مقایسه دارت و کاتلین: کدام یک برای برنامه شما در سال 2023 بهترین است؟

طراحی اپلیکیشن

مقایسه DART و KOTLIN؟

هر دو زبان برنامه نویسی در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. تا سال 2020، برخی ممکن است فکر کنند که اولی برای توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی عالی است، در حالی که دومی برای توسعه اندروید بهتر است. با این حال، KMM (Kotlin Multiplatform Mobile) همچنین از توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی پشتیبانی می‌کند. بنابراین، بیایید عمیقا بررسی کنیم که کدام یک از این دو زبان برای برنامه شما بهتر است.

مضشخصات دارت و کاتلین

دارت توسط گوگل در سال 2011 به عنوان یک زبان برنامه نویسی کاربر محور با هدف توسعه رابط‌های کاربر پسند همراه با ارائه عملکرد عالی برای پلتفرم ها و دستگاه های مختلف منتشر شد. دارت معمولاً با فریم ورک فلاتر برای طراحی وب اپلیکیشن و طراحی اپلیکیشن با کلاس بالا استفاده می شود. Kotlin یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی شی گرا مدرن است که در ابتدا برای جایگزینی زبان برنامه نویسی جاوا ایجاد شد و روی JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا می شد و از کتابخانه های جاوا پشتیبانی می کرد.

 

شرکت نرم افزاری وب نگاه در توسعه بیش از 3500 طراحی اپلیکیشن موبایل iOS و اندروید تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایلی هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

 

مقایسه تجاری

هنگام انتخاب یک زبان برنامه نویسی برای پروژه خود، چه توسعه برنامه های اندروید یا iOS، ارزش آن را دارد که آنها را بر اساس جنبه های تجاری که ممکن است شامل محبوبیت، سهم بازار، منحنی یادگیری و هزینه های توسعه برنامه باشد، مقایسه کنید. در زیر ما دارت و کاتلین را با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده در بالا مقایسه خواهیم کرد.

محبوبیت

محبوبیت نشان دهنده میزان علاقه در میان توسعه دهندگان و مشتریان است که ممکن است به عنوان یکی از شاخص های انتخاب یکی از زبان های برنامه نویسی باشد. محبوبیت در بین توسعه دهندگان به این معنی است که استخدام توسعه دهندگان آسان تر خواهد بود، در حالی که علاقه در بین مشتریان جذابیت آن را برای مشاغل ثابت می کند.

طبق Stackoverflow، بیش از 1.2٪ از سوالات با دارت برچسب گذاری شده اند، در حالی که برای Kotlin، این درصد کمی کمتر است – بیش از 1٪ از سوالات در آن ماه. با این حال، در چند سال گذشته علاقه فزاینده ای به هر دو زبان وجود داشته است. در اینجا نمودار روند Stackoverflow آمده است:

 

طراحی اپلیکیشن

 

همانطور که نمودار Google Trends در نشان می دهد، در سال گذشته، کاربران Google در مقایسه با Kotlin به Dart علاقه بیشتری داشتند:

نظر توسعه دهندگان در مورد Dart و Kotlin چیست؟ طبق نظرسنجی توسعه دهندگان Stack Overflow 2020، 7.8 درصد از پاسخ دهندگان می گویند که از Kotlin استفاده می کنند، در حالی که Dart توسط 4 درصد از آنها استفاده می شود. با این حال، هر دو زبان جزو محبوب‌ترین زبان‌ها هستند که کاتلین در جایگاه چهارم (62.9%) و دارت – هفتمین (62.1%) قرار دارند.

سهم بازار

وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل سهم بازار می شود، مقایسه فلاتر با کاتلین رایج تر است زیرا دارت با چارچوب فلاتر استفاده می شود. در زیر آمار سهم بازار دو فناوری مقایسه شده است:

منحنی یادگیری

منحنی یادگیری زمانی برای توسعه دهندگان اهمیت دارد که به این فکر می کنند که آیا شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی معقول است یا خیر، که برای مشتریان زمانی که نیاز به تقویت تیم پروژه دارند نیز معنادار است: هر چه یادگیری زبان آسان تر باشد، یادگیری آن آسان تر است. استخدام متخصصان مورد نیاز در مجموع، یادگیری Kotlin آسان است زیرا اسناد دقیقی در مورد آن توسط Google ارائه شده است، اما اکنون تمرکز مورد علاقه بیشتر بر روی Kotlin Multiplatform است که منابع نسبتاً محدودی در مقایسه با Flutter و Dart دارد. با این حال، ممکن است فقط موضوع زمان باشد زیرا Kotlin بیش از یک سال پیش به صورت چند پلتفرمی معرفی شد.

 

هزینه های طراحی اپلیکیشن

Dart و Kotlin هر دو منبع باز هستند، بنابراین شما به کد اصلی و اسناد مورد نیاز برای توسعه دسترسی رایگان خواهید داشت. همچنین، آنها یک راه سریع برای ساختن MVP ارائه می‌دهند، زیرا برنامه‌های اندروید و iOS را می‌توان از یک پایگاه کد واحد توسعه و مدیریت کرد، که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، زیرا نیازی به اجرای دو پایگاه کد جداگانه و استخدام توسعه‌دهندگان برای ساخت دو نسخه متفاوت ندارید. دو سیستم عامل قبلاً Kotlin فقط برای توسعه برنامه های اندرویدی در دسترس بود، اما با معرفی پلتفرم Kotlin Multiplatform Mobile، اکنون توسعه موبایل چند پلتفرمی را ارائه می دهد.

مقایسه فنی

همانطور که در بالا ذکر شد، Jetbrains چند پلتفرم Kotlin را در سال 2020 معرفی کرد، بنابراین اکنون منطقی است که قابلیت‌های فنی کاتلین و دارت را با هم مقایسه کنیم.

 

 

آیا دارت و کاتلین شبیه هم هستند یا متفاوت؟

آنها هنگام مقایسه برخی از ویژگی های فنی کاملاً مشابه هستند، اما هنوز تفاوت هایی دارند. بنابراین، چگونه آنها شبیه هستند؟ در اینجا چند مثال برای نشان دادن این موضوع وجود دارد:

هنگام مقایسه نحو زبان کاتلین و دارت، تا حدودی شباهت بیشتری دارند.
هر دو زبان قوانین یکسانی را برای نوشتن نظرات و مدیریت فضاهای سفید اعمال می کنند.
هر دو دارت و کاتلین زبان های برنامه نویسی شی گرا هستند.
دارت و کاتلین زبان های برنامه نویسی ایستا تایپ شده هستند، به این معنی که مجموعه قوانین آنها یکپارچگی یکپارچه همه قسمت ها را تضمین می کند. با این حال، ایمنی پوچ که توسط Kotlin پشتیبانی می شود در حال حاضر در بتا توسط Dart استفاده می شود.

چرا توسعه دهندگان از Dart و Kotlin استفاده می کنند؟

دلایل زیادی وجود دارد که توسعه دهندگان این زبان های برنامه نویسی را یاد می گیرند.

دارت در مقابل کاتلین: پشتیبانی از پلتفرم های مختلف
ترکیب برنامه نویسی Flutter-Dart به دلیل عملکرد بالا و پشتیبانی بومی عالی در حال حاضر خود را در جامعه بین پلتفرمی تثبیت کرده است. اما Kotlin Multiplatform چیست و چگونه می توانید از آن برای توسعه بین پلتفرمی استفاده کنید؟

همانطور که توسعه دهندگان کاتلین در وب سایت خود بیان می کنند، «پشتیبانی از برنامه نویسی چند پلتفرمی یکی از مزایای کلیدی کاتلین است. زمان صرف شده برای نوشتن و حفظ کدهای یکسان برای پلتفرم های مختلف را کاهش می دهد و در عین حال انعطاف پذیری و مزایای برنامه نویسی بومی را حفظ می کند.

هنگام در نظر گرفتن توسعه بین پلتفرمی، عملکرد ضروری است. عملکرد فریمورک فلاتر Flutter به دلیل قابلیت Hot Reload عالی است، به شما این امکان را می دهد که کد را تغییر دهید و فوراً جلوه را مشاهده کنید، در حالی که عملکرد Kotlin به دلیل ماژولار بودن کد و آزمایش پذیری عالی است.

در واقع، هیچ تصمیم دقیقی در مورد زبان برنامه نویسی که باید برای توسعه تلفن همراه چند پلتفرمی استفاده کنید، وجود ندارد. با این حال، به نظر می‌رسد Flutter یک زبان کم‌هزینه عالی برای استارت‌آپ‌ها است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چندین برنامه را با یک کد پایه ایجاد کنند. اگر با هر کد جاوای از قبل موجود که می تواند به دارت تبدیل شود کار می کنید، کاتلین بهترین گزینه خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: Flutter یا React Native، به کدام سمت برویم؟

 

 

در یک یادداشت نهایی

برنده مسابقه دارت و کاتلین کیست؟

هر دو زبان برنامه نویسی دارای مزایایی هستند و در آینده نزدیک با هم مقایسه خواهند شد. امروزه، دارت با فلاتر جایگاه غالب را به خود اختصاص داده است، فقط به این دلیل که آنها بیشتر شناخته شده اند، اما تا زمانی که کاتلین به زبان برجسته بعدی برای توسعه اپلیکیشن های چند پلتفرمی تبدیل شود، زمان زیادی باقی است.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!