طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا با موبایل)

طراحی سایت ریسپانسیو

مقدمه

طراحی سایت ریسپانسیو (responsive) به فرآیندی گفته می‌شود که برنامه نویسان وب با استفاده از کدنویسی استاندارد متناسب با سایز همه دستگاه‌ها اعم از موبایل، تبلت، لب تاپ و رایانه‌های رومیزی سایت شما را طراحی می‌کنند. طراحی سایت ریسپانسیو و پاسخگویی به نیاز کاربر با استفاده از آن، تقریبا نصف مسیر جلب رضایت مخاطبان را طی می‌کند. سایت واکنش گرا باید به گونه‌ای باشد که سایت شما در ابعاد مختلف بهم نریزد و مطالبق با هر دستگاه عملکرد خوبی داشته باشد. با توجه به افزایش استفاده از گوشی‌های هوشمند نیاز است تا سایت شما به صورت استاندارد کدنویسی شده و در تمامی دستگاه‌ها قابل نمایش باشد. جالب است بدانید که یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو و بهینه سازی سایت، ریسپانسیو یا واکنش‌گرا بودن سایت است. برای طراحی سایت اختصاصی و  واکنش‌گرا با کارشناسان وب نگاه در ارتباط باشید.

طراحی سایت responsive

سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو شده سایتی است که در تمامی رزولوشن‌های مختلف قابل رویت است و المان‌های چیدمان مرتبی دارد. همانطور که می‌دانید اندازه نمایشگر موبایل هوشمند با لب تاپ متفاوت است و به همین دلیل اندازه فونت، المان‌ها و جیدمان آن‌ها باید متناسب با دستگاه ست شود. فرض کنید با موبایل سایتی را باز می‌کنید که فونت بسیار کوچکی دارد و یا با لمس نماد منو، اتفاقی نمی‌افتد. در این صورت شما سایت را ترک خواهید کرد. برخی شرکت‌های طراحی سایت به دلیل عدم رعایت اصول کدنویسی استاندارد و عدم استفاده از کدهای ریسپانسیو باعث ایجاد مشکلاتی برای کارفرما می‌شوند.

بنابراین قبل از هر چیزی در مورد قالب ریسپانسیو با شرکت مربوطه صحبت کنید و نمونه قالب ریسپانسیو طراحی شده توسط شرکت را مشاهده و بررسی نمایید. شما در بخش نمونه کارها می‌توانید نمونه نمونه قالب ریسپانسیو طراحی شده توسط تیم مهندسین وب نگاه را مشاهده کنید.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

مزایای سایت responsive

  • ایجاد تعامل بین کاربر و سایت و در نتیجه افزایش کاربران سایت
  • محبوبیت بالا در بین موتورهای جست و جو از جمله گوگل
  • افزایش سرعت لود سایت در موبایل های هوشمند
  • تاثیر بسیار زیاد در افزایش رتبه سئو سایت

معایب سایت responsive

  • سرعت بارگذاری پایین
  • نویگیشن سخت‌تر
  • نیاز به صرف زمان بیشتر برای توسعه دادن
  • عدم سازگاری طراحی سایت ریسپانسیو با مرورگرهای قدیمی

تبدیل سایت به ریسپانسیو

در صورتی که سایت شما ریسپانسیو و واکنش گرا نیست می‌توانید این موضوع را با کارشناسان ما در میان بگذارید. مهندسین ما با بررسی دقیق سایت مدت زمان و هزینه طراحی سایت ریسپانسیو را به شما اعلام خواهند کرد. برای تبدیل سایت به قالب ریسپانسیو در ابتدا باید نوع کدنویسی به کار رفته در سایت مورد بررسی قرار گیرد سپس با توجه به زبان برنامه نویسی سایت شما به مهندس مربوطه جهت بررسی نهایی ارسال خواهد شد.

طراحی سایت ریسپانسیوروش‌های ایجاد و طراحی سایت ریسپانسیو

به طرق مختلفی می‌توان به طراحی سایت ریسپانسیو پرداخت اما تمام آن‌ها بایستی به طوری باشند تا با دستگاه‌های مختلف سازگاری کامل داشته باشند. در این بخش به معرفی برخی از این روش‌های کارآمد می‌پردازیم. اولین روش media است که طراحان وب با استفاده از آن می‌توانند قواعد خاصی را مشخص نموده و مرورگرها و محیط دستگاه‌ها باید حتما با آن قواعد مطابقت داشته باشند. کوئری media که بخش کلیدی و مهم طراحی سایت ریسپانسیو محسوب می‌شود دارای چهار بخش اصلی است که عبارتند از: نوع مدیا که به مرورگر معرفی می‌کند که media از چه نوع است، عملگرها که از آن‌ها برای ترکیب شرایط و قوانین کوئری استفاده می‌کنند، عبارت مدیا که یک نوع تست خاص برای اعمال CSS موردنظر است، و مجموعه قوانین که در صورت صحیح بودن قانون، اعمال خواهد گشت. چهار نوع مدیا با نام‌های all، print، speech و screen وجودا دارد. روش دوم bootstrap نام دارد که یک فریمورک  CSSمعروف است که برای ایجاد بخش فرانت اند یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. انعطاف بالای این فریمورک باعث خواهد شد که توسعه‌دهنده، فرانت اند صفحه مورد نظر را متناسب با نیازمندی‌های خود طراحی نماید. طراحان وب، با کمک گرفتن از سیستم قوی flexbox grid mobile first که مربوط به این فریمورک است، قادرند وب‌سایت‌های ریسپانسیو و سازگار با موبایل را طراحی کنند و کنترل و اشراف بیشتری بر طرح نمایش صفحات و نحوه نمایش آن‌ها در دستگاه‌های مختلف داشته باشند. اساسی‌ترین بخش bootstrap گرید می‌باشدکه برای تعریف عرض هر المان صفحه استفاده می‌گردد. این گرید صفحه را به دوازده ستون مساوی تقسیم نموده و مولفه‌ها را بین اسن ستون‌ها جای می‌دهند. سومین روش، W3.CSS نمایده می‌شود که در واقع یکی از بهترین جایگزین‌ها برای بوت استرپ است وبه سهولت توسعه وب‌سایت‌هایی که با هر دستگاهی نمای مرتب و زیبایی داشته باشند، کمک می‌کند. این فریمورک کاملا رایگان می‌باشد و استفاده از آن احتیاج به خرید هیچ‌گونه لایسنسی ندارد. این فریمورک با تمامی مرورگرهای محبوب مانند safari، edge، firefox، chrome و opera سازگاری دارد و به راحتی از عهده ایجاد صفحات ریسپانسیو برمی‌آید.

جنبه‌های مهم طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو چهار جنبه بسیار مهم دارد که عبارتند از: جریان دادن مجدد به محتوا یا همان reflowing که شامل تنظیم شدن طول و عرض محتوا با صفحه نمایش و ارائه لی‌اوت‌های بهینه برای دستگاه‌های جدید است، سایزبندی نسبی که شامل تنظیم اندازه عناصر متناسب با مرورگر با استفاده از واحدهای نسبی است، پرس و جوی چندرسانه‌ای یا media query که شامل شروط لازم برای عملکرد سایت ریسپانسیو متناسب با ویژگی‌های سخت‌افزاری دستگاه و تغییرات آن است، و در نهایت سازگاری با همه دستگاه‌ها که شامل انعطاف‌پذیری و ارائه جذاب‌تر و تنظیم نمایش بر اساس تغییرات دستگاه می‌باشد.

ابزارهای تست ریسپانسیو بودن صفحات و وب‌سایت‌ها

بهترین ابزارها برای تست ریسپانسیو بودن یک سایت شامل mobile friendly test، responsive test tool، responsive design checker و pixeltuner هستند که برای سنجیدن صفحات ریسپانسیو می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید.

سخن پایانی

با بهره‌گیری از طراحی سایت ریسپانسیو در جهت پیشبرد اهداف و رونق‌بخشی به کسب و کار و فعالیت محتوایی خود به راحتی می‌توانید از همه رقبایتان چندین قدم جلوتر بود و تبدیل به پیشگام در عرصه شغلی خود شوید. در صورت کمک گرفتن از طراحان مجرب و ماهر و داشتن سایتی سازگار و اصولی، خواهید توانست حوزه شغلی خود را چند برابر افزایش دهید. شرکت وب نگاه توانایی این را دارد با بهترین کیفیت سایت شما را ریسپانسیو کند.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *