موبایل لرنینگ چیست؟ کاربرد یادگیری سیار

موبایل لرنینگ چیست

امروزه با توجه به افزایش استفاده از ابزارهای هوشمند همراه، موبایل لرنینگ یا یادگیری سیار به یکی از پرمخاطب‌ترین حوزه‌ها تبدیل شده و افراد زیادی راجع به آن صحبت می‌کنند. به این عبارت در انگلیسی mLearning می‌گویند که مخفف Mobile learning است. همچنین در زبان فارسی، عباراتی مانند یادگیری همراه، یادگیری سیار، یادگیری با تلفن همراه و یادگیری موبایل نیز برای توصیف این موضوع به کار می‌رود.

بسیاری از افراد ماشین لرنینگ را با موبایل لرنینگ اشتباه می‌گیرند ولی باید توجه داشت که این دو تفاوت‌های زیادی دارند. لازم است بدانید که موبایل لرنینگ تحول بزرگی را در صنعت آموزش به وجود آورده است و بهتر است تا درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این مقاله از شرکت نرم افزاری وب نگاه، به بررسی مفهوم، تاریخچه و کاربردهای موبایل لرنینگ می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید. 

موبایل لرنینگ چیست؟ 

به طور کلی موبایل لرنینگ شامل یادگیری و آموزش دیدن از طریق تلفن همراه است یا سایر ابزارهای هوشمندِ قابل حمل است و به احتمال زیاد شما آن را تجربه کرده‌اید. با موبایل لرنینگ تمام انسان‌ها می‌توانند تا با استفاده از تلفن همراه خود و پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، در هر مکانی که هستند، وقت خود را به یادگیری اختصاص دهند. 

البته لازم به ذکر است زمانی که راجع به موبایل لرنینگ صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط یادگیری از طریق تلفن همراه نیست؛ بلکه موبایل لرنینگ شامل یادگیری از طریق تمامی ابزارهای دیجیتال سیار، مانند لپ‌تاپ و تبلت هم می‌شود. در بخش بعدی به بررسی نقطه شروع و تاریخچه موبایل لرنینگ می‌پردازیم. 

تاریخچه موبایل لرنینگ

نقطه رواج و پرطرفدار شدن موبایل لرنینگ به اوایل سال ۲۰۰۰ باز می‌گردد؛ اما در اصل، موبایل لرنینگ در اوایل قرن دوازدهم و زمانی شروع شد که چینی‌ها چرتکه را اختراع کردند. سر انجام در سال ۲۰۰۷ شرکت اپل با مدیریت و رهبری استیو جابز، شروع به تولید گوشی‌های هوشمند و ابزارهای دیجیتال سیار کرد و با گذشت زمان، موبایل لرنینگ در سراسر جهان همه‌گیر شد. البته حوزه موبایل لرنینگ در اوایل دوران کرونا، رشد چشمگیری داشت و می‌توان گفت تمام افراد جهان به آن روی آوردند. 

مزایای موبایل لرنینگ

مزایای یادگیری سیار یا موبایل لرنینگ 

همانطور که گفته شد، موبایل لرنینگ یک روش نوین یادگیری است و تمام افراد می‌توانند برای آموزش دیدن از آن استفاده کنند. می‌دانیم که هر شیوه آموزشی مزایا و معایب مختص به خودش است. در این بخش به مهم‌ترین مزایای موبایل لرنینگ اشاره می‌کنیم و آن‌ها را شرح خواهیم داد. 

قابلیت یادگیری در مکان‌های مختلف

انسان‌ها در گذشته می‌بایست برای یادگیری یک مهارت، راه‌های طولانی را طی کرده و ملزم بودند تا در محل آموزش حضور یابند؛ اما با وجود موبایل لرنینگ در جامعه امروزی، این امر دیگر یک اجبار نیست!

انسان‌ها با استفاده از موبایل لرنینگ قادر هستند تا مباحث مختلفی مانند ریاضی، برنامه نویسی، طراحی اپلیکیشن موبایل و ….. را یاد بگیرند و دیگر نیازی به حضور در محل آموزش ندارند. 

آموزش آفلاین 

شاید برای شما پیش آمده باشد که در یک کلاس، صحبت‌های مدرس را متوجه نشده‌اید و مدرس از آن مبحث گذر کرده است. یا اینکه مدرس به دلیل صرفه‌جویی در زمانِ کلاس، مباحث را خیلی سریع می‌گوید و به سوالات دانشجویان پاسخ نمی‌دهد. قابلیت آموزش آفلاین در موبایل لرنینگ این مشکل را حل کرده است!

با روی کار آمدن دوره‌های آموزشی ویدیویی یا صوتی، دانشجو می‌تواند در هر زمانی با استفاده از موبایل لرنینگ آموزش ببیند و هر چند بار که دوست دارد، جلسات را تکرار کند و یا سرعت آن‌ها را کم و زیاد کند. همچنین مدرس نیز دیگر نیاز به حضور در کلاس ندارد و با ضبط یک دوره آموزشی، می‌تواند به چند صد نفر آموزش دهد و این یعنی صرفه‌جویی در وقت و هزینه!

وجود قابلیت پوش نوتیفیکیشن در موبایل لرنینگ

گاهی اوقات پیش می‌آید که شما از روز قبل برای آموزش دیدن برنامه‌ریزی کرده باشید؛ اما این موضوع در روز بعد از یادتان رفته باشد. امروزه اپلیکیشن‌های مختلفی در موبایل و سایر دستگاه‌های هوشمندِ سیار وجود دارند که برنامه آموزشی شما را با استفاده از نوتیفیکیشن به شما یادآوری می‌کنند و احتمال فراموش شدن آن را پایین می‌آورند. 

گیمیفیکیشن در آموزش

این یک واقعیت است که ذهن انسان در قالب بازی کردن، مطالب را راحت‌تر درک می‌کند. امروزه اپلیکیشن‌هایی به وجود آمده‌اند که آموزش را در قالب بازی‌های جذاب به شما ارائه می‌دهند. برای مثال اپلیکیشن دولینگو که برنامه‌ای برای آموزش زبان‌های مختلف است، به شما بابت گذراندن هر درس امتیاز می‌دهد و رکوردهای شما را ثبت می‌کند. 

وجود قابلیت گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی در موبایل لرنینگ، کمک می‌کند تا اشتیاق بیشتری داشته باشیم و مطالبی که یاد می‌گیریم، برای مدت طولانی در ذهن ما بمانند. 

معایب موبایل لرنینگ

معایب موبایل لرنینگ 

هر شیوه یا متد آموزشی، دارای معایبی نیز هست و بستگی به خودمان دارد که با معایب کدام شیوه، بیشتر کنار می‌آییم. در این بخش‌، مهم‌ترین معایب موبایل لرنینگ را تک به تک بررسی می‌کنیم. 

حواس پرتی 

افراد کمی هستند که از موبایل لرنینگ در فضای کلاس استفاده کنند و بیشتر افراد در فضایی غیر از کلاس، آن را به کار می‌برند. استفاده از موبایل لرنینگ در خانه می‌تواند باعث حواس پرتی ما شود و تمرکز ما را به محیط و اشیای بیرون معطوف کند؛ همچنین به دلیل وجود برنامه‌های مختلف در گوشی موبایل، ممکن است به استفاده از آن‌ها بپردازیم و از موضوع اصلی یادگیری خارج شویم. 

لازم به ذکر است که امروزه راه حل‌های مختلفی برای در امان ماندن از حواس پرتی وجود دارد و این مشکل به راحتی قابل حل است؛ برای مثال، کارهایی مانند مرتب کردن محیط اطراف و خاموش کردن تمامی نوتیفیکیشن‌ها در هنگام یادگیری، می‌توانند حواس پرتی ما را تا حد زیادی کاهش دهند. 

مشکلات قطعی برق و اینترنت

افراد همواره در ایران با مشکل قطعی برق و ضعیف بودن اینترنت مواجه هستند و به دلیل اینکه اکثر پلتفرم‌های آموزشی بر پایه اینترنت بنا شده‌اند، ممکن است گاهی اوقات به دلیل اتفاقات غیر منتظره، امکان یادگیری از طریق ابزارهای سیار (موبایل لرنینگ) را نداشته باشیم. 

سو استفاده از موبایل لرنینگ

برخی از افراد می‌توانند به‌وسیله موبایل لرنینگ، از ابزارهای هوشمند و سیار سو استفاده کنند و به اهداف دیگر بپردازند. این موضوع بیشتر در دانش‌آموزان کم سن و سال و در زمانی رخ می‌دهد که فرد، به موضوع آموزش علاقه چندانی نداشته باشد.

 

[vc_row][vc_column][cz_button title=”سفارش طراحی اپلیکیشن اختصاصی” btn_position=”cz_btn_center” btn_effect=”cz_btn_zoom_in” id=”cz_62405″ link=”url:tel%3A%2009339017809″ sk_button=”border-radius:70px;padding-left:30px;padding-right:30px;font-size:22px;background-color:unset !important;background-image:linear-gradient(135deg,#1e73bb,#b40ed6);” sk_hover=”color:#ffffff;” icon=”fa fa-phone-square” cz_button=””][/vc_column][/vc_row]

 

 سخن آخر

در این مطلب از شرکت برنامه نویسی وب نگاه، با مفهوم و مزایا و معایب موبایل لرنینگ آشنا شدید. لازم به ذکر است که موبایل لرنینگ روش نوینی در آموزش به شمار می‌آید و دارای مزیت‌های بسیار زیادی است؛ اما این موضوع به این معنی نیست که سایر روش‌های آموزشی مانند کلاس‌های حضوری یا مطالعه کتاب‌های فیزیکی، منسوخ شده‌اند و این موارد هنوز جایگاه خود را دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *