متاورس چیست؟ همه چیز در مورد متاورس

متاورس

دنیای مجازی را تصور کنید که در آن مردم زندگی می کنند، کار می کنند، خرید می کنند و با دیگران تعامل دارند – همه اینها از راحتی روی کاناپه خود در دنیای فیزیکی. این به عنوان متاورژن شناخته می شود.

“Metaverse” تا زمانی که فیس‌بوک در اکتبر 2021 نام شرکت خود را به Meta تغییر داد، به یک اصطلاح رایج تبدیل نشد. در آن زمان، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد در سال آینده 10 میلیارد دلار صرف فناوری‌هایی کند تا چشم‌انداز خود را از متاورس بسازد.

متاورس به عنوان تکامل بعدی اینترنت در نظر گرفته می شود. اشکال مختلفی از جمله بازی، اجتماعات آنلاین و جلسات کاری که در آن افراد از طریق فکس دیجیتال یا آواتار خود با یکدیگر همکاری می کنند، خواهد بود.

متاورس چیست؟

مفهوم متاورس جدید نیست. اولین بار در سال 1992 در رمان تصادف برفی توصیف شد. چندین شرکت بعداً جوامع آنلاین را بر اساس این مفهوم ایجاد کردند که مهمترین آنها Second Life بود که در سال 2003 منتشر شد.

در متاورس، افراد از آواتارها برای نشان دادن خود، برقراری ارتباط با یکدیگر و ساختن مجازی جامعه استفاده می کنند. در متاورس، ارز دیجیتال برای خرید لباس – یا سلاح و سپر در مورد بازی های ویدیویی – و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. کاربران همچنین می‌توانند بدون هیچ هدفی با استفاده از هدست واقعیت مجازی و کنترل‌کننده‌ها، برای سرگرمی، به‌صورت مجازی در فراجهان سفر کنند.

Snow Crash بیشتر یک دیدگاه دیستوپیایی به آینده بود و متاورس را در یک نور مثبت قرار نداد. نیل استفنسون، نویسنده، اصطلاح متاورس را به عنوان نوعی اینترنت مبتنی بر واقعیت مجازی نسل بعدی ابداع کرد. یکی از راه‌های دستیابی به موقعیت در متاورس استفنسون، مهارت فنی بود که با پیچیدگی آواتار کاربر نشان داده می‌شد. یکی دیگر از نشانه‌های وضعیت، امکان دسترسی به برخی محیط‌های محدود بود – پیش‌روی دیوارهای پرداخت و الزامات ثبت‌نامی که امروزه برخی وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

Player One Ready اثر ارنست کلاین رمان دیگری بود که به محبوبیت ایده متاورز کمک کرد. این فیلم بعداً به کارگردانی استیون اسپیلبرگ تبدیل به فیلمی شد. رمان علمی تخیلی دیستوپیایی 2011 در سال 2045 اتفاق می‌افتد، جایی که مردم از مشکلاتی که زمین را در دنیای مجازی به نام واحه فرار می‌کنند فرار می‌کنند. کاربران با استفاده از یک گیره واقعیت مجازی و دستکش های لمسی به دنیا دسترسی پیدا می کنند که به آنها اجازه می دهد اشیاء موجود در محیط دیجیتال را بگیرند و لمس کنند.

تفاوت بین اینترنت و متاورس چیست؟

اینترنت شبکه ای از میلیاردها کامپیوتر، میلیون ها سرور و سایر دستگاه های الکترونیکی است. پس از آنلاین شدن، کاربران اینترنت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، وب‌سایت‌ها را مشاهده کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند، و کالاها و خدمات را خریداری و بفروشند.

متاورس با اینترنت رقابت نمی کند — بلکه بر روی آن ساخته می شود. در متاورس، کاربران با استفاده از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی، رسانه‌های اجتماعی و ارز دیجیتال، دنیای مجازی را طی می‌کنند که جنبه‌هایی از دنیای فیزیکی را تقلید می‌کند. اینترنت چیزی است که مردم آن را «مرور می کنند». اما، تا حدی، مردم می توانند در فراجهان «زندگی» کنند.

متاورس

در مورد تفاوت های AR، VR و واقعیت ترکیبی اینجا بخوانید.

حتی دولت‌ها نیز ممکن است دسترسی خود را به فراجهان گسترش دهند. به عنوان مثال، در حالی که اکثر کشورها حضور نسبتاً ثابتی در اینترنت دارند، باربادوس قصد دارد یک سفارت دیپلماتیک در متاورس – به ویژه، دنیای آنلاین Decentraland- باز کند.

رشد اینترنت خدمات بسیاری را ایجاد کرده است که راه را برای ایجاد متاورس هدایت می کنند.

بن باجارین، تحلیلگر در Creative Strategies گفت: «در بازی، Roblox، Minecraft و دیگر بازی‌های ویدیویی همهجانبه – و حتی Zoom – را پیش‌بینی می‌کنند که متاورس برای ارائه طراحی شده است. شما حتی نوعی حضور دیجیتالی در رسانه های اجتماعی دارید.»

حالا او می گوید این یک سوال است که در نهایت فراجهان چه شکلی به خود می گیرد. مثل اینترنت باز میشه؟ یا اینکه این تجربه بیشتر یک تجربه محدود است که توسط چند شرکت بزرگ کنترل می شود؟

باجارین گفت: «بازیکنان بزرگ همگی می‌خواهند محرک‌های اولیه باشند و اکوسیستم خود را برنده شوند.

شرکت های متاورس

در اینجا چندین شرکت با چشم انداز متاورس خاص خود آورده شده است.

فیس بوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در نامه‌ای سرگشاده گفت که سرمایه‌گذاری متاورس شرکتش نشان‌دهنده یک تغییر اساسی است و بخشی از چشم‌انداز جدید غول رسانه‌های اجتماعی است که برای «جان بخشیدن به متاورس» طراحی شده است.

او همچنین گفت که فیس‌بوک یک شرکت فراجهت اول است نه فیسبوک اول. این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران در نهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب فیس بوک نخواهند داشت. در میان سایر محصولات غیر فیسبوکی، فیس بوک تاکنون میلیون ها هدگیر Oculus VR خود را برای پیمایش در متاورس فروخته است.

در اطلاعیه متا، زاکربرگ گفت که فیس بوک قصد دارد توسعه فناوری های اساسی، از جمله پلتفرم های اجتماعی و ابزارهای خلاقانه را که برای “جان بخشیدن به متاورس” مورد نیاز است، سرعت بخشد. پس از انتشار اخبار متا در اواخر سال 2021، فیس بوک Horizon Worlds را راه اندازی کرد، یک فضای واقعیت مجازی که کاربران می توانند به عنوان آواتار در آن حرکت کنند و ابزارهایی برای توسعه دهندگان برای ایجاد دنیای مجازی اضافی.

بازی های حماسی

اپیک گیمز، سازندگان سری بازی‌های تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite – با حدود 350 میلیون کاربر – و نرم‌افزار Unreal Engine برای توسعه‌دهندگان بازی، قصد دارند پس از یک دور سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال 2021، ادعایی در متاورس داشته باشند. 200 میلیون دلار از سونی گروپ.

دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه فیسبوک متفاوت است، زیرا می‌خواهد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند – بدون یک فید خبری مملو از تبلیغات.

Kenichiro Yoshida، رئیس، رئیس و مدیر عامل شرکت Sony Group Corp. در بیانیه ای گفت: “من قویاً معتقدم که این با هدف ما برای پر کردن جهان با احساسات، از طریق قدرت خلاقیت و فناوری مطابقت دارد.”

فیس بوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در نامه‌ای سرگشاده گفت که سرمایه‌گذاری متاورس شرکتش نشان‌دهنده یک تغییر اساسی است و بخشی از چشم‌انداز جدید غول رسانه‌های اجتماعی است که برای “جان بخشیدن به متاورس” طراحی شده است.

او همچنین گفت که فیس‌بوک یک شرکت فراجهان اول است نه فیس‌بوک. این یک تغییر مهم است زیرا به این معنی است که کاربران در نهایت برای استفاده از سایر خدمات در متاورس نیازی به حساب فیس بوک نخواهند داشت. در میان سایر محصولات غیر فیسبوکی، فیس بوک تاکنون میلیون ها هدگیر Oculus VR خود را برای پیمایش در متاورس فروخته است.

در اطلاعیه متا، زاکربرگ گفت که فیس بوک قصد دارد توسعه فناوری های اساسی، از جمله پلتفرم های اجتماعی و ابزارهای خلاقانه را که برای “جان بخشیدن به متاورس” مورد نیاز است، سرعت بخشد. پس از انتشار اخبار متا در اواخر سال 2021، فیس بوک Horizon Worlds را راه اندازی کرد، یک فضای واقعیت مجازی که کاربران می توانند به عنوان آواتار در آن حرکت کنند و ابزارهایی برای توسعه دهندگان برای ایجاد دنیای مجازی اضافی.

Epic Games

اپیک گیمز، سازندگان سری بازی‌های تیراندازی آنلاین محبوب Fortnite – با حدود 350 میلیون کاربر – و نرم‌افزار Unreal Engine برای توسعه‌دهندگان بازی، قصد دارند پس از یک دور سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال 2021، ادعایی در متاورس داشته باشند. 200 میلیون دلار از سونی گروپ.

دیدگاه اپیک گیمز از متاورس با دیدگاه فیسبوک متفاوت است، زیرا می‌خواهد فضایی مشترک برای تعامل کاربران با یکدیگر و برندها فراهم کند – بدون یک فید خبری مملو از تبلیغات.

Kenichiro Yoshida، رئیس، رئیس و مدیر عامل شرکت Sony Group Corp. در بیانیه ای گفت: “من قویاً معتقدم که این با هدف ما برای پر کردن جهان با احساسات، از طریق قدرت خلاقیت و فناوری مطابقت دارد.”

مایکروسافت

متاورس به تیم های مایکروسافت می آید – رقیب جلسات آنلاین غول نرم افزاری برای زوم. مایکروسافت گفته است که Mesh را برای تیم‌های مایکروسافت در سال 2022 منتشر خواهد کرد. این سرویس جدید به کاربران Teams در مکان‌های فیزیکی مختلف اجازه می‌دهد در طول جلسات مجازی به تجربیات هولوگرافی مشترک و مشترک بپیوندند.

مایکروسافت گفت Mesh به کاربران اجازه می دهد تا با استفاده از یک آواتار سفارشی شده خود، در هر دستگاهی حضور مجازی داشته باشند. این بر اساس اعلام قبلی Mesh برای مایکروسافت است، یک پلتفرم برای توسعه دهندگان که شامل مجموعه ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضایی، همگام سازی بین چندین کاربر و “holoportation” است. Holoportation یک فناوری ضبط سه بعدی است که به کاربران امکان بازسازی و انتقال مدل های سه بعدی با کیفیت بالا از افراد را در زمان واقعی می دهد.

مایکروسافت قبلاً با شرکت خدمات حرفه‌ای Accenture برای ایجاد فضاهای فراگیر با قابلیت مش کار کرده است. Accenture هر سال بیش از 100000 نفر را استخدام می کند و از Mesh برای کمک به کارکنان جدید استفاده می کند.

استخدام‌های جدید در Teams گرد هم می‌آیند تا دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه ایجاد یک آواتار دیجیتال و دسترسی به One Accenture Park – فضای مجازی مشترکی که بخشی از فرآیند ورود است، دریافت کنند. فضای پارک تفریحی آینده‌نگر شامل یک اتاق کنفرانس مرکزی، یک اتاق جلسات مجازی و مونوریل‌های دیجیتالی است که استخدام‌کنندگان جدید از آن برای سفر به نمایشگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

چگونه NFT ها در متاورس قرار می گیرند؟

توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) نقش مهمی در سودمندی و محبوبیت متاورس دارند. NFT ها نوعی دارایی دیجیتال امن هستند که بر اساس همان فناوری بلاک چین مورد استفاده ارزهای دیجیتال است. به جای ارز، یک NFT می تواند یک اثر هنری، یک آهنگ یا املاک دیجیتال را نشان دهد. NFT نوعی سند دیجیتال یا مدرک مالکیت را به مالک می دهد که می تواند در متاورس خرید یا فروخته شود.

Metaverse Properties خود را به عنوان اولین شرکت مجازی املاک و مستغلات در جهان معرفی می کند. این شرکت به عنوان یک عامل برای تسهیل خرید یا اجاره ملک یا زمین در چندین دنیای مجازی متاورس – از جمله Decentraland، Sandbox، Somnium و Upland عمل می کند. پیشنهادات شامل فضاهای کنفرانس و تجاری، گالری های هنری، خانه های خانوادگی و “مکان های پاتوق” است.

در حالی که متاورس فرصت‌هایی را برای شرکت‌های جدیدی مانند Metaverse Properties ایجاد کرده است تا کالاهای دیجیتالی ارائه دهند، شرکت‌های تاسیساتی آجر و ملات نیز در حال افزایش هستند. برای مثال، نایک RTFKT را تصاحب کرد – استارت‌آپی که کفش‌های کتانی مجازی بی‌نظیر می‌سازد. مصنوعات دیجیتال با استفاده از NFT ها، احراز هویت بلاک چین و واقعیت افزوده. RTFKT در وب‌سایت خود گفت که “در متاورژن متولد شد و این احساس آن را تا به امروز مشخص کرده است.”

قبل از خرید، نایک هفت درخواست علامت تجاری برای کمک به ایجاد و فروش کفش‌های کتانی و پوشاک مجازی ارائه کرد. نایک و Roblox همچنین در “Nikeland” شریک شدند، دنیای دیجیتالی که در آن طرفداران نایک می توانند بازی کنند، به آواتارهای خود متصل شوند و لباس مجازی بپوشانند.

نیک دونارسکی، مدیر عامل ORE System، یک جامعه آنلاین متشکل از گیمرها، سازندگان محتوا و توسعه‌دهندگان بازی، می‌گوید: «NFT و بلاک‌چین پایه‌ای برای مالکیت دیجیتالی می‌سازد. “مالکیت هویت واقعی یک فرد به متاورس منتقل می شود و NFT ها این وسیله خواهند بود.”

متاورس چقدر نزدیک است؟

در حالی که ایده اصلی توانایی درگیر شدن در یک دنیای آنلاین مجازی سال‌هاست که وجود داشته است، اما هنوز سال‌ها به یک فراجهت واقعی که در آن امکان تعاملات واقعی وجود دارد، وجود دارد. بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، در سالانه خود در پست وبلاگ بررسی سالانه خود خاطرنشان کرد که اکثر مردم عینک واقعیت مجازی و دستکش ضبط حرکتی برای ثبت دقیق بیان، زبان بدن و کیفیت صدای خود ندارند.

اما برای تجارت، گیتس پیش‌بینی می‌کند که در دو تا سه سال آینده بیشتر جلسات مجازی از جعبه‌های مربعی دوبعدی به متاورس منتقل می‌شوند – فضایی سه‌بعدی که شرکت‌کنندگان در آن به‌عنوان آواتار دیجیتال ظاهر می‌شوند.

شرکت برنامه نویسی وب نگاه  در توسعه بیش از 3500 طراحی اپلیکیشن موبایل iOS و اندروید تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایلی هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!