مقایسه جوملا، وردپرس و دروپال

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که Cms چیست و چه کاربردی دارد؟ cms اختصار یافته کلمه content management system است. در زبان فارسی به cms، سیستم مدیریت محتوای وب می‌گویند. این cms‌ها با هدف مدیریت آسان محتوای وب تولید و در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. شما با سیستم مدیریت محتوا وب می‌توانید مطالب خود را در سایت تولید، انتشار و حذف کنید. برای مدیریت سایت نیازی به دانش و تخصص پیچیده‌ای نیست و تنها با یکبار دوره آموزش cms می‌توانید سایت خود را مدیریت کنید و مطالب خود را در آن انتشار دهید.

 شرکت‌های طراحی سایت بعد از ساخت سایت شما، آموزش‌هایی در خصوص مدیریت سایت به شما خواهند داد تا بتوانید سایت خود را، خودتان مدیریت کنید. سیستم مدیریت محتوا انواع گوناگونی دارند و هر کدام مزیت و معایبی را به همراه دارد. ما در این مقاله سیستم مدیریت محتوای وب در مورد انواع cms‌های رایج در جهان سخن خواهیم گفت.

سیستم مدیریت محتوا و انواع آن

یک طراح سایت بعد از خرید هاست مناسب و نام دامنه انتخابی توسط مشتری، روشی مناسب برای ساخت سایت انتخاب می‌کند. روش های متعددی برای ساخت سایت وجود دارد و ما در این بخش از مقاله اطلاعات تخصصی راجع هر کدام از روش های طراحی سایت در اختیار شما قرار می دهیم. روش های گوناگونی برای طراحی سایت وجود دارد و هر کدام مزیت و معایبی به همراه خود دارند که در این بخش از مقاله به معرفی ، مزایا و معایب آن ها خواهیم پرداخت. روش های متعددی برای راه اندازی یک سایت حرفه ای وجود دارد اما 3 تا از روش های محبوب در جهان را به شما معرفی خواهیم کرد. وردپرس ، جوملا و دروپال. شاید بارها این نام ها را شنیده باشید و اما اطلاعات کافی در مورد هر یک از این روش ها نداشته باشید. با ما در این بخش از مقاله سایت وب نگاه همراه باشید.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

وردپرس چیست ؟ وردپرس یا wordpress به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوای وب در جهان به صورت رایگان همراه با رابط کاربری بسیار آسان در دسترس عموم قرار گرفته است. پایه زبان وردپرس براساس PHP و به صورت متن باز است. قالب ها و افزونه های متنوعی در مخزن وردپرس موجود است که می توانید به صورت رایگان از آن ها در جهت اهداف خود استفاده کنید. با توجه به نوع کسب و کار خود می توانید قالب وردپرس مورد نظر خود را در مخزن و یا سایت های فروش قالب وردپرس پیدا کنید. . اهمیتی ندارد در چه حوزه ای مشغول فعالیت هستید زیرا قالب های وردپرس بسیار متنوع و گسترده است و برای تمامی حوزه ها هزاران قالب مرتبط و زیبا وجود دارد.

 افزونه های وردپرس به صورت رایگان در مخزن وردپرس قرار دارند و این خود یک مزیت به حساب می آید. پلاگین های وردپرس بسیار گسترده است و شما برای هر امکاناتی که می خواهید در سایت داشته باشید می توانید از افزونه های جانبی موجود در وردپرس استفاده کنید متن باز بودن وردپرس کمک شایانی به برنامه نویس های وب می‌کند . اگر قالب مورد نظر شما نیاز به اضافه کردن تکه کد داشته باشد شما به آسانی می توانید کد مورد نظر خود را اضافه کرده و نتایج آن را در سایت خود مشاهده کنید. پنل وردپرس کاربرپسند بوده و افراد مبتدی نیز می توانند به راحتی با وردپرس ارتباط برقرار کرده و سایت خود را مدیریت کنند.

جوملا

یکی دیگر از روش های ساخت سایت حرفه ای ، استفاده از سیستم مدیریت محتوا رایگان و منبع باز جوملا (joomla) است. عمده کاربرد جوملا برای پرتال های دولتی ، شرکت های بزرگ و مجلات اینترنتی است. جوملا بر پایه زبان برنامه نویسی PHP است. هزاران قالب آماده و زیبا را می توانید در جوملا انتخاب و روی سایت خود پیاده سازی کنید. طراحی سایت قالب آماده با جوملا از روش های رایج طراحی وب حرفه ای است. وجود هزاران قالب و افزونه ( غیر رایگان ) ، پشتیبانی از زبان فارسی از ویژگی های ساخت سایت با جوملا است. از معایب این روش می‌توان هزینه طراحی سایت با جوملا با توجه به نوع حرفه شما و امکانات مورد نیاز برای شما محاسبه می شود. بنابراین برای اطلاع از قیمت و سفارش طراحی سایت با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

 

مقایسه وردپرس جوملا دروپالدروپال چیست؟

دروپال نیز مانند وردپرس و جوملا یک CMS رایگان و Open source با امنیت نسبتا بالا است. با دروپال می توانید سایت شرکتی ، شخصی و فروشگاهی با قالب های متنوع ایجادکنید. برای مشاهده میزان محبوبیت هر کدام از cms های معرفی شده در بالا می توانید به سایت builtwith مراجعه کنید. شما در این سایت می توانید میزان ترند بودن وردپرس ، جوملا و دروپال را مشاهده کنید. همانطور که در سایت builtwith مشاهده می‌کنید دروپال نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوا رشد یکباره و چشمگیری داشته و براساس منبع مطرح شده فوق می‌توان گفت این CMS پس از وردپرس دومین سیستم محبوب و پرکاربرد نزد کاربران در سراسر جهان است.

می‌توان گفت هر روز به تعداد افرادی که به طراحی سایت با دروپال روی می آورند افزوده می شود. جالب است بدانید این CMS محبوب توسط یکی از دانشجویان دانشگاه Antwerp به نام Dries Buytaert بعنوان یک سایت خبری که دانشجویان در آن همدیگر را از حال هم باخبر کنند ایجاد شد. در سال 2001 این دانشجو تصمیم گرفت تا سایت خود را به صورت Open source به منظور ارتقاء و مشارکت همگانی در بهبود کیفیت آن در اختیار عموم قرار دهد. در زیر نمونه سایت های طراحی شده با دروپال را می توانید مشاهده کنید.

  •  www.whitehouse.gov
  •  www.cyberpolice.ir
  •  www.harvard.edu

 نقاط مشترک بین وردپرس، جوملا و دروپال

  • همه آنها پیرو قوانین gpl هستند.
  • هر سه کاملا رایگان و همچنین اپن سورس هستند.
  • هر سه برای بخش سئو افزونه هایی مختص خود دارد.
  • این سه سیستم مدیریت محتوا برای اضافه کردن امکانات به سایت دارای افزونه هایی هستند.
  • برای بخش مدیریت دیتابیس هر سه سیستم از mysql استفاده میکنند.
  • هر سه به زبان php نوشته شده اند.

جوملا، دروپال یا وردپرس؟

با توجه به توضیحاتی که در مورد هرکدام از سیستم های مدیریت محتوا وردپرس ، جوملا و Drupal داده شد وقت آن است تا با شباهت ها و تفاوت های آن ها نیز آشنا شویم. پس از آن می‌توان بهترین سیستم مدیریت محتوا برای سایت خود را انتخاب کنیم. CMS های معرفی شده در این مقاله را می‌توان به صورت رایگان از سایت اصلی آن ها دانلود کرد و نیز در کدنویسی همه آنها می‌توان به میل خود تغییراتی ایجاد کرد. زبانی که هر سه cms با آن نوشته و ساخته شده اند زبان Php است. برای انجام خواسته های مختلف و شخصی سازی سایت پلاگین های متعددی ساخته شده است. این ها تنها بخشی از شباهت های سیستم های مطرح شده می‌باشد. حال به تفاوت‌های آن‌ها که به ما کمک می‌کند تا گزینه مناسب تر را برای ساخت سایت را پیدا کنیم اشاره خواهیم کرد.

سیستم وردپرس برای تمامی سطوح از مبتدی تا حرفه‌ای طراحی شده و با استفاده از پلاگین‌های بی شمار و رایگان محبوبیت دوچندانی پیدا کرده است. همچنین ایجاد امکان استفاده از قالب آماده وردپرس از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت آن است. برای استفاده از دروپال می‌بایست تا دانش متوسطی را در این زمینه داشته باشید بنابراین می‌توان گفت این سیستم مدیریت محتوا برای افراد مبتدی کاربرد کمتری دارد. در صورتی که قصد دارید از دروپال برای ساخت سایت استفاده نمایید می‌توانید از قالب آماده دروپال متناسب با حرفه‌تان استفاده نمایید. سیستم جوملا بدلیل پیچیدگی بیشتر نیاز به دانش فنی بیشتری نسبت به سایر سیستم‌ها دارد و نیز رایگان نبودن پلاگین‌های این CMS باعث شده تا افراد کمتری سراغ این سیستم مدیریت محتوا بروند.

درصورتی که قصد دارید برای حرفه خود سایتی کاملا تخصصی، حرفه‌ای داشته باشید با کارشناسان شرکت نرم افزاری وب نگاه تماس بگیرید.