سبزترین زبان‌های برنامه نویسی

طراحی اپلیکیشن

سبزترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

زبان های برنامه نویسی و مصرف انرژی

یادگیری یک زبان برنامه نویسی و متخصص شدن در آن زبان کار آسانی نیست. اگرچه اکثر توسعه دهندگان چندین زبان برنامه نویسی را می‌دانند، اما ما خود را فقط در یک یا دو زبان متخصص می‌دانیم. البته این موضوع منطقی هم به نظر می‌رسد زیاد تعداد بسیار زیادی زبان برنامه نویسی هم اکنون وجود دارد و امکان ندارد فردی ادعا کند در همه آنها متخصص است. همچنین هر کدام از انها تعداد بسیار زیادی فریمورک و کتابخانه دارند که برای متخصص شدن در یک زبان برنامه نویسی باید بر روی فریورک و کتابخانه‌های مختلف هم تسلط کافی داشت که عملا نشدنی است بنابراین اکثر افراد تصمیم می‌گیرند فقط بر روی یک الی سه زبان تسلط پیدا کنند و بر روی آن‌ها عمیق شوند.

هنگام تصمیم گیری در مورد یک زبان برنامه نویسی جدید، معمولاً مواردی مانند نحو آن، منحنی یادگیری آن، مستندات آن، یا اینکه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر را در نظر می‌گیریم.

 شرکت نرم افزار ی وب نگاه در توسعه و طراحی اپلیکیشن موبایل تجربه فوق العاده‌ای دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایلی هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

اما آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که

کدام زبان برنامه نویسی پایدارتر است و انرژی کمتری مصرف می کند؟

این واقعیتی نیست که ما هنگام انتخاب بین جاوا اسکریپت، پایتون، جاوا، سی شارپ یا هر زبان دیگری به آن توجه داشته باشیم. متاسفانه به طور کلی توجه به این مورد که کدام زبان برنامه نویسی سبزتر است و انرژی کمتری مصرف می‌کند بسیار کم رنگ شده است و افراد مختلف که قصد دارند یک زبان برنامه نویسی فرا بگیرند اصلا به این موضوع توجه نمی‌کنند. همچنین می‌توان ادعا کرد که بسیاری از افرادی که چندین سال در حوزه برنامه نویسی و کد زنی فعالیت تخصصی دارند در این زمینه اطلاعات و دانش کافی ندارند. 

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

با این حال، چند سال پیش، برخی از محققان پرتغالی شروع به بررسی مصرف انرژی تا 27 زبان برنامه نویسی محبوب امروزی کردند و متعاقباً تحقیقات خود را در کنفرانس بین المللی مهندسی زبان نرم افزار 2017 ارائه کردند.

این نتایج هنوز در سال 2021 معتبر هستند زیرا در همان سال به روز شدند. ما در ادامه کمی شما را در خصوص روند تحقیقات و نتایج آن آشنا خواهیم کرد تا دید عمیق‌تری نسبت به زبان‌های برنامه نویسی داشته باشید.

بهره وری انرژی در زبان های برنامه نویسی

چکیده مقاله:

این مقاله مطالعه‌ای از زمان اجرا، استفاده از حافظه و مصرف انرژی بیست و هفت زبان نرم افزار معروف را ارائه می دهد. ما عملکرد چنین زبان هایی را با استفاده از ده مشکل برنامه نویسی مختلف که در هر یک از زبان ها بیان می شود، نظارت می کنیم. نتایج ما یافته‌های جالبی را نشان می‌دهد، مانند زبان‌های کندتر/سریع‌تر که انرژی کمتر/بیشتر مصرف می‌کنند و اینکه چگونه استفاده از حافظه بر مصرف انرژی تأثیر می‌گذارد. ما نشان می‌دهیم که چگونه از نتایج خود برای ارائه پشتیبانی مهندسین نرم‌افزار برای تصمیم‌گیری در مورد استفاده از کدام زبان در مواقعی که کارایی انرژی یک نگرانی است، استفاده کنیم.

بر اساس این مقاله، در این مطالعه، آنها عملکرد این زبان ها را با استفاده از مسائل شرکت برنامه نویسی مختلف که برای آنها از الگوریتم های مختلف گردآوری شده توسط پروژه “بازی معیارهای زبان کامپیوتری” که به پیاده سازی الگوریتم ها در زبان های مختلف اختصاص یافته است، استفاده کردند.

این تیم از ابزار اینتل در حد متوسط ​​توان (RAPL) برای اندازه‌گیری مصرف انرژی استفاده کرد که می‌تواند تخمین‌های مصرف انرژی بسیار دقیقی را ارائه دهد.

تحقیقات نشان می دهد که همانطور که انتظار می رود چندین عامل بر مصرف انرژی تأثیر می گذارد. سرعت اجرای آنها در مصرف انرژی معمولاً تعیین کننده است، اما همیشه سرعتی که سریع‌ترین کار را انجام می‌دهد، کمترین انرژی را مصرف می‌کند، زیرا عوامل دیگری به جز سرعت، به عنوان مصرف حافظه وارد معادله مصرف انرژی می‌شوند.

زبان برنامه نویسی سبزرتبه بندی

در این رتبه‌بندی، می‌توانیم «سبزترین» و کارآمدترین زبان‌ها را ببینیم: C، C+، Rust، و جاوا، اگرچه این آخری میزان استفاده از حافظه را نشان می‌دهد.

از مقاله: نتایج جهانی عادی برای انرژی، زمان و حافظه.

 

بیشتر بخوانید:  مفاهیم اولیه برنامه نویسی – آموزش مبانی برنامه نویسی

 

انرژی

از این جدول شایان ذکر است که زبان های C و Java جزو زبان هایی هستند که کمترین مصرف انرژی را دارند. از طرف دیگر، جاوا اسکریپت تقریباً دو برابر جاوا و چهار برابر مصرف C مصرف می کند. زبان پایتون به عنوان یک زبان تفسیر شده به زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارد و بنابراین یکی از کم رنگ ترین زبان های «سبز» است و جایگاه زبان‌هایی را اشغال می‌کند که بیشترین انرژی را مصرف می‌کنند.

زمان

نتایج مشابه مصرف انرژی است. هر چه یک زبان برنامه نویسی سریع تر باشد، انرژی کمتری مصرف می کند.

حافظه

از نظر میزان مصرف حافظه می بینیم که چگونه جاوا در کنار جاوا اسکریپت به یکی از پرمصرف ترین زبان ها تبدیل شده است.

نتیجه

اگرچه این مطالعه ممکن است کنجکاو و بدون کاربرد عملی زیادی به نظر برسد، اما ممکن است به طراحی زبان‌های برنامه نویسی بهتر و کارآمدتر کمک کند. همچنین، ما می‌توانیم از این پارامتر جدید در معادله خود در هنگام انتخاب زبان برنامه نویسی استفاده کنیم. یعنی اگر شما به این مورد دقت و توجه کافی داشته باشید کارهای بسیار بزرگتری نسبت به کد زنی می توانید انجام دهید و می توانید شروع به طراحی یک زبان برنامه نویسی جدید کنید که مصرف انرژی کمتری دارد و به اصطلاح سبز است که کاری بسیار فوق العاده و درآمدزا است. 

این پارامتر را دیگر نمی توان در آینده یا تقریباً در حال نادیده گرفت. علاوه بر این، سریع ترین زبان ها معمولاً سازگار ترین زبان ها با محیط زیست نیز هستند و با توجهبه پی بردن افراد به اهمیت محیط زیست این نکته نموی بیشتری پیدا می کند.

به لطف این محققان پرتغالی، ما اکنون پارامتر دیگری برای انتخاب یک زبان برنامه نویسی و یک سلاح جدید برای کمک به سیاره در دنیای کامپیوتری داریم که میلیون‌ها ماشین به طور مداوم در حال اجرای کد هستند.