اهمیت فضای سفید در طراحی سایت

طراحی اپلیکیشن موبایل

مقدمه

فضای سفید که نام دیگر آن فضای منفی (نگتیو) است، به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی وب‌سایت شناخته می‌شود که در اکثر موارد مورد بی‌توجهی واقع می‌گردد. این تکنیک عبارت است از ایجاد فضای خالی و استفاده‌نشده میان مطالب مختلف صفحات سایت از جمله متن، تصاویر، حاشیه صفحات، هدر و فوتر که نقش حائز اهمیتی را در بهبود تجربه کاربران از مطالعه محتوای شما ایفا می‌نماید.  برخلاف طراحان ماهر وب که از اهمیت این موضوع آگاهی دارند، صاحبان سایت‌ها تمایل شدیدی دارند تا از حداکثر ظرفیت صفحات وب‌سایت خود استفاده کنند و ایجاد یک فضای سفید را هم ظرفیت هدر رفته تلقی می‌کنند. در صورتی که چنین نیست و وجود این فضاهای خالی به نوعی یک ضرورت است. در ادامه به دلایل و مزایای استفاده از فضای سفید در طراحی وب اشاره خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

فضای سفید در طراحی وب چیست؟

فضای سفید یا فضای نگاتیو یک ابزار طراحی وب‌سایت است که شامل خالی گذاشتن قسمت یا قسمت‌هایی از صفحه به طور عمدی است تا خوانندگان از تمام اطلاعات فاصله بگیرند تا بتوانند بدون حواس‌پرتی آن را پردازش کنند. فضای منفی یک طراحی وب زیباتر و پیچیده‌تر ایجاد می‌کند و با متعادل کردن رابط وب‌سایت، تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد. این می تواند هر فضایی مانند یک خط یا فضای بین یا اطراف عناصر وب سایت مانند تصاویر و گرافیک ها، تایپوگرافی، آیکون‌ها باشد. فاصله حروف، حاشیه‌ها و ناودان در طراحی وب‌سایت نمونه‌هایی از فضای سفید هستند. از نظر زیبایی‌شناسی دلپذیر است و یک بلوک اساسی برای طراحی وب‌سایت خوب است، فضای سفید چسبی است که یک وب سایت خوب را در کنار هم نگه می دارد.

اگرچه زیبایی‌شناسی تنها یکی از دلایل استفاده از فضای سفید در سایت شما است، اما فضای منفی تأثیر زیادی بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات دارد و به اندازه محتوای وب‌سایت مهم است، زیرا به بهبود خوانایی و عملکرد وب‌سایت کمک می‌کند.
در عصر اطلاعات، ما همیشه توسط داده‌های بصری بمباران می‌شویم که می‌تواند باعث خستگی شناختی، سردرگمی و مشکل در جذب همه آن‌ها شود، اما با گذاشتن فضاهای خالی استراتژیک در سراسر سایت می‌توانیم به کاربران کمک کنیم تا روی پیام اصلی وب‌سایت تمرکز کنند.

شرکت برنامه نویسی وب نگاه در توسعه بیش از 3500 طراحی اپلیکیشن موبایل تجربه دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایلی هستید که به کسب درآمد کمک می کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

انواع فضای سفید در طراحی سایت

فضای منفی در طراحی سایت عموما به دو دسته فضای سفید میکرو (micro) و فضای سفید ماکرو (macro) طبقه‌بندی می‌شود که هر کدام از آن‌ها با یک هدف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته بهتر است برای طراحی یکوب‌سایت استاندارد و کاربرپسند، از فضای سفید میکرو و ماکرو به صورت همزمان استفاده شود تا فاصله‌ای مناسب و استاندارد میان اجزای مختلف سایت ایجاد گردد.

فضای سفید میکرو:

به فضای دور و اطراف عناصر کوچک‌تر سایت از جمله حروف، کلمات، پاراگراف‌ها و لینک‌های ناوبری، فضای سفید میکرو گفته می‌شود که ایجاد آن در صفحات، موجب بهبود خوانایی محتواهای شما خواهد شد.

فضای سفید ماکرو:

به فضاهای بزرگ‌تری از طراحی سایت مانند حاشیه صفحات، فضای اطراف لوگو در هدر، فضای میان بخش‌های مختلف یک صفحه، تصاویر سایت، دکمه CTA و بخش‌های جداکننده محتوای اصلی سایت از سایدبار، فضای سفید ماکرو گفته می‌شود که ایجاد آن در صفحات، موجب بهبود ساختار کلی سایت، سازماندهی محتواها و بهبود تجربه کاری بازدیدکنندگان شما خواهد شد.

مزایای استفاده از فضای سفید در طراحی سایت

افزایش خوانایی:

 یکی از مهم‌ترین مزایای آن این است که نظم و انسجام محتوای شما دوچندان می‌شود و کاربر به راحتی متوجه می‌شود در کجای سایت قرار دارد و همین موضوع باعث می‌شود درک کاربر و رابط کاربری تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

افزایش اثرگذاری‌: 

بسیاری از افراد پس از ورود به صفحه سایت قصد دارند با مطالعه سریع به جواب سوال خود برسند و از سایت خارج شوند. وجود این صفحات سفید باعث کم شدن میزان حواس‌پرتی می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از فضای سفید می‌توانید به جذابیت بصری سایتتان کمک کنید.

فضای سفید در طراحی سایت-space-in-web-designبرجسته کردن (CTA): 

قبل از این‌که طراحان وب با فضای سفید آشنا شوند برای این‌که یک قسمت جلب توجه بیشتری کند سایز آن را بزرگتر می‌کردند. اما اکنون قرار دادن آن بین یک فضای سفید یک راه حل بسیار منطقی‌تر و کاربردی‌تر به حساب می‌آید و تمرکز مخاطب را نسبت به مطالب مهم‌تر محتوای شما برمی‌انگیزد.

نقش جداکنندگی: 

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فضای سفید برای این است که بتوانید متن را از عکس و ویدیو و موارد غیرمرتبط را از همدیگر جدا کنید تا کاربران دچار سردرگمی نشوند.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

افزایش نرخ تبدیل:

بسیاری از کاربران بسته به طراحی یک سایت، ارزش و اعتبار آن را می‌سنجند. به‌کارگیری فضای سفید در طراحی سایت از بهترین روش‌ها برای جلب اعتماد کاربران و افزایش نرخ تبدیل یعنی تبدیل بازدیدکننده به مخاطب ثابت یا مشتری است.

نکات مهم مربوط به فضای سفید وبسایت

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به آن توجه کنید این است بتوانید تعادل را رعایت. ما در این مقاله در خصوص مزایا و کاربردهای فضای سفید در طراحی وب‌سایت اختصاصی صحبت کردیم و مشاهده کردید که بسیار مورد مهم و کاربردی‌ای است. اما این موضوع نباید باعث این شود که شما در استفاده از آن دچار افراط شوید زیرا استفاده بیش از حد از آن باعث این می‌شود که کاربر و گوگل تصور کنند که  شما محتوای کافی برای ارائه ندارید و این یک نکته منفی است.

با استفاده صحیح، فضای سفید می‌تواند چشم کاربر را از نقطه‌ای به نقطه دیگر در وب‌سایت هدایت کند و سلسله‌مراتب اطلاعاتی را ایجاد کند و مسیری را برای کاربر ایجاد کند. و بهترین قسمت آن این است که علی‌رغم نام، لازم نیست سفید باشد، در واقع می‌تواند هر رنگ، بافت، طرح و زمینه‌ای باشد.نکته اصلی این است که کمتر بیشتر است و طراحی وب‌سایت مینیمالیستی تمیز برای بهبود تجربه کاربر، افزایش درک بازدیدکنندگان و تقویت کسب و کار با نگه‌داشتن افراد در صفحه وب‌سایت شما، کلیدی است.

سخن پایانی

فضای سفید عبارت است از فضای خالی در میان محتواهای مختلف سایت که امری ضروری در طراحی وب است و به خوانایی، افزایش نرخ تبدیل، نظم و جذابیت بصری، اثرگذاری و… در سایت شما کمک شایانی می‌نماید. با آگاهی از نحوه استفاده اصولی از آن می‌توانید به سایتی محبوب و کارآمد تبدیل شوید.