بررسی مناسب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی

اشخاص مبتدی، می‌توانند با یادگیری زبان‌های برنامه نویسی آسان و بسیار کاربردی، کار خود را آغاز کنند. در این مطلب، بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی را معرفی خواهیم نمود.
بهترین زبان های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی

مقدمه

برنامه نویسی، یکی از حرفه‌های نوین است که با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضا، تبدیل به یکی از پررونق‌ترین و پرطرفدارترین مشاغل در سراسر جهان شده است. این شغل، لزوما احتیاج به تحصیلات دانشگاهی در همین زمینه ندارد و افراد می‌توانند از طریق دوره‌های آموزشی مختلف نیز برنامه نویسی را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرند. اگر از علاقه‌مندان به یادگیری این رشته هستید، قبل از هر چیز باید بدانید که فراگیری برنامه نویسی، اصول خاصی دارد که حتما باید رعایت شوند. اشخاص مبتدی، می‌توانند با یادگیری زبان‌های برنامه نویسی آسان و بسیار کاربردی، کار خود را آغاز کنند. در این مطلب، بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی را معرفی خواهیم نمود.

بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای مبتدیان

زبان‌های برنامه نویسی جهت نوشتن مجموعه منطقی دستورات در کامپیوتر استفاده می‌شوند تا مسئله مورد نظر را حل نمایند. این زبان‌ها توسط انسان قابل خواندن هستند و در نهایت، توسط کامپایلرها تبدیل به کدهای باینری (دودویی) می‌شوند تا در رایانه قابل اجرا باشند. بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی عبارتند از:

  • جاوا: این زبان برنامه نویسی همه‌منظوره، شی‌گراست و استاندارد تعیین‌کننده‌ای برای اپلیکیشن‌هایی از هر سیستم عامل و پلتفرم، می‌باشد. ویژگی‌هایی مانند یادگیری روان، قابلیت انتقالی، استفاده در کلان داده‌ها، ایفای نقش به عنوان بک‌اند وب‌سایت‌های بزرگ جهانی، جامعه آنلاین وسیع، کدنویسی یک‌مرتبه، تمرین فکر کردن شبیه به یک برنامه نویس و دسترسی به عملکردهای کامپیوتر مانند سیستم فایل، گرافیک و صدا، موجب شده است تا جاوا یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی باشد. 
  • C++: این زبان عمومی، یکی از پایه‌های اصلی برنامه نویسی است که نوع‌بندی صریح و سرعت بالایی دارد. این زبان، چندپارادایمی و شی‌گرا بوده و کتابخانه قدرتمندی دارد. از این زبان در سیستم عامل‌ها، درایوهای سیستم، مرورگرها و انواع بازی‌ها استفاده می‌شود و محبوبیت آن از افزایش به‌کارگیری در اپلیکیشن‌های امروزی، مشهود است.
  • سی شارپ: یک زبان شی‌گراست به عنوان بک‌اند در وب‌سایت‌های بسیار مشهور نظیر Dell، bing، Visual Studio و MarketWatch به کار رفته است. این زبان قابل اجرا در اپلیکیشن‌های موبایل، نرم‌افزارهای سازمانی و سیستم عامل‌هایی مثل اندروید، ویندوز و IOS می‌باشد. از مزایای آن می‌توان محبوبیت بالا، دانش متوسط لازم برای یادگیری، سریع بودن، مقیاس‌پذیری و به‌روزرسانی، منبع باز بودن و داشتن کتابخانه‌های وسیع را نام برد.
  • Go: یک زبان ساده با قابلیت مدیریت آسان است که در خدمات ابری، شرکت‌های مالی، رزرو آنلاین، انواع شبکه‌های اجتماعی، امنیت سایبری، پلتفرم‌های رسانه‌ای و بازی‌های کامپیوتری کاربرد فراوانی دارد. مزایای آن شامل منحنی یادگیری هموار، سرعت بسیار بالا، وجود پشتیبانی خوب و قوی، سادگی در یادگیری و عملکرد و وجود ابزارهای گسترده می‌باشد.

زبان برنامه نویسی برای مبتدیان

معرفی بهترین زبان‌های اسکریپتی برای شروع برنامه نویسی

زبان‌های اسکریپتی، نوعی زبان برنامه نویسی هستند که در نوع کامپایل، با چهار مورد بالا متفاوتند. این زبان‌ها توسط ابزاری به نام مفسر، Interpret می‌شوند. مفسر، دستورات مورد نظر را ترجمه و اجرا می‌کند و به سراغ دستور بعدی می‌رود. بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی اسکریپتی عبارتند از:

  • جاوا اسکریپت: از زبان‌های سطح بالا و فناوری اصلی اینترنت است که می‌تواند هم سمت کلاینت و هم سمت سرور باشد. این زبان در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ جهانی، بسیار محبوب است و یادگیری آسانی دارد. از مزایای دیگر آن می‌توان به معروفیت و در دسترس بودن، استفاده در تمام نقط وب، امکان اجرای لحظه‌ای درون مرورگر و کاهش میزان درخواست‌ها به سرور وب‌سایت اشاره کرد.
  • پایتون: یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی است که به علت خوانایی بالا، مناسب‌ترین گزینه برای مبتدی‌هاست. این زبان رایگان، اوپن سورس و دارای کتابخانه‌های زیاد است. پایتون شمال پشتیبانی قوی، ادغام آسان با وب‌سرویس‌ها، ساختار داده‌ای کاربرپسند و اپلیکیشن‌های دسکتاپی مبتنی بر رابط گرافیکی می‌باشد. پایتون در حوزه‌های یادگیری ماشین و دیپ لرنینگ بسیار رایج است و کاربرد زیادی در موارد فنی و تجاری دارد.
  • روبی: یکی از مناسب‌ترین و پیشنهادی‌ترین زبان‌های برنامه نویسی برای افراد مبتدی است که معماری شی‌گرا و انعطاف‌پذیری را شامل می‌شود. روبی از نمادهای برنامه‌نویسی تابعی (Functional) و رویه‌ای پشتیبانی می‌کند و پلتفرم اصلی آن، وب می‌باشد. مهارت‌های مورد نیاز آن شامل تفکر انتزاعی و حل مسئله است و محبوبیت آن بین توسعه‌دهندگان وب، در حال افزایش می‌باشد. مزایای مهم زبان برنامه نویسی روبی شامل سینتکس ساده برای خواندن و نوشتن، انعطاف بالا، امکان یادگیری کوتاه‌مدت و عدم وجود واژگان تخصصی برای شروع است.
  • PHP: یک زبان برنامه نویسی اوپن سورس است که از نظر بسیاری از توسعه‌دهندگان، یادگیری آن در برنامه نویسی ضروری می‌باشد. از آن در اسکریپت‌های خط فرمان، اسکریپت‌های سمت سرور و توسعه انواع اپلیکیشن‌های موبایل یا دسکتاپ استفاده می‌شود. مزایای آن شامل توسعه آسان، ادغام با ابزارهای گوناگون، مقرون‌به‌صرفه بودن و انعطاف در اتصال به پایگاه داده است.
  • تایپ اسکریپت: یکی از جدیدترین زبان‌های اسکریپتی است که نسخه نوع‌دهی‌شده جاوا اسکریپت محسوب می‌شود و هم سمت سرور و هم سمت کلاینت کاربرد دارد. این زبان به تشخیص سریع خطاها و مشکلات سیستمی کمک می‌کند و با داشتن دانش پایه‌ای جاوا اسکریپت، می‌توان آن را آموخت. تایپ اسکریپت برای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، کامیونیتی و گیت‌هاب در حال رشد مناسب است و توجه بسیاری از برنامه نویسان را جلب نموده است.

بررسی زبان های برنامه نویسی برای شروع

معرفی بهترین زبان‌های نشانه‌گذاری برای شروع برنامه نویسی

زبان‌های نشانه‌گذاری، نمایشی (Presentational) هستند و شامل پردازش‌های منطقی نمی‌شوند. این زبان‌ها جهت تعریف، تشریح، ساختاردهی، قالب‌دهی و… استفاده می‌شوند. یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی نشانه‌گذاری، HTML است. این زبان، ساختاری ساده دارد و برای ایجاد مستندات مرورگر وب استفاده می‌شود. توسط آن می‌توان صفحات وب را ایجاد نمود اموری مانند ذخیره‌سازی سمت کلاینت، ناوبری اینترنتی، ساخت سند وب و ایجاد تصلویر واکنش‌گرا را انجام داد.

سخن پایانی

برنامه نویسی یکی از مشاغل محبوب و پرطرفدار امروزی است که حوزه کار وسیع و متنوعی دارد و درآمد بالایی را نیز شامل می‌شود. ممکن است افراد زیادی مایل به شروع یادگیری برنامه نویسی حرفه‌ای باشند؛ اما آن‌ها باید بهترین زبان‌های برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی را انتخاب کنند تا مطالب پایه را ه بهترین نحو فراگیرند و سریع‌تر وارد حوزه کار شوند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت شرکت برنامه نویسی وب نگاه مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *