طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن موبایل؟ کدام برای کسب و کار شما بهتر است؟

اپلیکیشن یا سایت؟
 انتخاب وب سایت یا اپلیکیشن موبایل، برای افرادی که قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین و یا توسعه کسب و کارشان در بستر اینترنت را دارند.، یک دو راهی است. امروزه تکنولوژی با سرعت فراوانی در حال پیشرفت است. به همین دلیل است که همه‌ی افراد در تلاش‌اند تا خود را با آن همگام و همسو کنند. چند دهه‌ی پیش تنها چیزی که صاحبان کسب و کار برای فروش محصولات و خدماتشان نیاز داشتند، یک فروشگاه فیزیکی بود که افراد برای رفع نیازهای خود به این فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردند و یا به صورت تلفنی سفارشات خود را ثبت می‌کردند.

به تدریج با آمدن اینترنت همه چیز تغییر کرد. با ظهور اینترنت تمام فروشگاه‌های فیزیکی برای آن که بتوانند سرپا باقی بمانند، مجبور به راه‌اندازی وب سایت های کاربردی شدند. در همین بین خیلی از این فروشگاه‌ها به دلیل آن که نتوانستند خود را با شرایط جدید سازگار کنند، کسب و کار خود را از دست دادند.

مدتی بعد تکنولوژی از وبسایت‌های دسکتاپ به وب سایت‌های موبایل انتقال پیدا کرد، چرا که مردم از طریق تلفن‌های همراه دسترسی بیشتری به اینترنت داشتند تا از طریق لپتاپ و کامپیوتر. پس صاحبان کسب و کارها دست به اقدامات تازه‌ای زدند و وب سایت‌هایی که راه اندازی کرده بودند را با گوشی‌های هوشمند سازگار کردند تا آن‌ها به درستی در گوشی‌های موبایل نمایش داده شوند. سپس اپلیکیشن‌های موبایل وارد فضای مجازی شدند و دیگر داشتن وب سایت به تنهایی کافی نبود و کسب و کارها برای تامین راحتی مشتریان خود به اپلیکیشن‌های موبایل نیاز داشتند.

با پیشرفت عرصه دیجیتالی در ایران و جهان، همه مشاغل و شرکت‌های نوپا مشغول ساخت وب سایت و برنامه‌های موبایل برای کسب و کار خود هستند. اگر شما قصد دارید تلفن همراه را در کسب و کار مجموعه‌ی خود دخیل کنید، یکی از اولین مواردی که احتمالا ذهن شما با آن مواجه می‌شود این است:

وبسایت یا اپلیکیشن، کدام گزینه‌ی مناسب‌تری است؟

قبل از هر چیز باید بگوییم که برای این سوال، هیچ پاسخ واضح و از پیش تعیین شده ای وجود ندارد و تعیین اینکه کدام‌یک برای نیازهای شما مناسب‌ تر است، به عوامل متعددی بستگی خواهد داشت. عواملی از جمله:

  • هدف اصلی شما از این‌ تجارت
  • مخاطبین هدف شما در چه فضایی حضور فعال تری دارند و به دنبال چه کالاها یا خدماتی هستند.
  • چه میزان بودجه و سرمایه‌ی اولیه‌ای در اختیار دارید.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

اما سوال این است که کدام یک باعث رونق کسب ‌و کار شما می‌شود؟

بسیار مهم است که شما بستر مناسب را برای کسب ‌و کار خود انتخاب کنید. البته، پاسخ این سوال با توجه به نیاز شما و نوع مشتریانی که می‌خواهید در کسب و کار خود جذب کنید، انتخاب می‌شود. بنابراین، قبل از انتخاب روش مورد نظر برای ارتقاء کسب ‌و کار خود، مهم است که به یک دیدگاه جامع نسبت به وب سایت و یا اپلیکیشن تلفن همراه برسید.

در این مقاله، ما به طور خاص درباره مواردی صحبت می‌کنیم که بتواند شما را به نتیجه برساند آیا کسب و کار شما نیاز به اپلیکیشن موبایلی دارد که بتواند به طور خاص برای اجرا شدن بر روی گوشی‌های هوشمند و تبلت طراحی شود و نیاز به نصب دارد؛ یا به یک وب اپلیکیشن و وب سایتی نیاز دارید که در لپ‌تاپ و هم در موبایل به راحتی قابل اجرا باشد.

