معرفی مفهوم هاست و بررسی مزایا و معایب انواع هاست

انواع هاست

هاستینگ وب چیست؟

وقتی به دنبال هاست برای سایت خود می‌گردید، با خدمات مختلفی در این زمینه مواجه می‌شوید که همه به شما اطمینان زمان بالا بودن ۹۹.۹۹٪ می‌دهد و ویژگی‌هایی مثل ‘game changing’ در کنترل پنل. اما چیزی که لازم است بدانید، این است که این جزییات اکثرا استاندارد و مشترک هستند.

وب هاستینگ در حقیقت این است: در یک مرکز اطلاعاتی، کامپیوتری وجود دارد که میزبان فایل‌ها و اطلاعات وبسایت شما برای بازدیدکنندگان و مرورگرشان در سراسر اینترنت است. چیزی که هاست‌های مختلف را از هم متفاوت می‌کند تنظیمات آن‌ها و عملکردشان در ارتباط با شما و اینترنت است. این ارتباط می‌تواند متفاوت باشد. برخی افراد اکانتشان را خود مدیریت می‌کنند و هنگام نیاز از متخصص کمک می‌گیرند و برخی نیز از یک کارگزاری کمک می‌گیرند که صفر تا صد هاستینگ را برایشان انجام دهد.

نیازهای خود را مشخص کنید

سایتتان چه میزان ترافیک می‌برد؟ Scalability اصطلاحی است به این معنا که سرویس هاست شما چقدر می‌تواند در مقابل تعداد بالای بازدیدکننده و درخواست گنجایش داشته باشد. اگر پلن هاستینگ شما گنجایش کافی نداشته باشد،‌تا زمانی که متخصصی سایت شما را جا به جا کند، مشکل scalability خواهید داشت.

آیا encryption (رمزنگاری) نیاز دارم؟ اگر اطلاعاتی مثل اسم، ایمیل و مانند این از کاربر دریافت می‌کنید، جواب این سوال بله است. نه این که حتما لزومی داشته باشد، اما باعث افزایش اعتماد بازدید کنندگان می‌شود و گوگل نیز سایت‌هایی با امنیت بالا را در اولویت قرار می‌دهد.

چه سیستم مدیریت محتوایی (CMS, Content Management System)، نیاز دارید؟ ممکن است به نظر نرسد که این موضوع مهم باشد، اما بسیار حائز اهمیت است. حتی برخی کمپانی‌های هاستینگ فقط نوع خاصی از CMS را فراهم می‌کنند.

آیا می‌خواهم ایمیل کجا میزبانی شود؟ برخی تعرفه‌ها سرویس ایمیل را نیز پشتیبانی می‌کنند، اما ممکن تغییر هاست را دشوار سازد.

آیا برای نگهداری از سرویس هاست نیاز به کمک دارم؟ کمپانی‌های هاستینگ می‌توانند به شما کمک کنند هاست خود را مدیریت کنید. اما پیچیدگی‌های آن می‌تواند برای برخی افراد زیاد باشد. بنابراین کمک گرفتن از متخصص‌های وب می‌تواند کمک کند و باعث شود تصمیمات بهتری هنگام مشکلات بگیرید.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

Shared web hosting یا هاست اشتراکی

معمول ترین شیوه هاستینگ است. حتی گاهی رایگان نیز ممکن است ارائه شود. همانطور که از اسمش مشخص است، سایت شما در یک سرور اشتراکی همراه سایر مشترکین میزبانی می‌شود و هزینه پایینی دارد. تعداد اشتراک‌ها می‌تواند ۱۰ تا ۱۰۰ نیز باشد. کیفیت آن‌ها به مسئولیت پذیری کمپانی و همچنین هزینه‌ای که می‌کنید بستگی دارد.

یکی از مزایای آن نیازمندی‌های نگهداری کم است. کمپانی هاستینگ اکثر کارهای نگهداری از سرور را انجام می‌دهد و شما تنها لازم است سایت خود را به روز کنید. برای سایت‌هایی با ترافیک کمتر،‌هاست اشتراکی می‌تواند گزینه مناسبی باشد و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود. اما بهتر است در انتخاب این هاست‌ها با متخصصین مشورت کنید. اگر قصد راه اندازی یک وب سایت دارید و از آینده آن مطمئن نیستید و یا می‌دانید کاربران زیادی در طول روز خواهید داشت همین هاست اشتراکی بهترین گزینه است.

وب هاستینگVPS یا virtual private server یا سرور اختصاصی مجازی

وبسایت‌های متوسط تا بزرگ برای داشتن تنظیمات بیشتر و قیمت کمتر نیست به سرور فیزیکی این نوع هاست را انتخاب می‌کنند. مانند سرور اشتراکی سایت شما با سایت‌های دیگر روی یک سرور است اما به صورت مستقل از هم بر کامپیوترهای مجازی جداگانه کار می‌کنند.

زمان و هزینه زیادی برای نگهداری آن لازم است. مسئولیت این سرور مجازی مانند یک سرور واقعی و فیزیکی با شماست. مزیت این نوع سرور scalability و راحتی به روزرسانی و ارتقای آن است. اگر نیروی بیشتری لازم داشته باشد، لازم نیست یک کامپیوتر را باز کنید و قطعات را تغییر دهید، تنها با انتخاب گزینه‌هایی دیگر در چند دقیقه آن را ارتقا می‌دهید. Scalability نیز می‌تواند با سایر سرورهای مجازی بهبود یابد.

علی رغم تمام این ویژگی‌های مثبت، تعهد شما نسبت به نگهداری سرور به مرور زمان بیشتر می‌شود. بنابراین حتما در نظر داشته باشید اگر این نوع هاستینگ را انتخاب می‌کنید، از یک نیروی متخصص کمک بگیرید.

سرور ابری – Cloud/ Container Hosting

این نوع هاستینگ به نسبت جدید است و شرکت‌های کمی آن را ارائه می‌دهند. این سرویس محیط هاستینگ استانداردی مانند یک سرویس اشتراکی ارائه می‌دهد، scalability آن در حد VPS است و هزینه معقول‌تری نیز دارد.

همانطور که از اسمش پیداست، سایتتان در یک ظرفی قرار می‌گیرد که هرآنچه که برای کار کردن در ساختار سرور لازم است، دارد. ظرف ثابت است و توسط کمپانی هاست نگهداری می‌شود. محیط آن به گونه‌ای طراحی شده که به روز رسانی می‌شود و تا حدی که هر سایتی لازم داشته باشد، ارتقا می‌یابد. بنابراین برای هر نوع سایتی انتخاب خوبی است. امکان ارتقای تعرفه برای افزایش scalability برای آن وجود دارد یعنی اگر به صورت غیر منتظره‌ای بازدید سایتتان افزایش یافت، نیازی به تغییر تنظیمات سایتتان ندارید و تنها با چند کلیک افزایش ترافیک ناگهانی را تنظیم می‌کنید.

در مقایسه با VPS سرورهای ابری بار مسئولیت کمتری نیاز دارد. نیاز به نگهداری کمتر، امکانات ارزشمند برای متخصصین وب و برنامه‌نویس‌ها و قیمت معقول باعث شده این نوع هاست گزینه راحت و مناسبی باشد.

هاست اختصاصی

اولین نوع هاست که هنوز وجود دارد هاست اختصاصی است. ویژگی‌های آن مثل نگهداری و نیازهای تکنیکال آن  بسیار شبیه VPS است. با این تفاوت که کامپیوترهای فیزیکی هستند که شما برای استفاده و نگهداری از آن‌ها هزینه می‌کنید. عملکرد این نوع سرور بی‌رقیب است و می‌تواند یک یا چند کامپبوتر باشد تا امکان کنترل کردن ترافیک بالای ناگهانی را ایجاد کند، درست مثل VPS.

امروزه این نوع هاست تنها برای وبسایت‌هایی که سنگین‌تر هستند به کار می‌روند. هزینه این نوع سرویس بسیار بالاست. لازم است ویژگی‌های مورد نیاز برای سایتتان را بدانید تا هزینه‌ای معقول‌تر پرداخت کنید.

بنابراین چه نوع هاستی را برای وبسایت خود تهیه کنیم؟

حل تمام سوالات شما درباره هاستینگ می‌تواند به انتخاب شما کمک کند. زیرا جواب یکسانی برای همه افراد وجود ندارد و با توجه به سایت و ویژگی‌های آن لازم است تصمیم گیری شود. از آنجایی که انتخاب شما در سال‌های آینده بسیار تاثیرگذار است، حتما با مشورت با متخصصین و تحقیقات کافی باید صورت گیرد.

جهت سفارش و یا اطلاع از هزینه ساخت اپلیکیشن با ما تماس حاصل نمایید.

۰۹۳۳۹۰۱۷۸۰۹

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *