سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟ + مزایا و معایب و کاربرد

سیستم مدیریت محتوا چیست

اگر قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را داشته باشید، به هاست و دامنه نیاز دارید. دامنه همان نام سایت شما است و هاست محل ذخیره‌سازی محتواهای سایت شما. در آخرین مرحله، شما نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا دارید!

وقتی نوشته یا محصولی را در سایت‌تان منتشر می‌کنید، این سیستم مدیریت محتوا است که به کمک شما می‌آید و بدون وجود آن، نمی‌توانید سایت خود را مدیریت کنید. در این مقاله از شرکت برنامه نویسی، به بررسی مفهوم سیستم مدیریت محتوا، کاربردهای آن و معرفی برخی از سیستم‌های مدیریت محتوای معروف می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

عبارت CMS مخفف content management system و به معنای سیستم مدیریت محتوا است. وقتی شما یک سایت دارید، برای انجام فعالیت‌هایی مانند انتشار نوشته، ویرایش صفحات مختلف سایت، بارگذاری محتوا و …… نیاز به یک داشبورد دارید تا بتوانید با استفاده از آن، این اعمال را انجام دهید.

سیستم مدیریت محتوا همان داشبورد است. به عبارت دیگر، سیستم مدیریت محتوا شامل یک داشبورد است که امکان مدیریت محتوای سایت را در اختیار شما قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که شما برای مدیریت و راه‌اندازی هر سایتی، نیاز به استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا دارید. در بخش بعدی به تشریح انواع سیستم‌های مدیریت محتوا می‌پردازیم.

همچنین توجه داشته باشید که استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای متن‌باز رایگان است و تنها کاری که باید انجام دهید، دانلود فایل نرم‌افزارِ آن‌ها و نصب روی سایت است.

انواع سیستم مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند و شما باید با توجه به شرایط، هدف و بودجه‌تان، یکی از آن‌ها را برای مدیریت و راه‌اندازی سایت‌تان استفاده کنید. در این بخش به بررسی انواع سیستم‌های مدیریت محتوا می‌پردازیم.

انواع سیستم مدیریت محتواسیستم مدیریت محتوای متن‌باز (open source)

به طور کلی، سیستم‌های مدیریت محتوای متن‌‌باز، به نرم‌افزارهای رایگانی گفته می‌شود که دسترسی به کدهای آن‌ها به صورت رایگان امکان‌پذیر است و شما می‌توانید با وجود این امکان، سیستم مدیریت محتوای خود را توسعه دهید. البته این موضوع به این معنا نیست که شما برای استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای متن‌باز نیاز به دانش کدنویسی دارید؛ بلکه امروزه با وجود قالب‌های آماده سایت، افراد زیادی بدون دانش کدنویسی، سایت خود را راه‌اندازی و مدیریت می‌کنند.

دانش کدنویسی برای استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای متن‌باز می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما الزامی نیست. تنها هنگامی به دانش کدنویسی نیاز پیدا می‌کنید که قصد ایجاد تغییرات بزرگ روی سایت‌تان را داشته باشید که از پسِ تنظیمات سیستم مدیریت محتوا ساخته نیست.

سیستم مدیریت محتوای اشتراکی

سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی، می‌توانند برای افرادی که از وقت کافی برای طراحی وب‌سایت برخوردار نیستند مناسب باشند. این نوع سیستم‌های مدیریت محتوا، همانند همان سیستم‌های مدیریت محتوای متن‌باز هستند و تنها تفاوت‌شان در این است که به شما اجازه دسترسی به کدهایشان را نمی‌دهند.

شرکت‌های بسیار زیادی هستند که سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی را به شما ارائه می‌دهند و شما باید در ازای استفاده از آن، به صورت ماهانه یا سالانه پول پرداخت کنید. حتی بسیاری از این شرکت‌ها، هاست و دامنه هم در اختیار شما می‌گذارند و شما می‌توانید در ازای پرداخت هزینه اضافی، سایت خود را به طور کاملا آماده تحویل بگیرید و تنها صفحات خود را ویرایش کنید.

