درآمد برنامه نویسی در ایران

حقوق برنامه نویسان

مقدمه

برنامه نویسی وب یکی از مشاغل پرطرفدار و پرمخاطب در تمام کشورهاست که در ایران نیز علاقه‌مندان به خود را دارد و می‌توان گفت تقریبا اغلب کسب و کارهای امروزی برای شروع و پایداری به نیروی کار مسلط به برنامه نویسی خواهند داشت. در ایران این شغل از محبوبیت چند برابری برخوردار سات حتی افرادی که شغل اصلی آنها برنامه نویسی نیست تا حدودی با این حوزه آشنا هستند و کمی در خصوص آن مطالعه کرده‌اند. این شغل جز مشاغل رده بالا در ایران و دیگر کشورهاست. افراد دلایل مختلفی را برای انتخاب برنامه نویسی به عنوان حرفه خود دارند اما دلیل آن‌ها هرچه که باشد، قبل از هر چیزی باید در مورد روند کار و میزان درآمد آن اطلاعاتی کسب کنند تا با آگاهی لازم در این عرصه قدم بگذارند و موفق شوند. مسلما عوامل متعددی در تعیین میزان حقوق یک برنامه نویس تاثیر دارند و با تغییر هر کدام از آن‌ها، درآمد کسب‌شده ممکن است تفاوت کند. در مورد حقوق برنامه نویس وب در این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد. در ادامه همراه ما باشید.

حقوق برنامه نویس چه‌قدر است؟

اگر شما به دنیای برنامه نویسی و به خصوص برنامه نویسی وب علاقه دارید، حتما این سوال را از خود پرسیده‌اید که حقوق یک برنامه نویس وب چه‌قدر است و چه عواملی روی آن تاثیرگذار است؟ می‌توان گفت که میانگین حقوق شغل برنامه نویسی تقریبا 16 میلیون است که این مقدار از 5 میلیون تا 40 میلیون متغیر است.

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

عوامل موثر بر درآمد برنامه نویس

میزان تخصص:

از اولین فاکتورهای مشخص‌کننده درآمد برنامه نویس تخصص آن است. اگر در زمینه برنامه نویسی تخصصی نداشته باشید بنابراین برنامه نویس به حساب نمی‌آیید و درآمدی نیز در این زمینه نخواهید داشت. برای این‌که بتوانید تخصص خود را در برنامه نویسی وب بالا ببرید، سعی کنید اطلاعات خود را در این باره بالا ببرید و هر روز اطلاعات بیشتری از این شغل به دست آورید.

رزومه:

از دیگر فاکتورهایی که تعیین‌کننده میزان حقوق شماست، رزومه‌ای است که تهیه کرده‌اید. یک برنامه نویس وب باید یک رزومه قوی داشته باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند نظر کارفرما را به خود جلب کند. ممکن است تجربه شما بالا باشد اما رزومه شما به اندازه کافی قوی نباشد که این ضعف بزرگی برای برنامه نویس است.

سابقه:

در صورتی که انتظار حقوق بالایی داشته باشید باید در کنار آن سابقه کاری بالایی نیز داشته باشید و در صورتی سابقه کاری شما بالا می‌رود که به اندازه کافی مهارت و تخصص داشته باشید. افرادی که برای اولین بار می‌خواهند برنامه نویسی وب را شروع کنند قطعا درآمد بسیار کمتری را نسبت به افرادی دارند که سابقه بالاتری دارند.

زبان برنامه نویسی:

درآمد یک برنامه نویس وب به شدت به نوع زبانی که کار می‌کند بستگی دارد. زبان‌هایی که در ایران استفاده بیشتری دارند مانند سی شارپ، PHP، پایتون و درآمدهای بسیار بالاتری نسبت به زبان‌های دیگر که کاربرد چندانی البته در کشور ایران ندارند، خواهند داشت.

جایگاه شغلی:

یکی از شاخص‌های دیگر در درآمد برنامه نویسی وب جایگاه شغلی است. به عنوان مثال فرد در جایگاه مدیر پروژه وضعیت درآمدی بهتری نسبت به افراد دیگر در آن شغل دارد و یا فرد به عنوان برنامه نویسی ارشد از درآمد بالاتری نسبت به کارشناس برنامه‌نویس برخوردار است.

شرکت:

فاکتور بعدی در تعین درآمد برنامه نویس، شرکت است. به طور مثال دو برنامه نویس وب دارای تخصص یکسان در شرکت‌های مختلفی کار می‌کنند که میزان درآمد آن‌ها با یکدیگر فرق دارد و دلیل آن هم شرکت آن‌هاست. برخی از شرکت‌ها حقوق جذابی را برای برنامه‌نویسان خود در نظر گرفته‌اند و برخی، مبلغی در حد حقوق کارمندی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اند. البته فراموش نکنید اگر در ابتدای کار هستید با حداقل حقوق‌ها هم کنار بیایید چون می‌توانید رزومه کاری خود را بسازید.

مدارک دانشگاهی و آموزشگاهی:

برخی از شرکت‌ها برای تعیین حقوق برنامه نویس وب، مدارک دانشگاهی هم بررسی می‌کنند. این فاکتور در بیشتر شرکت‌ها گزینه مهمی نیست و شرکت‌های برتر به رزومه و سابقه افراد نگاه می‌کنند.

درآمد برنامه نویسی در ایران شهر:

شهر و کشور نیر در تعیین درآمد برنامه نویسی تاثیر زیادی دارد. به عنوان مثال یک فرد در شهر یزد دارای حقوق کمتری نسبت به برنامه‌نویسی است که در تهران کار می‌کند البته این موضوع در صورت داشتن همان تخصص و سابقه صدق می‌کند. پس شرکت برنامه‌ نویسی که در آن فعالیت دارید بسیار مهم است.

چگونه می‌توانیم یک برنامه‌نویس موفق شویم؟

راه‌های نامحدودی برای موفقیت در برنامه نویسی وجود دارد و افراد می‌توانند با استفاده از بهترین نرم‌افزارهای برنامه نویسی و تسلط در به‌کارگیری آن‌ها به تقبل پروژه‌های متعدد و حتی تمرین کدنویسی بپردازند. یادگیری این حرفه از طریق راه‌هایی مانند خودتمرینی، شرکت در کلاس‌های حضوری و آنلاین و یا تحیل در دانشگاه ممکن است.

آینده برنامه‌نویسی وب در ایران چگونه است؟

امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، شهرها و کشورها به مشاغلی مانند برنامه نویس وب نیاز دارند و روز به روز این تقاضا بالاتر می‌رود. شغل برنامه نویسی وب در تمام کشورها دارای رتبه بالایی است و این شغل در ایران نیز آن‌طور که باید و شاید از آن استقبال نمی‌شود و برخی از شرکت‌ها مانند کارمندهای معمولی با برنامه نویسان وب برخورد می‌کنند.

برنامه نویسی آزاد پردرآمدتر است یا کار در شرکت به عنوان برنامه نویس؟

همان‌طور که گفتیم، فرصت‌های شغلی برنامه نویسان بسیار گسترده و متنوع است. بسته به این‌که شما به عنوان یک برنامه نویس به چه حوزه‌ای علاقه‌مند باشید و در کدام‌یک از آن‌ها کسب تجربه کرده باشید و این‌که تکنولوژی مورد استفاده شما تا چه حد کاربرد داشته باشد و چه‌قدر در آن مهارت داشته باشید، درآمد شما در عرصه‌های مختلف برنامه نویسی متغیر خواهد بود. اگر به استخدام جایی دربیایید، احتمالا بایستی سطوح مختلف کار از کارآموزی به بعد را در پیش بگیرید تا به کسب حداکثر درآمد برسید اما در کل استخدام برنامه نویس با توجه به گستردگی و تنوع این حرفه، آسان است. از طرفی می‌توانید همین شغل را به صورت آزاد یا فریلنسر انتخاب نمایید اما حتی در این صورت نیز درآمد شما به فاکتورهایی مانند ساعات کار، نوع پروژه و مقدار استقبال ارباب رجوع بستگی دارد اما در کل درآمد آن چیزی از کار در شرکت کم ندارد.

سخن پایانی

چنان‌چه برنامه نویسی را به عنوان حرفه خود انتخاب کرده‌اید، باید از میزان درآمد آن مطلع باشید. حقوق یک برنامه نویس به عواملی مانند میزان تخصص، رزومه، سابقه، زبان برنامه نویسی، جایگاه شغلی، شرکت، مدرک، شهر و… بستگی دارد اما در کل علی‌رغم متقاضیان زیاد، به علت تنوع، درآمد بالایی خواهد داشت.