مقایسه PHP و Python – کدام برای توسعه وب بهتر است؟

مقایسه پایتون و php

برای به دست آوردن هرچه بیشتر کاربران، شرکت‌ها در سرتاسر جهان قصد دارند زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنند که بتواند به آنها در ساخت راه‌حل‌های تعاملی وب غنی از ویژگی‌ها کمک کند. PHP و Python محبوب ترین زبان ها در بین توسعه دهندگان وب هستند. این به این دلیل است که هر دو زبان برنامه نویسی بسیار قدرتمند و آسان برای یادگیری هستند.

علیرغم این واقعیت که PHP و Python تقاضای زیادی دارند، هر یک از آنها اهداف متفاوتی را انجام می دهند. در حالی که PHP در ابتدا به عنوان یک زبان وب توسعه داده شد، پایتون به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره ایجاد شد.

بیایید بفهمیم کدام زبان برای توسعه وب بهتر است. در این مقاله، شرح مفصلی از هر زبان و مقایسه PHP و Python ارائه می‌کنیم تا به شما کمک کنیم بهترین زبان را برای پروژه توسعه وب خود انتخاب کنید.

 

شرکت نرم افزاری وب نگاه در توسعه بیش از 3500 طراحی اپلیکیشن موبایل تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

 

پایتون چیست؟

پایتون یک زبان برنامه نویسی شی گرا و تفسیر شده سطح بالا با معنایی پویا است. این یک زبان همه منظوره است که برای توسعه انواع برنامه ها و برنامه های کاربردی از یادگیری ماشین و علم داده تا ساخت وب سایت استفاده می شود.

یادگیری و استفاده از پایتون آسان است، بنابراین امروزه به یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی تبدیل شده است.

پایتون برترین زبان برنامه نویسی در TIOBE و PYPL Index است.

پایتون یک زبان منبع باز است که در سومین نسخه اصلی خود قرار دارد. این به شدت توسط جامعه پشتیبانی می‌شود و دارای اکوسیستم بالغی از چارچوب‌ها، IDEها، linters و ابزارهایی است که دائماً توسط اعضای جامعه بهبود می‌یابد و به آنها کمک می‌کنند. محبوب ترین آنها جنگو، هرم، فالکون، فلاسک و بطری هستند. اگر با مشکل مواجه شوید، به احتمال زیاد راه حلی پیدا خواهید کرد زیرا قبلاً کسی آن را حل کرده است.

پایتون برای چه مواردی استفاده می شود؟

پایتون به عنوان یک زبان چند منظوره جهانی برای توسعه تقریباً همه چیز استفاده می شود. از جمله شرکت‌های معروفی که از پایتون برای پروژه‌های خود استفاده می‌کنند، می‌توان به Mozilla، Google، Microsoft، Meta، Reddit، Venmo، Uber، Spotify، Netflix و Dropbox اشاره کرد.

تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشین
توسعه برنامه های کاربردی وب
اتوماسیون یا اسکریپت نویسی
تست نرم افزار و نمونه سازی

ویژگی های پایتون

طبق نظرسنجی RedMonk که در سال 2021 انجام شد، پایتون دومین زبان برنامه نویسی مورد استفاده در میان توسعه دهندگان است. در اینجا دلایل اصلی وجود دارد:

نحو ساده: Python دارای یک نحو ساده بسیار شبیه به زبان انگلیسی است، بنابراین خواندن و درک آن آسان است.

کراس پلتفرم: پایتون بر روی پلتفرم‌های مختلف (ویندوز، مک، لینوکس و غیره) کار می‌کند، بنابراین نیازی به توسعه برنامه‌ای برای پلتفرم‌های مختلف ندارید که زمان تحویل برنامه و هزینه‌های توسعه‌دهندگان اضافی را کاهش می‌دهد.

همه کاره: پایتون را می توان برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از توسعه وب گرفته تا علم داده و یادگیری ماشین.

یادگیری و استفاده از پایتون برای مبتدیان آسان است و به توسعه دهندگان اجازه می دهد در مقایسه با برخی از زبان های برنامه نویسی دیگر خطوط کد کمتری بنویسند.

مقیاس پذیری: هنگام افزایش مقیاس، باید در مورد بازنویسی یا تطبیق کد برای پلتفرم های دیگر زحمت بکشید.

به این دلایل و بسیاری از دلایل دیگر، توسعه دهندگان پایتون را برای پروژه های خود انتخاب می کنند. بیایید نگاهی به حریف پایتون در این نبرد بیندازیم – PHP.

 

طراحی اپلیکیشن

PHP چیست؟

PHP یک زبان برنامه نویسی همه منظوره سمت سرور است که عمدتاً برای توسعه وب استفاده می شود (77.4٪ از تمام وب سایت ها از جمله فیس بوک، پینترست، یاهو و ویکی پدیا به زبان PHP نوشته شده اند). اگرچه طبق گفته Github، این محبوب ترین در بین توسعه دهندگان نیست، اما سهم بازار آن همچنان بالاست.

طبق آمار Statista سهم بازار PHP 45.43 درصد است.

PHP همچنین با آخرین نسخه اصلی PHP 8.1 یک زبان متن باز است، با این حال نسخه 7 پرکاربردترین آن باقی مانده است. به عنوان یک زبان منبع باز، PHP دارای تعداد زیادی فریمورک و ابزار از جمله پرکاربردترین Laravel، Symfony، Yii است. می توانید مقایسه آنها را در اینجا مرور کنید.

PHP برای چه مواردی استفاده می شود؟

همانطور که در بالا ذکر شد PHP عمدتا برای توسعه وب سایت استفاده می شود، این به این دلیل است که معروف ترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس به زبان PHP نوشته شده است. این CMS در 40 درصد از کل وب سایت ها استفاده می شود که بخش قابل توجهی از 77.4 درصد از وب سایت های سراسر جهان را تشکیل می دهد.

با این حال، وردپرس تنها CMS نیست که به زبان PHP، جوملا، دروپال، اپن کارت، مجنتو، شاپیفای نوشته شده است و سایر CMS های معروف نیز در این لیست هستند. موارد استفاده دیگر عبارتند از:

پورتال های تجارت الکترونیک
ابزارهای مدیریت پروژه
رابط های گرافیکی کاربر
خدمات پستی
جوامع آنلاین و شبکه های اجتماعی
صفحات وب پویا

ویژگی های PHP

PHP بیش از 15 سال است که برای توسعه وب مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل تعدادی از مزایایی که ارائه می دهد همچنان مورد تقاضا است. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

Cross-Platform: PHP روی هر پلتفرمی (ویندوز، لینوکس یا مک) اجرا می شود.
منبع باز: کد اصلی PHP برای همه کسانی که می خواهند بر اساس آن بسازند باز و در دسترس است.
ساده: یادگیری PHP برای مبتدیانی که دانش اولیه برنامه نویسی دارند، آسان است.
یکپارچه سازی پایگاه داده: PHP به راحتی با هر نوع پایگاه داده مانند MySQL، Postgres، MongoDB و غیره همگام می شود.
انجمن پشتیبانی: PHP توسط یک جامعه آنلاین بزرگ پشتیبانی می شود که این زبان را تقویت می کند و چارچوب ها و ابزارهای عالی ایجاد می کند.

پایتون بهتر است یا PHP؟

بیایید هر دو زبان را با جزئیات مقایسه کنیم.

پیچیدگی

هر دو زبان PHP و Python به صورت پویا و شی گرا هستند که با چندین سیستم عامل سازگار هستند، بنابراین از جهاتی شبیه هم هستند. با این حال، این زبان ها از نظر سهولت استفاده متفاوت هستند.

برخلاف پایتون که یک زبان همه منظوره است، PHP در ابتدا به عنوان ابزاری برای ایجاد وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب پویا توسعه داده شد. توسعه PHP ممکن است به دلیل نحو سفت و سخت آن بسیار پیچیده باشد.

در مقابل، پایتون به دلیل خوانایی بالای آن بسیار ساده است. همچنین، در پایتون، کد نوشته شده را می توان به راحتی تفسیر و خواند که فرآیند اشکال زدایی را ساده می کند. به این دلایل، ممکن است برای یک شرکت استخدام توسعه دهندگان برنامه وب پایتون راحت تر از یک تیم توسعه برنامه وب PHP با تجربه باشد.

کارایی

چند سال پیش پایتون از پی‌اچ‌پی سریع‌تر بود، اما پس از انتشار PHP 7، این موضوع تغییر کرد. تیم اصلی PHP کارهای زیادی برای افزایش سرعت زبان انجام داده است، بنابراین اکنون PHP سریعتر از پایتون و بسیاری از زبان های دیگر است. اگر توسعه دهندگان نیاز به پردازش حجم عظیمی از داده ها داشته باشند، سرعت بالا ممکن است عملکرد را تا حد زیادی بهبود بخشد.

با این حال، برای ساخت برنامه های ساده و در مقیاس کوچک، هر دو زبان مناسب خواهند بود.

همچنین عواملی مانند منابع سخت افزاری، منطق کد، مقدار حافظه، عرض مسیر داده آن و زمان دسترسی برای هارد دیسک وجود دارد که ممکن است بدون توجه به زبان های برنامه نویسی بر عملکرد نرم افزار تأثیر بگذارد. همچنین، فضای ذخیره‌سازی کم و همچنین خرابی رم یا هارد دیسک‌ها می‌تواند باعث کند کارکرد نرم‌افزار یا کار با خرابی و خطا شود.

امنیت

اطلاعات کاربر و امنیت داده ها موضوعاتی موضوعی در هر بحث مرتبط با فناوری اطلاعات هستند. گزارشی از WhiteSource، پایتون را در میان برترین زبان های برنامه نویسی امن قرار داد. پایتون دارای چندین ویژگی امنیتی است که می توان از آنها برای ساخت برنامه های پیچیده با اهداف و عملکردهای دقیق در ذهن استفاده کرد. به عنوان مثال، چارچوب جنگو آن دارای ویژگی‌های ایمنی داخلی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به طور موثر با تهدیدات مقابله کنند.

برخلاف پایتون، تعداد زیادی از برنامه‌های PHP ممکن است به دلیل شیوه‌های قدیمی کدنویسی و کد بد، مشکلات امنیتی داشته باشند. بسیاری از این مسائل از طریق مشارکت جامعه PHP حل شده است. با این وجود، توسعه دهندگان برنامه های وب با تجربه ممکن است از هر دو زبان برای ایجاد برنامه های کاربردی ایمن استفاده کنند، اگر از آخرین شیوه های امنیتی پیروی کنند.

پشتیبانی جامعه

هم پایتون و هم پی‌اچ‌پی از پشتیبانی جامعه عالی برخوردار هستند. PHP از سال 1995 وارد بازار شده است و توانسته است جامعه بزرگی از توسعه دهندگان را تشکیل دهد که آماده ارائه پشتیبانی هستند.

Python حتی زودتر، در سال 1991 منتشر شد. درست مانند رقیب خود، Python دارای یک جامعه بزرگ از توسعه دهندگان است که به طور مداوم در حال توسعه برنامه های کاربردی وب هستند، و از این رو پشتیبانی جامعه فوق العاده است.

بنابراین، با توجه به محبوبیت زبان‌ها، توسعه‌دهندگان PHP و Python می‌توانند مطمئن باشند که می‌توانند کمک یا توصیه‌های ارزشمندی دریافت کنند.

مقیاس پذیری

اگر شرکت‌ها می‌خواهند موفق شوند، باید مطمئن شوند که برنامه‌هایشان می‌توانند به سرعت با بازار در حال تغییر و نیازهای مشتری سازگار شوند. هر دو PHP و Python برای توسعه برنامه های وب خوب هستند زیرا مجموعه ای عالی از کتابخانه ها و چارچوب ها را ارائه می دهند. به عنوان مثال، PHP چندین چارچوب وب قوی را ارائه می دهد که توسط بسیاری از برندهای بزرگ استفاده می شود. فریمورک هایی مانند Symfony و Laravel در بین توسعه دهندگان PHP بسیار محبوب هستند.

پایتون همچنین بسیاری از چارچوب‌های قوی را برای توسعه برنامه‌های وب، مانند Flask و Django ارائه می‌کند. هر دو چارچوب بسیار سریع، ایمن و مقیاس پذیر هستند.

با این حال، راه حل های مبتنی بر پایتون به لطف قابلیت های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، مقیاس پذیری بیشتری را ارائه می دهند. به عنوان مثال، با Django، توسعه دهندگان می توانند برنامه های کاربردی مقیاس پذیر بسازند، زیرا این چارچوب به مهندسان اجازه می دهد تا از اجزای جدا شده و مستقل استفاده کنند. علاوه بر این، این چارچوب برای استقرار مدل‌های یادگیری ماشین عالی است.

پایتون در مقابل PHP برای توسعه وب

علیرغم این واقعیت که پایتون به عنوان یک زبان همه منظوره ایجاد شده است، در حالی که PHP به عنوان یک زبان برای وب توسعه داده شده است، هر دو برای توسعه برنامه های وب مناسب هستند.

انتخاب زبان باید به نیازهای یک پروژه خاص بستگی داشته باشد. برای مثال، اگر شرکتی بخواهد پروژه ای در مقیاس کوچک یا متوسط ​​با مجموعه ای از ویژگی های محدود توسعه دهد، PHP مناسب خواهد بود.

اگر شرکتی بخواهد روند توسعه را ساده یا سرعت بخشد، باید از PHP نیز به دلیل ابزارهای آماده آن استفاده کند. PHP همچنین ممکن است یک گزینه عالی برای وب سایت های تجارت الکترونیک و مدیریت محتوا باشد زیرا ادغام بی نظیری با برنامه های مختلف حزب سه بعدی ارائه می دهد.

یکی از مزایای پایتون این است که به طور گسترده در هوش مصنوعی، علم داده و جامعه علمی استفاده می شود. این زبان کتابخانه‌های زیادی (مانند پانداها، تیانو و غیره) ارائه می‌کند که با فناوری یادگیری ماشینی در محیط وب به‌طور پایدار کار می‌کنند. همچنین، اگر شرکتی قصد استفاده از فناوری‌هایی مانند Big Data را داشته باشد، پایتون می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

با این حال، انتخاب یک زبان خاص نیاز به دانش عمیق از تمام تفاوت های ظریف استفاده از آن دارد. برای شرکت هایی که هیچ پیشینه فنی ندارند، ممکن است انتخاب درست به تنهایی دشوار باشد.