البته لازم به ذکر است که اگر کسب‌و‌کار شما از ابعاد بزرگی برخوردار است، استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوای اشتراکی به شما پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا در هنگام اعمال تغییرات بزرگ، ممکن است با مشکل مواجه شوید و یا هنگام رو‌به‌رو شدن با تعداد فروش یا تعداد کاربران بالا، نتوانید آن‌ها را به درستی مدیریت کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی

نوع دیگر از سیستم‌ مدیریت محتوا، سیستم‌ مدیریت محتوای اختصاصی است. سیستم مدیریت محتوای اختصاصی همانند سیستم مدیریت محتوای متن‌باز است و شما می‌توانید با استفاده از آن، به کدهای آن نیز دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ویرایش کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی، از نو و متناسب با نیازهای شما ساخته می‌شوند و تفاوت آن‌ها با سیستم‌های مدیریت محتوای متن‌باز این است که شما در توسعه این نوع از سیستم‌های مدیریت محتوا، دستِ بازتری دارید؛ زیرا سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، توسط خودِ شما ساخته می‌شود.

برای ساخت یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، شما نیازمند صرف هزینه زیادی هستید؛ زیرا شما نیاز یه یک متخصص برنامه‌ نویسی یا یک تیم توسعه دهنده دارید. یکی از معایبی که سیستم مدیریت محتوای اختصاصی دارد این است که شما نیازمندید تا هر بروزرسانی را خودتان انجام دهید و این در حالی است که بروزرسانی نرم افزار در سایر سیستم‌های مدیریت محتوا به صورت خودکار انجام می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر کسب‌و‌کار شما از ابعاد نسباتا بزرگی برخوردار است و می‌خواهید مدت زمان طولانی را فعالیت کنید، ساخت و استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

معرفی چند سیستم مدیریت محتوا

سیستم‌های مدیریت محتوای زیادی در جهان وجود دارند و افراد با توجه به نیازشان از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنند. معمولا چند سیستم مدیریت محتوا در جهان وجود دارند که افراد بیشتری از آن‌ها استفاده می‌کنند و یا به عبارت دیگر، سهم بازار این سیستم‌های مدیریت محتوا در جهان بیشتر است. در این بخش به معرفی چند سیستم مدیریت محتوای معروف و کاربردی می‌پردازیم که شما می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

بهترین سیستم های مدیریت محتواوردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن‌باز است و پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا در جهان محسوب می‌شود. در ابتدا، سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای سایت‌های وبلاگی بود؛ اما با گذشت زمان و پدید آمدن قالب‌های آماده، امروزه افراد برای ساخت و مدیریت وب‌سایت‌های مختلف مانند سایت فروشگاهی یا آموزشی، از وردپرس استفاده می‌کنند.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است و شما می‌توانید در عرض چند دقیقه، آن را نصب کرده و وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید.

جوملا

جوملا سیستم مدیریت محتوایی است که در سال 2001 معرفی شد. این سیستم مدیریت محتوا متن‌باز است و کاربرد اصلی آن، مدیریت سایت‌های فروشگاهی و آموزشی است. از مزایای این سیستم مدیریت محتوا می‌توان به رایگان بودن، سرعت بالا و تعداد افزونه‌ها بالا اشاره کرد.

سخن آخر

در این مقاله از شرکت نرم افزاری، با بررسی مفهوم سیستم مدیریت محتوا و معرفی انواع آن همراه شما بودیم. لازم به ذکر است که انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای خوب، می‌تواند در آینده روی عملکرد سایت شما تاثیر بسیاری بگذارد؛ لذا برای انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا، این مقاله را چندین بار بخوانید و راجع به هر کدام از سیستم‌های مدیریت محتوا، تحقیقات زیادی داشته باشید.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *