آموزش سئو تصاویر – بهینه سازی تصاویر وبسایت

سئو تصاویر

مقدمه

حتما بیشتر شما با اصول چندگانه سئو آشنایی دارید و می‌دانید که بهترین روش بهینه‌سازی سایت برای کسب بالاترین رتبه‌ها از طرف موتورهای جستجو و به دست آوردن جایگاه اولین نتایج جستجوهای کاربران می‌باشد. سئو تصاویر یکی از بخش‌های مهم سئو می‌باشد که برای به دست آوردن رتبه در گوگل باید مورد اهمیت قرار گیرد ولی متاسفانه اکثر افراد توجه چندانی به آن نمی‌کنند و یک فرصت فوق العاده برای کسبب رتبه و ترافیک را از دست میدهند. در برخی موارد تصاویر از متن مهم‌تر هستند. در واقع به راهکارهایی که موجب بهینه‌سازی تصویر و در نهایت بیشتر دیده شدن آن و افزایش بازدیدهایی که تصویر در آن قرار گرفته است می‌شود، سئو تصویر گفته می‌شود. سئو عکس از طرفی هم موجب جذب بسیاری از کاربران می‌شود و از طرفی دیگر باعث درک بهتر موتور جستجوی گوگل از محتوای تصویر و سایت خواهد شد. در ادامه این مطلب از وب نگاه به اهمیت تصویر در مقاله ها و اینکه چه نکاتی در سئو تصویر اهمیت دارند بیشتر اشاره خواهیم کرد.

تاثیر سئو تصاویر

در مقاله‌هایی که تا به حال خوانده‌اید معمولا مقاله‌هایی برای شما جذاب بوده‌اند که همیشه دارای عکس‌های متعدد و باکیفیت هستند. اگر صفحه‌ای که هیچ تصویری در آن وجود نداشته باشد برای شما باز شود هیچ رغبتی برای مطالعه آن نخواهید داشت؛ بنابراین تصاویر و عکس‌ها می‌توانند نقش بسیار مهمی را در جذب کاربر و سئو سایت داشته باشند. عکس‌ها با رنگ‌های مختلف و جذابیت و به تصویر کشیدن آن‌چه شما می‌خواهید در محتوای خود به آن بپردازید، به زیبایی بصری و مصور نمودن متون شما کمک بسیار بزرگی خواهد نمود.

بهینه سازی تصاویرآموزش سئو تصاویر

نکات مهم و موثر در سئو تصویر که باید به آن‌ها توجه بالایی داشته باشید و به صورت درست و اصولی آن‌ها را به کار ببرید عبارتند از:

  • نام تصاویر
  • حجم تصویر
  • فرمت عکس
  • کیفیت تصویر

Alt  و TITLE در سئو تصاویر

یکی از راهکارهای مهم در سئو عکس، اهمیت دادن به بخش های Alt و Title می‌باشد. با تنظیم این قسمت‌ها که به نوعی توصیف‌کننده موضوعی هستند که از تصویر استنباط می‌گردد و تصویری کلی از آن می‌دهند، در واقع موتور جستجوی گوگل را راهنمایی می‌کنید و به وی می‌فهمانید تصویر در مورد چیست. از برچسب جایگزین تصویر زمانی که عکس نشان داده نمی‌شود یا خطایی به موجود می‌آید و یا موتور جستجو نمی‌تواند آن را رندر کند، استفاده می‌شود تا این نام را به نمایش بگذارد و آن را از مفهوم و عملکرد عکس‌ها باخبر نماید.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت

حتما شما هم جز افرادی هستید که همیشه به دنبال عکس‌هایی با کیفیت بالا و حجم نسبتا پایین برای سایت خود هستید. چرا؟ چون حجم زیاد عکس باعث افت سرعت سایت شده و این موضوع به صورت مستقیم روی سئو سایت تاثیر منفی دارد. جهت کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت می‌بایست از نرم‌افزارهای آنلاین و یا از برنامه فتوشاپ استفاده کنید.
در نرم افزار فتوشاپ می‌توانید در قسمت save as web فرمت مناسب و کیفیت مورد نظر خود را انتخاب کنید.

فرمت مناسب در سئو عکس

فرمت تصاویر در سئو نیز بسیار مهم می‌باشد. محبوب‌ترین فرمت‌ها برای سئو تصاویر، jpg با png می‌باشند. از دیگر فرمت های مناسب تر برای تصاویر webp می‌باشد که برخی از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس در این فرمت محدودیت‌هایی دارند.
بین jpg  با png ، فرمت png کیفیت بالاتری دارد و پیکسل ها وضوح بیشتری دارند که این برای سئو مناسب بوده اما فرمت جی پی جی به خوبی کیفیت پی ان جی نمی‌باشد اما حجم کمتری دارد.

تصویر باکیفیت و مرتبط با متن

زمانی که خود شما برای به دست آوردن اطلاعاتی وارد سایت خاصی می‌شوید، بیشترین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند تصاویر هستند؛ بنابراین اگر تصویری با متن آن مرتبط نباشد شما را گیج کرده و موجب می‌شود که سایت را سریعا ترک کنید و در آدرس دیگری به دنبال مطلب مورد نظرتان بگردید و برعکس این موضوع نیز صادق است. دقت کنید که که برای سئو عکس حتما تصویری را انتخاب کنید که با متن هماهنگی داشته باشد و حتما موضوع آن با موضوع جملات مطلب شما مشترک باشد. علاوه بر مربوط بودن تصویر با متن، کیفیت آن نیز باید به نسبت بالا باشد که جلوه تار و یا بی‌کیفیتی نداشته باشد و جذابیت بیشتری برای محتوای شما به ارمغان آورد.

انتخاب نام مناسب تصویر

در سئو تصاویر حتما دقت کنید که هر تصویر نام مخصوص به خود را داشته باشد و مانند تصاویر دیگر نباشد؛ همچنین سعی کنید کلمه کلیدی مورد نظر به صورت کوتاه در نام عکس درج کنید.
این نام توسط بازدیدکننده‌ها دیده نمی‌شود ولی برای اینکه بتوانید به موتور جستجوی گوگل بفهمانید تصویر مورد نظر در مورد چیست باید حتما از نام مرتبط استفاده کنید. به طور مثال اگر تصویر شما درباره بهینه‌سازی سایت می‌باشد باید از کلمه سئو در اسم آن استفاده شود و نه کلمه غیرمرتبط دیگری.

سئو تصاویراز چه عکسی نباید در مقالات استفاده کنیم؟

  1. عکس‌های بی‌مفهوم: دقت کنید که نباید از تصاویری استفاده کنید که آن‌قدر بی‌مفهوم و بی‌منظور باشند که حذف آن هیچ تاثیری در کیفیت محتوا نداشته باشد.
  2. عکس‌های استوک: بهتر است از عکس‌های استوک که از سایت‌های بانک عکس اخذ می‌شوند استفاده نکنید. حتی داشتن سایت‌های خالی از عکس از به کار گرفتن عکس‌هایی بی‌کیفیت که تنها به منظور خالی نبودن صفحه از تصویر استفاده می‌شوند، بهتر است.
  3. تصاویر سایت‌های مشابه: از تصاویری که در سایت‌های مشابه استفاده شده است، به هیچ وجه در سایت خودتان استفاده نکنید چون طراحی موتورهایی مثل گوگل بدین صورت است که با دیدن نسخه‌های تکراری از یک عکس، تنها یکی از آن‌ها توسط موتورهای جستجو نشان داده خواهند شد.
  4. تصویرهای بی‌کیفیت: حتی اگر هیچ نمونه مشابهی از تصویر مورد نظر خود پیدا نکردید که کیفیت موذرد قبولی داشته باشد، می‌توانید از ابزارهای بالا بردن کیفیت عکس استفاده کنید و سپس عکس باکیفیت خود را در صفحات سایت خود بارگذاری کنید.

سخن پایانی

بهینه‌سازی تصاویر وب‌سایت یکی از مهم‌ترین قوانین سئو است که با رعایت اصولی در مورد کیفیت، نام، فرمت، حجم و ارتباط تصاویر با متن شما می‌توانید صاحب سایتی با رتبه بالا و بازدیدهای فراوان شوید. در ضمن در نظر داشته باشید که نباید از تصاویر بی‌ربط، استوک، بی‌کیفیت و عکس‌های سایت‌های مشابه استفاده کنیم. 

 

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *