بررسی مزایا و کاربرد زبان برنامه نویسی پی اچ پی

زبان PHP

مقدمه

زبان PHP از زبان‌های برنامه‌نویسی اپن سورس و رایگان است که هدف آن طراحی برنامه‌های تحت سرور می‌باشد. حالا سمت تحت سرور به چه معناست؟ یعنی اول صفحات پی اچ پی در سمت سرور مورد پردازش قرار می‌گیرند و بعد از آن به شکل کدهای HTML و جاوا اسکریپت به کاربر ارسال می‌شود. در واقع صفحات PHP توسط سرورهاست وب اجرا می‌شوند درحالی که HTML  یا جاوا اسکریپت این‌طور نیستند. در واقع زبان برنامه نویسی php یک زبان برنامه نویسی بک اند به حساب می‌اید و می‌توان ادعا کرد پی اچ پی مهم‌ترین زبان بک‌اند به حساب می‌آید.
اولین بار این زبان توسط راسموس لردورف در سال 1994 ایجاد شد و بعد از آن در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت و ارتقا پیدا کرد. چنان‌چه قصد فراگیری و مشغول شدن در حرفه و کسب درآمد از طریق این زبان را دارید، باید اطلاعاتی در مورد آن داشته باشید که در این مطلب ما آن را به شما ارائه خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

زبان پی اچ پی چیست؟

زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان سمت سرور، اپن سورس، شی‌گرا، تفسیرشونده، رایگان و محبوب است که برای اولین بار در سال 1994 ایجاد شد و اصلی‌ترین کاربرد آن در پیاده‌سازی وب‌سایت‌های داینامیک یا پویاست و کاربردهای گسترده دیگری نیز دارد. عبارت PHP مخفف PHP (Personal Home Page) Hypertext Preprocessor است. 

سفارش طراحی اپلیکیشن و برنامه نویسی اختصاصی

تماس

مزایای زبان php

از جمله رقبای زبان پی اچ پی،asp ،python   و هستند؛ اما PHP به نسبت دیگر زبان‌ها دارای توسعه‌دهندگان بیشتری در سطح دنیاست که این موضوع خود موجب پیشرفت سریع آن شده است. چرا این زبان را باید برای طراحی وب‌سایت و طراحی اپلیکیشن موبایل استفاده کرد؟

به دلایل زیر ؛

  • دارای متن باز و رایگان است
  • دارای انجمن فعال و بزرگ است
  • دارای کاربردهای فراوان است
  • مالتی پلتفرم می‌باشد
  • دارای مستندات بسیار زیاد است
  • قابل استفاده در طراحی وب و سایر امور دیجیتال است

PHP  اپن سورس است یعنی چه؟

از مزیت‌های مهم زبان پی اچ پی می‌توان به اپن سورس و رایگان بودن آن اشاره کرد. اپن سورس بدان معناست که این زبان می‌تواند توسط توسعه‌دهندگان در سراسر جهان شخصی‌سازی شده و ارتقا داده شود. رایگان بودن این زبان آن باعث شده است نسبت به رقبای خود بسیار پیشی بگیرد.

طراحی اپلیکیشن با زبان PHP

یکی از اهداف طراحی زبان پی اچ پی ، طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن می‌باشد و این موجب می‌شود تا به سرعت محبوب شود و از دیگر زبان‌های رقیب خود پیشی بگیرد. چون این زبان با پلتفرم‌های مختلف سازگار است و یادگیری و استفاده از آن نیز آسان است، برای طراحی اپلیکیشن‌های مختلف توسط برنامه‌نویسان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد PHP در سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS

خود سیستم‌های مدیریتی مانند وردپرس که یکی از پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا می‌باشد، دروپال و جوملا با استفاده از زبان پی اچ ی نوشته شده‌اند. اگر برای سایت خود به دنبال یک سیستم مدیریت محتوای خوب که قابلیت میزبانی داشته باشد می‌گردید، سیستم‌های طراحی‌شده با زبان PHP بسیار به کار شما خواهند آمد.

تطابق و سازگاری PHP با پلتفرم‌ها

یکی از بهترین مزایای این زبان این است که با انواع پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس، مکینتاش سازگاری دارد.
از دیگر سازگاری ‌های این زبان می‌توان به سازگاری با بیشتر وب سرورها همچون آی آی اس مایکروسافت، آپاچی و همچنین منطبق بودن با انواع دیتابیس‌های SQLite ، Oracle، MySQL، ،MongoDB  و اشاره کرد.

یادگیری راحت پی اچ پی

این زبان به گونه‌ای است که افرادی که به برنامه‌نویسی علاقه دارند و می‌خواهند یادگیری این زبان را شروع کنند، به راحتی می‌توانند اساس و پایه زبان PHP را فرا بگیرند در حالی که برای یادگیری دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور باید تلاش بسیاری کنند.

مستندات بسیار PHP

هر زبانی که طرفداران زیادی داشته باشد قاعدتا از مستندات بیشتری برخوردار است. مستندات زبان پی اچ پی نیز در دنیای وب بسیار زیاد است که هر برنامه‌نویسی می‌تواند اگر به مشکلی برخورد با دیگر برنامه‌نویسان مشاوره کند.

زبان php چیستکاربردهای زبان PHP

برای شروع یادگیری هر زبانی بهتر است با مزیت و معایب آنها آشنا شوید و بدانید چه کاربردهایی دارند. در ادامه انواع کاربردهای زبان پی اچ پی را آورده‌ایم؛

برنامه‌نویسی سمت سرور:
زبان پی اچ پی یکی از بهترین زبان‌های دینامیک می‌باشد که برای طراحی سایت طراحی شده است. کاربردهای برنامه‌نویسی در سمت سرور شامل موارد زیر می‌باشد؛

  • محدودیت دسترسی صفحات
  • پردازش و تحلیل داده‌های  HTML
  • باز کردن، نوشتن، بستن و ایجاد فایل
  • تهیه محتوای داینامیک
  • رمزگذاری اطلاعات و

برنامه‌نویسی کامند لاین:
ایجاد اسکریپت با استفاده از کامند لاین یکی دیگر از کاربردهای این زبان می‌باشد. بک‌آپ گرفتن، لاگ گرفتن و کارهایی که یک ادمین شبکه می‌تواند انجام دهد را با استفاده از کامند لاین می‌توان انجام داد.
طراحی نرم‌افزارهای تحت دسکتاپ:
امکان برنامه‌نویسی برنامه‌های تحت دسکتاپ با زبان پی اچ پی با کمک لایبرری PHP-GTK وجود دارد. در واقع برای طراحی UI سایت از لایبری GTK استفاده می‌شود.

ساخت قالب و افزونه وردپرس:

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با زبان پی اچ پی توسعه داده شده است پس شما با فراگیری این زبان می‌توانید در زمینه توسعه قالب و افزونه‌ها فعالیت کنید. لازم به ذکر است که حدود یک‌چهارم وب‌سایت‌های جهان با وردپرس راه‌اندازی شده‌اند.

ساخت ربات تلگرام:

با کمک پی اچ پی می‌توان انواع ربات‌های تلگرام که مخصوص خدمات مختلف مانند اطلاع‌رسانی، پشتیبانی، پیگیری فروش و ارتباط با مخاطبان است را طراحی نمود.

ساخت گرافیک:

با کمک GD Library در PHP می‌توانید کارهای گرافیکی و پردازش تصاویر و اموری مثل تغییر فرمت عکس‌ها و فشرده‌سازی آن‌ها را به راحتی انجام دهید.

تولید بازی آنلاین:

کتابخانه‌ها و نرم‌افزارهای این زبان تا حدی گسترده هستند که با کمک گرفتن از آن‌ها می‌توانید حتی بازی‌های ویدیویی دلخواه خودتان را بسازید.

ساخت شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های مانیتورینگ:

با زبان پی اچ پی شما قادر خواهید بود تا به ساخت پلتفرم‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی متعدد و یا حتی سیستم‌های پیشرفته مانیتورینگ بپردازید.

سخن پایانی

PHP یک زبان برنامه‌نویسی رایگان، اپن سورس، شی‌گرا و محبوب است که کاربران زیادی در سطح جهان دارد. از برتری‌های پی اچ پی نسبت به زبان‌های دیگر می‌توان به سهولت یادگیری، محبوبیت و پرکاربرد بودن اشاره کرد. این زبان در طراحی وب‌سایت، ساخت نرم‌افزار دسکتاپ، برنامه‌نویسی سمت سرور و کامند لاین، ساخت ربات تلگرام و بازی‌های آنلاین، ساخت گرافیک و شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد.