Xamarin چیست ؟ چرا از Xamarin برای توسعه چند پلتفرمی استفاده کنید؟


استراتژی موبایل برای کسب‌وکارهایی که برای موفقیت آنلاین تلاش می‌کنند، ضروری است زیرا تعداد فزاینده‌ای از کاربران از طریق تلفن‌های هوشمند به اینترنت دسترسی دارند. امروزه موبایل شدن به معنای ایجاد راه حلی سازگار با چندین پلتفرم موبایل، عمدتاً اندروید و iOS است. به همین دلیل مهم است که بدانید چگونه برنامه های موبایلی چند پلتفرمی ایجاد کنید و از چه ابزارهایی استفاده کنید.

این مقاله یک نمای کلی از یک ابزار توسعه بین پلتفرم محبوب – Xamarin ارائه می دهد.

ضریب نفوذ بازار موبایل در ارقام

آمار یک شاخص اصلی در ارزیابی اهمیت دستگاه های تلفن همراه در زندگی امروزی است. بیایید نگاهی به بازار در سال 2023 بیندازیم:

طبق آمار Statista، تعداد کاربران گوشی های هوشمند امروزه از 6.5 میلیارد نفر فراتر رفته است که بیش از 83 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.
4.32 میلیارد کاربر منحصر به فرد اینترنت تلفن همراه در سال 2021 وجود دارد.
ترافیک اینترنت موبایل 56.89 درصد از ترافیک جهانی وب را تشکیل می دهد.
سهم بازار سیستم‌عامل‌های مختلف تلفن همراه به شرح زیر تخمین زده می‌شود: اندروید – 71.6٪، iOS – 27.68٪، با سایر بازیکنان مانند سامسونگ، KaiOS، Windows Phone و غیره هر کدام کمتر از 1٪.
نظرسنجی JetBrains نشان داد که 53 درصد از توسعه‌دهندگان از فناوری‌ها و چارچوب‌های چند پلتفرمی برای طراحی اپلیکیشن‌ موبایل استفاده می‌کنند.
این داده ها ثابت می کند که راه حل های تلفن همراه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند و در سال های آینده به طور قابل توجهی بر همه حوزه ها تأثیر خواهند گذاشت. بنابراین، خدمات طراحی اپلیکیشن تقاضای بالایی خواهد داشت.

علاوه بر این، فریم‌ورک‌های موبایل برای کدنویسی بین پلتفرم‌ها در حال افزایش محبوبیت هستند، زیرا برنامه‌های سازگار با چندین پلتفرم تجربه مشتری انعطاف‌پذیرتر و کامل‌تری را ارائه می‌دهند.

بیایید ادامه دهیم تا یک مرور کلی از Xamarin، یک ابزار محبوب برای توسعه چند پلتفرمی به شما ارائه دهیم.

 

شرکت برنامه نویسی وب نگاه  در توسعه و طراحی اپلیکیشن iOS و اندروید تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایل  هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

 

Xamarin چیست؟

مایکروسافت Xamarin را که در ابتدا بر اساس پروژه مونو ساخته شده بود در سال 2016 خریداری کرد و آن را در پلتفرم دات نت ادغام کرد.

امروزه، این یک چارچوب منبع باز محبوب برای توسعه برنامه های کاربردی تلفن همراه چند پلتفرمی است. یک پشته فناوری از Xamarin، C# و .NET، همراه با استفاده مجدد از حداکثر 95 درصد کد، امکان ایجاد سریع و آسان برنامه های تلفن همراه را برای سیستم عامل های Android، iOS و Windows فراهم می کند.

Xamarin چقدر خوب است؟ با قضاوت بر اساس آمار، محصولات Xamarin در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. بر اساس گزارش های این شرکت، بیش از 15000 سازمان و حدود 1.4 میلیون توسعه دهنده در 120 کشور از آنها استفاده می کنند. از مشهورترین مشتریان می توان به بوش، زیمنس، اسلک، پینترست و دیگران اشاره کرد. این واقعیت که چندین رهبر صنعت راه حل های خود را بر اساس این پلتفرم قرار داده اند، قابلیت اطمینان و کارایی آن را ثابت می کند.

Statista همچنین محبوبیت Xamarin را با گنجاندن آن در فهرست پرکاربردترین فریم ورک‌ها در میان مهندسان نرم‌افزار و قبل از Flutter، React Native، Cordova و Ionic ثابت می‌کند.

پلتفرم های پشتیبانی شده توسط Xamarin
در حال حاضر، Xamarin از ایجاد کد قابل استفاده مجدد برای پلتفرم های زیر پشتیبانی می کند:

Android (از جمله نسخه Android Wear برای توسعه نرم افزار برای دستگاه های پوشیدنی)
iOS (از جمله watchOS برای Apple Watch و tvOS برای Apple TV)
ویندوز (UWP و WPF)
توجه داشته باشید! Windows Phone در Xamarin 3.x پشتیبانی نمی‌شود

لینوکس (GTK)
مک
تایزن

Xamarin چگونه کار می کند

اصل اساسی کار Xamarin به اشتراک گذاری کد است. به عبارت ساده، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به‌جای نوشتن کد مخصوص پلتفرم برای یک پروژه اندروید و یک پروژه iOS از ابتدا، کد را یک بار می‌نویسند و سپس با تغییرات جزئی آن را روی پلتفرم‌های مختلف اعمال می‌کنند.

دات نت به عنوان پایه و اساس Xamarin، تخصیص حافظه، جمع آوری خودکار زباله و سایر وظایف را انجام می دهد.

رویکردهای توسعه Xamarin

دو راه برای توسعه برنامه های کاربردی بین پلتفرم با استفاده از Xamarin وجود دارد.

فناوری Xamarin.Forms به شما امکان می دهد یک بار یک رابط کاربری بصری طراحی کنید، مقداری منطق C# را به آن متصل کنید و این پایگاه کد را در پلتفرم های اندروید، iOS و ویندوز با تغییرات جزئی کد به اشتراک بگذارید. در این مورد، کد UI و backend برای همه راه حل ها با هم جمع می شوند. این رویکرد زمان توسعه سریع‌تر و ارزان‌تر را تضمین می‌کند. با این حال، عملکرد برنامه ایده آل نیست.
Xamarin Native شامل کتابخانه‌های Xamarin.iOS، Xamarin.Android و Xamarin.Mac است که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های UI جداگانه برای هر پلتفرم طراحی کنید. در این مورد، کد UI برای هر راه حل منحصر به فرد است، اما backend به اشتراک گذاشته می شود، درست مانند Xamarin.Forms. با این رویکرد، روند توسعه کندتر و گران تر است، اما رفتار بومی کامل توسط برنامه ها را تضمین می کند.

ویژگی های توسعه Cross-Platform Xamarin

کتابخانه کلاس پایه (BCL) – یک کتابخانه استاندارد دات نت از کلاس ها با ویژگی های قدرتمندی که Xamarin می تواند به آنها دسترسی داشته باشد و از آنها استفاده کند، مانند سریال سازی، XML، شبکه و غیره.
ویژوال استودیو – یک محیط توسعه یکپارچه (IDE) که Xamarin از آن برای ساخت برنامه ها استفاده می کند. ویژگی‌های ضروری مانند تکمیل خودکار کد، کنترل منبع یکپارچه و غیره را ارائه می‌کند.
تعامل با زبان های برنامه نویسی – Xamarin می تواند کتابخانه های نوشته شده به زبان های C، C++، Java و Objective-C را فراخوانی کند، که به طور قابل توجهی فرصت های کدنویسی را گسترش می دهد.
Xamarin Component Store – مجموعه ای داخلی از اجزای شخص ثالث رایگان و پولی (سرویس ها، کتابخانه ها، کنترل های UI).
ادغام‌های Backend – می‌توانید برنامه‌های مبتنی بر Xamarin خود را با پلتفرم‌های باطن قدرتمند، از جمله SAP، Azure و Parse ادغام کنید.

ساخت اپلیکیشن های چند پلتفرمی با Xamarin: مزایا

توسعه موبایل بین پلتفرمی در حال گسترش است زیرا مزایای خاصی نسبت به توسعه بومی دارد. چرا از Xamarin برای ایجاد راه حل های چند پلتفرمی استفاده کنیم؟ به طور خلاصه، از آنجایی که این ابزار رویایی یک توسعه‌دهنده است – آن‌ها می‌توانند یک بار کد ایجاد کنند و از آن در پلتفرم‌های مختلف استفاده کنند، بدون اینکه به عملکرد، قابلیت نگهداری یا تجربه کاربری برنامه آسیبی وارد شود.

Xamarin یک ابزار جهانی است که به شما امکان می دهد یک منطق برنامه واحد را با استفاده از C# و .NET برای سه پلتفرم موبایل به طور همزمان ایجاد کنید.

بیایید با جزئیات بیشتری درباره دلایل استفاده از Xamarin برای توسعه موبایل بین پلتفرمی صحبت کنیم.

1. تک پشته فن آوری

یکی از مزایای اصلی Xamarin این است که یک زبان واحد، C#، انواع راه حل ها را ایجاد می کند. علاوه بر این، نیازی به جابجایی بین محیط‌ها نیست – می‌توانید همه کارها را در ویژوال استودیو انجام دهید. این کار راحت و موثر در زمان است زیرا توسعه دهندگان فرآیند مشابهی را با استفاده از یک زبان به جای دو زبان مختلف انجام می دهند. از این رو، Xamarin برای یادگیری آسان است.

2. تجربه کاربر بومی

Xamarin دسترسی کامل به APIها و ابزارهای بومی مورد استفاده در سیستم عامل های اندروید، iOS و ویندوز دارد. در نتیجه، می تواند طراحی و عملکرد بومی (یا نزدیک به بومی) را برای هر برنامه ای ارائه دهد.

بومی بودن به دلیل استفاده از عناصر و فناوری های خاص پلتفرم موجود در C# و Visual Studio امکان پذیر است:

Xamarin.Android و Xamarin.iOS به توسعه دهندگان دات نت دسترسی به SDK های کامل Android و iOS را می دهند.
کتابخانه Xamarin.Essentials دسترسی به APIهای بومی با همپوشانی هسته را فراهم می کند.
Xamarin.Forms یک جعبه ابزار رابط کاربری (UI) را برای همه پلتفرم های تلفن همراه نشان می دهد.
بنابراین، شما می توانید از تمام عناصر منحصر به فرد در یک مکان استفاده کنید و یک راه حل واحد با رابط های پلت فرم خاص ایجاد کنید.

 

3. کد قابل اشتراک گذاری

Xamarin اغلب به عنوان پلتفرم توسعه “یک بار بنویس، همه جا استفاده کن” نامیده می شود زیرا کدی را ایجاد می کند که 60 تا 95٪ قابل استفاده مجدد است. یک پایگاه کد می‌تواند بر روی پلتفرم‌های مختلف اجرا شود و عملکرد بومی را ارائه دهد و ممکن است فقط به تغییرات جزئی نیاز داشته باشد.

4. صرفه جویی در زمان و هزینه

یک پایگاه کد قابل اشتراک‌گذاری و یک پشته فناوری واحد باعث صرفه‌جویی در زمان صرف شده در چرخه توسعه می‌شود. شما یک بار کد می‌نویسید و سپس می‌توانید از بیشتر این کد برای راه‌حل‌های دیگر استفاده مجدد کنید، فقط تنظیمات جزئی را انجام دهید و زمان خود را برای همان رویه صرف نکنید. این بدان معنی است که می توانید محصول خود را سریعتر منتشر کنید.

از آنجایی که همه چیز به زبان سی شارپ و در چارچوب دات نت نوشته شده است، نیازی به تیم های جداگانه برای کار روی اپلیکیشن نیست. توسعه، آزمایش و استقرار زمانی که توسط یک تیم منفرد انجام می شود به طور قابل توجهی ساده می شود. این هزینه های اضافی را حذف می کند و زمان سریع را برای بازار تضمین می کند.

به ویژه برای شرکت هایی که منابع انسانی و سخت افزاری محدودی دارند مفید است.

 آزمایش

این پلتفرم راه حل های جامعی را برای آزمایش و نظارت بر رابط کاربری و عملکرد برنامه ارائه می دهد – Xamarin Test Cloud و Xamarin Test Recorder. این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند که آزمایش‌های خودکار را روی چندین دستگاه واقعی در فضای ابری اجرا کنید و مشکلات عملکرد را قبل از انتشار پیدا کنید.

5. تعمیر و نگهداری ساده

نگهداری برنامه‌های توسعه‌یافته با Xamarin.Forms به‌طور قابل‌توجهی آسان است زیرا آنها کد را به اشتراک می‌گذارند. اگر نیاز به به روز رسانی برنامه ها و رفع برخی مشکلات دارید، کافی است این کار را در کد منبع انجام دهید، و همه تغییرات به طور خودکار در راه حل های دیگر اعمال می شود. باز هم، باعث صرفه جویی در زمان، مشارکت توسعه دهندگان و امور مالی می شود.

علاوه بر این، جامعه Xamarin برای ارائه پشتیبانی جامع از مشتری که با اسناد و فرصت های آموزشی به خوبی سازماندهی شده پشتیبانی می شود، شایسته احترام است.

6. پشتیبانی فنی توسط مایکروسافت

این چارچوب ثبات، پشتیبانی فنی مستمر و حل سریع مشکلات را تضمین می‌کند، زیرا توسط مایکروسافت – یکی از شرکت‌های نرم‌افزار فناوری پیشرو در جهان پشتیبانی می‌شود.

علاوه بر این، مایکروسافت دسترسی به فرصت‌های آموزشی قوی، از جمله دوره‌های Xamarin، که می‌تواند خودگام باشد و اسناد فنی جامع در پلتفرم رسمی Microsoft Learn فراهم می‌کند. این بدان معناست که توسعه‌دهندگان در خلأ کار نمی‌کنند و می‌توانند ضمن ارتقای تخصص خود، پشتیبانی دریافت کنند.

 

شرکت نرم افزاری وب نگاه به عنوان یکی از شرکت های نرم افزاری با بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه برنامه نویسی ، فعالیت خود را به صورت تخصصی در برنامه نویسی و ارایه‌ی راهکارهای نرم افزاری مبتنی بر وب متمرکز نمود . جهت اطلاع از قیمت طراحی اپلیکیشن موبایل و مشاوره رایگان با ما تماس حاصل نمایید.

 

ساخت اپلیکیشن های چند پلتفرمی با Xamarin: چالش ها

مانند هر محصول نرم افزاری دیگری، Xamarin برای همه پروژه ها مناسب نیست. در اینجا چند چالش وجود دارد که ممکن است شما را از استفاده از این ابزار توسعه چند پلتفرمی باز دارد.

1. برنامه های کاربردی سنگین

راه‌حل‌های مبتنی بر Xamarin می‌توانند دو برابر فایل‌های بومی باشند و به تنظیمات اضافی نیاز دارند، زیرا از کتابخانه‌های اصلی و عملکردهای متعددی استفاده می‌کنند. چند مگابایت اضافی ممکن است برای برخی پروژه ها حیاتی باشد.

2. بدون گرافیک پیچیده

ساخت راه حل های جذاب Xamarin با عناصر گرافیکی پیچیده یا انیمیشن دشوار است. از این رو، این پلتفرم بهترین انتخاب برای ایجاد برنامه هایی با تجسم پیشرفته یا برنامه های بازی نیست.

با این حال، هیچ چیز غیرممکن نیست: پلت فرم منبع باز به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا API ها و پلاگین های جدیدی را برای افزایش ظرفیت و اضافه کردن امکانات جدید ایجاد کنند.

3. به روز رسانی تاخیر

زمانی که به‌روزرسانی‌های اندروید، iOS و ویندوز منتشر می‌شوند، توسعه‌دهندگان Xamarin نمی‌توانند فوراً از آن‌ها استفاده کنند. آنها به مدتی زمان نیاز دارند تا ویژگی های جدید را به درستی در اکوسیستم ادغام کنند، که باعث تاخیر در به روز رسانی (یک یا دو روزه) می شود و ممکن است بر شهرت شرکت تأثیر بگذارد.

4. عملکرد

اگرچه برنامه‌های مبتنی بر Xamarin عملکرد تقریباً بومی را ارائه می‌کنند، اما همچنان کندتر از راه‌حل‌های بومی هستند. اگر عملکرد برای یک شرکت مشتری حیاتی است، Xamarin ممکن است بهترین مناسب نباشد.

 

طراحی اپلیکیشن

 

محیط توسعه یکپارچه Xamarin (IDE)

شما می توانید از چندین IDE برای توسعه برنامه های کاربردی مبتنی بر Xamarin استفاده کنید.

در ابتدا، Xamarin Studio، یک محیط اختصاصی برای توسعه برنامه های مک و ویندوز (بعدها فقط برای برنامه های مک) وجود داشت. این ابزار اکنون منسوخ شده و ویژوال استودیو برای مک جایگزین آن شده است.

در حال حاضر Visual Studio محیط اصلی کار با Xamarin است. چهار نسخه دارد:

انجمن ویژوال استودیو – گزینه ای برای تیم های کوچک، دانش آموزان و پروژه های منبع باز.
Visual Studio Professional – مجموعه ای از ابزارهای قدرتمند برای کدنویسی برای تیم های کوچکی از توسعه دهندگان حرفه ای.
Visual Studio Enterprise – محیطی برای پروژه های بزرگ و پیچیده.
کد ویژوال استودیو (VS Code) – یک IDE با امکانات کامل نیست، بلکه یک ویرایشگر کد سبک وزن است که ابزارهای اساسی برای ایجاد برنامه های کاربردی ساده را ارائه می دهد.
آخرین خبر: .NET MAUI
Xamarin ایستاده نیست. نقطه عطف بعدی در توسعه پلتفرم، انتشار .NET MAUI است که برای سه ماهه دوم 2022 برنامه ریزی شده است. MAUI مخفف Multiplatform App UI است و ادغام NET. و Xamarin.Forms خواهد بود.

محصول جدید دارای معماری بهبود یافته Xamarin.Forms و عناصر کم کد خواهد بود و دسترسی به تمام API های بومی را فراهم می کند. Xamarin.Native بخشی از پلتفرم NET 6 خواهد شد.

مایکروسافت همچنان تا مدتی از Xamarin پشتیبانی می کند، اما نسخه های جدید را منتشر نمی کند.

توسعه دهندگان مشتاقانه منتظر آشنایی با MAUI و استفاده از قابلیت های آن برای پروژه های جدید هستند. ما در SaM Solutions منتظر به‌روزرسانی‌ها هستیم و انتقال روان برنامه‌های مبتنی بر Xamarin موجود خود را به پلتفرم جدید تضمین می‌کنیم.

تجربه ما با Xamarin

کارشناسان Xamarin در SaM Solutions بیش از هشت سال است که خدمات ارائه می دهند و بیش از ده پروژه را با موفقیت به پایان رسانده اند.

شایستگی های Xamarin ما عبارتند از:

تجزیه و تحلیل نیازها و الزامات کسب و کار
توسعه برنامه
پشتیبانی و نگهداری
طراحی UI/UX
بهبود و بهینه‌سازی عملکرد برنامه‌های موبایل قدیمی
خدمات تست موبایل
یکی از مشتریان ما به راه حلی با دو برنامه تلفن همراه مجزا برای همکاری دو گروه کاربری خاص نیاز داشت. توسعه اپلیکیشن‌های مختلف برای iOS و اندروید زمان‌بر بوده و منجر به هزینه‌های زیادی در طول مسیر می‌شود. به همین دلیل است که مشتری توسعه بین پلتفرمی Xamarin را انتخاب کرد.

در نتیجه، راه حل متقابل پلتفرم توسعه یافت و با موفقیت در iOS و Android راه اندازی شد. تیم ما در مراحل زیر در ایجاد محصول شرکت داشت:

تعریف الزامات
توسعه اپلیکیشن
آزمایش کردن
طرح
اعدام
پشتیبانی و نگهداری

در پروژه دیگری، چالش توسعه یک اپلیکیشن موبایل برای پلتفرم‌های iOS و اندروید بود که قفل‌های الکترونیکی را در سیستم‌های خانه هوشمند کنترل می‌کرد.

تیم Xamarin ما مسئول طراحی معماری سیستم، توسعه، تضمین کیفیت و تست خودکار بود. آنها با موفقیت اپلیکیشن موبایل IoT را ایجاد و راه اندازی کردند.

انتخاب موبایل

توسعه برنامه های کاربردی موبایل با Xamarin باعث می شود برنامه نویسی کارآمدتر و مقرون به صرفه تر باشد و در عین حال همه ویژگی های برنامه های بومی حفظ شود. اما این یک راه حل “یک اندازه برای همه” نیست.

در بسیاری از موارد، ما Xamarin را ابزار موفقی دانسته‌ایم که هزینه‌های مربوط به ایجاد و نگهداری را به‌دلیل یک پایگاه کد قابل اشتراک‌گذاری بدون به خطر انداختن کیفیت، به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد. بنابراین، ما آن را به عنوان یک تغییر بالقوه بازی برای بسیاری می بینیم.

با این حال، اندروید و iOS همچنان بر صنعت موبایل حکمرانی می‌کنند و شما باید هنگام انتخاب سریع‌ترین، ارزان‌ترین و کارآمدترین راه برای ساخت راه‌حل خود، مزایا و معایب توسعه بومی در مقابل توسعه چند پلتفرمی را بسنجید.

 

بیشتر بخوانید: چرا و چه زمانی از Node.js برای پروژه های خود استفاده کنید

 

متخصصان وب نگاه تجربه عمیقی در ایجاد اپلیکیشن‌های موبایلی بومی و چند پلتفرمی دارند. ما یک شریک قابل اعتماد هستیم، بنابراین در تماس با ما برای بحث دقیق در مورد پروژه آینده خود دریغ نکنید.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!