برای برنامه نویس شدن چه رشته ای در دانشگاه باید بخوانیم؟ رشته برنامه نویسی در دانشگاه

برای برنامه نویس شدن چه رشته ای را باید خواند؟

مرتبط‌ترین رشته دانشگاه به برنامه نویسی

می‌توان گفت شیوع ویروس کرونا نقطه عطفی در دنیای برنامه نویسی بود. با شیوع این ویروس، افراد در سرار دنیا به دورکاری روی آوردند و یک گروه از افرادی که با توجه به دورکار بودن درآمد خوبی داشتند، برنامه نویسان بودند. به همین دلیل، بسیاری از افراد مخصوصا نوجوانان، به فکر یادگیری برنامه نویسی افتادند و تقاضا برای یادگیری برنامه نویسی افزایش یافت.

یکی از سوالات متداولی که در رابطه با برنامه نویسی پرسیده می‌شود این که برای برنامه نویس شدن چه رشته‌ای را باید خواند؟ این سوال معمولا توسط افرادی پرسیده می‌شود که زمان ورود آن‌ها به دانشگاه نزدیک است و می‌خواهند آینده تحصیلی و شغلی خودشان را انتخاب کنند. در این مقاله از شرکت نرم افزاری وب نگاه، به پاسخ این سوال می‌پردازیم و این سوال را از جهت‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

معرفی شغل برنامه نویسی

قبل از اینکه به بررسی رشته تحصیلی مناسب برای برنامه نویس شدن بپردازیم، نیاز است شما با شغل برنامه نویسی و مزایا و معایب آن آشنا باشید. به طور کلی، افراد با استفاده از برنامه نویسی، به کامپیوترها دستور انجام کارهای مختلفی را می‌دهند و یا به عبارت دیگر، برنامه‌ای را برای کامپیوتر می‌نویسند تا آن را اجرا کنند.

توجه داشته باشید که افراد نمی‌توانند با زبان مادری با کامپیوتر صحبت کنند و به آن دستور بدهند. در اینجا است که زبان برنامه نویسی به میدان می‌آید. یک زبان برنامه نویسی کمک می‌کند تا برنامه نویسان با کامپیوتر ارتباط برقرار کنند و دستورات مختلفی به آن بدهند.

برنامه نویسی حوزه‌های مختلفی دارد و افراد با توجه به زبان برنامه نویسی که یاد می‌گیرند، می‌توانند در یک یا چند تا از این حوزه‌ها فعالیت کنند. از رایج‌ترین حوزه‌های برنامه نویسی می‌توان به هوش مصنوعی، طراحی اپلیکیشن موبایل و طراحی سایت اختصاصی اشاره کرد.

معرفی شغل برنامه نویسیمزایای شغل برنامه نویسی

شغل برنامه نویسی دارای مزایای متعددی است و اگر به آن علاقه داشته باشید، می‌توانید از منافع زیادی با فعالیت به عنوان یک برنامه نویس برخوردار شوید. در این بخش به اصلی‌ترین مزایای شغل برنامه نویسی اشاره می‌کنیم.

بازار کار خوب

دنیا همیشه به برنامه نویسان نیاز خواهد داشت و اگر شما در ایران زندگی می‌کنید، می‌توانید به راحتی به عنوان یک برنامه نویس مشغول به کار شوید؛ زیرا در ایران، شرکت‌ها با کمبود برنامه نویسِ خوب و توانا مواجه هستند و در صورتی که شما در برنامه نویسی حرفه‌ای باشید، می‌توانید از موقعیت‌های شغلی خوبی در این حوزه بهره‌مند شوید.

امکان دورکاری

برنامه نویسی شغلی است که شما می‌توانید در هر کجای جهان، آن را برای شرکت‌های دیگر انجام دهید. حتی شما می‌توانید در ایران از شرکت‌های خارجی پروژه برنامه نویسی بگیرید و با انجام آن، درآمدِ دلاری داشته باشید. تنها چیزی که شما برای این کار نیاز دارید یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر است.

امکان خلق چیزهای جدید

برنامه نویسی یک کار یا فعالیتِ روتین نیست و شما می‌توانید چیزهای جدیدی را با استفاده آن خلق کنید. بسیاری از کارآفرینانی که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، ابتدا برنامه نویس بودند و برنامه‌های جدیدی خلق کردند.

معایب برنامه نویسی

هر شغلی معایب خود را نیز دارد و شما نمی‌توانید یک شغل را پیدا کنید که از کاملا بی عیب و نقص باشد. برنامه نویسی نیز همینطور است و شما نیازمندید تا برای انتخاب شغل و رشته تحصیلی مناسب، معایب آن را نیز بدانید. موارد زیر برخی از اصلی‌ترین معایب رشته برنامه نویسی هستند.

خطر سلامتی جسمانی

گاهی برنامه نویسان مجبور هستند تا ساعات طولانی را پشت سیستم بنشینند و ممکن است این موضوع درد کمر، آرتروز گردن و سایر مشکلات جسمانی ناشی از بی‌حرکت بودن را برایشان به همراه داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا اگر یک برنامه نویس هستید، قسمتی از روزِ کاری خود را به فعالیت فیزیکی اختصاص دهید.

یکنواخت بودن

اگر شما یک انسان تنوع‌طلب هستید، شاید شغل برنامه نویسی چندان مناسب شما نباشد. به عنوان یک برنامه نویس، شما در اکثر موقع در سیستم کد می‌نویسید و فعالیت‌های متنوعی انجام نمی‌دهید و گاهی اوقات، این موضوع می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد.

برای برنامه نویس شدن چه رشته‌ای باید خواند؟

حال که با شغل برنامه نویسی و مزایا و معایب آن آشنا شدید، نوبت به آن رسیده تا رشته تحصیلی مناسب برای برنامه نویس شدن را بشناسید. قبل از اینکه به سراغ رشته تحصیلی مناسب برنامه نویس شدن برویم، لازم است بدانید که امروزه بسیاری از افرادی که به عنوان یک برنامه نویس در شرکت‌های مختلف مشغول به کار هستند، رشته مرتبطی با برنامه نویسی ندارند. در گذشته رشته و مدرک تحصیلی، یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای شرکت‌ها برای استخدام افراد بود؛ اما امروزه به دلیل تعداد بالای منابع یادگیری، اهمیت مدرک تحصیلی بیشتر شد و شما می‌توانید با هر رشته تحصیلی که دارید، در برنامه نویسی موفق شوید و در اینترنت به یادگیری آن بپردازید. ‌

با این حال، انتخاب رشته تحصیلی مرتبط با برنامه نویسی می‌تواند در یادگیری و آینده شغلی شما موثر باشد. برای برنامه نویس شدن از طریق دانشگاه، تحصیل در این دو رشته مورد نیاز است:

  • رشته کامپیوتر
  • رشته ریاضی

در ادامه به بررسی هر کدام از این رشته‌ها می‌پردازیم.

رشته دانشگاهی برنامه نویسیرشته ریاضی فیزیک

با انتخاب رشته ریاضی در دبیرستان، شانس خوبی برای انتخاب رشته‌های مربوط به کامپیوتر و برنامه نویسی در دانشگاه دارید. در رشته ریاضی، مباحث مربوط به کامپیوتر و کدنویسی به افراد آموزش داده نمی‌شود؛ اما رشته ریاضی می‌توان به افراد در علم برنامه نویسی کمک کند.

برنامه نویسی تنها شامل مهارت کدنویسی نمی‌شود و شما باید در محاسبات ریاضی نیز قوی باشید. در اینجا است که رشته ریاضی به کمک شما می‌آید.

رشته کامپیوتر

وقتی به دبیرستان وارد می‌شوید، می‌توانید رشته کامپیوتر را نیز انتخاب کنید که جزو رشته‌های فنی محسوب می‌شود. در رشته کامپیوتر شما پایه و اساس کدنویسی و برنامه نویسی را یاد می‌گیرید و با ورود به دانشگاه، کار شما ساده‌تر می‌شود.

البته لازم به ذکر است که با تحصیل در رشته کامپیوتر، شما برنامه نویس نمی‌شوید؛ بلکه ذهنیت یک برنامه نویس را پیدا می‌کنید و فرایند یادگیری شما با تحصیل در این رشته ساده‌تر خواهد شد. پیشنهاد می‌شود تا در کنار رشته کامپیوتر یا ریاضی، از منابع رایگان آموزش برنامه نویسی که در اینترنت موجود هستند استفاده کنید.

آیا برای برنامه نویس شدن، باید در رشته تحصیلی مرتبطی تحصیل کنیم؟

در این مقاله از شرکت وب نگاه، با بررسی رشته تحصیلی مناسب برنامه نویس شدن همراه شما بودیم. ابهام آخری که ممکن است برای شما پیش بیاید، الزام به تحصیل در رشته مرتبط برای برنامه نویس شدن است. لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از برنامه نویس‌های خوب و حرفه‌ای وجود دارند که در رشته تحصیلی مرتبط با برنامه نویسی تحصیل نکرده‌اند و اگر رشته تحصیلی شما با برنامه نویسی مرتبط نیست، هنوز هم می‌توانید به برنامه نویس خوبی تبدیل شوید.

همچنین شرکت وب نگاه در حوزه خدمات برنامه نویسی نیز فعالیت می‌کند و شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت طراحی اپلیکشن و خدمات دیگر، با این شرکت در ارتباط باشید.

 

[vc_row][vc_column][cz_button title=”سفارش طراحی اپلیکیشن اختصاصی” btn_position=”cz_btn_center” btn_effect=”cz_btn_zoom_in” id=”cz_62405″ link=”url:tel%3A%2009339017809″ sk_button=”border-radius:70px;padding-left:30px;padding-right:30px;font-size:22px;background-color:unset !important;background-image:linear-gradient(135deg,#1e73bb,#b40ed6);” sk_hover=”color:#ffffff;” icon=”fa fa-phone-square” cz_button=””][/vc_column][/vc_row]

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *