زبان گو – معرفی کامل زبان برنامه نویسی go

زبان برامه نویسی گو

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

در دنیای برنامه نویسی زبان‌ها، فریمورک‌ها و ابزارهای متفاوتی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها، در موارد خاصی از توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برنامه نویسان باید با شناخت هدف و کاربری خود از توسعه وب، زبان برنامه نویسی متناسب با حوزه کاری خود را انتخاب نمایند.

یکی از زبان‌های ساده و پرکاربرد، go یا golang نام دارد که یک ابزار سمت سرور محسوب می‌شود. این زبان، به جهت رفع پیچیدگی‌های خوانش پایگاه‌های کد در گوگل، به وجود آمد. بسیاری از برنامه‌های مبتنی بر ابر از زبان برنامه نویسی go پشتیبانی می‌کنند و این موضوع، یکی از دلایلی است که این زبان امروزه در زمینه‌های زیادی از جمله هوش مصنوعی و علم داده، کاربرد زیادی دارد. این زبان، یکی از متمایزترین و مفیدترین ابزارها در زمینه رایانش ابری (Cloud Computing) است که برنامه نویسان جدید، به آن گرایش بالایی نشان داده‌اند. در ادامه این مطلب، بیشتر در رابطه با چیستی و کاربردهای زبان برنامه نویسی go آشنا خواهیم شد.

زبان برنامه نویسی go چیست؟

زبان برنامه نویسی go، یک ابزار مدیریت داده به صورت ایستا یا Static Type می‌باشد که توسط شرکت گوگل منتشر شده است. اجرای برنامه‌های ایستا در این زبان، هنگامی آغاز می‌شود که خطاهای آن‌ها رفع شده باشند؛ این موضوع به عملکرد بی‌نقص نرم‌افزار یا سایت کمک بسیاری خواهد کرد. در زبان go می‌توانید تمامی قابلیت‌های خاص و پرکاربرد زبان C++ مانند عملکرد بالا و خصوصیات امنیتی را به همراه سرعت بالا و امکانات مفید پایتون داشته باشید.

این امکانات موجب می‌شوند تا زبان برنامه نویسی go از چندین هسته سریع استفاده کند و قادر به پیاده‌سازی فاکتور همزمانی (Concurrency) باشد که شامل از عملکرد چندوظیفه‌ای در مرورگر است. اگر محصول شما نیاز به انجام چند کار به صورت همزمان در مرورگر داشته باشد، برنامه نویسان می‌توانند با استفاده از توسعه نرم‌افزار و بستر محاسباتی توزیع‌شده زبان گو، آن را محقق کنند.

تاریخچه زبان برنامه نویسی گو

زبان برنامه نویسی go برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ و توسط چند مهندس از شرکت گوگل طراحی و ساخته شد. گوگل در آن زمان، به سرعت در حال بهبود المان‌ها و ابزارهای خود بود و کدهای زیرساختی خود را به زبان C++ توسعه می‌داد؛ بنابراین مهندسان این شرکت تصمیم به طراحی یک زبان برنامه نویسی جدید، ساده و پرسرعت گرفتند که یادگیری آسانی داشته باشد. این زبان، golang نام گرفت که به اختصار، go خوانده می‌شود.

زبان برنامه نویسی go، در سال ۲۰۰۹ میلادی به صورت منبع باز (Open Source) مورد پردازش قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۱۲، گوگل آن را به صورت عمومی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد و از همان ابتدا، به علت سهولت در استفاده و سرعت کدنویسی، در میان برنامه نویسان محبوبیت روزافزونی پیدا کرد و تا همین امروز نیز، جامعه کاربران فعال آن در حال افزایش می‌باشد.

کاربرد زبان برنامه نویسی go

در صورتی که شما می‌خواهید مهارت کاربردی و جدیدی را به برنامه نویسی خود اضافه کنید، یادگیری زبان گو یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که در زمینه‌های مختلف، دارای کاربردهای گسترده‌ای می‌باشد. در ادامه، به حوزه‌های مختلف کاربرد زبان مذکور، اشاره می‌نماییم.

  1. خدمات ابری: تعداد زیادی از سازمان‌ها، بسترهای سنتی IT را رها کرده و به بسترهای ابری روی آورده‌اند. یکی از مشهورترین و به‌صرفه‌ترین این بسترها، سرویس ابری گوگل است که با زبان go ساخته شده و مقیاس‌پذیری و کارایی بالایی دارد. البته لازم به ذکر است که سرویس‌های ابری دیگر مثل Dropbox و SendGrid نیز از همین زبان استفاده می‌کنند. دراپ‌باکس مسئول ارسال ایمیل‌های پرحجم به شرکت‌هایی مانند اوبر و اسپاتیفای است و سندگراید، وب سرویس‌های خود را با کمک زبان برنامه نویسی go، توسعه می‌دهد.
  2. رزرو آنلاین: در این زمینه، می‌توان شرکت اوبر را مثال زد که به منظور بارگیری سریع‌تر نقشه‌ها و مطابقت دادن مسافران با رانندگان، از زبان go کمک می‌گیرد. سرویس‌های معروف دیگری مثل TrivaGo و Delivery Hero نیز با عملکردی مشابه، از این زبان برنامه نویسی استفاده می‌کنند.
  3. شرکت‌های مالی: شرکت‌های بین‌المللی مالی مانند Capital One و American Express، از زبان go برای اموری همچون توسعه پیشنهادات اعتباری API و یا نوسازی شبکه‌های پرداخت و پاداش خود استفاده می‌کنند. کمپانی پی‌پال نیز از این زبان در جهت ساده‌سازی کدنویسی و ارتقای عملکرد پلتفرم پرداخت خود کمک می‌گیرد.
  4. امنیت سایبری: سرویس ۱Password، اپلیکیشن پرطرفدار ذخیره رمز عبور و اطلاعات است که در سرور پشتیبان Administrator خود از زبان گو بهره گرفته است. دایرکتوری کلید منبع آزاد Keybase نیز در بهره‌گیری از کتابخانه‌ها و رمزگذاری پیام‌های هویتی از این زبان کمک گرفته است.
  5. پلتفرم‌های رسانه‌ای: پلتفرم SoundCloud حدودا شش سرویس و بیش از ده‌ها مخزن خود را با زبان برنامه نویسی go نگه‌داری می‌کند و از فرمت‌های رمزگذاری، پشتیبانی می‌نماید. 
  6. گفتگوی آنلاین و پیام‌رسان‌ها: در بسترهای پرطرفداری مانند Twitch و Slack، از زبان گو در ارتقای ابزارهای مدیریتی، پیمایش سیستم صف کاری و سرویس‌های جستجو استفاده می‌شود.
  7. توسعه بازی‌های کامپیوتری: از برخی کتابخانه‌های زبان go مانند Nano در توسعه بازی‌های Riot Games و League of Legends استفاده شده است و سرعت و آسانی توسعه کدهای آن، موجب استقبال بازی‌سازان از این زبان شده است.

زبان go چه مزایایی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، زبان برنامه نویسی go دارای کاربردهای متنوعی است و این حجم از گستردگی و کارایی، قطعا دلایل مهمی دارد. در ادامه، چند تا از برجسته‌ترین مزایای این زبان را بازگو خواهیم نمود:

  1. سادگی در توسعه و کدنویسی و کاهش وابستگی
  2. کمتر شدن احتمال خرابی و درگیری در سایر بخش‌های پروژه
  3. منحنی یادگیری هموار و کم‌عمقو استفاده از سینتکس بدون حاشیه و واضح
  4. سرعت بالای کدنویسی
  5. پشتیبانی خوب و دائمی و ابزارهای گسترده

زبان go چه معایبی دارد؟

با وجود مزایای زیاد، این زبان نیز در موقعیت‌های خاص دچار چالش‌هایی خواهد بود که عبارتند از:

  1. عدم داشتن Generics
  2. کتابخانه پیش‌فرض کوچک و کمبود رشته‌ها
  3. سادگی بیش از حد در پروژه‌های بزرگ

معرفی زبان برنامه نویسی گو

کاربرد زبان برنامه نویسی go در بلاکچین

بسیاری از خصوصیات ارائه‌شده توسط زبان برنامه نویسی go مانند سادگی و مقیاس‌پذیری، مناسب ایجاد بلاکچین هستند و به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌های کارآمدی بسازید. Golang با توانایی تولید و مدیریت هزاران Goroutine، برای ساخت برنامه‌هایی که احتیاج به عملیات موازی‌سازی و هم‌زمانی دارند، کاملا مفید و مناسب است و بلاکچین هم دقیقا یکی از همین برنامه‌ها می‌باشد.

زبان go با داشتن سیستم اتوماتیک مدیریت حافظه و کنترل پشته یا همان ساختمان داده (Stack Management)، در زمان اجرا پیاده‌سازی می‌شود. این زبان در مرحله نهایی، برنامه‌های کامپایل که Compiles Applications نام دارند را به کد ماشین و باینری‌های تکی (Single Binaries) تبدیل می‌کند. این عملیات، توسط چندین سیستم عامل معماری‌های پردازنده پشتیبانی می‌شود و به آسانی در سرور مستقر می‌گردد. از آن‌جایی که این زبان به صورت ایستا تایپ شده و کامپایل است و خصوصیاتی مثل کلاس‌ها و سازنده‌های افزایش عملکرد را شامل می‌شود، یکی از بهترین ابزارهای ساخت بلاکچین بین توسعه‌دهندگان جهان محسوب می‌شود.

سخن پایانی

زبان برنامه نویسی go، یکی از ابزارهای قدرتمند شرکت گوگل است که در حوزه‌های زیادی همچون رزرو آنلاین، مسائل مالی، امنیت سایبری و سرویس‌های پیام‌رسانی کاربرد دارد و می‌توان با استفاده از آن، به ساختن بلاکچین اقدام کرد. این زبان کاربردی، دارای مزایای بزرگی است که آن را مناسب استفاده در سرویس‌های بزرگ و معتبر جهانی می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *