DevOps چیست؟ مراحل اجرای devops

طراحی اپلیکیشن

اصطلاح DevOps از دو کلمه ایجاد شده است: توسعه (Dev) و عملیات (Ops). این یک رویکرد برای ایجاد نرم افزار تعریف می‌کند که متخصصان توسعه، آزمایش و عملیات را در یک تیم مشترک متحد می‌کند و همچنین افزایش اتوماسیون فرآیند را تضمین می‌کند.
در این پست وبلاگ به مزایای DevOps و نکات مهم استراتژی پیاده سازی DevOps اشاره می‌کنیم.

مزایای پیاده سازی DevOps

DevOps در حال شتاب گرفتن است و راهی موثر برای بهبود و تسریع ارائه ویژگی‌های جدید نرم‌افزار/برنامه/برنامه به کاربر نهایی یا مشتری است. از آنجایی که رویکرد DevOps ارتباطات سنتی بین اعضای تیم داخلی را تقویت می‌کند و به اتوماسیون پیچیده تا آنجایی که ممکن است فرآیندها را نشان می‌دهد، مزایای زیر را نیز به همراه دارد:

زمان کوتاه برای عرضه به بازار
اشتباهات کمتر و کیفیت کد بهتر
بهبود کار تیمی و درک فرآیندها
صرفه جویی قابل توجه در هزینه
ارتقای ساده و کارآمد محصول
اشکال زدایی و بازیابی سریع

 

شرکت وب نگاه در توسعه و طراحی اپلیکیشن iOS و اندروید تجربه درخشانی دارد. بنابراین، اگر به دنبال طراحی اپلیکیشن موبایل هستید که به کسب درآمد کمک می‌کند، با ایده اپلیکیشن خود با ما تماس بگیرید. دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما را از دست ندهید.

09339017809

 

مراحل طرح اجرای DevOps

همیشه بهتر است فرآیند اجرای DevOps را در یک چرخه انتشار نسبتاً کوچک شروع کنید تا خطرات را به حداقل برسانید و کارایی چنین رویکردی را بررسی کنید. در صورت موفقیت، افزایش مقیاس و استفاده از DevOps برای برخی از پروژه‌های بزرگتر آسان خواهد بود. اجازه دهید اکنون مراحل اصلی اجرای DevOps را برجسته کنیم.

1. یک استراتژی پیاده سازی DevOps ایجاد کنید

درست مانند تمام فرآیندهای توسعه، قبل از شروع باید کارهای زیادی انجام شود. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانیم برجسته کنیم:

تحلیل کسب و کار
تجزیه و تحلیل بازار و تهیه الزامات کاربردی برای نرم افزارهای آینده.

استراتژی انشعاب
انتخاب روش انتخاب نسخه کد برای انتشار – استراتژی انشعاب.

سازماندهی تیم
به نظر ما، چالش اصلی در پیاده‌سازی DevOps، تغییر فرهنگ سازمانی موجود – فرهنگی با تیم‌های مجزا که روی وظایف خاص خود کار می‌کنند – به یک محیط مشارکتی که در آن همه نفوذ هر بخش را درک و قدردانی می‌کنند، برای معرفی یک سیستم انگیزشی و تیم است. رویدادهای ساختمانی همه اعضای تیم باید برای ارتباط مستمر و همچنین یادگیری و استفاده از ابزارها و راه حل های جدید باز باشند.

2. شروع فرآیند توسعه

زمان زیادی است که مهندسان نرم افزار به فرآیند توسعه می پیوندند. مراحل بعدی شامل جلسات و اتخاذ ابزارهای جدید است.

معماری و ابزار

اول، نیاز به ایجاد معماری برنامه بر اساس نیازهای عملکردی و همچنین انتخاب منابع محیطی مورد استفاده وجود دارد: پایگاه های داده، سیستم های کش، سیستم های پیام رسانی، کتابخانه های شخص ثالث و غیره. همچنین زمان ایجاد یک استراتژی بازیابی فاجعه و سایر ابزارهایی که قرار است مورد استفاده قرار گیرند را انتخاب کنید: از چارچوب آزمایش دود (مانند خیار یا سلنیوم) تا سیستم CI/CD.

توسعه آزمایش محور

کدگذاری را با استفاده از رویکرد TDD (توسعه مبتنی بر آزمون) شروع کنید. این متدولوژی بیانگر این است که ابتدا تیم تست‌هایی را مطابق با الزامات عملکردی ایجاد می‌کند و تنها پس از آن کدی ایجاد می‌کند که بتواند آن تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

3. تامین خودکار محیط

وظیفه در اینجا توسعه یک برنامه یا یک اسکریپت است که به طور خودکار تمام منابع مورد نیاز را برای همه محیط ها ایجاد و پیکربندی می کند: از یک ‘sandbox’ (محیط ایزوله که در آن هر مهندس می تواند هر چیزی را که می خواهد بدون تأثیر بر بقیه برنامه آزمایش کند) به تولید.

4. راه اندازی CI (ادغام پیوسته)

اکنون باید سیستم یکپارچه سازی پیوسته را پیکربندی کنیم که هر بار که تغییر جدیدی انجام می شود به طور خودکار کد را کامپایل و آزمایش می کند. اگر یک ساخت جدید تأیید شود، سیستم این کد را به شاخه اصلی ارسال می کند. در اینجا نمونه هایی از ابزارهایی هستند که می توانید استفاده کنید: Jenkins، Bitbucket Pipelines، Bamboo، TeamCity و غیره.

 

طراحی اپلیکیشن

 

5. تنظیم CD (تحویل مداوم)

CD به طور جدایی ناپذیری با CI و پاسخ‌هایی برای انتقال خودکار نسخه‌های تأیید شده و تأیید شده کد به محیط بعدی: از توسعه تا آزمایش، مرحله و تولید، مرتبط است.

6. کانتینرسازی

به طور سنتی، برنامه یا بر روی یک سرور اختصاصی یا روی یک ماشین مجازی (ماشین مجازی) مستقر می شود. این بدان معناست که مقیاس‌پذیری و سایر تغییرات به تلاش قابل توجهی نیاز دارد، بنابراین مهندسان DevOps بیشتر و بیشتر از Containerization استفاده می‌کنند – رویکردی که فرآیند قرار دادن بیلد در محیط جدید و همچنین ایجاد تغییرات را ساده‌تر می‌کند. این کانتینر با حمل کد شما و تمام وابستگی‌های آن، به برنامه اجازه می‌دهد تا زمانی که بین محیط‌های محاسباتی مختلف جابه‌جا می‌شود، به نرمی و قابل اطمینان اجرا شود. در اینجا طرحی است که تفاوت بین استفاده از ماشین های مجازی و کانتینرها را نشان می دهد.

یک مزیت مهم دیگر این است که بخش‌های مختلف یک نرم‌افزار (مانند فرانت‌اند یا پایگاه داده) در چندین کانتینر قرار دارند، بنابراین، در صورت نیاز بدون بازسازی کل برنامه، انجام تغییرات آسان‌تر است.
ابزار اصلی در اینجا Docker است اما جایگزین هایی مانند Apache Mesos یا VirtualBox نیز وجود دارد. برای مدیریت، مقیاس و استقرار مؤثر کانتینرها، به سیستمی مانند Kubernetes، Puppet یا Nomad نیز نیاز دارید.

7. تست اتوماسیون و استقرار مداوم

پس از اینکه کد تمام مراحل قبلی را طی کرد، باید آزمایش‌های نهایی را انجام دهد (مانند آزمایش‌هایی که رفتار کاربران را از UI تقلید می‌کنند و گزارش می‌دهند). همه این تست ها باید خودکار، خوب فکر شده و به طور منظم به روز شوند تا از کیفیت اطمینان حاصل شود.
هنگامی که تمام تست ها با موفقیت به پایان رسید، ساخت به تولید هل داده می شود. اکنون دو سناریو وجود دارد:

کد منتظر تایید توسط شخص مجاز است.
کد مستقیماً به سمت تولید می رود.
آخرین گزینه زمانی امکان پذیر است که استقرار پیوسته تنظیم شده باشد. این مسئول هدایت ساخت آزمایش شده مستقیماً به سمت تولید بدون تأیید دستی است. بنابراین، در صورتی که آخرین کامیت تمام آزمایشات را با موفقیت پشت سر بگذارد، نیازی به مشارکت انسانی در استقرار نیست. برای اینکه استقرار را به نرم افزار بسپارید، باید از درجه یک بودن آن مطمئن شوید. این بدان معنی است که بهترین کیفیت ممکن آزمایشات ضروری است. چنین سیستمی امکان انتشار سریع به‌روزرسانی‌ها را فراهم می‌کند تا جدیدترین روندها را اتخاذ کند و پس از دریافت بازخورد کاربران، بهبودهایی ایجاد کند.

استقرار آبی-سبز

یک استراتژی استقرار دیگر وجود دارد که ما می خواهیم در اینجا به آن اشاره کنیم – استراتژی آبی-سبز. این به معنای داشتن دو محیط تولید – آبی و سبز – و جابجایی بین آنها با هر انتشار است. بنابراین، یکی از آنها همیشه فعال است در حالی که دیگری بیکار است و می تواند برای آزمایش یا بازیابی فاجعه استفاده شود.

 

بیشتر بخوانید:  چت ربات و هوش مصنوعی در توسعه برنامه های وب

 

8. نظارت بر عملکرد

حتی با استفاده از ابزارهای نظارتی قوی، مدیریت و نظارت بر همه چیز دشوار است، بنابراین مهمترین معیارها باید برجسته شوند، مانند تشخیص آسیب پذیری ها، عملکرد برنامه، نظارت بر سلامت سرور. این امر اعلان‌های سریع در مورد هر مشکلی را تضمین می‌کند، از این رو، آنها را به سرعت برطرف می‌کند. ابزارهای نظارتی همچنین حجم زیادی از داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل فراهم می‌کنند که به بهبود برنامه، افزودن ویژگی‌های مفید، افزایش زیرساخت در صورت نیاز و غیره کمک می‌کند.

چک لیست پیاده سازی DevOps
به طور خلاصه، در اینجا یک تصویر از نقشه راه پیاده سازی DevOps است.

درست مانند هر چیزی که فرآیندها را بدون کاهش کیفیت ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند، DevOps همچنان محبوبیت پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید از مزایای آن و همچنین اجتناب از چالش‌های پیاده‌سازی DevOps بهره‌مند شوید، SCAND اینجاست تا به شما کمک کند. در اینجا مطالعه موردی اجرای DevOps ما برای بررسی است. برای ملاقات با تیم قوی DevOps و شروع یک پروژه جدید با ما تماس بگیرید!

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!