فریمورک Ruby on Rails ( روبی آن ریلز )

ruby on nails

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

افرادی که شروع به فعالیت در حوزه برنامه نویسی و توسعه وب می‌کنند، می‌توانند با توجه به اهداف خود، یک یا چند زبان را برای یادگیری و استفاده، انتخاب نمایند. هر کدام از این زبان‌های برنامه نویسی، شامل ابزارها، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مختلفی هستند که خدمات خاصی را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند. به طور مثال، زبان روبی دارای فریمورک‌های کارآمدی است که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، Ruby on Rails است. کاربردهای گسترده این چهارچوب را می‌توانید در مواردی مانند توسعه سریع وب اپلیکیشن‌های مدرن و صفحات منسجم سایت‌ها ببینید. فریمورک روبی آن ریلز دارای مزایای زیادی است و به تنهایی توانسته است تا باعث افزایش تمایل برنامه نویسان به استفاده از زبان روبی شود. این ابزار شامل تمامی عوامل مورد نیاز برای ایجاد برنامه‌های کاربردی تحت وب مبتنی بر پایگاه داده می‌باشد. در ادامه، بیشتر با معماری و نحوه کار این فریمورک پرقدرت زبان روبی آشنا خواهیم شد.

Ruby on Rails چیست؟

روبی آن ریلز، یک ابزار برنامه نویسی بک اند برای سایت‌ها است که به صورت متن باز و رایگان، در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته شده است. این فریمورک قادر است با استفاده از زبان برنامه نویسی روبی، ساخت قسمت سمت سرور وب‌سایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها را به بهترین نحو ممکن، پیاده‌سازی کند. Ruby on Rails که به اختصار RoR نامیده می‌شود، در سال ۲۰۰۴ توسط دیوید هینمیر هانسن ساخته و معرفی شد. روبی آن ریلز با به‌کارگیری معماری مدل – نما – کنترلر، کار می‌کند و طبقه‌بندی خاصی بین بخش‌های آن وجود دارد. با استفاده از Ruby on Rails می‌توان از همه ساختارهای استاندارد ارائه‌شده برای وب مثل فایل‌های JSON، ساختارهای XML، CSS و HTML و همین‌طور استفاده از زبان جاوا اسکریپت، بهره‌مند شد. برنامه‌های محبوب و بزرگی در سراسر جهان مانند Calendly، BrightBytes، Malitrap و… از فریمورک روبی آن ریلز استفاده کرده‌اند تا عملکرد خوبی در اموری مانند تجزیه و تحلیل داده، برنامه‌ریزی جلسات، انسجام برنامه‌های آموزشی و ایجاد محیط امن تست داشته باشند.

بررسی فنی فریمورک روبی آن ریلز

در بخش نخست، باید به این موضوع اشاره کنیم که فریمورک روبی آن ریلز از دو پارادایم یا اصل اساسی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • DRY (Don’t Repeat Yourself): این اصل در Ruby on Rails برنامه نویس را به به‌کارگیری روش‌هایی دعوت می‌کند که بعد از نوشتن کامپوننت، قابلیت چند بار استفاده در برنامه بدون تکرار کلاس‌ها را داشته باشند. این پارادایم مبتنی بر شی‌گرایی و وراثت است و از کارهای تکراری جلوگیری می‌نماید.
  • CoC (CONvention over Configuration): این اصل به این مطلب اشاره دارد که پیکربندی یک زبان برنامه نویسی باید به گونه‌ای باشد که تا حد امکان، انتخاب‌های توسعه‌دهنده برای پیاده‌سازی یک قابلیت را به حداقل برساند. این ویژگی باعث می‌شود تا اشتباهات ناخواسته رفع شوند و برنامه، آسان‌تر پیاده‌سازی شود.

در ادامه، به معماری اصلی روبی آن ریلز می‌پردازیم که عبارت از MVC می‌باشد. این معماری مدل – نما – کنترلر، منجر به جدایی دو بخش فرانت اند و بک اند خواهد شد. در ادامه، به توضیح بیشتر راجع به سه مولفه این معماری خواهیم پرداخت:

  • مدل (M): مدل در فریمورک Ruby on Rails، یک فایل با زبان روبی متصل به دیتابیس است که تمامی عملیات‌های داده را با استفاده از تنظیمات خاص، بررسی و معرفی می‌کند.
  • کنترلر (C): این بخش، نقش راه ارتباطی بین بخش‌های بک اند و فرانت اند را ایفا می‌کند و به همراه قسمت‌های دیگر سایر فریمورک‌ها، جامعیت سیستم و سلامت اطلاعات را مدیریت می‌نماید.
  • نما (V): در بخش نما، ظاهر سایت یا برنامه تحت وب، توسط کدهای HTML، CSS و JSهای گرافیکی تکمیل می‌شود و البته علاوه بر فریمورک روبی آن ریلز، از Rest API نیز برای انجام این کار کمک می‌گیرد.

مزایای فریمورک Ruby on Rails

  1. سازگاری بالا با فریمورک‌های دیگر: این فریمورک امکانات مناسبی را برای کار کردن با سایر ابزارها ارائه می‌دهد و شما می‌توانید در پروژه خود از چهارچوب‌هایی مانند وی جی اس یا انگولار نیز استفاده نمایید.
  2. جامعه کاربری فعال و بزرگ: اگر در کار با روبی آن ریلز به مشکلی برخوردید، می‌توانید با جامعه بزرگ و قوی این فریمورک به تبادل پرسش و پاسخ بپردازید و نکات مهم کار با این ابزار را فرا بگیرید.
  3. سطح بالای کدنویسی و استانداردها: کدنویسی در Ruby on Rails با زبان روبی است که باعث روان، قابل درک، باکیفیت و استاندارد بودن تمام مراحل انجام پروژه خواهد شد.
  4. سرعت بالای انجام پروژه: در کار با این فریمورک، درمی‌یابید که به علت واضح و ساده بودن مراحل، درک و ارتقای پروژه شما سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.
  5. سادگی در استفاده: این فریمورک علی‌رغم استفاده‌های گسترده، طرز کار بسیار ساده‌ای دارد و با فراگیری زبان روبی و آموزش‌های ابتدایی خواهید توانست با آن کار کنید.
  6. امنیت: این فریمورک دارای ابزارهای خاص امنیتی است که بسیار بهتر از چهارچوب‌های دیگر در این زمینه عمل می‌کنند و ارتقای امن پروژه شما را تضمین می‌نمایند.

معایب فریمورک روبی آن ریلز

  1. کارآمدی متغیر: با بزرگ‌تر شدن پروژه، ممکن است کارایی این ابزار کم شود و نیاز بیشتری به بهینه‌سازی داشته باشد.
  2. منابع مصرف‌شده: استفاده از فریمورک Ruby on Rails ممکن است نیاز به منابع زیادی داشته باشد و موجب ترافیک بالای داده شود.
  3. وابستگی به اکوسیستم ریلز: استفاده از فریمورک روبی آن ریلز، معمولا باعث وابستگی پروژه به اکوسیستم ابزارها و تکنولوژی‌های مرتبط با آن می‌شود و ممکن است باعث ایجاد محدودیت‌هایی در انتقا برنامه به سیستم‌های دیگر شود.
  4. انعطاف‌پذیری پایین: در این فریمورک، هر مسئله‌ای تنها دارای یک جواب است و ممکن است کمی آزادی عمل را از برنامه نویس بگیرد. اما در عوض، از بروز مشکلاتی همچون جواب‌های از پیش تعیین‌شده، خطاها، کاهش سرعت و نتایج غیرمنتظره، جلوگیری به عمل خواهد آورد.

سخن پایانی

روبی آن ریلز یک فریمورک اوپن سورس و پرطرفدار از زبان برنامه نویسی روبی است که کاربردهای زیادی در پیاده‌سازی وب اپلیکیشن‌ها و منسجم‌سازی وب‌سایت‌ها از سمت سرور دارد. این چهارچوب از معماری مدل – نما – کنترلر استفاده می‌کند و مزایای زیادی مانند سرعت بالا، امنیت، جامعه فعال، سرعت زیاد و سازگاری با فریمورک‌های دیگر را شامل می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *