فریمورک فلاتر (flutter) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فلاتر چیست

اگر در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن موبایل فعالیت می‌کنید، به احتمال زیاد نام فلاتر به گوش شما خورده است و کنجکاو شدید تا جواب سوال فلاتر چیست را بشنوید. 

باید گفت که فلاتر در حوزه برنامه نویسی کاربردهای فراوانی دارد و اگر شما به آن مسلط باشید، می‌توانید کارهای تاثیرگذاری در حوزه برنامه نویسی موبایل انجام دهید و از موقعیت‌های شغلی خوبی نیز برخوردار شوید. در این مقاله از شرکت نرم افزاری وب نگاه به بررسی مفهوم فلاتر، کاربردها، مزایا و معایب آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

فلاتر چیست؟ 

با گذشت زمان و افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند در بین افراد، استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل نیز بیشتر شد و امروزه اپلیکشین‌های موبایلی جزو یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای دیجیتال در بین افراد هستند. همین موضوع نیز سبب شد تا ابزارهای برنامه‌نویسی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل پدید بیاید که فلاتر جزو یکی از این ابزارها است. 

به زبان ساده، فلاتر یک چارچوب یا فریمورک واسط موبایل است و یک بسته توسعه نرم‌افزار رایگان و متن‌باز را شامل می‌شود. به عبارت دیگر، برنامه‌نویسان با استفاده از فلاتر این امکان را دارند تا یک اپلیکیشن موبایل بومی بر پایه کد بنا کنند اپلیکیشن موبایل بومی شامل نوعی اپلیکیشن است که تنها در یک نوع سیستم عامل یا دستگاه خاص قابلیت استفاده را دارد. 

تاریخچه فلاتر 

مهم‌ترین اصل برای تسلط کامل روی چیزی دانستن تاریخچه و چرایی آن است که در این بخش به این موضوع اشاره می‌کنیم. باید گفت که فلاتر در سال 1397 توسط گوگل معرفی شد و شاید یکی از دلایل اصلی محبوبیت آن نیز گوگل باشد.

 البته لازم به ذکر است که فلاتر در سال 1394 نیز وجود داشت؛ اما در مرحله آزمایش قرار داشت و تا سال 1394 به بازار معرفی نشده بود. اولین نسخه از فلاتر نیز sky نام داشت که افراد می‌توانستند تنها در سیستم عامل اندروید از آن استفاده کنند. 

فلاتر از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

به طور کلی فلاتر از دو بخش مهم تشکیل می‌شود و برای مسلط شدن روی آن، نیاز دارید تا با بخش‌های مهم فلاتر آشنا باشید. موارد زیر شامل دو بخش اصلی چارچوب برنامه‌‌نویسی فلاتر است:

بسته توسعه نرم‌افزارها 

به طور کلی، بسته توسعه نرم‌افزارها شامل مجموعه‌ای  از ابزارها است که به طراحی اپلیکیشن کمک می‌کند؛ یعنی با استفاده از بسته توسعه نرم‌افزار برنامه‌ نویسان این امکان را دارند تا به مجموعه‌ای از ابزارها دسترسی داشته باشند و بتوانند راحت‌تر یک  برنامه موبایل را ساخته و توسعه دهند. 

چارچوب نرم‌افزاری 

چارچوب‌های نرم‌افزاری شامل مجموعه‌ای از اجزای رابط کاربری هستند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها رابط کاربری فضای کار خود را شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال می‌توانید دکمه‌ها و ورودی‌های متن خود را شخصی‌سازی کنید و یا به اسلایدرها و سایر المان‌های بصری در اپلیکیشن شکل ببخشید. 

مزایای فلاتر 

فلاتر دارای مزایای بسیار زیادی است و شما می‌توانید با شناخت مزایای آن، انتخاب و استفاده راحت‌تری از بخش‌های مختلف آن داشته باشید و نیاز خود را رفع کنید. در این بخش به اصلی‌ترین مزایای فلاتر اشاره خواهیم کرد. 

بازدهی بالا

با اینکه نسخه اول فلاتر تنها در سیستم عامل اندروید قابل استفاده بود؛ اما با گذشت زمان این فریمورک گسترش یافت و امروزه افراد می‌توانند با استفاده از فلاتر برای سیستم عامل‌های اندروید و ios  طراحی اپلیکیشن انجام دهند. 

به عبارت دیگر، شما نیاز ندارید تا برای طراحی اپلیکیشن برای دو سیستم عامل مختلف، از دو فریمورک استفاده کنید و فلاتر این مشکل را برای شما حل می‌کند. این مزیت فلاتر می‌توان در صرفه‌جویی وقت و پول شما بسیار موثر باشد. 
[vc_row][vc_column][cz_button title=”سفارش طراحی اپلیکیشن اختصاصی” btn_position=”cz_btn_center” btn_effect=”cz_btn_zoom_in” id=”cz_62405″ link=”url:tel%3A%2009339017809″ sk_button=”border-radius:70px;padding-left:30px;padding-right:30px;font-size:22px;background-color:unset !important;background-image:linear-gradient(135deg,#1e73bb,#b40ed6);” sk_hover=”color:#ffffff;” icon=”fa fa-phone-square” cz_button=””][/vc_column][/vc_row]

قابلیت توسعه سریع 

یکی از بهترین امکاناتی که فلاتر دارد، قابلیت Hot Reload است. با استفاده از این قابلیت شما دیگر نیاز ندارید تا برای اعمال تغییرات در برنامه و تست آن برنامه خود را ریستارت کنید. به عنوان مثال فرض کنید که در محیط اندروید استدیو کد می‌زنید و در یک شبیه‌ساز آن را اجرا می‌کنید. سپس متوجه می‌شوید که این مد ایراد دارد و روی آن تغییراتی را اعمال می‌کنید. در آخر اگر بخواهید تغییرات خود را آزمایش کنید، برنامه به طور خودکار تغییر و اجرا می‌شود و شما نیازی به ریستارت کردنِ آن ندارید. 

یادگیری آسان 

باید گفت که یادگیری فلاتر همزمان با آن که دارای امکانات زیادی است، بسیار آسان است و شما می‌توانید با پیش‌نیازهای کمی آن را شروع کنید. اگر شما قبلا با زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌گرا کار کرده باشید، یادگیری فلاتر برای شما بسیار آسان است. 

اما اگر تا به حال با هیچ زبان برنامه نویسی کار نکرده‌اید، می‌توانید برای یادگیری فلاتر ابتدا شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی دارت کنید. زبان برنامه نویسی دارت توسط گوگل توسعه یافته است و یک زبان برنامه نویسی سطح بالا محسوب می‌شود. 

به طور کلی، یک زبان برنامه نویسی سطح بالا به زبان انسان بسیار نزدیک است و بسیاری از دستوراتی که در این زبان‌های برنامه‌نویسی با آن‌ها سر و کار داریم، از کلماتی تشکیل شده‌اند که در زندگی روزمره استفاده می‌کنیم و از همین جهت، می‌توانند به عنوان اولین زبان‌های برنامه‌ نویسی برای یادگیری بسیار مفید باشند.

flutterمحبوبیت بالا 

باید گفت که امروزه فلاتر یکی از پرطرفدارترین فریمورک‌ها در طراحی اپلیکیشن و فعالیت‌های مربوط به آن محسوب می‌شود و شما می‌توانید با یادگیری فلاتر پروژه‌های بیشتری بگیرید یا از موقعیت‌های شغلی خوبی برخوردار باشید.

همچنین این فریمورک متن‌باز و رایگان است و به همین دلیل، افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند و انجمن‌های زیادی در رابطه با استفاده از فلاتر به وجود آمده‌اند. بخاطر همین موضوع اگر مشکلی در استفاده از فلاتر برای شما ایجاد شود، خیلی ساده‌تر می‌توانید آن را حل کنید. 

سخن آخر 

در این مقاله از شرکت برنامه نویسی با بررسی مفهوم فلاتر، تاریخچه و مزایای آن همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که امروزه ابزارهای بسیاری برای برنامه نویسی موبایل وجود دارند و این ابزارها مدام در حال تغییر هستند. برای مثال در گذشته تنها می‌توانستید با استفاده از فلاتر برنامه اندروید توسعه دهید؛ اما امروزه این امکان در سیستم عامل ios نیز ایجاد شده است. 

به همین دلیل، شما باید مدام در حال یادگیری باشید و به هیچ وجه این فرایند را متوقف نکنید؛ زیرا غیر این صورت، ابزارهای هوشمند مانند چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت جی بی تی می‌توانند به سادگی جای شما را بگیرند.