زبان برنامه نویسی دارت (Dart) چیست؟

دارت

مقدمه:

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۱ وارد حوزه‌ برنامه‌نویسی شد و زبان برنامه‌ نویسی دارت را به کاربران خود ارائه داد. این زبان یکی از راهکارهای گوگل برای رفع مشکلات رایج جاوا اسکریپت است. زبان برنامه نویسی دارت در ابتدا خیلی توسط برنامه نویسان مورد استقبال قرار نگرفت و شرکت گوگل بیشترین استفاده را از آن داشت؛ اما کم کم با معرفی فریم ورک Flutter و قابلیت طراحی اپلیکیشن موبایل، توانست توسعه‌دهندگان را به خود جذب کند.

اکنون در این ادامه مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که زبان دارت چیست و چه کاربردی برای برنامه نویسان دارد.

زبان دارت چیست؟

«بهترین زبان برنامه‌ نویسی چیست؟» شاید این سوال ذهن شما و خیلی از افراد دیگر که در حال شروع مسیر برنامه‌ نویسی هستند را، درگیر کرده باشد. این روزها تنوع زبان‌های مختلف برنامه‌نویسی بسیار زیاد شده‌است و این مسئله، فرایند انتخاب یک زبان و اعتماد به آن را برای کاربران، بسیار سخت کرده‌ است.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

برای پاسخ به این سوال که در میان این اقیانوس پرتلاطم زبان‌های مختلف برنامه نویسی که هر روز گسترده‌تر می‌شود، کدام‌ زبان را برگزینیم، ابتدا باید نیازها و انتظاراتمان از زبان مورد نظر را بشناسیم. پس از شناسایی این موارد، یکی از انتخاب‌های ما می‌تواند زبان برنامه نویسی دارت باشد.

همانطور که گفتیم، زبان دارت در سال ۲۰۱۱ برای عموم مردم رونمایی شد. پس‌ می‌توانیم بگوییم که دارت یک زبان نسبتا جدید است که از مجوز لایسنس BSD استفاده می‌کند و عموم مردم به صورت رایگان می‌توانند از آن بهره ببرند. 

زبان برنامه نویسی دارت، کاربردی چندگانه دارد و به شما این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن موبایل بسازید، برای دسکتاپ نرم‌ افزار بنویسید و سایت طراحی کنید. همچنین این زبان از شی گرایی پشتیبانی می‌کند و قابلیت برنامه نویسی شی گرا را به شما می‌دهد.

دارت بر پایه‌ زبان C که مادر تمام زبان‌های برنامه‌نویسی است، پایه‌گذاری شده است و در صورتی که در گذشته با زبان‌های C Bace کار کرده باشید یا با آن‌ها آشنا باشید، کار با زبان دارت برای شما لذت‌بخش می‌شود.

تقریبا اکرثر افراد  و کشانی که در شرکت برنامه نویسی فعالتی دارند و یا به هر نحوی با حوزه کد نویسی آشنایی نسبی دارند زبان برنامه نویسی دارت Dart را با فریم ورک فلاتر می شناسند و پیوند جدایی ناپذیری بین این دو وجود داردکه توضیح دادیم دارت یک زبان برنامه نویسی است و فلاتر یک فریم ورک محبوب و کاربردی است. امروز اکثر فریلنسرها و برنامه نویسان و شرکت ها از زبان برنامه نویسی دارت و فریمورک فلاتر برای طراحی اپلیکیشن استفاده می کنند. می دانید که رقیب این دو مورد ری اکت نیتیو است که به جرات می توان گفت فلاتر با سرعت بسیار بیشتری در حال سبقت گرفتن از رقیب قدیمی خود است و توانسته طرفداران بسیاری کسب کند.

روش‌های اجرای زبان دارت:

۲ روش کلی برای اجرای کدهای زبان دارت وجود دارد که در ادامه این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

۱_روش مستقل

با نصب اپلیکیشن SDK روی سیستم خود، به راحتی می‌توانید خروجی کدهای خودتان را ببینید. درون این اپلیکیشن‌ ابزارهای متنوع و کاربردی‌ای وجود دارد که با زبان دارت نوشته‌ شده‌اند و در این مسیر به شما یاری می‌رسانند. یکی از مهم‌ترین این ابزارها، Dart VM یا همان ماشین مجازی دارت است. از سایر ابزارها می‌توانیم به کامپایلر dart2js, کتابخانه‌های استاندارد و پکیج منیجر phb، اشاره کرد.

۲_کامپایل کدهای دارت به جاوا اسکریپت

یکی از کاربردهای زبان دارت در برنامه‌نویسی تحت وب است و زمانی که شما کدی را به زبان دارت می‌نویسید، قابلیت این را دارد که در مرورگر کاربر اجرا شود. 

کامپایلر dart2js کدهایی که نوشته‌اید را به جاوا اسکریپت تبدیل می‌کند و شما می‌توانید نتایج آن را ببیند.

dartمزایای استفاده از زبان برنامه نویسی دارت

در جهان امروز، گرایش برنامه نویسان به زبان‌هایی است که پلتفرم‌ها و حوزه‌های مختلف را در بر میگیرد. به بیان دیگر، محبوبیت زبان‌های چندمنظوره، روز به روز افزایش می‌یابد.  شما تنها یک زبان می‌آموزید اما می‌توانید از آن در پلتفرم‌های گوناگونی بهره ببرید. در واقع نقطه‌ عطف زبان برنامه نویسی دارت، زمانی بود که گوگل از یک طراحی اپلیکیشن به نام Flutter رونمایی کرد. با کمک فریم‌ورک فلاتر شما می‌توانید برای ios و Android اپلیکیشن‌ بسازید و از پشتیبانی شرکت گوگل بهره ببرید.

از مزایای دیگر زبان برنامه نویسی دارت می‌توانیم به طراحی صفحات وب اشاره کنیم. شاید برای شما سوال پیش بیاید که «مگر با جاوا اسکریپت همین کار را نمی‌کردیم؟» در پاسخ باید بگوییم که بله، اما زبان دارت در تلاش است تا مشکلات جاوا اسکریپت را برطرف کند. زبان دارت به طور پیش‌فرض از شی گرایی پشتیبانی می‌کند؛ در صورتی که جاوا اسکریپت تا قبل از ES6 این قابلیت را نداشت. همچنین در زبان جاوا اسکریپت هنگامی که با Ajax یا تکنیک‌های دیگر با مفهوم prototype سر و کار داریم، گاهی با مشکل مواجه می‌شویم و کارمان سخت می‌شود. استفاده از زبان دارت از رخ دادن این مسائل پیشگیری می‌کند.

پروژه‌های عظیمی که با زبان برنامه نویسی دارت نوشته شده‌اند:

علاوه بر خود شرکت گوگل که در اکثر پروژه‌ها و محصولات خود مانند گوگل ادسنس و گوگل ادوردز از زبان دارت استفاده می کند، برنامه نویسان آزادکار زیادی نیز در بسیاری از پروژه‌های خود، این زبان را به کار گرفته‌اند. 

تعدادی از این پروژه‌ها عبارت هستند از:

AngularDart: این نسخه به طور کامل با زبان دارت نوشته‌شده است‌.

Chromium: یک مرورگر امن و پرسرعت

Chromium OS: سیستم‌عاملی ساده برای افرادی که زمان زیادی را در وب می‌گذرانند.

ArrowLogo

Google Web Toolkit: محیط توسعه برای تولید برنامه‌های پیچیده تحت وب

myip راهی برای به دست آوردن IP

Dart Sass

Lovefield

سخن پایانی:

در میان تعداد فراوان و متنوع زبان‌های برنامه‌نویسی که روز به روز گسترش بیشتری پیدا می‌کنند، زبان دارت جای پای خود را به عنوان یک زبان همه‌کاره و قدرتمند ثابت کرده‌ است. البته که این زبان نقاط ضعفی از جمله یادگیری نسبتا دشوار، جامعه‌ کوچک‌تر از سایر زبا‌ن‌ها و پشتیبانی محدود مرورگر را دارد. اگر می‌خواهید این زبان را برای یادگیری انتخاب کنید، ابتدا نیازها و اهداف خود را مشخص سازید تا بیشترین بهره را از آن ببرید.

در نهایت باید به این موضوع اشاره شود که یادگیری هر زبانی یک فرایند تدریجی‌است که نیاز به صبر و پشتکار قوی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *