SRS چیست؟ نحوه نوشتن SRS (سند مشخصات مورد نیاز نرم افزار)

طراحی اپلیکیشن موبایل

فارآیند توسعه نرم افزار یک کار فوق العاده پیچیده و سنگین است و شما حتما باید پیش از شروع برنامه ریزی های دقیقی انجام دهید تا درصد موفقیت خود را افزایش دهید. فرآیند توسعه نرم افزار معمولاً با نوشتن یک سند مشخصات مورد نیاز نرم افزار که به نام SRS نیز شناخته می شود، شروع می شود. این مقاله اصلی است که همه شرکت کنندگان در فرآیند – توسعه دهندگان نرم افزار، طراحان، مهندسین QA، مدیران پروژه و دیگران – را به نتیجه نهایی راهنمایی می کند. اکنون ببینیم چه چیزی را باید پوشش دهد و چرا لازم است.

SRS چیست؟

SRS سندی است که تمام جزئیات محصول آینده و همچنین ابزارها و رویکردهایی را که قرار است در فرآیند توسعه استفاده شوند، توصیف می کند. حجم عظیمی از اطلاعات مرتبط از جمله موارد زیر را نگهداری می کند:

الزامات عملکردی؛
الزامات غیر عملکردی؛
عملکرد محصول؛
پشته فناوری که قرار است استفاده شود؛
کل فرآیند توسعه؛
برنامه ریزی و برآورد تحویل؛
خطرات و نحوه به حداقل رساندن آنها؛
موارد استفاده و ویژگی های کاربر.
محدودیت ها، فرضیات، وابستگی ها.

 

شرکت برنامه نویسی وب نگاه در توسعه و طراحی اپلیکیشن تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایل هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

 

چرا لازم است؟

SRS را می توان با یک نقشه مقایسه کرد: این نقشه ای است که مسیر رسیدن به مقصد نهایی را نشان می دهد. هرچه دقیق تر و دقیق تر باشد، تیم شما شانس کمتری برای از دست دادن دارد. به همین دلیل است که باید تمام پیچ‌ها، توقف‌ها، مکان‌هایی که باید از آن اجتناب کنید، حمل‌ونقل برای استفاده و غیره را پوشش دهد.
SRS به همه افراد درگیر در پروژه کمک می کند تا در یک صفحه باشند و همچنین اجازه می دهد بررسی کند که آیا همه چیز طبق برنامه پیش می رود و همه الزامات برآورده شده است.

سند SRS توسط چه کسی نوشته می شود؟

این سوال یکی از سوالاتی است که نمی شود پاسخ مشخصی داد یعنی به اصطلاح نمی شود یک نسخه برای همه پیچید. موارد متعددی در این قضیه از جمله میزان فنی بودن نرم افزار و بزرگی شرکت و کامندان شرکت و بودجه مورد نظر برای این کار و …. اما یک نکته مهم و اساسی که در این میان وجود دارد این است که تمامی افرادی که در هر بخش و مرحله توسعه نرم افزار نقشی دارند و کاری انجام می دهند باید در هنگام نوشتن این سند اس آر اس نظر دهی کنند. البته که هر کس در حوزه ود اظهار نظر کند و در فیلد های تخصصی افراد دیگر به هیچ وجه نباید دخالت کند. بار اصلی نوشتن این سند معمولا در اکثر شرکت ها بر عهده تیم های فنی و سرپرست تیم فنی است.

 

5 گام برای یک SRS خوب

ما با داشتن 19 سال تجربه کار بر روی پروژه های مشتری، 5 مرحله را ارائه کرده ایم که ممکن است به ایجاد یک SRS خوب کمک کند. اینجا اند:

مرحله 1: طرح کلی

اولین کاری که باید انجام دهید باید یک طرح کلی از سند مشخصات مورد نیاز نرم افزار آینده باشد. اگر شرکت شما قالب خود را ندارد و تجربه کافی در نوشتن SRS ندارید، توصیه می کنیم نمونه های موجود را در اینترنت جستجو کنید. آنها را مطالعه کنید تا به این ایده برسید که چگونه همه چیز به نظر می رسد، مناسب ترین پروژه را انتخاب کنید و آن را با نیازهای خود تطبیق دهید.

مرحله 2: جزئیات

مرحله بعدی پر کردن طرح کلی خواهد بود. این طولانی‌ترین و سخت‌ترین بخش کار است و باید توسط فردی انجام شود که درک و دید عالی از محصول آینده دارد تا همه چیز را به طور کامل توصیف کند. در عین حال، SRS باید به خوبی نوشته شود تا همه افراد درگیر بتوانند آن را درک کنند و همچنین از هرگونه تفسیر مضاعفی که ممکن است منجر به ارتباط نادرست بین اعضای تیم شود، جلوگیری شود. اگر می توانید، یک تحلیلگر تجاری و نویسنده فنی را برای این بخش از کار استخدام کنید.

شرکت نرم افزاری وب نگاه به عنوان یکی از شرکت های نرم افزاری با بیش از 20 سال سابقه فعالیت در حوزه برنامه نویسی ، فعالیت خود را به صورت تخصصی در برنامه نویسی و ارایه‌ی راهکارهای نرم افزاری مبتنی بر وب متمرکز نمود . جهت اطلاع از قیمت طراحی اپلیکیشن موبایل و مشاوره رایگان با ما تماس حاصل نمایید.

مرحله 3: تجسم

تصاویر و گرافیک ها همیشه ایده خوبی هستند. به خصوص در داخل یک سند عظیم متشکل از متن ساده (همانطور که اکثر SRS ها هستند). نمودارها، اینفوگرافیک ها و سایر تصاویر به خوانندگان کمک می کنند تا ایده را سریعتر و آسان تر دریافت کنند. بنابراین، اگر فرصتی برای تجسم برخی از داده ها وجود دارد، از آن استفاده کنید.
در مورد داده ها، توصیه می کنیم اطلاعات غیر ضروری و غیر مفید را حذف کنید: به هر حال سند بزرگ خواهد بود، بهتر است توجه را از چیزهایی که واقعاً مهم هستند ربوده نکنید.

 

طراحی اپلیکیشن موبایل

مرحله 4: تایید

وقتی SRS کامل شد، همه ذینفعان باید آن را با دقت مطالعه کنند و در صورت داشتن نظرات یا اضافات، نظرات خود را بنویسند. بعد از اینکه تمام ویرایش ها را انجام دادید، آنها باید دوباره سند را بخوانند و تأیید کنند که همه چیز از دید آنها درست است.

مرحله 5: در دسترس بودن و به روز رسانی

توسعه نرم افزار به معنای به روز بودن و پیاده سازی ویژگی های جدید به محض نیاز است. به همین دلیل است که SRS که ایجاد کرده‌اید احتمالاً در آینده تغییر می‌کند. مهم است که اطلاعات موجود در سند را به روز کنید و آن را آنلاین نگه دارید تا همه بتوانند به راحتی به نسخه فعلی دسترسی پیدا کنند.

نتیجه

SCAND به عنوان یک شرکت توسعه نرم افزار سفارشی، خدماتی را ارائه می دهد که تمام مراحل توسعه را پوشش می دهد: از مشاوره و ایجاد SRS تا نگهداری محصول آماده. در صورت وجود هرگونه سوال و یا نیاز به توسعه نرم افزار، از تماس با ما دریغ نکنید.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!