زبان برنامه نویسی react (ری اکت) چیست؟

react

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

اگر با برنامه نویسی آشنایی داشته باشید و یکی از فعالان این حوزه باشید، به خوبی می‌دانید که یکی از پرکاربردترین، محبوب‌ترین و گسترده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی، جاوا اسکریپت می‌باشد. این زبان پراستفاده، شامل ابزارها، کتابخانه‌ها و چهارچوب‌های متنوعی است که هر کدام از آن‌ها، به نوعی به تسهیل و سرعت‌بخشی کدنویسی توسعه‌دهندگان وب، کمک می‌کند. یکی از این کتابخانه‌ها که محبوبیت فراوانی در میان برنامه نویسان دارد، react است. ری اکت، از مهم‌ترن کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که از ابزارهای کارآمد توسعه وب محسوب می‌شود و با توجه به مزایای زیادی که دارد، مورد استفاده بسیاری از برنامه نویسان در پروژه‌های بزرگ و کوچک قرار می‌گیرد. در این مطلب، بیشتر با کاربردها و مزایای یادگیری کتابخانه react آشنا خواهیم شد.

معرفی زبان react 

ری اکت، یک کتابخانه مربوط به زبان جاوا اسکریپت است که در جهت ساخت برنامه‌های تحت وب با استفاده از کامپوننت‌ها، به کار گرفته می‌شود. این کتابخانه به علت ویژگی‌هایی مانند سادگی، امکان استفاده مجدد، سرعت و امنیت بالا، مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. React به به‌کارگیری مدل مفهومی ویژه خود که با نام Vrtual DOM شناخته می‌شود، قابلیت ایجاد برنامه‌های ریسپانسیو و پویا را فراهم می‌کند. یادگیری ری اکت، یکی از پراهمیت‌ترین قدم‌ها در یادگیری برنامه نویسی و توسعه وب است؛ چرا که تعداد زیادی از شرکت‌ها از این کتابخانه در توسعه برنامه‌های کاربردی خود، استفاده می‌کنند. در ضمن، یادگیری ری اکت، راه را برای فراگیری و استفاده مفید از فریمورک‌هایی مانند angular و vue نیز هموار خواهد کرد.

تاریخچه زبان ری اکت

کتابخانه ری اکت، برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی، به صورت داخلی در شرکت فیسبوک استفاده شد و دو سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۳، به عنوان یک محصول عمومی زبان جاوا اسکریپت، منتشر شد. React با به‌کارگیری مفهوم جدیدی به نام کامپوننت، به شیوه جدیدی از ساخت انواع وب‌سایت‌ها، دست پیدا کرد. در واقع این ابزار، برای اولین بار به برنامه نویسان اجازه داد تا با استفاده از کامپوننت‌ها، رابط کاربری سایت‌ها را به شکلی بسیار ساده و کاربردی، توسعه دهند. این کتابخانه جاوا اسکریپتی، برای ایفای نقش در پروژه‌های بزرگ به وجود آمده است و به همین دلیل در سال‌های اخیر، به صورت چشم‌گیری رشد داشته است و با توجه به خصوصیات مفیدی که ارائه می‌دهد، تا به امروز یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت محسوب می‌شود.

React یک فریمورک است یا یک کتابخانه؟

در سلسله مراتب ابزارهای یک زبان برنامه نویسی، با چند مفهوم مواجه می‌شویم که عبارتند از ماژول، پکیج، کتابخانه و فریمورک. ماژول‌ها برای کنترل و سازماندهی کدها، پکیج‌ها برای جمع‌آوری ماژول‌های مشترک، کتابخانه‌ها برای فراهم‌آوری و ارائه برخی قابلیت‌های آماده به برنامه نویسان و فریمورک‌های برای گردآوری مجموعه‌ای از قواعد، تکنیک‌ها، کتابخانه‌ها و الگوهای طراحی استفاده می‌شوند. در واقع مجموعه‌ای از ماژول‌ها در یک پکیج هستند؛ در حالی که مجموعه‌ای از پکیج‌ها در کتابخانه و مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها در فریمورک جای می‌گیرند. هدف کتابخانه، راحت‌تر کردن مدیریت چندین کد به صورت همزمان و افزایش سرعت کار است. اما فریمورک مانند یک ساختار اولیه برای توسعه برنامه‌ها، امکاناتی مثل اصلاح‌پذیری، قابلیت استفاده مجدد کد، تسهیل در نگه‌داری کد و افزایش سرعت توسعه را ارائه می‌دهد. با این اوصاف، می‌توانیم بگوییم react یک کتابخانه است که واکنش‌گرا بوده و توسعه‌دهندگان را در گسترش رابط کاربری، یاری می‌کند.

ویژگی‌های ری اکت

کتابخانه ری اکت، ویژگی‌های مثبت زیادی دارد که در این قسمت، مهم‌ترین آن‌ها را برمی‌شماریم:

مبتنی بر کامپوننت: این کتابخانه بر پایه کامپوننت ساخته شده است تا با سرعت و راحتی بیشتری رابط کاربری را طراحی نماید.
مبتنی بر جاوا اسکریپت: react با جاوا اسکریپت نوشته شده است تا توسعه‌دهندگان دیگر احتیاجی به یادگیری زبان برنامه نویسی دیگری نداشته باشند.
Virtual DOM: این ویژگی به ری اکت کمک می‌کند تا رابط کاربری را سریع‌تر و بهینه‌تر طراحی کند.
قابلیت JSX: ری اکت با استفاده از این قابلیت، می‌تواند کد HTML را در کد جاوا اسکریپت بنویسد و پروژه را بهینه‌تر نماید.

مزایای زبان react

سرعت زیاد: ری اکت با به‌کارگیری الگوریتم‌هایی همچون Virtual DOM سرعت بالایی در رندرینگ صفحات وب دارد که روی سئوی سایت شما تاثیر مثبتی خواهد داشت.
سازگاری با فریمورک‌ها: react با کتابخانه‌ها و فریمورک‌های دیگر جاوا اسکریپتی مانند انگولار سازگار می‌باشد.
افزایش قابلیت استفاده و نگه‌داری: ری اکت با استفاده از تجزیه‌پذیری (Decomposability) قابلیت استفاده بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
جامعیت: این قابلیت شامل استفاده در سمت سرور و برنامه‌های تلفن همراه می‌شود که گستردگی بسیار بالایی دارد.

ری اکت چه کاربردهایی دارد؟

React با ساختار شی‌گرا و متن باز خود، ابزار اصلی بسیاری از پروژه‌ها بوده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت محتوا در کنار کتابخانه‌های دیگر مانند Redux
پیاده‌سازی صفحات وب تک‌صفحه‌ای شیک و حرفه‌ای (SPA) با ابزارهایی مثل React Router
پیاده‌سازی بخش‌های جزئی در وب‌سایت مانند منو و فرم با استفاده از npm، yarn، پکیج ری اکت و react-dom و تعریف کامپوننت در فایل jsx

چرا باید زبان  react را یاد بگیریم؟

خصوصیات برجسته ری اکت، موجب شده است تا برنامه نویسان یادگیری و به‌کارگیری آن را در اولویت‌های خود قرار دهند. یا استفاده از این کتابخانه، افراد می‌توانند برنامه‌های تحت وب را توسعه دهند و به صورت کاملا یکپارچه و با پیروی از مدل مفهومی مبتنی بر کامپوننت، کدهایشان را مجددا استفاده نموده و آن‌ها را به برنامه‌های جدید خود اضافه کنند. React همچنین با استفاده از ساختار کامپوننتی، این امکان را به برنامه نویسان می‌دهد تا به قسمت‌های مختلف سایت مثل فرم‌ها و لیست‌ها، ویژگی‌های دینامیک اضافه کنند. این خصوصیات پویا، قابلیت‌های تعاملی وب‌سایت را افزایش می‌دهد و تجربه کاری بهتری را برای توسعه‌دهندگان می‌سازد. بنابراین می‌توانید عناصری مانند بارگذاری پویا و به‌روزرسانی زنده را به سایت خود بیفزایید. 

سخن پایانی

کتابخانه ری اکت، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای زبان جاوا اسکریپت است که در اموری همچون ساختن رابط کاربری به صورت متن باز، ریسپانسیو و پویا استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان در مدیریت محتوا، پیاده‌سازی صفحات وب و طراحی بخش‌های جزئی سایت، react را به کار می‌گیرند و از مزایای برجسته آن بهره‌مند می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *