معرفی ریدایرکت و انواع آن + نکات مهم هنگام استفاده

ریدایرکت چیست

حتما برایتان پیش آمده است که وقتی وارد یک صفحه از وب سایتی می‌شوید ادرس و یا به اصطلاح تخصصی‌تر url آن صفحه هنگام لود و باگذاری به طور ناگهانی تغییر می‌کند. اگر در این مورد سوال دارید و کنجکاو هستید که بدانید علتش چیست در ادامه با ما همراه باشد که شما را به طور کامل با علت این قضیه آشنا کنبم.

مقدمه

اگر بخواهید دامنه وب‌سایت خود را تغییر دهید، چه اتفاقی برای رتبه سایت شما در نتایج جستجو می‌افتد؟ اگر آدرس یکی از صفحات سایت خود را تغییر دهید، کاربران شما چگونه می‌توانند از این موضوع مطلع شوند؟ در بهینه‌سازی سایت، مفهومی به اسم ریدایرکت تعریف شده است که دقیقا برای همین نوع از جابه‌جایی‌ها کاربرد دارد. گاهی مدیران سایت‌ها ناچارند به طور موقت یا دائمی، آدرس یا دامنه صفحات خود را تغییر دهند اما کاربران که از این موضوع اطلاعی ندارند، همچنان به آدرس‌های قدیمی مراجعه می‌نمایند. ریدایرکت در واقع راهی است که به کمک آن، موتورهای جستجو و کاربران به صورت خودکار به آدرس جدید وب‌سایت شما منتقل می‌شوند. در این مطلب به جزئیات و نحوه کار این ترفند می‌پردازیم.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

ریدایرکت چیست؟

روشی که به وسیله آن بتوان کاربران و موتورهای جستجو را به آدرس جدیدی انتقال داد را ریدایرکت می‌گویند. در این روش به صورت خودکار موتور جستجو و کاربر به آدرس جدید منتقل می‌شوند.

به طور مثال اگر بخواهید ادرس domain.com/a1 را به آدرس domain.com/b1 منتقل کنیم و یا اینکه کلا دامنه را به دامنه دیگر انتقال دهید باید از ریدایرکت ها استفاده کنید.
ریدایرکت‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام در زمان و جای خود استفاده می‌شوند.

چه زمانی از ریدایرکت استفاده می‌شود؟

زمان استفاده از ریدایرکت به دو بخش تقسیم می‌شوند؛
1– هنگامی که آدرس همه و یا برخی از صفحات تغییر کند:
اگر محتوا و یا آدرس صفحات شبیه به یکدیگر باشند و یا هنگامی که  برای یک محتوای تکراری یا یکسان در وب‌سایت، چندین آدرس متفاوت وجود دارد، با داپلیکیت کانتنت رو به رو می‌شویم و باید آدرس‌ها را یکی کنیم.
2- زمانی که آدرس برخی از صفحات تغییر می‌کند:
در این مورد باید برای هر یک از صفحات ریدایرکت خاص انجام شود و یک دستور مجزا تعریف کنیم.

3– هنگامی که صفحه‌ای حذف می‌شود:

در صورت حذف شدن یک صفحه، استفاده از ریدایرکت آن را به موتورهای جستجو و کاربران اطلاع می‌دهد.

انواع مختلف ریدایرکت 

  • ریدایرکت Meta Refresh

    این ریدایرکت در سطح سرور انجام می‌شود و سرعت خوبی ندارد و برای سئو سایت پیشنهاد نمی‌شود. احتمالا این ریدایرکت را در انجمن ها برای تغییر اطلاعات دیده‌اید. و به شکل تا چند ثانیه دیگر به این صفحه منتقل می‌شود مشاهده می‌شود که حدود 5 ثانیه زمان میبرد.
  • ریدایرکت 301 (انتقال دائم)

اگر بخواهید صفحه‌ای را به صورت دائم به آدرس دیگری منتقل کنید از این ریدایرکت استفاده می‌کنیم. برای انتقال آدرس علاوه بر آدرس جدید، ارزش صفحات نیز دارای اهمیت می‌باشند. با این ریدایرکت ارزش صفحات حفظ می‌شود . در واقع 301 بین 90 تا 95 درصد ارزش صفحه را انتقال می‌دهد.
موتورهای جستجو با دیدن Status Code به دنبال آدرس جدید می‌گردند و آن را به کاربر نمایش می‌دهد.
این ریدایرکت در بین ریدایرکت‌های 300 از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا می‌توان گفت تقریبا عملکرد یکسانی دارند.

  • ریدایرکت چیستریدایرکت 302 (ریدایرکت موقت)

اگر مجبور باشید یکی از صفحات را به صورت موقت به صفحه دیگری انتقال دهید باید از این ریدایرکت استفاده کنید. کاربر با وارد شدن به این صفحه با خطای 404 روی به رو می‌شود. این آدرس‌ها بعد از مدتی از دیتابیس موتور جستجو حذف می‌شود و صفحات ارزش های خود را از دست می‌دهند.

  • ریدایرکت 307 (HTTP 1.1 Only)

    این ریدایرکت مانند 302 می‌باشد و برای انتقال موقت استفاده می‌شود تنها تفاوت آن با 302 این است که ریدایرکت 307 فقط با پروتکل 1.1 اینترنت کار می‌کند در صورتی که 302 با دو پروتکل 1.0 و 1.1 کار می‌کند.

بهترین انتخاب ریدایرکت از نظر سئو

برای انجام ریدایرکت‌ها حتما با دقت این کار را انجام دهید که به سئو ضربه‌ای وارد نشود. بهترین انتخاب انتقال دائم صفحه است. البته این طور نیست که در همه موارد ریدایرکت دائم و یا همان 301 راه حل درست و اصولی باشد بلکه با توجه به شرایط ممکن است ریدایرکت موقت و 302 پیشنهاد منطقی برای شما باشد.

تفاوت بین ریدایرکت‌ها و تگ Canonical

بهره گرفتن از تگ Canonical به موتورهای جستجو کمک می‌نماید تا بفهمند که از میان چند صفحه مشابه، کدام یک همان صفحه اصلی است که می‌خواهید در نتایج جستجو نمایش داده شوند. در ظاهر، هم این قابلیت و هم ریدایرکت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از نمایش محتوای تکراری جلوگیری کنید و نسخه‌های مختلف URL را ادغام نمایید. اما ریدایرکت و تگ کنونیکال کارهای متفاوتی را انجام می‌دهند و نباید به جای یکدیگر استفاده گردند. ریدایرکت‌ها هنگامی استفاده می‌شوند که صفحه دیگری وجود نداشته باشد یا تغییر کرده باشد. اما موقع استفاده از تگ کنونیکال، یک نسخه دیگر از صفحه مذکور کماکان وجود خواهد داشت. شما از این تگ استفاده می‌کنید تا به موتورهای جستجو بفهمانید که کدام نسخه URL اصلی می‌باشد. برای ادغام URLها و حذف کردن مشکلات مربوط به محتواهای تکراری، ریدایرکت نسبت به تگ کنونیکال ارجحیت دارد. زیرا گوگل قادر است بر اساس برچسب، نسخه اصلی را شناسایی کند اما اگر تشخیص دهد که صفحه دیگر بهتر است، امکان دارد از آن هم استفاده کند. ولی اگر ریدایرکت درست اجرا گردد، دیگر گوگل URL دیگری را به جای آن انتخاب نخواهد نمود.

نکات کلیدی در رابطه با ریدایرکت‌ها

  1. جالب است بدانید صفحاتی که به طور دائم حذف می‌شوند را نباید با ریدایرکت موقتی 302 منتقل کنید. چرا که این کار موجب می‌شود تا ارزش صفحه حذف‌شده به آدرس جدید منتقل نگردد و پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو نیز پاک شود. در چنین مواردی شما می‌توانید با بهره‌گیری از ریدایرکت 301، اعتبار صفحاتتان را به آدرس‌های جدید منتقل کنید.
  2. به این نکته دقت کنید که ریدایرکت صفحات حذف‌شده بر روی ایندکس از اشتباهات بزرگی است که برخی مدیران سایت‌ها مرتکب می‌شوند. موتورهای جستجو توسط الگوریتم‌های پیچیده، دیگر ارزش صفحه‌های حذف‌شده را به ایندکس سایت انتقال نمی‌دهند.

سخن پایانی

استفاده از ریدایرکت‌ها می‌تواند به کاربران در یافتن محتوای مورد نظرشان کمک کند و اعتبار صفحات شما را حتی در صورت تغییر آدرس و دامنه، حفظ نماید. البته توجه کنید که استفاده نادرست از ریدایرکت می‌تواند به ضرر شما تمام شود. پس دقت کافی را در به‌کارگیری آن داشته باشید. 

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *