی استفاده می کنند؛ مسلما کلمات کلیدی؛ بنابراین یکی از تکنیک های موثر سئو این است که  در تصاویر حتما از کلمه کلیدی استفاده شود.

همراه بودن با شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی بخش مهمی از استراتژی های بهینه سازی سایت محسوب میشوند و باید سعی کنید که برای افزایش رتبه در آنها فعال باشید.

  • اگر می‌خواهید از شبکه های اجتماعی سیگنال ورودی پیدا کنید نکات زیر را رعایت کنید؛
  • ایجاد محتوای مفید و خلاصه از کل مطالب شما
  • افراد را به سوال پرسیدن تشویق کنید
  • به شبکه های اجتماعی دیگر هم لینک بدهید.

استفاده از نشانی اینترنتی قابل خواندن و با معنی

url شما باید به گونه باشد که کاربران متوجه آن شوند در غیر این صورت موتورهای جستجو نیز نیز نمیتوانند آن را درک کنند.

  • اگر فکر میکنید که با نوشتن نشانی اینترنتی بلند و طولانی ممکن است به سئو شما آسیب برسد، کاملا در اشتباه هستید.
  • از یو آر ال هایی که شماره و اعداد را نشان میدهند دوری کنید.
  • فراموش نکنید موتورهای جستجو رفتار کاربران را دنبال میکنند.

متا دیسکریپشن مرتبط برای هر صفحه

یکی از مهم‌ترین ترفندهای سئو ایجاد شرحی مفید در متا میباشد. شما نمیتواند در این بخش محتوایی را قرار دهید که با صفحه شما مرتبط نمی باشد.

شروع کار با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل

در ابتدای کار خود از ابزارهای تجزیه و تحلیل سایت استفاده کنید که تمامی آنچه در سایت رخ میدهد را به شما نشان دهد.
از مهمترین ابزارها گوگل کنسول و گوگل Analytics میباشند.

محتوای خود را بر اساس نیاز کاربر بنویسید بعد برای سئو

متاسفانه هنوز دیده میشود که برخی کاربران برای تولید محتوا از ترفندهای قدیمی سئو مانند تکرار کلمات کلیدی استفاده میکنند که امروزه این کار باعث جریمه جدی سایت میشود و از کیفیت سایت میکاهد.

پیوند به وب سایت‌های دیگر با محتوای مرتبط

برای رشد سایت میتوانید از وبلاگ ها و سایت های دیگر برای لینک دهی به سایت خود بهره مند شوید. ایجاد بک لینک با محتوای مرتبط با کلمات مورد نظر میتواند در سئو بسیار موثر باشند.
در قدم اول سعی کنید به صفحاتی که دارای اعتبار بالایی هستند لینک دهید .

افزایش سرعت سایت

در گذشته کاربران برای لود شدن کامل صفحه چندین دقیقه منتظر می ماندند در حالی که الان حتی چند ثانیه هم برای آنها زیاد میباشد. بنابراین همیشه باید سرعت سایت خود را کنترل کنید و عواملی که در بالا بردن سرعت سایت میشود را در نظر داشته باشید.

  • از آلمان‌های غیر ضروری که سرعت سایت شما را کاهش می‌دهند، دوری کنید. اگر از WordPress استفاده میکنید، متصل شونده‌های غیر فعال‌کننده
  • را در نظر بگیرید که ممکن است نصب و فعال شده باشید اما واقعا به آن نیازی ندارید.
  • لود کردن سایت خود را در دسکتاپ و موبایل حداقل به 2 ثانیه ارتقا دهید.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *