طراحی اپلیکیشن با پایتون

ساخت اپلیکیشن با پایتون

در دنیای امروز با توجه به گسترش استفاده از موبایل، برنامه ­نویسان ساخت اپلیکیشن­‌های موبایل و گوشی‌­های هوشمند و وب را ترجیح می‌­دهند. البته این موضوع به این معنا نیست که طراحی سایت اختصاصی از بین رفته است، بلکه به دلیل افزایش محبوبیت اپلیکیشن­‌ها، طراحی اپلیکیشن بیش­تر شده است. پایتون نام یک زبان برنامه نویسی معروف است و از آن در طیف گسترده‌­ای از محاسبات علمی و عددی، آموزش و توسعه تحت وب و… بهره گرفته می­‌شود. اما سوال اینجاست که چگونه می­‌توان با این زبان برنامه­ نویسی، اپلیکشن­‌های موبایلی­ طراحی نمود؟ در این نوشتار، ما پاسخ این سوال را بررسی می­‌کنیم تا متوجه شویم، طراحی اپلیکیشن موبایل با پایتون پگونه انجام می­‌شود.

طراحی اپلیکیشن اختصاصی با پایتون

اپلیکیشن خود را سفارش دهید

برای دریافت مشاوره و ثبت درخواست طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود، با کارشناسان شرکت وب نگاه تماس بگیرید.

چرا از پایتون برای طراحی اپلیکیشن استفاده کنیم؟

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان عالی و بسیار خوب برا نرم ­افزار­های موبایلی به شمار می­‌آید. خواندن ونشتن این زبان به نسبت راحت بوده و می‌­توان آن را فهمید. گرچه این بدین معنا نیست که کسی که علم برنامه نویسی ندارد نیز به راحتی می­‌تواند با پایتون کار کند.

در ضمن، پایتون قادر است به راحتی و به سرعت مسائل پیچیده را حل نماید و همچنین این اجازه را به شما می­دهد که آن را به APIهای Third Party یا ماژول‌­های مختلف نیز وصل کنید.

علاوه بر این‌­ها، این زبان می‌­تواند در پلتفرم­‌های مختلف اندورید، IOS، دسکتاپ و… مورد بهره­ گیری قرار گیرد.

طراحی اپلیکیشن با پایتون

آیا می­‌توان با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون، اپلیکیشن موبایل طراحی کرد؟

پیش­تر ذکر کردیم که پایتون یک زبان برنامه نویسی چندمنظوره به شمار می‌­آید و از کاربردهای بسیار زیادی نیز برخوردار بوده و طیف گسترده‌­ای از کارها با آن قابل انجام می­‌باشد. طراحی و توسعه اپلیکیشن‌­های موبایل و وب نیز یکی از کاربردهای این زبان برنامه نویسی بوده و این عمل نیز با پایتون امکا­ن ­پذیر است.

در سال ۲۰۱۱ با معرفی فریم ­ورک کیوی، ساخت اپلیکیشن به وسیله پایتون نیز قابل انجام شد و هم اکنون برای یک شرکت برنامه نویسی پایتون یک زبان محبوب است.

  •  معرفی فریم ورک کیوی ( Kivy ) :

این فریم ورک از مزایای بسیار زیادی برخوردار می‌­باشد. این فریم ورک کاری می‌­کند که اپلیکیشنی که طراحی کردید، در تمامی پلتفرم‌­ها بدون وجود مشکلی به اجرا در بیایند. در ضمن با کیوی، پس از هر تغییری که در کدهای خود به وجود می­‌آورید لازم نیست حتما مجددا آن­ها را کامپایل نمایید. دیگر اینکه قادر خواهید بود از سینتاکس‌­های خود پایتون هم به منظور طراحی اپلیکیشن استفاده کنید.

همانطور که بالاتر گفتیم، کیوی در سال ۲۰۱۱ به جهان معرفی شد. این فریم ورک بر روی سیستم عامل­‌ها ویندوز، مک، لینوکس،  و همچنین Raspberry Pi اجرا می­‌شود. مجموعه­‌ای از ابزارهای سفارشی ساخت رابط کاربری استفاده می­‌شوند که عناصر کنترلی یکسان را در پلتفرم­‌های مختلف درگیر می­‌کنند.

  • معرفی فریم ورک PyQt :

این فریم ورک از تنظیمات ورژن دوم و سوم پایتون برای اپلیکیشن‌­های کمپانی Qt است و بر همه پلتفرم­‌هایی که Qt را پشتیبانی کنند، مثلا ویندوز، MacOS، لینوکس، IOS و اندورید اجرا می­‌شود. هرکدام از ورژن­‌های این فریم ورک، ورژن Ot مخصوص به خود را پشتیبانی می­‌کند.

PyQt می‌­تواند کار کراس پلتفرم‌­های فریم ورک اپلیکیشن Qt سی پلاس و زبان‌­های برنامه نویسی ادغام شده با پایتون را باهم فراخوانی نماید و داده‌­های هرکدام را با یکدیگر تطابق دهد.

ü معرفی فریم ورک BeeWare :

این فریم ورک نیز یکی دیگر از فریم ورک‌­هایی ممتاز پایتون است که کار برنامه نویسیان را با فراهم ساختن مجموعه ابزارهایی به منظور ساخت اپلیکیشن­‌های چندپلتفرمی برای اندروید، IOS، ویندوز، لینوکس و هر سیستم­ عامل دیگری راحت می­‌کند.

در این فریم ورک، دکمه‌­ها، چک­ باکس‌­ها و دیگر موارد فراهم ­شده توسط سیستم، نقش کنترل­‌گرهای رابط کاربری را بازی می­‌کنند؛ به همین خاطر، محصول نهایی در هنگام استفاده در پلتفرم مربوط، ۱۰۰ درصد بومی و مخصوص آن پلتفرم به نظر می­‌رسد.

 

شروع طراحی اپلیکیشن موبایل با پایتون 

حال نوبت به توضیح ساخت اپلیکیشن با استفاده از پایتون رسیده است. صفحه شروع کار ادیتور پایتون خوب است اما بهتر است برای طراحی اپلیکیشن از ویندوز ادیتور بهره بگیرید.

زیرا Python Shell Window عملکرد فوری دارد و به محض دریافت دستور از طرف شما، آن دستور اجرا شده و به شما فیدبک می‌­دهد.

ولی در Edit Window یک محیط ثابت فراهم گشته که شما بتوانید در آن دستورهای خود را تایپ و سپس ذخیره نموده و هنگامی که کارتان به کلی تمام شد، دستور ساخت را صادر نمایید.

خوشبختانه برای طراحی اپلیکیشن با پایتون، ویندوز ادیتور کار را بسیار راحت کرده است. ویندوز ادیتور مثل دیگر تکست ادیتورها عمل می­‌کند و در آن به امکانات ویرایشی دسترسی دارید و زمانی که دکمه Enter را بزنید به جای اجرای دستوری، به سادگی صرفا به خط پایین منتقل می­‌شوید.

نظیر Python Shell Window، شما قادر هستید به راحتی دستور را در Edit Window، تایپ نموده و آن را اجرا نمایید. برای اینکه ببینید این عمل چگونه انجام می‌­گیرد، عبارت print را تایپ کنید و سپس باید یک value به پرینت اضافه نمایید. سپس دکمه با زدن Enter آن را اجرا کنید.

 سخن پایانی

قطعا نمی‌­توان کار با یک زبان برنامه نویسی مانند پایتون را صرفا با یک مقاله آموزش داد. اما قبل از شروع کار با این زبان، خوب است درباره آن به اطلاعات کلی به دست آورید. در این مقاله از شرکت نرم افزاری وب نگاه ما به بررسی موضوع طراحی اپلیکیشن با پایتون پرداختیم.

ساخت اپلیکیشن با پایتون