زبان برنامه نویسی c چیست؟ کاربرد زبان c

زبان برنامه نویسی c

علم برنامه نویسی در جهان تغییرات بسیار زیادی را پدید آورد. افراد با استفاده از برنامه نویسی می‌توانند وب‌سایت طراحی کنند، نرم‌افزار بسازند، ایده خود را خلق کنند و ….

تمامی این کارها با فراگرفتن یک یا چند زبان برنامه نویسی کاملا امکان‌پذیر است. یکی از این زبان‌های برنامه نویسی فوق‌‌العاده، زبان برنامه نویسی c است. در این مطلب از وبسایت شرکت نرم افزاری وب نگاه، به بررسی کامل زبان برنامه نویسی c، کاربردهای زبان برنامه نویسی c و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

زبان برنامه نویسی c چیست؟

زبان برنامه نویسی c یک زبان همه منظوره؛ انعطاف‌پذیر و نزدیک به زبان ماشین است که طرفداران زیادی دارد. زبان برنامه نویسی c را مادر همه زبان‌ها می‌دانند؛ مانند جاوا، جاوا اسکریپت، php، پایتون و ….

می‌توان گفت اگر زبان برنامه نویسی c را یاد بگیرید، یادگیری زبان‌هایی که پایه آن‌ها زبان برنامه نویسی c است، بسیار آسان‌تر می‌شود.

همانطور که گفته شد، زبان برنامه نویسی c یک زبان همه منظوره است و در حوزه‌های مختلفی از طراحی سیستم عامل گرفته تا طراحی اپلیکیشن موبایل کاربرد دارد. در ادامه با بررسی تاریخچه زبان برنامه نویسی c با ما همراه باشید.

تاریخچه زبان برنامه نویسی c

در بین سال‌های 1969 تا 1973 زبان برنامه نویسی c توسط شخصی به نام (Dennis Ritchie) در آزمایشگاه (Bell) ابداع شد.

داستان از این قرار بود که یکی از کارمندان آن آزمایشگاه که کن تامپسون نام داشت، قصد ابدا یک زبان برنامه نویسی برای ساخت و توسعه سیستم عامل یونیکس بود؛ سرانجام وی زبان BCPL را تغییر داد و زبان برنامه نویسی B را ابداع کرد.

مشکل اینجا بود که زبان برنامه نویسی B نسبت به برنامه‌های اسمبلی، از سرعت کمتری برخوردار بود و همین موضوع سبب شد تا دنیس ریچی این زبان را بهبود ببخشد و زبان برنامه نویسی c را ابداع کند.

سرانجام نسخه رسمی این زبان در سال 1972 منتشر شد و تا سال 1980 به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین زبان‌های برنامه نویسی در دنیا تبدیل شد.

c کاربرد زبان برنامه نویسیکاربردهای زبان برنامه نویسی c

همانطور که در قبل نیز اشاره شد، زبان برنامه نویسی c یک زبان همه منظوره است و در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد؛ همچنین باید گفت درست که زبان‌های برنامه نویسی همه منظوره یا چند منظوره در حوزه‌های زیادی کاربرد دارند؛ اما همیشه در برخی از حوزه‌های خاص قوی‌تر عمل می‌کنند. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین کاربردهای زبان برنامه نویسی c می‌پردازیم.

  • استفاده از این زبان برای توسعه برنامه‌های سیستمی
  • استفاده از این زبان برای طراحی اپلیکیشن 
  • استفاده از این زبان برای حل و ارزیابی معدله‌های ریاضی
  • استفاده از این زبان برای طراحی دستگاه‌های شبکه
  • استفاده از این زبان برای طراحی و توسعه نرم‌افزارهای کامپیوتر
  • استفاده از این زبان برای طراحی برنامه‌های GIU و Adobe photoshop
  • استفاده از این زبان برای توسعه پایگاه داده‌ها
  • استفاده از این زبان برای تولید کامپایلر
  • استفاده از این زبان در توسعه وب

همانطور که مشاهده می‌کنید، زبان برنامه نویسی c تقریبا در تمام زمینه‌ها کاربرد دارد و یادگیری آن می‌تواند برای اکثر افرادی که به برنامه نویسی علاقه دارند، کاربردی و مفید باشد؛ اما قبل از یادگیری هر زبانی، بهتر است تا مزایا و معایب آن را بشناسیم و بتوانیم درست تصمیم بگیریم.

مزایای زبان برنامه نویسی c

در این بخش به بررسی مزایای زبان برنامه‌نویسی c می‌پردازیم و آنها را تک به تک بررسی می‌کنیم.

اندازه کد مطلوب و بهینه

در زبان برنامه‌نویسی c، قوائد کمتری نسبت به دیگر زبان‌ها وجود دارد و معمولا برنامه‌ها با مقدار کد کمتری نسبت به دیگر زبان‌ها نوشته می‌شوند؛ از این رو می‌توان گفت درک یک برنامه که با زبان برنامه‌نویسی c نوشته شده است، به مراتب آسان‌تر است و به زمان کمتری احتیاج دارد. می‌توان گفت چیزی که بیشتر از قوائد در زبان برنامه‌نویسی c وجود دارد، ترکیبی از عملگرهای ریاضی است.

کم بودن کلمات کلیدی

یکی دیگر از مزیت‌هایی که زبان برنامه‌نویسی c را نسبت به دیگر زبا‌ن‌ها متمایز می‌کند، نبود توابع و کلمات کلیدی است که در دیگر زبان‌ها تعریف شده است. در عوض، این زبان دارای مجموعه‌ای از توابع کتابخانه‌ای مانند تعریف ورودی و خروجی است که استفاده از آن‌ها بسیار رایج شده و به بخشی از این زبان تبدیل شده‌اند.

سرعت زیاد در اجرای فایل‌ها

کدهای زبان برنامه نویسی c به‌وسیله کامپایلر اجرا می‌شوند؛ به همین خاطر اجرای آن‌ها بسیار سریع انجام می‌شود و سرعتی مشابه با اجرای کدهای زبان اسمبلی دارد. لازم به ذکر است زبان‌های برنامه نویسی کامپایلری دارای سرعت زیادی در اجرای فایل هستد؛ زیرا خروجی آن‌ها به صورت یک فایل کلی است؛ اما در تشخیص خطای کدها نسبت به زبان‌های مفسری عملکرد ضعیف‌تری دارند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مزایا و معایب زبان c

معایب زبان برنامه نویسی c

هر زبان برنامه‌نویسی، همزمان دارای مجموعه‌ای از مزایا و معایب است و نمی‌توان گفت یک زبان برنامه‌نویسی کاملا بی نقص است. در ادامه به بررسی برخی از رایج‌ترین معایب زبان برنامه نویسی c می‌پردازیم.

بررسی محدود خطاها در زمان اجرا

همانطور که در قبل نیز اشاره شد، کدهای زبان برنامه نویسی c با کامپایلر خوانده و اجرا می‌شود. بر عکس زبان‌های مفسری که کدهای آن‌ها خط به خط خوانده می‌شود و تقریبا تمام خطاها در آن تشخیص داده می‌شود، زبان‌های کامپایلری از این امکان برخوردار نیستند و ممکن است تشخیص خطا در کدها مقداری سخت باشد.

حساس نبودن در نوع داده

زبان برنامه نویسی c در مشخص کردن نوع داده سخت‌گیر نیست. این موضوع می‌تواند همزمان یک نقطه قوت و نقطه ضعف برای این زبان باشد. برنامه‌نویسان در زبان‌هایی که روی نوع داده حساس هستند، نمی‌توانند یک عدد صحیح را با یک کاراکتر ترکیب کنند و این موضوع در زبان برنامه نویسی c کاملا برعکس است.

این که زبان برنامه نویسی c روی نوع داده حساس نیست و شما می‌توانید یک عدد را با یک کاراکتر و…. ترکیب کنید، برای برنامه‌نویسان با تجربه مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است برنامه‌نویسان تازه کار با در نظر نگرفتن این موضوع، باعث تغییرات و مشکلات اجمالی در برنامه‌شان شوند و رفع این مشکل برای آن‌ها بسیار سخت باشد.

کاربرد زبان برنامه نویسی c در الکترونیک

اگر الکترونیک می‌خوانید یا در رشته‌ها و حوزه‌های نزدیک به آن فعالیت دارید حتما به سراغ یادگیری زبان برنامه نویسی c بروید. شاید برایتان عجیب باشد که این دو چه ارتباطی به یکدیگر دارند. در واقع شما می‌توانید با استفاده از این زبان میکروکنترلرها را کنترل و مدیریت کنید.

چرا به سراغ یادگیری زبان c برویم؟

همانطور که در بالا گفته شد این زبان یک زبان پایه و مادر است و پس از یادگیری آن کار شما برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی دیگر بسیار راحتتر خواهد شد. یادگیری زبان برنامه نویسی c سک ساختاربندی مناسب در ذهن شما ایجاد می‌کند. همچنین نکته بسیار مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که یک زبان اپن سورس است.

سخن آخر

در این مقاله با مفهوم، تاریخچه، کاربرد، مزایا و معایب زبان برنامه نویسی c آشنا شدید. با پیشرفت تکنولوژی، زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی پدید آمدند که هر کدام در حوزه‌های متفاوتی کاربرد دارند.

اگر قصد یادگیری یک زبان برنامه‌ نویسی را دارید، بهتر است دست از تحقیق و مطالعه بر ندارید تا زبان برنامه نویسی مورد علاقه و کاربردی خود را پیدا کنید.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

2 دیدگاه

  • به نظرتون زبان برنامه نویسی c گزینه خوبی برای شروع برنامه نویس شدن هست؟

  • واقعا یه پاسخ جامع بود به سوال زبان برنامه نویسی c چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *