ایردراپ چیست؟

ایردراپ

اپلیکیشن خود را سفارش دهید.

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

مقدمه

همان‌طور که می‌دانید، امروزه بازار کسب و کار آنلاین و درآمد مجازی، از همیشه داغ‌تر شده است. اگر در این زمینه فعالیت داشته باشید، به خوبی می‌دانید که وعده دریافت ارز دیجیتال رایگان، به احتمال زیاد با هدف کلاهبرداری مطرح می‌شود. اما ایردراپ، فناوری نوظهوری است که ماجرای کاملا متفاوتی دارد.

در واقع رمزارزها، به واسطه ایردراپ‌ها به صورت رایگان بین کاربران توزیع می‌شوند می‌توان گفت airdrop نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن، توکن یا کوین هر پروژه بلاکچین، به کیف‌های پول کاربران ارسال می‌گردد.

در این حوزه از پروژه‌های کریپتویی، افراد به ازای انجام چند کار کوچک، سهمی در تبلیغ فعالیت رمزارزی دارند و به همین ترتیب، بخشی از درآمد بالقوه پروژه نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد. این وظایف کوچک، معمولا توسط تیم توسعه‌دهنده تعیین می‌شوند و ممکن است شامل بازنشر پست در شبکه‌های اجتماعی، عضویت در کانال یوتیوب، صفحه دیسکورد، کانال تلگرام و مواردی از این دست باشد. در ادامه، بیشتر با ماهیت و نحوه کسب درآمد از طریق ایردراپ‌ها آشنا خواهیم شد.

Airdrop چیست؟

Airdrop همان فعالیت تبلیغاتی است که استارتاپ‌های زمینه بلاکچین، با استفاده از آن پروژه ارز دیجیتال خود را معرفی و راه‌اندازی می‌نمایند. هدف اصلی این فناوری، این است که بعد از لیست شدن اولیه هر توکن، توجه کاربران به آن جلب شود و آمار بازدید از آن افزایش پیدا کند تا در نهایت، افراد بیشتری به انجام معامله با توکن مورد نظر، تمایل پیدا کنند.

ایردراپ اغلب از طریق وب‌سایت برندها، شبکه‌های اجتماعی و انجمن‌های مخصوص ارز دیجیتال توزیع می‌شود و سپس کوین‌های آن بر اساس شبکه بلاکچین به کیف پول‌های خاصی ارسال می‌شوند. در آخر، مقداری توکن برای کاربران واجد شرایط واریز می‌شود که می‌توانند آن را به صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی یا داخلی انتقال دهند.

انواع ایردراپ

ایردراپ‌ها در فضای رمزارز، انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد و شامل دسته‌بندی‌های منحصربه‌فردی می‌شود. در ادامه، تقسیم‌بندی‌های اصلی airdrop را شرح می‌دهیم.

  1. ایردراپ استاندارد (Standard Airdrop): در این نوع از ایردراپ، برای کسب توکن‌های رایگان، تنها باید در پروژه مورد نظر ثبت نام کرد و و آدرس یک کیف پول معتبر را ارائه داد. Airdropهای استاندارد معمولا تعداد مشخصی توکن را برای توزیع اختصاص می‌دهند و در میزان دریافت آن‌ها، محدودیت‌هایی وجود دارد. این نوع ایردراپ‌ها با وجود سادگی و محدودیت، محبوبیت بالایی دارند. مانع خاصی در ایجاد چندین کیف پول توسط یک کاربر در این نوع ایردراپ وجود ندارد اما دریافت آن معمولا کمی دشوار خواهد بود.
  2. ایردراپ جایزه‌دار (Bounty Airdrop): در airdrop جایزه‌دار، کاربران به ازای انجام وظایف (tasks) خاصی پاداش دریافت می‌کنند. این کارها اغلب با قصد افزایش آگاهی و بازدید از پروژه انجام می‌شوند و فعالیت‌هایی از جمله ارسال پست در شبکه‌های مجازی با تگ کردن شرکت مد نظر، بازنشر اعلانات یا بازی کردن را شامل می‌شود. در ضمن ممکن است کارهای دیگری مثل جذب کاربر جدید، ثبت نام در خبرنامه یا عضویت در کانال‌ها نیز پاداش‌های اضافه را به دنبال داشته باشند. امتیاز دریافتی هر کاربر در نهایت، مقدار توکن حساب آن‌ها را مشخص می‌کند و احتمال دارد کسب حداقل امتیاز، از شرایط اصلی دریافت توکن در این نوع ایردراپ باشد.
  3. ایردراپ هولد (Holder Airdrop): این نوع airdrop به صورت خودکار و بر اساس توکن‌های نگه‌داری‌شده در کیف پول کاربران، توزیع می‌گردد. از جایی که اطلاعات کیف پول و بلاکچین، قسمتی از دفتر کل توزیع‌شده عمومی هستند، همه کاربران بلاکچین قادرند به صورت شفاف، میزان توزیع توکن‌ها در کیف پول‌ها را مشاهده کنند. یکی از معایب ایردراپ هولد، می‌تواند این باشد که ممکن است برخی از صاحبان توکن، تمایلی به دریافت این ایردراپ نداشته باشند. در ضمن، airdrop هولدر موجب می‌شود تنها اشخاصی که سرمایه بیشتری دارند، از مزایای آن بهره‌مند شوند. در برخی از این نوع ایردراپ‌ها، امکان دارد برای دریافت پاداش، احتیاج به نگه‌داری حداقل مقدار مشخصی از توکن باشد و در صورت عدم رعایت، میزان پاداش حساب کاهش پیدا کند.
  4. ایردراپ اختصاصی (Exclusive Airdrop): این نوع airdrop نوع خاص‌تری از ایردراپ هولد محسوب می‌شود که در آن، کاربران خاصی به صورت جداگانه برای دریافت ایردراپ گزینش می‌شوند. معیار انتخاب افراد در ایردراپ اختصاصی، میزان توکن‌های کاربر نیست؛ بلکه عواملی مثل مدت زمان صرف شده روی پروژه، حداکثر مقدار سرمایه‌گذاری روی فعالیت‌های توکنی پروژه و تعداد پست‌های منتشر شده در انجمن پروژه می‌توانند روی آن تاثیر داشته باشند. این ایردراپ، یک روش بسیار متمرکز برای پاداش‌دهی به افرادی است که ارتباط نزدیک با پروژه مورد نظر دارند و بین نگه‌داری توکن‌ها در کیف پول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری فرقی وجود ندارد.
  5. ایردراپ قرعه‌کشی (Raffle Airdrop): برخی از ایردراپ‌های ذکرشده، می‌توانند با airdrop قرعه‌کشی ترکیب شوند. در اغلب موارد، پروژه‌های کریپتویی مقدار ایردراپ‌هایی که قصد توزیع آن‌ها را دارند را اعلام و کاربران را به دریافت بلیط قرعه‌کشی دعوت می‌نمایند. این بلیط‌ها می‌توانند از طریق نگه‌داری توکن، کسب امتیاز یا پیوستن به انجمن‌های پروژه به دست بیایند. به علت ازدیاد تعداد کاربران، قرعه‌کشی برگزار شده و پاداش‌ها به صورتی تصادفی اهدا می‌شوند.

airdrop

چگونه ایردراپ دریافت کنیم؟

برای دریافت هر ایردراپ، باید مراحل خاصی را طی کرد که به ترتیب عبارتند:

  1. داشتن کیف پول ارز دیجیتال: داشتن یک ولت دیجیتال، اصلی‌ترین قدم است؛ چون ارز دیجیتال به‌دست‌آمده از ایردراپ، به آدرس کیف پول شما ارسال می‌گردد. شما می‌توانید از ولت‌هایی همچون تراست ولت، متامسک یا ولت‌های سخت‌افزاری استفاده نمایید.
  2. ذخیره توکن‌های رمزنگاری: کریپتوهای خاص در ولت شما اجازه می‌دهند تا در پروژه‌های airdrop شرکت کنید. همیشه باید مقدار معینی از توکن‌های مهم مثل BTC یا ETH را در کیف پولتان نگه‌دارید تا بتوانید برای انجام معاملات، از آن‌ها استفاده نمایید.
  3. یافتن برنامه ایردراپ مناسب: در این گام کافی است به سراغ یافتن بهترین پروژه‌های ایردراپ از منابع معتبر توییتر یا دیسکورد بروید. همچنین می‌توانید از سایت‌های تخصصی دارای تقویم ایردراپ کریپتو کمک بگیرید.
  4. تحقیق در مورد پروژه‌ها: به دلیل ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها، بسیار مهم است که قوانین و نکات مربوط به ایردراپ مورد نظر را بیاموزید و وظایف آن را از منبع معتبری دنبال کنید.

خطرات ایردراپ

هدف اصلی airdrop فقط تبلیغات است پس ایردراپ‌های معتبر هرگز از شما درخواست سرمایه‌گذاری روی رمزارز نمی‌کنند. اما کلاهبرداری‌های کریپتو کاربران را وادار به ارسال مقدار کمی رمزارز می‌کنند که Dusting Scam نام دارد. برخی کلاهبرداران افراد را به اتصال ولت خود به سایت‌های فیشینگ برای دریافت ایردراپ هدایت می‌کنند یا با فریب آن‌ها برای سرمایه‌گذاری روی دارایی خاصی، ولت آن‌ها را تخلیه می‌کنند.

چه نکاتی را در مورد ایردراپ‌ها باید رعایت کنیم؟

برای جلوگیری از خطرات ذکر شده، کاربران باید به واریزهای ناخواسته به کیف پول خود محتاط باشند و مطالعه کافی در ارتباط با پروژه‌ها داشته باشند. همچنین باید بدانند که نباید ولت خود را وب‌سایت‌های ناآشنا متصل کنند و از بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال استفاده نمایند. در ضمن، اخبار و دستورالعمل‌های هر پروژه کریپتویی را باید از منابع معتبر همان شرکت در شبکه‌های مجازی دنبال کنید تا دچار فریب‌های کلاهبرداران نشوید.

سخن پایانی

ایردراپ، نوعی ابزار جلب مخاطب در پروژه‌های کریپتویی است که در آن، کاربران به ازای انجام وظایف خاص و تبلیغ پروژه، از طرف شرکت پاداشی را به صورت توکن قابل معامله، دریافت می‌کنند. این فناوری، مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید مراحل مشخصی را در آن رعایت کنید تا گرفتار خطرات آن نشوید. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *