چگونه اپلیکیشن‌های موبایلی چند پلتفرمی بسازیم

امروزه اکثر کسب و کارها برای دستیابی به تعداد بیشتری از مخاطبان هدف، مجبور به استفاده از تلفن همراه هستند. بنابراین، ارائه آن‌ها در تمام پلتفرم‌های موبایل ممکن بسیار مهم است.

اگرچه ثابت شده است که برنامه‌های بومی کاملاً تعاملی، بصری و کاملاً سازگار در همه دستگاه‌ها هستند، ساخت دو محصول با کیفیت بالا و عملکرد عالی زمان‌بر و پرهزینه است.

در مقابل، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه بین پلتفرمی محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند زیرا با استفاده از یک پایگاه کد دسترسی به پلتفرم‌های مختلف تلفن همراه را ارائه می‌کنند. علاوه بر این، به دلیل پیشرفت مداوم فناوری، آنها به سطح کیفی برنامه های بومی رسیده اند، اما با کاهش قابل توجه هزینه توسعه.

این راهنمای برنامه‌های تلفن همراه چند پلتفرمی، محبوب‌ترین ابزارها برای توسعه برنامه‌های چند پلتفرمی و ویژگی‌های کلیدی آن‌ها را به شما معرفی می‌کند.

شرکت نرم افزاری وب نگاه در توسعه و طراحی اپلیکیشن موبایل iOS و اندروید تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

۰۹۳۳۹۰۱۷۸۰۹

ابزارهای اصلی توسعه موبایل بین پلتفرمی

بازار توسعه اپلیکیشن های چند پلتفرمی به سرعت در حال رشد است. بنابراین، انتخاب ابزارهای توسعه بین پلتفرمی در حال گسترده‌تر شدن است، بنابراین هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند ابزاری متناسب با اهداف خود پیدا کند. در اینجا معروف ترین فریمورک های کراس پلتفرم هستند.

فریمورک React Native

React Native یک چارچوب متن باز است که متعلق به فیس بوک است. طبق گفته Statista، این ابزار در میان معروف‌ترین ابزارها برای طراحی اپلیکیشن‌ موبایل بین پلتفرمی پیشرو است. این فریمورک به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که برنامه های موبایلی مشابه بومی برای iOS و اندروید بسازند. React Native برای ایجاد رابط کاربری به دانش جاوا اسکریپت و React.js نیاز دارد.

مزایا و معایب

به عنوان یک چارچوب مبتنی بر جاوا اسکریپت، React Native به کتابخانه‌های داخلی غنی دسترسی دارد. این یکپارچه سازی صاف با پروژه های دیگر را ارائه می دهد و آزمایش را آسان تر می کند.

از جنبه منفی، React Native یک چارچوب پیچیده است. این به تیمی از متخصصان ویژه آموزش دیده نیاز دارد زیرا هر گونه خطایی باعث ناهماهنگی کامل پروژه می شود.

فلاتر Flutter

Flutter یک SDK است که توسط گوگل معرفی شده است. اگرچه این یک ابزار جدید است، اما قبلاً در بین برنامه نویسان کراس پلتفرم محبوبیت پیدا کرده است. بنیانگذاران بیان می کنند که می توان از آن برای توسعه یک برنامه کاملاً سفارشی برای پلتفرم های موبایل، وب و دسکتاپ استفاده کرد. این جعبه ابزار UI روی دارت کار می کند و در عین حال از Swift، C، Java و سایر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند.

مزایا و معایب

Flutter روند توسعه آسان و سریع را با دسترسی به مجموعه ای غنی از ویجت ها تضمین می کند. وقتی نوبت به اشکالات می رسد، این چارچوب برای ایجاد برنامه های در مقیاس بزرگ استفاده می شود و پشتیبانی کافی برای کتابخانه های آماده برای پیاده سازی ارائه نمی دهد.

اگر بین Flutter و React Native انتخاب می کنید، ممکن است بخواهید این مقاله را بررسی کنید که مزایا و معایب هر ابزار را توضیح می دهد.

زامارین

Xamarin به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که برای اکثر پلتفرم ها مانند اندروید، iOS، مک و ویندوز اپلیکیشن های موبایل بسازند. اگرچه همه آنها بر روی یک پایگاه کد مشترک با استفاده از C# قرار دارند، هیچ نقصی در کیفیت برنامه وجود ندارد. با استفاده از Xamarin توسعه دهندگان می توانند UI های منحصر به فردی را برای یک پلتفرم ایجاد کنند و سپس برخی از عناصر را بنویسند که به راحتی برای دیگران قابل استفاده باشد.

Xamarin به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که کد UI را برای یک پلتفرم خاص بنویسند: یکی برای Android با استفاده از Xamarin.Android و دیگری برای iOS با استفاده از Xamarin.iOS. پس از آن، آنها باید منطق تجاری نوشته شده در سی شارپ را توسعه دهند که می تواند در هر دو پلتفرم اعمال شود. Xamarin بیان می کند که تا ۹۰٪ از کد را می توان به این روش به اشتراک گذاشت.

Xamarin’s IDE (Xamarin Studio) به همراه ویژوال استودیو توسط مایکروسافت در میان رهبران بازار ایستاده است و محیطی سطح بالا برای کار کارآمد فراهم می کند.

مزایا و معایب

پلتفرم Xamarin با رویکرد “یک زبان” خود متمایز است. سی شارپ یکی از قوی ترین نقاط این فریمورک است که در مقایسه با سایر زبان های برنامه نویسی پیشرفت چشمگیری داشته است. Xamarin پشتیبانی بین پلتفرمی موبایل را با اشتراک کد تا ۹۰٪ ارائه می دهد. هم هزینه توسعه را کاهش می دهد (از آنجایی که هر نسخه جدید iOS یا Android توسط Xamarin مورد تحسین قرار می گیرد) و زمان لازم برای راه اندازی برنامه را کاهش می دهد.

صحبت در مورد برخی از معایب، کار با Xamarin به دانش خاصی نیاز دارد. توسعه دهنده نه تنها باید برنامه نویسی سی شارپ و دات نت را بداند، بلکه باید مهارت های اساسی در جاوا، Objective-C، Swift را نیز داشته باشد و با ویژگی های Xamarin IDE و UI آشنا باشد. Xamarin به کتابخانه های منبع باز مورد استفاده برای اندروید و iOS دسترسی ندارد، با این وجود، جایگزین خود را ارائه می دهد.

Appcelerator

Appcelerator از پایگاه کد جاوا اسکریپت در چارچوب آلیاژ MVC برای ساخت برنامه‌های کاربردی در سراسر پلتفرم‌ها استفاده می‌کند. این به برنامه نویسان اجازه می دهد تا برنامه های با کارایی بالا را در مدت زمان کوتاهی توسعه دهند. SDK آن بیش از ۵۰۰۰ API برای Android، iOS، Windows، HTML5 و Blackberry ارائه می دهد. Appcelerator با بهترین راه حل های سطح سازمانی مطابقت دارد زیرا یک ابر خصوصی مجازی را ارائه می دهد که نیاز آنها به اتصالات ایمن به اطلاعات شرکت را برآورده می کند.

مزایا و معایب

Appcelerator باعث ایجاد ناوگان فرآیند توسعه می شود. برنامه نویسان باید چند خط کد بنویسند و به جای ساعات طولانی، چند دقیقه وقت بگذارند. علاوه بر این، جاوا اسکریپت این ابزار را برای توسعه‌دهندگان جذاب‌تر می‌کند، زیرا آنها مجبور به مطالعه زبان‌های دیگر نیستند.

وقتی صحبت از کاستی‌ها می‌شود، Appcelerator به دلیل باگ بودن و لگی بودن بدنام است. اگرچه این ابزار به دلیل انعطاف پذیری آن محبوبیت پیدا کرده است، اما توسعه دهندگان متوجه محدودیت های زیادی می شوند. همچنین به اندازه محیط های برنامه بومی صاف و راحت نیست.

PhoneGap

یکی از محبوب ترین فریمورک‌ها، PhoneGap، متعلق به Adobe است. این برنامه بر روی Apache Cordova کار می کند و از HTML5، CSS و جاوا اسکریپت برای توسعه برنامه های چند پلتفرمی استفاده می کند. آپاچی کوردووا دسترسی به مجموعه ابزار PhoneGap را فراهم می کند که به نوبه خود کدهای جدید از پایگاه جامعه را به صورت رایگان به توسعه دهندگان ارائه می دهد.

مزایا و معایب

PhoneGap به دانش HTML5، CSS و JavaScript که معروف ترین زبان های برنامه نویسی هستند نیاز دارد. بنابراین، توسعه‌دهندگان نیازی به کسب مهارت‌های جدید ندارند، در حالی که کسب‌وکارها نیازی به استخدام متخصصان اضافی ندارند. برنامه های تلفن همراه ساخته شده در چارچوب PhoneGap به منابع بومی تلفن دسترسی دارند زیرا این ابزار با سخت افزار تلفن همراه تعامل دارد. این فریمورک منعطف است و تمامی آموزش های لازم در دسترسی رایگان را دارد.

برعکس، PhoneGap از برخی عملکردها پشتیبانی نمی کند و ممکن است هنگام برخورد با برنامه های بومی با مشکل مواجه شود.

سنچا

فریمورک Sencha از HTML5 برای توسعه برنامه‌های وب استفاده می‌کند که سپس می‌توانند توسط PhoneGap یا Sencha’s SDK به برنامه‌های بومی تبدیل شوند. سنچا طیف گسترده ای از محصولات بسیار کارآمد مانند معمار سنچا، نمودار لمسی سنچا، فضای سنچا و پلاگین سنچا اکلیپس را ارائه می دهد.

مزایا و معایب

Sencha با بسیاری از راه حل های بصری پیچیده که امکان ایجاد برنامه های پیچیده و کارآمد را فراهم می کند متمایز است. این چارچوب شامل یک مدیر طرح‌بندی انعطاف‌پذیر و یک بسته داده قابل اعتماد است. این برنامه‌های تلفن همراه را به ظاهر بومی نزدیک‌تر می‌کند و تم‌های متنوعی را برای همه پلتفرم‌های اصلی ارائه می‌دهد.

با این حال، سنچا به برخی از منابع دارایی بومی تلفن مانند دوربین، شتاب‌سنج و مخاطبین دسترسی ندارد و از اعلان‌های فشاری پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این، عملکرد ضعیفی با برنامه های انیمیشن دارد.

ویرایشگرها و IDE های کراس پلتفرم جایگزین

برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگانی که به ویژگی‌های پیچیده چند پلتفرمی نیاز ندارند، در اینجا فهرستی از ابزارهای جایگزین وجود دارد. برخی از آنها می توانند طیف وسیعی از وظایف را پوشش دهند در حالی که برخی دیگر برای اهداف محدودتری استفاده می شوند.

یونی

بیش از ۵ میلیون برنامه نویس از Ionic برای ساخت اپلیکیشن استفاده می کنند. این یک ابزار منبع باز و رایگان است که یک کتابخانه غنی از اجزای UI را ارائه می دهد. Ionic روی HTML، CSS و جاوا اسکریپت کار می کند و آن را برای بسیاری از برنامه نویسان بصری می کند. به ویژگی های تلفن بومی دسترسی دارد که انتخاب زیادی از پلاگین ها را ارائه می دهد. استفاده از یک پایگاه کد Ionic به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های اندروید، iOS و وب ایجاد کنند.

کرونا

Corona یک فریمورک کاملا رایگان است که بیشتر برای ساخت برنامه های بازی برای تلفن های همراه و سیستم های دسکتاپ طراحی شده است. این ابزار کراس پلتفرم روی Lua کار می‌کند، یک زبان برنامه‌نویسی که برای بسیاری از بازی‌های معروف (Angry Birds، Warcraft و غیره) استفاده می‌شود. Corona تنوع زیادی از پلاگین ها و دسترسی به بسیاری از کتابخانه های بومی را ارائه می دهد.

Yapp

ابزار کراس پلتفرم Yapp به توسعه برنامه های کاربردی چند پلتفرمی برای رویدادها، کنفرانس ها و جلسات کمک می کند.

Xojo

چارچوب Xojo مستحق توجه ویژه است زیرا به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی را بر روی یک پایگاه کد واحد نه تنها برای وب، دستگاه های تلفن همراه، و دسکتاپ، بلکه برای Raspberry Pi ایجاد کنند. این ابزار متقابل پلتفرم فرصت‌های فراوانی را ارائه می‌دهد و رابط کاربری را با کشیدن و رها کردن برای توسعه سریع برنامه ارائه می‌کند.

AppsMoment

این فریمورک یک راه حل عالی برای افراد تازه کار است. AppsMoment دارای انتخاب گسترده ای از الگوها است که همه دسته های اصلی را پوشش می دهد. ۲۰۰ قالب آن زمان کدنویسی را به حداقل می رساند. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های خود را نه تنها در فروشگاه های اپل و اندروید، بلکه در فروشگاه های Window و Amazon نیز منتشر کنند.

Qt

Qt یک IDE بین پلتفرمی است که بر پایه C++ است. این فریمورک دارای لیست چشمگیری از شرکت هایی است که با آنها کار می کنند مانند مرسدس، ال جی، پژو و غیره. Qt دسترسی به کتابخانه ++C را فراهم می‌کند و طیف گسترده‌ای از APIها را برای بهبود توسعه برنامه‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد.

مقابله با توسعه بین پلتفرمی

طراحی اپلیکیشن

 

هنگامی که یک ابزار مناسب برای چند پلتفرم را انتخاب کردید، لازم است به یاد داشته باشید که کار با چارچوب های کراس پلتفرم دارای برخی ویژگی های خاص است.

خدمات اختصاصی API برای برنامه های موبایل چند پلتفرمی
برنامه‌های تلفن همراه چند پلتفرمی با API بک‌اند کار می‌کنند. چنین API هایی تمام جزئیات عملکردی را جمع می کنند و از آنها برای سرور بک-اند استفاده می کنند. با این حال، گاهی اوقات توسعه دهندگان مجبورند از رویکرد مورد به مورد هم برای پلتفرم و هم برای مصرف کنندگان استفاده کنند. در اینجا ایده ای از خدمات اختصاصی API ارائه می شود. چنین رویکردی به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا هر یک از API های پشتیبان را به طور جداگانه تغییر دهند و امکان تنظیم برنامه را برای خواسته های خاص کاربران تلفن همراه و وب فراهم کنند. با این حال، این رویکرد مستلزم برخی موانع است. مهم ترین آنها مالکیت API های فردی است که اغلب نیاز به بازسازی برخی از خدمات سازمانی دارد.

آزمایش کردن

هنگامی که توسعه برنامه به پایان رسید، فرآیند آزمایش فرا می رسد. این مرحله حذف برخی از خطاها را تضمین می کند، از مشکلات فنی آینده جلوگیری می کند، رضایت مشتری را افزایش می دهد و در نهایت منجر به تایید اپلیکیشن در اپ استور می شود. هدف اصلی آن کشف مشکلات مربوط به تفاوت های پلت فرم در پیکربندی است.

تست فرآیندی زمان بر و یکنواخت است. بنابراین، گزینه ای برای خودکارسازی آن با استفاده از یکی از ابزارهای موجود وجود دارد. صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه است، اما با این وجود، حضور انسان ترجیح داده می شود زیرا برخی از مسائل را نمی توان به این روش اسکن کرد.

متداول ترین مشکلات شناسایی شده در مرحله آزمایش با سازگاری رابط و انتظارات کاربر مرتبط است. برنامه های کاربردی تلفن همراه چند پلتفرمی باید روی هر یک از پلتفرم‌هایی که برای آن طراحی شده‌اند به راحتی اجرا شوند و برای رفع نیازهای همه مشتریان کاربر پسند باشند.

نتیجه

اگرچه همه اذعان دارند که برنامه‌های بومی تجربه کاربری قوی و عملکرد بهینه را ارائه می‌دهند، توسعه آنها پیچیده و زمان بر است. در مقابل، توسعه اپلیکیشن‌های بین پلتفرمی به زمان کمتر و منابع کمتری نیاز دارد. توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی نه تنها آسان‌تر است، بلکه نگهداری و به روز رسانی آن‌ها نیز آسان‌تر است.

ابزارهای چند پلتفرمی آینده توسعه موبایل هستند. آنها به کسب و کارها اجازه می‌دهند با تلاش و هزینه کمتر به مخاطبان بیشتری دست یابند. علاوه بر این، انتخاب بزرگ فریمورک‌های چند پلتفرمی، یافتن ابزار مناسب را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد.