ارسال پیام مخفی و خصوصی در WhatsApp و Gmail

مقدمه :

اینترنت جای امنی نیست و در صورتی که شما مراقب داده‌ها و اطلاعات مهم خود نباشید، امکان این‌که اطلاعات شما به دست فرد اشتباهی افتاده و برای شما مشکل ایجاد شود، وجود دارد. از همین رو، بسیاری از افراد مایل به رمزگذاری چت‌ها و مکاتبات خود در ایمیل و پیام رسان واتس‌اپ هستند. به منظور امن‌تر کردن فضای کاربری، هر دو فضا امکان رمزگذاری را فراهم کرده‌اند. به عنوان مثال، گوگل برای جیمیل یکسری ترفندهای رمزگذاری و مخفی‌سازی پیام‌ها را در نظر گرفته است و البته گذاشتن پسورد در واتس‌اپ نیز امری بسیار آسان می‌باشد. در ادامه نحوه رمزگذاری چت‌های خصوصی در جیمیل و واتس‌اپ را، به طور کامل توضیح می‌دهیم.

چت کاملا ایمن در واتس اپ

واتس‌اپ از رمزگذاری سرتاسر برای خصوصی نگه داشتن پیام‌های شما استفاده می‌کند – چیزی که امبر راد، وزیر کشور، در ماه مارس آن را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند و بعداً از آن عقب‌نشینی کرد. محافظت واتس اپ به این معنی است که، به شرطی که شما و شخصی که با او چت می کنید از آخرین نسخه برنامه استفاده کنید، همه ارتباطات امن هستند و حتی خود واتس اپ نمی تواند آنها را ببیند. رمزگذاری به طور پیش فرض در برنامه روشن است – نیازی به فعال کردن دستی آن نیست. با این حال، اگر می خواهید بررسی کنید که پیام های شما ایمن هستند، روی منوی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید و “مشاهده مخاطب” را انتخاب کنید.

  1. در بخش رمزگذاری، باید اعلانی را مشاهده کنید که بیان می‌کند همه چت‌ها و تماس‌ها ایمن هستند.
  2. برای تأیید این موضوع، روی یادداشت کلیک کنید و کد QR نمایش داده شده را در تلفن مخاطب خود اسکن کنید یا برعکس.

روش قفل کردن چت‌ها در واتس اپ 

برای این کار می‌توانید مراحل یر را دنبال نمایید.

  1. اول روی چت مورد نظر کلیک کرده و روی اسم مخاطب کلیک نمایید.
  2. با کمی پایین آمدن می‌توانید گزینه Chat lock را پیدا کنید.
  3. با انتخاب این گزینه، چت شما قفل می‌شود.

البته دقت کنید که چت‌های آرشیو شده را نمی‌توانید به این شکل قفل کنید و برای استفاده از این روش ابتدا باید آن را از حالت آرشیو درآورید.

  1. در مرحله بعد پیامی با معنی قفل کردن با اثر انگشت را دستگاه‌هایی با سیستم عامل اندروید، و در دستگاه‌های ios مشابه آن را با روش Face ID دریافت خواهید کرد.
  2. در قسمت بعد، واتس‌اپ به شما پیغام می‌دهد که اگر از همین حساب کاربری در دستگاه دیگری استفاده می‌کنید، این قفل برای آن‌ها فعال نمی‌شود و تنظیمات مختص به همین دستگاه می‌باشد.
  3. روی ok کلیک کنید و اثر انگشت و یا Face ID خود را وارد نمایید تا قفل چت فعال شود.

برای دسترسی به پیام‌های قفل شده نیز می‌توانید با پایین کشیدن صفحه چت و کلیک بر گزینه Locked Chats، به راحتی پیام‌های خود را مشاهده کنید.

مکالمات مخفی در واتس اپ

مکالمات مخفی یک ویژگی مخفی مفید در فیس بوک مسنجر برای اندروید و iOS است که به شما امکان می دهد پیام های رمزگذاری شده سرتاسر را برای دوستان خود ارسال کنید. این گزینه به‌طور پیش‌فرض فعال نیست و برای استفاده از آن، باید یک مکالمه خصوصی جدید را شروع کنید – نه اینکه فقط یک رشته موجود را ادامه دهید. همچنین، در چت های گروهی کار نمی کند.

ویژگی مکالمات مخفی فیس بوک به شما امکان می دهد چت های خود را رمزگذاری کنید

برای شروع یک مکالمه مخفیانه:

  1. برنامه مسنجر را باز کنید و روی نماد نوشتن پیام در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.
  2. روی نماد قفل در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید.
  3. یک دوست از مخاطبین خود انتخاب کنید.
  4. روی کادر پیام ضربه بزنید و شروع به تایپ پیام خود کنید. گیرنده باید با وارد کردن یک مکالمه محرمانه با شما موافقت کند.

پیامک ارسال کنید و با استفاده از سیگنال به طور ایمن تماس بگیرید.

تعداد فزاینده‌ای از برنامه‌های چت – از جمله واتس‌اپ و فیس‌بوک فوق‌الذکر – از رمزگذاری سرتاسر برای خصوصی نگه‌داشتن مکالمات شما استفاده می‌کنند، اما سیگنال (whispersystems) از همه امن‌تر است. این برنامه رایگان، که توسط ادوارد اسنودن، افشاگر NSA استفاده و توصیه می‌شود، اطلاعات مربوط به کاربران خود را ذخیره نمی‌کند و به شما امکان می‌دهد به طور ایمن با مخاطبین موجود در تلفن و دفترچه آدرس خود چت کنید.

این برنامه که هم برای iOS و هم برای اندروید موجود است، به شما امکان می‌دهد پیام‌های متنی، تصویری و ویدیویی ضد هک را برای افراد یا گروه‌ها ارسال کنید و همچنین تماس‌های تلفنی امن برقرار کنید. اخیراً، توسعه دهنده پشتیبانی از تماس های ویدیویی رمزگذاری شده سرتاسر را اضافه کرده است.

پیام های جیمیل خود را ایمن کنید

اگرچه Gmail هنگام خواندن و نوشتن پیام‌ها، رمزگذاری را از طریق اتصال HTTPS ارائه می‌کند، اما در حین انتقال پیام‌ها را رمزگذاری نمی‌کند. می‌توانید با نصب برنامه افزودنی CryptUp (cryptup) برای کروم و فایرفاکس، حریم خصوصی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید، که پیام‌ها و پیوست‌های ارسال شده از طریق Gmail را در مرورگر شما با استفاده از رمزگذاری سرتاسر PGP (Pretty Good Privacy) ایمن می‌کند. این کار با افزودن دکمه Secure Compose به Gmail کار می‌کند تا بتوانید هر زمان که نیاز داشتید به سرعت پیام‌های امن ارسال کنید. اگر گیرنده شما CryptUp یا هر رمزگذاری ایمیل دیگری برای این موضوع را نصب نکرده است، می توانید پیام ها یا فایل های خود را با رمز عبور ایمن کنید.

ارسال پیام خصوصی در جیمیلبا نصب CryptUp، رمزگذاری سرتاسر را به پیام‌های Gmail اضافه کنید

توسعه‌دهنده CryptUp در حال برنامه‌ریزی برای انتشار برنامه‌های اندروید و iOS به همراه یک افزونه Outlook در اواخر سال جاری است.

پشتیبان های ایمیل خود را رمزگذاری کنیدMailStore Home  از همه ایمیل‌های شما نسخه پشتیبان تهیه می‌کند و با هر ارائه‌دهنده ایمیل از جمله Gmail و Outlook کار می‌کند. فقط سرویس(های) را برای تهیه نسخه پشتیبان انتخاب کنید تا کار خود را شروع کنید. شما می‌توانید بایگانی‌ها را با رمز عبور محافظت کنید و نرم‌افزار تمام پایگاه‌های داده را کاملاً رمزگذاری می‌کند تا امکان مشاهده پیام‌ها را برای دیگران غیر از خودتان غیرممکن کند.

نحوه رمزگذاری پیام‌ها در جیمیل

مراحل یکی دیگر از روش‌ها برای ارسال پیام به صورت ایمن در جیمیل، به شرح زیر می‌باشد :

پیش از توضیح مراحل، باید توجه داشته باشید که این ویژگی توضیح داده شده در این بخش، فقط برای کاربران جیمیل پولی می‌باشد.

  1. ابتدا جیمیل را باز کرده و سپس به کنسول Google Admin بروید.
  2. Apps Google Workspace را انتخاب کنید و بعد روی Gmail کلیک نمایید.
  3. بعد از انتخاب گزینه User Settings، نام دامنه را به منظور فعال کردن  S/MIME انتخاب کنید.
  4. حالا رمزگذاری  S/MIMEرا برای ارسال ایمیل و پیام فعال نمایید.
  5. بعد از فعال نمودن آن، روی Create کلیک کرده و گیرندگان را اضافه نمایید؛ با انجام این کار شما تصویر یک قفل را در کنار آن نام‌ها خواهید دید. در صورت قرمز بودن رنگ این قفل، یعنی که این ایمیل هنوز رمزگذاری نشده و رنگ سبز و خاکستری نیز نشان دهنده سطوح رمزگذاری می‌باشند.

سخن پایانی

با توجه به کاربران بسیار پیام‌رسان‌ها، هر کسی ممکن است مایل به رمزگذاری و قفل کردن پیام‌های خود باشد و بخواهد از درز اطلاعات مهم خود جلوگیری نماید. شما می‌توانید به راحتی و با انجام هر یک از مراحل گفته شده در این مقاله، چت‌های خصوصی خود در واتس‌اپ و جیمیل را رمزگذاری نمایید.

برای خواندن مقالات بیش‌تر، به بخش بلاگ سایت شرکت نرم افزاری وب نگاه مراجعه کنید.