سئو on page چیست؟ بررسی تکنیک‌های سئوی داخلی

سئو داخلی چیست

مقدمه :

سئو از سه بخش بسیار مهم تشکیل شده است که شامل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال می‌باشد. هر کدام از این سه بخش سئو تاثیرات مختلفی و بسزایی دارند و در حقیقت به عنوان مکمل برای یکدیگر عمل می‌کنند. سئو داخلی یکی از استراتژی‌های سئو و بازاریابی محتوا می‌باشد؛ همانطور که می‌دانید برای افزایش بازدید سایت افزایش بازدید سایت باید قوانین سئو داخلی و سئو خارجی off page را در وبسایت خود رعایت کنید. سئو داخلی از فاکتورهای متفاوتی برخوردار است که برای داشتن رتبه بهتر در گوگل باید آن‌ها را به خوبی شناخته و اجرا نمود. در ادامه مهم‌ترین استراتژی‌های سئو داخلی یا on page را برای شما توضیح می‌دهیم به بررسی فاکتورهای آن می‌پردازیم.

on page seo سئوی داخل صفحه چیست؟

سئو داخلی یا on-page seo به اقداماتی گفته می‌شود که در جهت بهینه سازی سایت بهینه سازی سایت انجام شده و موجب افزایش ترافیک و رتبه سایت می‌شود.

سئو داخلی هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو حائز اهمیت می‌باشد. در واقع با رعایت قوانین سئو داخلی به موتور جستجو کمک می‌کند تا کاربران بهتر محتوای شما را درک کنند.

تفاوت بین سئو on page و سئو off page را بشناسید.

تمامی عواملی که در سئو داخلی یا on page تاثیرگذار هستند، صرفا به المان‌هایی که در درون وب‌سایت شما موجود می‌باشند مربوط می‌شوند. فاکتورهای سئو داخلی، ساختار فنی، محتوای دیداری و نوشتاری و در نهایت مورد پسند کاربران بودن وب‌سایت شما را شامل می‌شوند.

در صورتی که در سئو خارجی یا off page، فاکتورهایی وجود دارند که به موارد خارج از وب‌سایت شما مربوط می‌شوند؛ مواردی نظیر لینک‌سازی خارجی، فعالیت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی مختلف انجام می‌گیرند و دیگر فعالیت‌های بازاریابی.

 تعریف و هدف از پیوند داخلی 
یک لینک داخلی یک صفحه از یک وب سایت را به یک صفحه مختلف در یک وب سایت مرتبط می‌کند. در یک پیوند درونی، دامنه منبع و دامنه هدف یک‌سان هستند.

پیوند داخلی سعی دارد سه هدف زیر را دنبال کند؛

  • درک مطلب توسط کاربر و موتور جستجو
  • معماری سلسله مراتب برای هر صفحه
  • قدرت صفحه مورد نظر و رتبه کلی سایت

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

فاکتورهای سئو داخلی یا on page

  1. بهره‌گیری از URL مناسب :

به آدرسی که با استفاده از آن قادر به دستیابی به صفحه موجود در اینترنت هستیم، URL گفته می‌شود. برای اینکه هم کاربران و هم موتور جستجو بتواند درک بهتری از موضوعات صفحه شما داشته باشند، خوب است از کلمات کلیدی به جای یک سری کلمات طولانی از کاراکترهای نامرغوب بهره بگیرید. دقیق، کوتاه و واضح بودن کلمات نشانگر یک URL خوب می‌باشند. URL می‌تواند نقش موثری در سئو داخلی داشته باشد.

  • عنوان سئو مناسب :

عنوان که در نتایج جستجو و در بالای توضیحات متا پدیدار می‌شود، هر چه چشم‌نوازتر، بهینه‌تر و خاص‌تر باشد، توجه کاربران را بیش‌تر به خود جلب می‌کند. برخورداری از یک عنوان مناسب و خوب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو on page است و به ظرافت، دقت و رعایت اصول خاصی احتیاج دارد. 

در این بخش باید از یک سری قوانین ساده پیروی شود؛ برای مثال عنوان باید کمتر از 60 کاراکتر باشد و برای اینکه گوگل قادر به بازنویسی عنوان شما نباشد، بهتر است تعداد کاراکترها را بین 50 تا 55 کلمه نگه دارید.

  • استفاده از تعداد لینک های قابل قبول

    همانطور که گوگل دستور داده شما به تعداد لینک‌های داخلی زیادی احتیاج نخواهید داشت. هیچ عدد مشخصی برای آن وجود ندارد فقط باید دقت داشته باشید لینک ها طبیعی و به مقدار زیاد نباشند. لینک داخلی از مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی on page seo به حساب می‌آید.

  • نقش توضیحات متا : 

این مورد نیز یکی از مهم‌ترین عوامل سئو داخلی می‌باشد. توضیحات متا، در حقیقت خلاصه‌ای از محتوای صفحه شما می‌باشد و لازم به ذکر است که این توضیحات تاثیر مستقیم بر سئو داخلی ندارند؛ ولی با توجه به اینکه بسیاری از کاربران با خواندن این توضیحات تصمیم به بازدید از سایت می‌گیرند و در ضمن، گوگل کلمات کلیدی در متن توضیحات را بولد می‌کند، پس توجه به متا بسیار مهم است و نرخ کلیک در گوگل را بالاتر می‌برد. پس مهم است که توضیحات متا بهینه و معتبر باشند.

  • هدینگ‌ها :

دقیقا مانند عنوان سئو، هدینگ‌‌ها نیز باید حاوی کلمات کلیدی بوده و همچنین جذاب باشند. ارزش هدینگ‌ها به اندازه متن بدنه می‌باشد. بنابراین حتی برخی از کلید واژه‌ها نیز در هدینگ‌ها تاثیر چندانی نخواهند داشت؛ پس بهتر است هدینگ‌هایی بدون کلید واژه‌های مزاحم و اضافی بنویسید که بتواند مخاطب را نسبت به متن شما کنجکاو نماید. این کار یک هنر است و مطمئن باشید که گوگل و کاربران این هنر را درک خواهند کرد.

  • استفاده از لینک‌های مرتبط به یکدیگر :

    برای ایجاد ارتباط داخلی بین صفحات خود، محتوایی تولید کنید به با انکر تکست های صفحات دیگر نیز ارتباط داشته باشد. در صورتی که بین متن و لینک هیچ ربطی وجود ندارد، بهتر است از گذاشتن آن لینک صرف نظر کنید.

  • لینک‌های فالو :

    لینک‌های زیر بهترین راه برای ایجاد ساختار لینک داخلی بازاریابی محتوا هستند؛
    در گذشته برای افزایش رتبه یک صفحه از لینک های نوفالو استفاده می شد، با این حال، با وجود ارزش آن، استفاده از پیوندهای nofollow یک استراتژی نیست که شما باید از آن به عنوان بخشی از پیوندهای محتوایی داخلی خود استفاده کنید. ارزش لینک در آزاد بودن آن بین صفحات داخلی است نه اینکه توسط یک لینک nofollow متوقف شود.

سئو داخل صفحه چیستاستفاده از لینک‌های مهم :

دو نوع پیوند وجود دارد که شما باید از استفاده در محتوای خود اجتناب کنید:

  • صفحه ورود؛

بسیاری از سایت‌ها لینک‌های بسیاری به صفحه اصلی دارند. برای افزایش سئو کلی سایت خود باید صفحات داخلی را نیز تقویت کنید.

  • صفحه تماس با ما؛

یکی از اشتباهات در سئو داخلی این است که برخی سعی میکنند در انتهای متن به صفحه تماس با ما لینک دهند. سعی کنید به این صفحه لینک ندهید مگر در صورت لزوم.
فراموش نکنید بهترین لینک‌های لینک‌های طبیعی هستند که مطمئن هستید کاربر با دیدن آن‌ها روی آن کلیک می‌کند.

  •  .استفاده از انکر تکست :

    لینک‌های داخلی شما می‌توانند از انکر تکست‌های مختلفی استفاده شوند و یا می‌توانند به یک تصویر لینک داده شوند به شرطی که برای تصاویر alt مناسبی انتخاب شود.
    از انکر تکست‌هایی استفاده کنید که به متن مرتبط باشد.

  •  .تولید محتوای زیاد :

    برای اینکه بتوانید بین صفحات خود پیوند داخلی ایجاد کنید باید محتواهای زیادی داشته باشید. این یعنی هر چقدر لینک داخلی بیشتری داشته باشید، استراتژی داخلی را رعایت کرده‌اید.
    برای ایجاد محتوای مفید، ابتدا باید کلمات کلیدی مناسب را پیدا کرده و به دنبال آن محتوای با کیفیت که کاربران به دنبال آن هستند تهیه کنید. بهتر است برای انتشار راحتتر و بهتر پست‌های خود از یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید.

سخن پایانی 

گوگل برای محتوای با کیفیت بالا اهمیت بسیاری قائل است. به همین دلیل اگر محتوای  وب‌سایت شما از کیفیت کافی برخوردار بوده و راه‌های دقیق و درست به کاربران ارائه نماید، حتی بدون اینکه سئو خارجی شما کیفیت خیلی بالایی داشته باشد، تنها با سئو داخلی ( on page ) باکیفیت و مناسب، شانس بالایی برای گرفتن رتبه خوب خواهید داشت. بنابراین سئو on page را بسیار جدی گرفته و حتما فاکتورهای آن را با دقت اجرا نمایید.