web3 چیست

وب ۳، آخرین نسل وب یا همان اینترنت غیرمتمرکز است که شامل فناوری‌های متعددی می‌شود. این نسخه فراگیر وب، ورودی شما را به صورت دقیق تفسیر می‌کند
web 3

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

وب ۳، آخرین نسل وب یا همان اینترنت غیرمتمرکز است که شامل فناوری‌های متعددی می‌شود. این نسخه فراگیر وب، ورودی شما را به صورت دقیق تفسیر می‌کند و تمام دستورات متنی یا صوتی شما را درک می‌نماید. دستیابی به چنین ابزاری را می‌توان موقعیت شروع تکامل اینترنت محسوب کرد؛ یعنی در حال حاضر یک سری برنامه وب ۳ در مراحل اولیه ایجاد خود قرار دارند اما تا زمان فراگیری کامل این نسل پیشگام در زیرساخت وب، میزان کارایی واقعی آن‌ها قابل اندازه‌گیری نخواهد بود. وب ۳ نوظهورترین نسخه پیشرفته صفحات اینترنتی است که علاوه بر پوشش دادن نقاط ضعف نسل‌های پیشین خود، مزایای بی‌شماری را نیز شامل می‌شود. به لطف Web 3.0، آینده روشنی برای سایت‌های اینترنتی و تمامی امور آنلاین می‌توان متصور شد. در ادامه، بیشتر با این فناوری پیشگام وب آشنا خواهیم شد.

وب ۳ چیست؟

وب ۳، آخرین قدم در تکامل اینترنت است. این نسل موجب هوشمندتر شدن وب و پردازش پیشرفته‌تر اطلاعات با کمک ابزارهایی مانند هوش مصنوعی است. نام دیگر این دستاورد، سمانتیک وب (وب معنایی) می‌باشد که قرار است با سیستم‌ها، کاربران و دستگاه‌ها، ارتباطی خودکار و کارآمد داشته باشد. به همین جهت، تولید محتوا و پردازش‌ها، شامل تعامل دوطرفه انسان‌ها و ماشین‌ها خواهد بود. Web 3.0 شامل اتصال داده‌ها به صورت غیرمتمرکز است که علاوه بر پویایی کاربران، فعالیت ماشین‌ها در تعامل اطلاعات را نیز می‌طلبد. برای عملی شدن این امر، برنامه‌ها باید قادر باشند داده‌ها را هم به صورت متنی و هم مفهومی درک نمایند. پس می‌توان گفت که دو سنگ بنای اصلی وب ۳، وب مفهومی و هوش مصنوعی هستند. نسل سوم اینترنت در حال ظهور، دارای ‌سایت‌ها و برنامه‌هایی است که از تکنولوژی‌هایی مثل یادگیری ماشینی، کلان داده و تکنولوژی دفتر کل غیرمتمرکز (DLT) برای پردازش اطلاعات به صورت انسانی استفاده می‌کنند. این پدیده خواهد توانست تولید و انتشار هوشمند محتواها را برای کاربران فعال اینترنت، قابل دستیابی کند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های وب ۳

جهت فهم کارکرد نسل سوم اینترنت، بایستی به خصوصیات اصلی آن آشنا باشیم که عبارتند از:

  • وب معنایی (Semantic Web): سمانتیک در واقع علم مطالعه رابطه بین کلمات می‌باشد. سمانتیک وب به کامپیوترها این امکان را می‌دهد تا اطلاعات وب، محتواها، تراکنش‌ها و ارتباطات را تحلیل نمایند. اعمال این فاکتور در وب، به معنای رمزگشایی از معانی و احساسات توسط دستگاه‌ها خواهد بود.
  • هوش مصنوعی (AI): هوش مصنوعی با اطلاعات گسترده از هر زمینه، به زودی در وب ۳ ایفای نقش خواهد کرد و به پلتفرم‌های آنلاین امکان غربال اطلاعات متناسب با نیاز کاربران را خواهد داد. اینترنت برای یادگیری چگونگی تشخیص و نقدهای واقعی از محتواهای جعلی با هدف ارائه داده‌های قابل اعتماد، نیازمند هوش مصنوعی خواهد بود تا اهداف گفته‌شده، به صورت یکپارچه اجرا شوند.
  • فراگیری (Ubiquity): فراگیری به معنای داشتن ظرفیت حضور در همه‌جا و در یک لحظه می‌باشد. در این موقعیت، مثلا کاربران یک برنامه قادر به اشتراک‌گذاری آنی یک تصویر هستند و صرف نظر از موقعیت جغرافیایی، می‌توانند در چندین پلتفرم آنلاین حضور داشته باشند. این ویژگی در وب ۲ نیز صدق می‌کند. اما وب ۳ با قابلیت دسترسی به اینترنت برای تمام افراد، گامی بلندتر برمی‌دارد و تا اینترنت اشیا نیز پیش می‌رود.
  • گرافیک‌های سه‌بعدی: تصاویر سه‌بعدی سطح جدیدی از نفوذ را در انواع برنامه‌ها دارند و در وب ۳ با تمرکز شفاف بر دنیاهای مجازی سه‌بعدی، هدف حذف مرز میان داده فیزیکی و دیجیتال دنبال می‌شود.

مزایای وب ۳

وب ۳، نسل پیشگام اینترنت است که می‌تواند منفعت‌های زیادی را شامل حال دنیای تکنولوژی و تمامی کسب و کارها و فعالیت‌های فرهنگی کند. این نسخه از وب مزایای زیادی دارد که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اجرای برنامه‌ها روی همه بسترها: هم‌اکنون تعداد زیادی از برنامه‌ها امکان اجرا روی تمام سیستم عامل‌ها را ندارند؛ در صورتی که وب ۳ به برنامه‌ها این اجازه را خواهد داد تا بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه و بدون هیچ هزینه اضافه‌ای روی سخت‌افزارهای مختلف اجرا گردند.
  • حفظ مالکیت اطلاعات کاربران: با توجه به این‌که اطلاعات کاربران شامل امنیت رمزنگاری می‌شود، قابلیت استفاده از آن‌ها توسط تبلیغ‌کنندگان مختلف وجود نخواهد داشت. در واقع کنترل کامل اطلاعات در اختیار خود کاربران خواهد بود و فقط مطابق با میل آن‌ها می‌توانند قابل اشتراک خواهند بود.
  • رفع نیاز کاربران در زمانی بسیار کوتاه: با وصل شدن دستگاه‌های بیشتر به شبکه اینترنت، مجموعه عظیمی از اطلاعات جمع‌آوری می‌شود که برای تجزیه و تحلیل در اختیار الگوریتم‌ها قرار می‌گیرند. این امر باعث فراهم شدن اطلاعات دقیق‌تر برای رفع نیاز کاربران می‌شود.
  • عدم نیاز به نهاد کنترل‌گر: با حذف نهادهای کنترل‌کننده، امکان مدیریت اطلاعات کاربران و یا سانسور شدن ناخواسته آن‌ها از بین خواهد رفت.
  • کاهش آمار هک و سرقت اطلاعات کاربران: با توجه به غیرمتمرکز بودن اطلاعات در نسل سوم وب و در نظر گرفتن نگه‌داری نشدن آن‌ها در یک جا، هکرها برای هک و سرقت اطلاعات باید کل شبکه را از کار بیندازند که این کار، عملا غیر قابل انجام است.

معایب وب ۳

درست است که وب ۳ پیشرفته‌ترین فناوری اینترنتی است؛ اما هنوز هم منتقدان، محدودیت‌هایی از آن را برشمرده‌اند که عبارتند از:

  • تجربه کاربری: استفاده از برنامه‌های وب ۳ نیازمند مراحل، نرم‌افزارها و آموزش‌های بیشتر است و این امر، پذیرش گسترده را دشوار و زمان‌بر می‌کند.
  • دشواری دسترسی: عدم یکپارچگی در مرورگرهای امروزی، دسترسی به وب ۳ را برای برخی کاربران غیرممکن می‌کند.
  • مقیاس‌پذیری: تراکنش‌ها در وب ۳ غیرمتمرکز و در نتیجه کندتر خواهند بود.
  • هزینه: اغلب اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موفق، قسمت کوچکی از کدهایشان را به دلیل گران بودن، در بلاک چین قرار داده‌اند.

سخن پایانی

وب ۳، پیشرفته‌ترین فناوری صفحات سایت است که در آن علاوه بر پویایی کاربران، بر روی تعامل اطلاعات توسط ماشین‌ها به صورت غیرمتمرکز نیز تاکید شده است. در وب ۳ شما می‌توانید بدون احتیاج به نهاد کنترل‌کننده و با کمک هوش مصنوعی و تمام تکنولوژی‌های حرفه‌ای، به آسان‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن تولید محتوا کنید یا مطلب مورد نظر خود را پیدا نمایید. البته این نسل از فناوری هنوز بر روی تمامی بسترها به صورت یکپارچه ایجاد نشده است اما پیش‌بینی می‌شود که در آینده، فراگیری بی‌نظیری داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *