از کجا بفهمیم واتساپ هک شده

طراحی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

واتساپ به عنوان یکی از چندین اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب بین کاربران شناخته می‌شود و سازندگان آن در تلاش هستند که این برنامه پر مخاطب را در مقایسه با دیگر پیام‌رسان‌ها توسعه دهند. باید توجه داشت که هرچقدر استفاده از از یک اپلیکیشن افزایش یابد و میان کاربران محبوبیت پیدا کند، به دلیل جا به جایی اطلاعات بی‌شمار مورد توجه هکرها قرار می‌گیرد. از این رو شناخت نشانه‌‌های هک شدن برنامه و همچنین آگاهی از نحوه بالا بردن امنیت آن می‌تواند از نفوذ هکرها جلوگیری کند. در ادامه این مقاله به بررسی نشانه‌های هک شدن واتساپ، روش‌های تشخیص این موضوع و راهکارهای افزایش امنیت آن خواهیم پرداخت:

علت هک شدن واتساپ چیست؟

در ابتدا باید مشخص کنیم که چرا هکرها به هک کردن اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند واتساپ علاقه‌مندند؟ همانطور که اشاره شد واتساپ به دلیل داشتن حجم بالای اطلاعات شخصی و خصوصی که کاربران در آن به اشتراک می‌گذارند، می‌تواند به یک هدف جذاب برای هکرها شناخته شود. دلایل متعددی برای هک شدن واتساپ وجود دارد که عبارتند از:

  • دسترسی به اطلاعات خصوصی: هکرها می‌توانند از طریق دسترسی به پیام‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای شخصی کاربران، اطلاعات حساس و محرمانه را به دست آورند.
  • سرقت هویت: با دسترسی به حساب واتساپ، هکرها می‌توانند از نام و مشخصات شما برای کلاهبرداری یا ارسال پیام‌های جعلی استفاده کنند.
  • دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و دیگر حساب‌های مرتبط: هکرها می‌توانند از واتساپ به عنوان پل ارتباطی برای دسترسی به دیگر حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های آنلاین استفاده کنند.

هک شدن واتساپ چه نشانه‌ هایی دارد؟

به طور کلی تشخیص هک شدن پیام‌رسان‌ها می‌تواند کاری دشوار باشد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند در این تشخیص به شما کمک کند. در ادامه به توضیح این نشانه‌ها می‌پردازیم:

پیام‌ها یا تماس‌های ناخواسته

زمانی که در صفحه چت شما گفتگویی با فردی انجام شده باشد که شما از آن بی‌اطلاع باشید یا تماسی با شماره‌ای گرفته شده باشد که برای شما ناشناخته است، می‌تواند نشانه هک شده واتساپ باشد. 

فعالیت‌ های مشکوک در واتساپ وب

یکی از نشان‌ه‌های دسترسی غیرمجاز به حساب واتساپ اتصال واتساپ وب به طور خودکار است که می‌تواند نشان‌دهنده دسترسی غیرمجاز به حساب شما باشد. برای اینکه از نبود چنین اتصال مطمئن شوید باید به قسمت واتساپ وب در تنظیمات اپلیکیشن مراجعه کرده و دستگاه‌های متصل را بررسی کنید.

خالی شدن سریع باتری

به طور کلی خالی شدن سریع باتری می‌تواند نشان دهنده هک گوشی باشد. اگر به هک شدن واتساپ خود مشکوک هستید بهتر است میزان مصرف باتری را زیر نظر داشته باشید. در صورت هک شدن واتساپ به دلیل فعالیت‌های مخفیانه‌ای که در پس‌زمینه انجام می‌شود هکرها از منابع گوشی برای انجام فعالیت خود استفاده می‌کنند.

دریافت پیام‌ های تایید غیرمعمول

باید توجه داشته باشید که واتساپ در مواقع اتصال به دستگاه پیام تاییده‌ای را برای تایید اینکه فرد متصل شونده صاحب است ارسال خواهد کرد. اگر بدون اینکه بخواهید اتصال دیگر از طریق وب به واتساپ داشته باشید پیام تاییده اتصال دریافت می‌کنید می‌تواند نشانه‌ای از تلاش برای دسترسی به حساب شما قلمداد شود. در چنین شرایطی، هکرها ممکن است در تلاش باشند تا با استفاده از شماره شما وارد حساب واتساپ شوند.

کاهش عملکرد گوشی

کند شدن عملکرد گوشی یکی از نشانه ‌های  هک شدن است. اگر گوشی شما هک شده و به برنامه واتساپ خود مشکوک هستید باید توجه کنید که آیا پیام‌های شما تاخیر ارسال می‌شود چراکه این تاخیر می‌تواند نشانه هک برنامه باشد. 

چطور هک شدن واتساپ را تشخیص دهیم؟

حال که با علامت و نشانه‌های هک شدن واتساپ آشنا شدید نوبت به روش‌های عملی در تشخیص اینکه آیا واقعا واتساپ هک شده یا خیر بپردازیم. برای اطمینان از اینکه حساب واتساپ شما هک شده است یا خیر، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

بررسی دستگاه‌ های متصل به واتساپ وب

یکی از ساده‌ترین روش‌های تشخیص هک کردن واتساپ، استفاده از واتساپ وب است. برای اینکه بدانید آیا دستگاه‌های دیگری به حساب شما متصل هستند یا خیر، مراحل زیر را طی کنید:

  1. واتساپ را باز کنید و به بخش تنظیمات (Settings) بروید.
  2. روی گزینه واتساپ وب/دسکتاپ (WhatsApp Web/Desktop) کلیک کنید.
  3. در اینجا لیستی از دستگاه‌هایی که به حساب شما متصل هستند، نمایش داده می‌شود. اگر دستگاه ناشناخته‌ای را مشاهده کردید، فوراً آن را از لیست حذف کنید.

بررسی پیام ‌ها و تماس‌ های ارسال شده

تاریخچه پیام‌ها و تماس‌های شما نشانه‌ای است که می‌تواند به تشخیص هک شدن واتساپ کمک کنند. اگر پیام یا تماسی در واتساپ دارید که توسط خود شما صورت نگرفته است باید به هک شدن واتساپ خود شک کنید. 

استفاده از نرم ‌افزارهای امنیتی

استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی‌ویروس می‌توانند فعالیت‌های مشکوک در گوشی را شناسایی کند. استفاده از این نرم افزارها روشی برای بررسی هک شدن کل گوشی است و می‌تواند تمامی برنامه‌های نصب شده دیگر را نیز از نظر امنیتی آنالیز کند. 

 روش‌ های افزایش امنیت واتساپ

برای اینکه بتوانید امنیت حساب واتساپ خود را افزایش دهید، می‌توانید از روش‌های زیر برای جلوگیری از هک شدن حساب واتساپ و حفاظت از اطلاعات شخصی خود استفاده کنید:

فعال‌ سازی تأیید دو مرحله‌ ای

اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش برای افزایش امنیت حساب کاربری استفاده و فعال‌سازی تایید دو مرحله‌ای است. به جز واتساپ دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان از این ویژگی برخوردار هستند، بنابراین بهتر است این قابلیت را برای همه آن‌ها فعال کنید تا امکان هک شدن آن‌ها را به حداقل برسانید. 

این ویژگی یک لایه امنیتی اضافی برای حساب کاربیر فعال می‌کند و حتی اگر هکرها به رمز عبور دسترسی پیدا کنند، نمی‌توانند بدون داشتن کد امنیتی دومرجله‌ای وارد حساب کاربری شما شوند.

نحوه فعال‌ سازی تأیید دو مرحله‌ ای:

  1. به تنظیمات (Settings) واتساپ بروید.
  2. گزینه حساب (Account) را انتخاب کنید.
  3. روی تأیید دو مرحله‌ای (Two-step verification) کلیک کنید.
  4. روی فعال کردن (Enable) کلیک کنید و یک کد ۶ رقمی انتخاب کنید.
  5. همچنین می‌توانید یک ایمیل پشتیبانی برای بازنشانی کد در صورت فراموشی تنظیم کنید.

استفاده از رمز عبور قوی برای گوشی

معمولا افراد از رمزهای ساده و یا رمزهایی مثل تاریخ تولد برای برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. پیچیدگی رمز عبور و افزایش سختی آن می تواند مانع از نفوذ هکرها شود. اگر تصور می‌کنید ممکن است با ایجاد رمز پیچیده آن را از خاطر ببرید می‌توانید رمز خود را در جایی یادداشت کنید.

عدم استفاده از وای‌ فای عمومی

باید به خاطر داشته باشید که استفاده رایگان از اینترنت و یا سرعت بالای دانلود نباید شما را برای استفاده از وای فای‌های عمومی وسوسه کند. این نوع اتصالات می‌تواند به ویروس‌هایی آلوده باشند که به وورد به تلفن همراه شما را آسان کنند.  بهتر است در صورت نیاز به استفاده از وای‌فای عمومی، حتماً از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای ایمن کردن ارتباط خود استفاده کنید.

به‌ روزرسانی منظم واتساپ و سیستم عامل

برای بسیاری از ما استفاده از آخرین نسخه از برنامه ‌های  نصب شده روی گوشی بی اهمیت است و تا برنامه پیغام به روزرسانی را ارسال نکند برای این کار اقدام نخواهیم کرد. اما بهتر است به محض انتشار به‌روزرسانی‌های جدید واتساپ و سیستم عامل گوشی برای استفاده از آن اقدام کنید. چراکه به‌روزرسانی‌ها دارای پچ‌های امنیتی هستند که می‌توانند موجب کاهش آسیب‌پذیری‌های موجود و افزایش امنیت حساب شما شوند.

محدود کردن مجوزهای برنامه

قطعا هنگام نصب برنامه‌ها با پیغام نوع و میزان دسترسی برنامه به دیگر برنامه‌های گوشی مانند آلبوم تصاویر و یا پیام‌ها را دیده‌اید. بهتر است هنگام نصب برنامه دسترسی غیرمجاز به‌ویژه مجوزهای مربوط به دسترسی به فایل‌ها، دوربین و میکروفون را محدود کنید.

عدم  کلیک روی لینک‌ های مشکوک

هکرها با ارسال لینک‌های مخرب می‌توانند به راحتی به اطلاعات حساب کاربری شما دست پیدا کنند. بنابراین از کلیک کردن روی لینک‌های مشکوک و آلوده خودداری کنید. این لینک‌ها ممکن است خارج از برنامه واتساپ و از طریق پیام‌رسان گوشی نیز ارسال شود. از این جهت هرگز بر روی لینک‌های ناشناخته یا مشکوک کلیک نکنید، حتی اگر از سوی دوستان یا آشنایان شما ارسال شده باشد.

حذف و نصب دوباره حساب واتساپ

اگر نشانه‌هایی را که گفته شد مشاهده کردید و اقدامات لازم را نیز انجام دادید، اما هنوز به هک شدن حساب کاربری خود مشکوک هستید می‌توانید حساب کاربری خود را حذف کرده و برنامه واتساپ را پاک کنید و مجددا برنامه را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. این کار می‌تواند ارتباطات غیرمجاز را قطع کند و به شما امکان می‌دهد که دوباره کنترل کامل حساب خود را به دست آورید.

به خاطر داشته باشید برای اینکه اطلاعات شما برگردانده شود و به مواردی که ذخیره کرده‌اید مجددا دسترسی داشته باشید بهتر از قبل از پاک کرد برنامه یک نسخه پشتیبانی از فعالیت خود تهیه کنید.

استفاده از واتساپ بیزینس (WhatsApp Business)

اگر لاجرم مجبور به استفاده از واتساپ هستید و اطلاعات زیادی روی این برنامه ذخیره کرده‌اید بهتر است از واتساپ بیزینس که یک نسخه از واتساپ است و برای کسب‌وکارها طراحی شده استفاده کنید. این برنامه دارای ویژگی‌های امنیتی بیشتر بوده و برای اهداف کاری استفاده می‌شود.

آگاهی از حملات فیشینگ

در تعریف حملات فیشینگ باید بگوییم که یکی از رایج‌ترین روش‌های هک کردن واتساپ به مشار می‌آید که از طریق پیام‌های جعلی، کاربران را فریب داده و اطلاعات حساب آنها را سرقت می‌کند. برای جلوگیری از این نوع حملات حتما درباره صحت پیام‌ها اطمینان حاصل کنید و هرگز اطلاعات حساس خود را در پاسخ به پیام‌های مشکوک وارد نکنید.

پس از هک شدن واتساپ چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر حساب واتساپ دارای نشانه‌های هک شدن است، فوراً اقدامات زیر را انجام دهید تا از دسترسی بیشتر هکرها به اطلاعات شما جلوگیری شود:

خروج از دستگاه‌ های متصل

در اولین اقدام به قسمت تنظیمات، دستگاه‌های متصل بروید و دستگاه‌های متصل به حساب کاربری خود را حذف کنید. علاوه بر این اگر با دستگاه دیگری نیز به حساب خود متصل هستید مانند واتساپ وب این دسترسی را نیز قطع کنید چراکه مشخص نیست هکر حساب شما از کجا توانسته وارد اکانت شما شود. 

تغییر رمز عبور و فعال‌ سازی تایید دو مرحله‌ ای

در مرحله بعد فورا رمز عبور گوشی خود را تغییر دهید و در صورتی که تایید دو مرحله‌ای واتساپ را فعال نکرده‌اید حتماً این کار را انجام دهید. با این اقدامات دسترسی هکرها به حساب شما مسدود خواهد شد.

اطلاع ‌رسانی به مخاطبان

اگر متوجه شدید که هکر از حساب کاربری شما برای ارسال پیام‌های جعلی استفاده می‌کند، مخاطبان خود را از این موضوع مطلع کنید تا در صورت دریافت پیام‌های مشکوک از شما، اقدام به پاسخ دادن نکنند.

گزارش هک به واتساپ

گام بعدی ارسال گزارش هک شدن حساب کاربری به پشتیبانی واتساپ است. واتساپ می‌تواند به شما کمک کند تا حساب خود را بازیابی کرده و از دسترسی غیرمجاز جلوگیری کند.

بازگرداندن اطلاعات

ممکن است اطلاعات شما توسط هکرها دستکاری یا حذف شده باشد، در صورتی که قابلیت بکاپ‌گیری یا دریافت نسخه پشتیبان را فعال کرده باشید می‌توانید از آن‌ها برای بازگرداندن اطلاعات خود استفاده کنید. 

شما می‌توانید با ورود به تنظیمات حساب کاربری واتساپ خود، در قسمت گفتگوها، با انتخاب گزینه پشتیبانی از گفتگو (Chat backup) تنظیمات مربوط این قسمت را فعال کنید.

یادداشت پایانی

هک شدن واتساپ می‌تواند پیامدهای جدی برای امنیت و حریم خصوصی کاربران داشته باشد. با توجه به نشانه‌های هک شدن و استفاده از روش‌های مناسب برای تشخیص و مقابله با این تهدیدات، می‌توانید از اطلاعات خود محافظت کنید. همچنین، با انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند فعال‌سازی تأیید دو مرحله‌ای، استفاده از رمز عبور قوی و محدود کردن مجوزهای برنامه، می‌توانید امنیت حساب واتساپ خود را به طور قابل توجهی افزایش دهید. همواره به‌روزرسانی‌های جدید را نصب کنید و از کلیک بر روی لینک‌های مشکوک خودداری کنید تا از هک شدن حساب واتساپ خود جلوگیری کنید. اگر حساب شما هک شد، با اقدامات سریع و صحیح می‌توانید از دسترسی هکرها جلوگیری کرده و امنیت حساب خود را بازگردانید.