هدف شما چیست؟

شناخت هدف کسب و کار و بازار هدف به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید راحت‌تر مسیر تجارت خود را برنامه ریزی کرده و بتوانید بین راه اندازی وب سایت و اپلیکیشن موبایل، بهینه ترین روش برای توسعه تجارت خود را انتخاب کنید. یکی از بزگترین اشتباهات بازاریابی این است که بازار هدف خود را بسیار گسترده انتخاب کنید. تلاش در جذب هر نوع مخاطبی موجب گم شدن پیام تجارت شما می‌گردد. صاحبین کسب و کارها می‌بایست به تعریف بازار هدف خود پرداخته تا استراتژی بازاریابی خود را تقویت کنند. این مسئله موجب می‌گردد که مخاطبان خاصی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید و بر روی جذب آن‌ها کار کنید. درک انگیزه‌ها و خواسته‌های کاربران به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات متناسب را به آن‌ها عرضه کنید. فهم اینکه شما قرار است به چه کسانی سرویس دهید، در موفقیت کسب و کار شما امری حیاتی می‌باشد.

بازار هدف چیست؟

بازار هدف، جمعیت مخاطبانی است که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. این افراد یا در حال حاضر مشتری شما هستند و یا پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند. برای اینکه بازاریابی صحیحی برای محصولات خود داشته باشید، می‌بایست ابتدا مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید. اگر شما فروشنده قطعات ماشین هستید، نوجوانان مدرسه‌ای، مخاطب هدف شما نخواهند بود. شناخت مخاطب هدف شما بر روی انتخاب شیوه‌های بازاریابی موثر است. این مسئله بر هر چیزی اعم از محتوا یا فعالیت در شبکه های اجتماعی‌تان می‌تواند اثر گذارد تا کسب و کار شما را مستقیما به بازار هدفتان وصل کند.

نحوه شناخت بازار هدف

برای شناخت مشتریان محصول خود، این سوالات را از خود بپرسید:

  • کاربران بیشتر از کدام جنسیت هستند؟
  • گروه سنی آن‌ها چیست؟
  • کجا زندگی می‌کنند؟
  • حرفه آن‌ها چیست؟
  • درامد میانگین آن‌ها چقدر است؟
  • آیا ویژگی مشترکی دارند؟
ارزیابی محصولات و خدمات خود

در هنگام شناخت بازار هدف، آنالیز محصولات و خدمات کمک زیادی به شما خواهد کرد. توجه به ویژگ‌ های محصولات موجب می‌شود که تصویری از خریداران آن ها در ذهن شما ایجاد شود. با نوشتن ویژگی‌های محصولاتتان آغاز کنید و سپس منفعت هر یک از این ویژگی‌ها را مشخص کنید. اطلاعاتی که از این طریق به دست می‌آورید شاید خیلی کلی باشند، اما با مشتریان هدف خود آشناتر خواهید شد.

از دید خریداران به محصول خود نگاه کنید

یک شخصیت خیالی از مشتری با توجه به ویژگی‌های که احتمالا دارد و به آن پی برده‌اید، ایجاد کرده و خود را جای آن قرار دهید. با این کار نگاه جدیدی به کسب و کار خود خواهید داشت و به مواردی که نیاز به ارتقا دارند پی خواهید برد. هر وقت خود را در جای مشتریان قرار می‌دهید از خود بپرسید که چرا مشتری نیاز به محصول شما دارد و انگیزه او از خرید چیست؟ با دقیق تر شدن بر روی این مسئله و درک هر چه بیشتر نیازهای کاربران، به شخصیت کلی مشتریان خود بیشتر پی خواهید برد.

بعد از شناخت کافی از بازار هدف خود، با بررسی نکات زیر به یک جمع بندی کوچکی نسبت به رفع نیاز خود در راستای طراحی وب سایت یا اپلیکیشن موبایل خواهید رسید.

  • بازار هدف شما چه چیزی را ترجیح می‌دهد؟ با مشتریان خود مصاحبه کنید یا از اطلاعات موجود در بستر اینترنت استفاده کنید. این رویکرد اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • رقبای شما چه می‌کنند؟ آیا آن‌ها اپلیکیشن موبایل یا وب سایت را انتخاب کردند؟ چرا؟ اگر گزینه مقابل را انتخاب کنید، چگونه می‌توانید محصول را بهبود بخشید و تجارت خود را توسعه بیشتری دهید؟
  • بودجه شما چقدر است؟ طراحی یک اپلیکیشن موبایل کمتر از طراحی یک وب سایت برای شما هزینه خواهد داشت، بعلاوه زمان کمتری نیز صرف راه اندازی آن خواهد شد. البته این مسئله وابسته به ویژگی‌های محصولتان و پلتفورم برنامه نویسی شماست.

از داده‌های موجود برای درک رفتار مشتری در فضای آنلاین استفاده کنید.

ابتدا نحوه تعامل مخاطبان را با کسب و کار خود شناسایی کنید. به داده‌هایی که در مرحله شناخت بازار هدف جمع آوری کرده‌اید، دقیق‌تر نگاه کنید. آیا افراد از طریق دسکتاپ یا دستگاه‌های تلفن همراه به وب سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند؟ از چه سیستم عامل موبایلی استفاده می‌کنند؟ بیشتر به کدام صفحات دسترسی دارند؟ این داده ها را می‌توانید از طریق Google Analytics جمع آوری کنید.

از طریق Google Analytics می‌توان این داده‌ها را به دست آورد:

  • منو‌های انتخاب شده (Menu selections)
  • ویدئو‌های پلی شده (Video plays)
  • دکمه‌های کلیک شده (Button clicks)
  • خریدهای انجام شده
  • تبلیغاتی که کاربر روی آن کلیک کرده است.

به طور مثال، در موارد زیر، مناسب با زمینه کاری مورد نظر، می‌توان از وب سایت یا اپلیکیشن موبایل استفاده کرد:

در فضای باز: اپلیکیشن‌های موبایل بهتر عمل می‌کنند و بیشتر در دسترس قرار دارند.

ماشین و حمل و نقل عمومی: به منظور استفاده راحت‌تر، اپلیکیشن‌های موبایل ترجیح داده می‌شوند.

هواپیما: هم وب سایت و هم اپلیکیشن موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ادارات: برای اداره‌ها و محیط‌های کاری برنامه‌های وب و وب سایت استفاده می‌شوند.

با این اوصاف، باید در نظر بگیرید که با کدام روش قادر به رسیدن به طیف گسترده‌تری از مخاطبان خود هستید؛ وب سایت یا اپلیکیشن موبایل؟

آیا کسب و کار شما نیاز به استفاده مکرر در روز دارد؟

اگر فکر می‌کنید که کاربران ۱ تا ۵ بار (یا بیشتر) در روز باید با محصول شما تعامل داشته باشند، طراحی اپلیکیشن برای تجارت آنلاین شما بهتر است. همچنین گذاشتن محتوا و یا ایجاد تغییرات در اپلیکیشن طراحی شده برای موبایل، بسیار ساده‌ و راحت‌تر از تایپ تمام جزئیات در وب سایت موبایل یا نسخه دسکتاپ آن انجام می‌شود.

به محض نصب اپلیکیشن، دسترسی به محصول و محتوا شما آسان‌ خواهد بود و داده‌ها نشان داده کاربران امروزه نسبت به استفاده از صفحات کوچک‌تر تمایل بیشتری از خود نشان داده‌اند.

مثال‌های معمول عبارتند از:

  • برنامه‌های Note taking
  • To-do lists
  • برنامه‌های اجتماعی
  • بازی‌ها
  • انواع برنامه‌های ردیابی مثل GPS
  • نقشه‌ها
  • برنامه‌های حمل و نقل

نکته کلیدی در اینجا این است که اغلب مردم می‌خواهند به این محصولات سریعا دسترسی داشته باشند و از حوصله آن ها خارج است که نشانی اینترنتی را تایپ کنند و منتظر بمانند تا صفحه وب سایت باز شود.

پس به طور خلاصه برای کسب و کارهایی که نیاز به استفاده مکرر در طول روز دارند، بهتر است از اپلیکیشن های موبایل استفاده شود.

اگر محصول شما به تعاملات کم‌تر اما طولانی‌تر نیاز داشته باشد (بیش از یک ساعت در روز بدون توقف)، یک وب اپلیکیشن و وب سایت برای تجارت شما بهتر است و بسیاری از کاربران این را ترجیح داده‌اند.

آیا می‌توان به صورت آفلاین از محصولات شما استفاده کرد؟

در حالی که ما در دنیایی با بستر متصل به دیتا زندگی می‌کنیم، حداکثر 15 درصد از کاربران ایالات متحده در هر زمان به برنامه ها به صورت آفلاین دسترسی دارند.

موارد متعددی وجود دارد که ممکن است اتصال به اینترنت در دسترس نباشد:

  • هنگام سفر، در هواپیما، قطار، مترو.
  • در خارج از کشور هنگامی که هزینه اینترنت دیتا زیاد می‌شود.
  • در مناطق با سیگنال اتصال ضعیف، در خارج از منزل، زیرزمین و غیره.

اگر می‌خواهید در شرایط آفلاین به کاربران خود دسترسی دهید، اپلیکیشن گزینه بهتر و راحت‌تری است. به عنوان مثال، تعدادی از نقشه‌ها و برنامه‌های حمل و نقل دارای حالت آفلاین هستند که فقط از سیستم GPS موبایل استفاده می‌کنند و نیازی به دیتا ندارند! به عنوان مثال ، برنامهGoogle Map این قابلیت را دارد که نقشه خاصی را دانلود کند و شما به صورت آفلاین از آن استفاده کنید، اما عملکرد اپلیکیشن در حالت آفلاین تا حد زیادی محدود می‌شود.

اینستاگرام نیز اخیراً یک حالت آفلاین به برنامه Android خود اضافه کرده است که در آن کاربران می‌توانند تا زمانی که اتصال مجدد برقرار شود، تمام عملکرد خود را ذخیره کنند. این یک حرکت بسیار عاقلانه برای اپلیکیشن اینستاگرام است زیرا این شرکت در حال گسترش حضور خود در کشورهای کمتر توسعه یافته است. بر اساس آخرین داده های مارس 2017 ، کمترین دسترسی اینترنت در آفریقا (27.7 درصد) و آسیا (45.2 درصد) است. اگر قصد دارید در یکی از بازارهای نوظهور محلی کسب و کار خود را بنا کنید، به این اطلاعات توجه کنید.

طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن موبایل-بودجه شما چقدر است؟

اولین نکته مورد توجه پس از تکمیل ثبت شرکت کسب و کار شما، بررسی مقدار بودجه شرکت، برای طراحی یک وب سایت و یا اپلیکیشن موبایل و راه‌یابی به عصر مجازی و تجارت آنلاین است. علاوه بر این، برای داشتن تجارت آنلاین، نباید کل بودجه باقی مانده را خرج راه اندازی وب سایت یا اپلیکیشن موبایل کرد و باید حداقل مقداری از بودجه را کنار گذاشت. اکثر شرکت‌ های برنامه نویسی تهران توصیه می‌کنند که ابتدا یک وب سایت و بعداً یک اپلیکیشن توسعه دهید، زیرا طراحی وب سایت نسبت به برنامه تلفن همراه،‌ گزینه ارزان تر و به صرفه‌تری است.

علاوه بر این، رابط کاربری یک برنامه موبایل، باید برای هر پلتفرمی مانند برنامه Android ، Windows و iOS تنظیم شود و در همه آن‌ها قابل استفاده باشد تا تمام جامعه هدف شما بتوانند از آن استفاده کنند.

اگر شرکت خود را با منبع مالی محدود شروع بازگشایی کرده‌اید، شروع توسعه کسب‌وکار با طراحی اپلیکیشن موبایل منطقی نخواهد بود.

مقایسه طراحی سایت اختصاصی و طراحی اپلیکیشن موبایل

دسترسی سریع:

یک وب سایت به سرعت در تمامی تلفن‌های هوشمند مانند آیفون، اندروید، بلک‌بری و غیره در دسترس است. برای این کار نیاز به هیچ اقدامی جز وارد کردن لینک مربوطه در مرورگر نیست. ولی اپلیکیشن‌ها نیاز به دانلود و نصب توسط کاربر دارند که این مانع مهمی برای تبدیل تعامل اولیه به عمل توسط مخاطب است. از این رو با طراحی اپلیکیشن اندروید و طراحی اپلیکیشن ios شما کار مشتریان را برای یافتنتان آسان‌تر می‌کنید.

سازگاری بالا:

کاربران هر نوع دستگاه تلفن همراه می‌توانند به سادگی به وب سایت شما دسترسی داشته باشند و این درحالیست که برای اپلیکیشن نیاز به تولید نسخه‌های متفاوت سازگار با سیستم‌عامل‌های موبایل است. علاوه بر این آدرس‌های اینترنت به راحتی از طریق سایر فن آوری‌ها مانند پیامک، QR Codeو NFC قابل تبادل هستند.

ارتقا و به روز رسانی:

محتوای یک وبسایت نسبت به اپلیکیشن بسیار پویاتر است و راحت‌تر به روزرسانی می‌شود. هنگامی که شما بخواهید اطلاعات یک وب سایت را به روز کنید این کار به سادگی امکان پذیر است. پس از ویرایش و به روزرسانی تغییرات، نتایج آن در هرکجا قابل مشاهده است. در صورتی که در اپلیکیشن‌ها کاربران مجبورند جهت مشاهده‌ی آخرین تغییرات، برنامه‌های خود را به روز کنند.

قابلیت جستجو:

پیدا کردن وب سایت‌ها از طریق جستجو به شدت آسان است. و این در حالی است که هنگامی که از یک اپلیکیشن استفاده می‌کنید، عمدتا تنها منبع دسترسی به آن نرم افزاری روی سیستم عامل هاست و این موضوع باعث شده احتمال پیدا کردن مخاطب جدید برای اپلیکیشنتان از طریق جستجو در اینترنت به شدت کاهش پیدا کند.

بررسی طول عمر:

بر اساس برخی از تحقیقات میانگین عمر یک اپلیکیشن بر روی موبایل کمتر از ۳۰ روز است. اینکه آیا برنامه‌ی شما به چه میزان منحصر به‌‏ فرد و یا مفید است و چه طول عمری بر روی موبایل دارد، سئوال مهمی است. در صورتی که وب‌سایت‌ها همیشه برای مراجعه کاربران در دسترس هستند.

قابلیت اشتراک گذاری:

یک وب سایت می‌تواند از با یک لینک ساده از طریق ایمیل، اس ام اس، شبکه‌های اجتماعی و … به اشتراک گذاشته شود. این درحالی‌است که یک اپلیکیشن به این سرعت قابلیت اشتراک‌گذاری ندارد.

زمان و هزینه:

توسعه یک اپلیکیشن موبایل نیاز به زمان بیشتری نسبت به طراحی وب سایت دارد و طبیعتا هزینه‌ی بیشتری را هم در بر خواهد داشت، مخصوصا اگر شما نیاز به پیاده‌سازی اپلیکیشن موبایل در سیستم‌عامل‌های مختلف داشته باشید.

هزینه پشتیبانی و نگهداری:

سرمایه گذاری برای اپلیکیشن موبایل صرفا با را‌ه اندازی اولیه تمام‌ نمی‌شود. پشتیبانی و حفظ اپلیکیشن مربوط به ارتقا، تست، مسایل مربوط به سازگاری و توسعه … ، بسیار گران‌تر از هزینه طراحی یک سایت است و زمان بیشتری را نیز می‌طلبد.

چه زمانی استفاده از اپلیکیشن موبایل نسبت به وب سایت منطقی خواهد بود؟

با وجود بسیاری از مزایای ذاتی وبسایت، سناریو‌های خاصی وجود دارد که بهترین راهکار برای آن طراحی یک اپلیکیشن موبایل است:

  • بازی‌های تعاملی
  • استفاده منظم و شخصی سازی: اگر مخاطبان شما، قصد استفاده شخصی و منظم را دارند اپلیکیشن یک گزینه‌ی منطقی است.
  • محاسبات متمرکز یا گزارشات: اگر شما نیاز به انجام محاسبات پیچیده و یا دریافت گزارش و یا نمودار دارید، برنامه موبایل گزینه‌ی مناسبی است.
  • نیاز به دسترسی به منابع موبایل: مرورگرهای موبایل به صورت فزاینده‌ای به قابلیت‌های تلفن همراه مانند، اس ام اس، کلیک برای تماس، GPS و … دسترسی دارند. با این حال اگر شما نیاز به دسترسی به دوربین کاربر یا منابع دیگر دارید، اپلیکیشن موبایل راهکار بهتری است.
  • عدم اتصال به اینترنت: در صورتی که شما می‌خواهید کاربرانتان بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین به اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، استفاده از اپلیکیشن منطقی‌ است.

مهم است به یاد داشته باشید که یک وب سایت یا یک اپلیکیشن، الزاما به تنهایی گزینه‌های کاملی نیستند. بعضی از سازمان‌ها از هر دوی آن‌ها استفاده می‌کنند. لازمه تعین اینکه کدام یک برای کسب و کار شما بهتر است، این است که نیازها، قابلیت‌ها و شرایط موجود را ارزیابی کنید و بهترین انتخاب را انجام دهید. امیدواریم در این مقاله با ذکر فاکتورهای موثر به شما کمک کرده باشیم.

جهت سفارش و یا اطلاع از قیمت ساخت اپلیکیشن با ما تماس حاصل نمایید.

09339017809