وایرفریم (Wireframe) چیست؟

وایرفریم

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

اگر شما یک طراح رابط کاربری، مدیر محصول، تحلیل‌‌گر کسب و کار و یا یک گرافیست باشید، قطعا نیاز به ابزار کارآمد و قدرتمندی دارید که با نمایش چهارچوب کلی وب‌سایت، بهترین طرز چینش عناصر آن را به شما نمایش دهد. در طول فرایند طراحی سایت، ایده‌های زیادی ممکن است به ذهن شما برسد و شاید در استفاده از آن‌ها دچار تردید و سردرگمی شوید. ابزاری با نام وایرفریم (Wireframe) در این حوزه به کمک شما خواهد آمد. این فناوری شامل یک طرح اولیه و راهنمای تصویری است که خلاقانه‌ترین و هدفمندترین چینش را در المان‌های یک وب‌سایت، به شما پیشنهاد می‌دهد. وایر فریم با تحلیل جوانب، کمک می‌کند تا محصول شما در شعاع بسیار گسترده‌تری دیده شود.

وایرفریم چیست؟

در ساده‌ترین تعریف، می‌توان گفت وایرفریم یک نقشه دوبعدی از وب‌سایت یا اپلیکیشن است که اسکلت اصلی آن را به صورت ساده و جزئیات بصری محدود، نشان می‌دهد. Wireframe را می‌توان به نقشه‌های ساختمانی تشبیه کرد که با سادگی ترسیم می‌شوند و با استفاده از یک سری علائم خاص، سنگ بنای مراحل بعدی طراحی موفق یک محصول را به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهند. با به‌کارگیری وایرفریم، خواهید توانست تا پیش از شروع به طراحی و پیاده‌سازی سایت، مکان المان‌هایی مثل منوها، دکمه‌ها، محتوا و دسته‌بندی‌ها را تعیین کنید. به کمک Wireframe قادر خواهید بود تا ساختار صفحات مختلف سایت و تغییرات ساختاری آن را قبل از شروع به کدنویسی، در اختیار داشته باشید و از بروز اشکالات احتمالی در کارکرد آن جلوگیری کنید.

انواع وایرفریم

وایرفریم، ابزار مفیدی در هر گونه طراحی سایت است که شامل انواع مختلفی می‌شود. هر کدام از آن‌ها، برای استفاده در مراحل خاصی از طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن، ساخته شده‌اند. بسته به نوع محصولی که قصد طراحی آن را دارید، شما می‌توانید از یکی از انواع وایرفریم بهره‌گیری کنید. انواع مختلف این فناوری کارآمد عبارتند از:

۱.وایرفریم Low Fidelity

این نوع از وایرفریم، دقت پایینی دارد و برای مراحل اولیه طراحی سایت و برنامه، مناسب است. در این Wireframe، عناصر به ساده‌ترین صورت ممکن و با کمترین جزئیات نمایش داده می‌شوند تا شما بتوانید سرعت کلی محصول خود را تعیین نمایید. از مزایای این وایر فریم می‌توان به سرعت زیاد در طراحی، امکان ایجاد تغییرات سریع در ساختار و کاهش هزینه‌های طراحی اشاره کرد.

۲.وایرفریم Mid Fidelity

این نوع وایرفریم، در مراحل میانی طراحی وب‌سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌شود و جزئیات بیشتری را به نمایش المان‌ها اختصاص می‌دهد. این Wireframe فاقد تایپوگرافی است اما وضوح عناصر آن بالا می‌باشد. با استفاده از آن می‌توانید به صورت دقیق‌تری چینش محصول خود را مدیریت نمایید و پیش از کدنویسی، محل قرارگیری گرافیکی المان‌های مختلف را مشاهده کرده و نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر را بررسی کنید. از مزایای این وایرفریم می‌توان به تعیین دقیق ساختارها، ارائه تصویر کلی از طراحی به مخاطبان و کاهش ابهامات و ایرادات اشاره نمود.

۳.وایرفریم High Fidelity

این Wireframe دقت بسیار بالایی دارد و در مرحله پانای طراحی سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌شود. طرح‌بندی پیکسلی دقیق در آن موجب می‌شود تا عناصر به صورت جزئی و تک‌به‌تک نوسط برنامه نویس بررسی شوند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به دقت بالای نمایش، ارائه تصویر نزدیک از محصول نهایی و رفع اشکالات طراحی اشاره کرد.

کاربرد وایرفریم

  • تعیین ساختار و نمایش عناصر: وایرفریم کمک می‌کند تا پیش از آغاز طراحی، ساختارهای کلی سایت را به صورت گرافیکی ببینید.
  • ارتباط میان المان‌ها: Wireframe قابلیت نمایش ارتباط بین المان‌های سایت به صورت ساده و قابل فهم را دارد که برای معرفی به کاربران نیز مناسب است.
  • ارزیابی و ارتقای طراحی: با استفاده از وایر فریم می‌توانید پیش از شروع به کار، محصول خود را ارزیابی کرده و بفهمید که چه تغییراتی برای بهبود کارکرد آن لازم است.وایرفریم در طراحی سایت

وایرفریم به طراحان وب‌سایت کمک می‌کند تا فرایند طراحی را آغاز کرده و سریعا متوجه اشکالات شوند. برنامه نویسان با داشتن این نقشه راه، سرعت کار خود را چندین برابر می‌کنند و محتوای کاربرپسندتری می‌سازند. وایرفریم در نهایت موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه و به‌کارگیری خلاقانه‌ترین و کاربردی‌ترین ایده‌ها برای طراحی سایت می‌شود. در ضمن با Wireframe خواهید توانست توجه و تمرکز را بر کاربران مخاطب حفظ نمایید، سایت را تعاملی‌تر کرده و ویژگی‌های وب‌سایت را به آسانی تعیین کنید. با طراحی و در دست داشتن یک وایرفریم اصولی و کامل، می‌توانید محصول خود را به بهترین نحو، به کاربران یا مشتریان بالقوه خود معرفی کنید تا آن‌ها با درک دقیق از مراحل و کاربردهای سایت شما، از آن استفاده کنند.

نکات طراحی وایرفریم

طراحی وایرفریم زمان زیادی نمی‌گیرد اما تاثیر چشم‌گیری بر ارتقای وب‌سایت شما و رفع ایرادات احتمالی آن خواهد داشت. برنامه نویسان، باید به طراحی این ابزار متناسب با نوع محصول خود، آشنایی کافی را داشته باشند تا در نهایت، نتیجه مطلوبی از به‌کارگیری آن کسب کنند. برخی از نکات کلی در طراحی Wireframe عبارتند از:

  • شماره‌گذاری و علامت‌گذاری عنوان‌ها و قالب‌ها
  • استفاده صحیح از یک سیستم Grid
  • قرارگیری متناسب خطوط اسکیس در برابر خطوط صاف
  • مشخص کردن اهداف در مرحله اولیه
  • عدم استفاده از عوامل حاشیه‌ای مثل رنگ‌ها
  • مرتب کردن ساختار صفحات برنامه یا سایت
  • تعریف درست محتوا
  • تمرکز بر روی مهم‌ترین بخش‌های محتوایی در سایت
  • ایجاد جریان عمودی-افقی و استوار جهت خوانا بودن نقشه برای کاربران
  • گروه‌بندی آیتم‌های بر اساس ویژگی‌های مشترک
  • مشخص کردن ارتباط‌های خاص میان عناصر
  • حفظ هم‌ترازی، ثبات و یکپارچگی در پروژه
  • رعایت اصول مهم در عمق و فضای سفید سایت
  • ایجاد مراحل به شکل طبیعی
  • تعریف المان‌ها بر اساس کارکرد و بدون ابهام
  • استفاده از زبان واضح و کلمات گیرا در معرفی روند به مخاطبان
  • دقت به فونت، مقدار و فواصل بین کلمات و پاراگراف‌ها در متون سایت

سخن پایانی

وایرفریم، ابزاری مفید در طراحی سایت و اپلیکیشن است که با کمک آن، می‌توان پیش از شروع کدنویسی، نوع چینش عناصر و نحوه تعاملات آن‌ها را در نظر گرفت. این ابزار، انواع مختلفی دارد و به کاهش اشکالات طراحی و بهبود محصول نهایی کمک می‌نماید. از وایر فریم می‌توان در طراحی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف، در جهت پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه‌تر و صرفه‌جویی در زمان و هزینه استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *