زبان برنامه نویسی جاوا (java)

java زبان برنامه نویسی

مقدمه :

از میان زبان‌های متعددی که برای برنامه نویسی وجود دارند، جاوا یکی از همه منظوره‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان می‌باشد که برای ساخت برنامه‌های موبایلی نظیر طراحی اپلیکیشن فروشگاهی از آن استفاده می‌شود. با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا می‌توان انواع برنامه‌ها را برای سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله موبایل، تبلت، لپتاپ، سیستم عامل اندروید و IOS ساخت. در نتیجه، به طور معمول اساس کار شرکت‌های برنامه نویسی بزرگ، همین زبان جاوا می‌باشد. در این مقاله از سایت وب نگاه قصد داریم به معرفی این زبان برنامه نویسی، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بپردازیم.

زبان برنامه نویسی جاوا چیست؟ 

جاوا (JAVA) یک زبان برنامه نویسی شیء گرا (OOP) می‌باشد که شباهت زیادی به زبان برنامه نویسی پایه C++ دارد، با این تفاوت که شیء گرایی آن از مدل‌های آسان‌تری پیروی می‌کند و همچنین از دستور عمل‌های سطح پایین زبان C  که امروزه چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند – پشتیبانی نمی‌کند. این زبان برنامه نویسی بسیار کاربردی، روی انواع پلتفرم‌ها قابل اجرا است؛ در واقع برنامه‌های نوشته شده توسط زبان جاوا به‌ صورت بایت کد می‌شوند و سپس ماشین مجازی جاوا (JVM) آن‌ها را به کدهای ماشین تبدیل کرده و به اجرا در می‌آورد. به دلیل وجود JVM است که زبان جاوا به هیچ سیستم عامل خاصی وابسته نیست و برنامه‌های نوشته شده به زبان جاوا، بر روی هر نوع سیستم ‌عاملی قابل اجرا می‌باشند. لازم به ذکر است که شعار زبان برنامه نویسی جاوا این است: “یک ‌بار بنویس و همه ‌جا اجرا کن!”
به همین منظور است که پس از گذشت سال‌ها از طراحی آن، هنوز هم بین سه زبان برتر برنامه نویسی جهان قرار دارد و محبوبیت خود را تا به امروز، پر قدرت حفظ کرده است.

معرفی زبان جاوا

تاریخچه زبان برنامه نویسی جاوا 

اوایل دهه 90 میلادی شرکت برنامه نویسی سان ‌مایکرو سیستمز در حال توسعه چند نرم افزار بود، که رهبری آن پروژه را جیمز گاسلینگ بر عهده داشت. این برنامه نویس پیش‌کسوت و جمعی از همکارانش در شرکت سان مایکرو سیستمز، نسبت به پیچیدگی زبان C++ شکایت داشتند و بر این باور بودند که برای سرعت بخشیدن و راحتی توسعه نرم افزارهای مختلفی که در شرکت تولید می‌شود، باید زبانی ساده‌تر و همچنین باهوش‌تر ابداع کنند. به همین ترتیب بود که آن چند نفر زبانی جدید را تحت عنوان JAVA ابداع کرده و به دنیای برنامه نویسان عرضه کردند.
گفته می‌شود که نام Java از جزیره‌ای در اندونزی گرفته شده است که دارای قهوه‌های مرغوبی بوده و جیمز گالسینگ به این قهوه علاقه زیادی نشان می‌داده. شاید به همین دلیل باشد که لوگوی زبان برنامه نویسی جاوا به شکل یک فنجان قهوه است!

 ویژگی‌های زبان برنامه نویسی جاوا 

دانستن ویژگی‌های مختلف زبان جاوا به ما این امکان را می‌دهد تا علت محبوبیت بسیار آن را در میان برنامه نویسان به خوبی درک کنیم. در ادامه به بررسی چند مورد از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

1 . سادگی زبان جاوا: زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان بسیار ساده است. چرا که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دستورات جاوا بر پایه زبان برنامه نویسی ++C نوشته شده است و در نتیجه این موضوع، برای برنامه نویسان – که به طور عمده به زبان ++C مسلط هستند – یادگیری زبان جاوا بسیار ساده می‌باشد. علاوه بر این‌که یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا بسیار ساده است، دستورات آن نیز ساده‌تر و شفاف‌تر و قابل درک‌تر از C++ بوده و برخی پیچیدگی این زبان پایه‌ای را ندارد.

2 . شیء گرا بودن زبان جاوا (OOP): جاوا یک زبان برنامه نویسی شیء گرا است و شیء گرا بودن آن به این معنا است که برنامه نویس می‌تواند نرم افزار طراحی شده خود را به عنوان ترکیبی از انواع اشیاء سازماندهی شده که هر کدام دارای ویژگی‌ها و رفتارهایی است، بنویسد. OOP ‌های زبان جاوا دارای چند مفهوم اولیه هستند : شی (Object)، کلاس ( Class )، وراثت ( Inheritance )، چندریختی ( Polymorphism )، انتزاع ( Abstraction ) و کپسوله سازی ( Encapsulation ).

3 . ماشین مجازی جاوا : این ویژگی جاوا که به JVM ( Java Virtual Machine ) معروف است، وظیفه دارد تا کدی که یک بار توسط زبان جاوا نوشته شده است را در سیستم‌های مختلف، قابل اجرا سازد. در واقع برنامه‌ای که به زبان جاوا نوشته می‌شود ( با فرمت java. ) سیو شده و بعد از کامپایل به بایت کد ( با فرمت class. ) تبدیل می‌شود. بایت‌ کدها می‌توانند روی هر سیستمی که برنامه ماشین مجازی جاوا روی آن نصب شده باشد، اجرا شوند. پس JVM از زبان جاوا یک زبان برنامه نویسی مستقل از پلتفرم می‌سازد. این بزرگ‌ترین ویژگی جاوا و یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت آن است. با وجود ویژگی JVM شرکت‌های برنامه نویسی می‌توانند با یک کد، طراحی اپلیکیشن را برای هر سیستم عاملی انجام دهند.

4 . امنیت زبان جاوا: یکی از بهترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی جاوا امن بودن آن است. با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا، می‌توان برنامه‌های مقاوم در برابر انواع ویروس‌ها را طراحی کرد و همین امر موجب حفاظت از انواع سیستم‌ها از حمله ویروس‌ها می‌شود. اولین علت امن بودن جاوا این است که فاقد اشاره‌گر صریح است. در وهله دوم به دلیل وجود JVM در زبان جاوا، برنامه‌های این زبان در داخل جعبه ماشین مجازی اجرا می‌شوند و همین امر آن‌ها را از ویروسی شدن و به سرقت رفتن حفظ می‌کند.

ویژگی زبان جاوا کاربردهای زبان برنامه نویسی جاوا 

به جرئت می‌توان گفت جاوا جز یکی از پر کاربردترین زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید. زبان برنامه نویسی جاوا از شروع استفاده از آن، دارای کاربردهای بسیاری از جمله ساخت برنامه‌های جالب و کاربردی برای موبایل، طراحی برنامه‌های کاربردی وب جاوا، برنامه نویسی سمت سرور، برنامه‌های علمی جاوا مثل MATLAB و فناوری‌های کلان داده می‌باشد و مسئله مهم در مورد آن این است که همواره، این کاربردها را گسترش می‌دهد.

سخن پایانی :

امروزه برنامه نویسی به یک دنیای کامل و بسیار مهیج تبدیل شده که هر گوشه آن، در بخشی از زندگی روزمره ما دیده می‌شود. یادگیری زبان‌های برنامه نویسی مختلف به ما این امکان را می‌دهد تا در جهت رشد و پیشرفت تکنولوژی و طراحی برنامه‌های کاربردی برای زندگی، قدم برداریم و زندگی انسان‌ها را سرعت ببخشیم. شرکت نرم افزاری وب نگاه همواره در تلاش است تا مطالب آموزنده و کاربردی برای شما عزیزان گردآوری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت ما مراجعه فرمایید.