ساده ترین زبان های برنامه نویسی وب – زبان‌های مناسب برای مبتدیان

آسان ترین زبان برنامه نویسی وب

ساده‌ترین زبان‌های برنامه نویسی

وقتی صحبت از برنامه‌نویسی و ورود به این حوزه بسیار پرطرفدار می‌شود، اولین چیزی که همه درباره آن صحبت می‌کنند زبان‌های برنامه‌نویسی و به خصوص زبان‌هایی است که در روزهای اول یادگیری آسان هستند و خیلی سریع می‌توان در آن‌ها ماهر شد. در طراحی وب اپلیکیشن و انتخاب زبان برنامه نویسی شما باید بدون شک با HTML و CSS آشنایی داشته باشید. اما در ادامه کار شما نیاز به زبان‌های دیگری خواهید داشت. اینکه ما در توسعه وب و طراحی اپلیکیشن موبایل از چه زبان برنامه نویسی استفاده کنیم به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.

پلتفرم شما چیست؟

یعنی قرار است وب سایت یا وب اپلیکیشن شما بر روی چه نوع سروری راه اندازی شود. همه زبان‌ها در همه پلتفرم ها قابل اجرا نیستند. برای مثال شما برای ASP نیاز به سرور ویندوزی دارید در حالی که برای زبان C شما می‌توانید هم از ویندوز و هم از لینوکس استفاده نمایید.

زمینه فعالیت شما چیست؟

زبان برنامه نویسی برای وب یا هر برنامه کاربردی باید نسبت به کارها و عملیات های مورد نیاز در آن حوزه انتخاب شود. برای همین در انتخاب زبان برنامه نویسی می‌توان به پروژه‌های موفق در همان حوزه و زبان‌های استفاده شده در آن نگاه کرد و نیم نگاهی هم به گزینه‌های جدید و مشابه داشت. از سوی دیگر اندازه پروژه شما نیز مهم است. در زمان انتخاب زبان برنامه نویسی و توسعه یک پروژه بزرگ تمهیدات لازم است صورت گیرد که ممکن است برای یک پروژه کوچک اصلا اهمیتی نداشته باشد. قابل استفاده بودن و در دسترس بودن نیز یکی از نکات مهم در انتخاب زبان برنامه نویسی است. زبان‌های برنامه نویسی پر قدرتی وجود دارند اما استفاده از آن‌ها دشوار است و بعضا به صرفه نیست. یعنی برنامه نویسان حرفه ای آن زبان باید زمان زیادی را صرف توسعه برنامه بکنند چون ذاتاً آن زبان کار بیشتری طلب می‌کند یا آنکه به علت دشوار بودن یک زبان برنامه نویسی نیروی کار حرفه‌ای در آن کم بوده یا دستمزد‌های آن‌ها برای بسیاری از پروژه‌ها توجیه اقتصادی ندارد.

مسئله دیگر در انتخاب زبان برنامه نویسی قدرت مقیاس پذیری آن است. منظور از مقیاس، بزرگی برنامه می‌باشد. ممکن است وب اپلیکیشن شما در طی سال‌ها نیازمند امکانات جدیدی شود. زبان برنامه نویسی انتخابی باید علاوه بر اینکه امکان توسعه بخش‌های جدید پیش بینی نشده را به خوبی داشته باشد، باید همچنین کیفیت عملکرد برنامه کنونی را حفظ کند؛ مثلا سایت را کند نکند. از سوی دیگر می‌توان هر بخش از یک پروژه را یا یک زبان برنامه نویسی متفاوت نوشت. مثلا همزمان از جاوا، C# و پایتون استفاده کرد. اما باید سازگاری‌های زبان‌ها و هزینه نگهداری و مدیریت این تنوع را در نظر داشت.

منظور از سطح پایین و سطح بالا زبان‌های برنامه‌نویسی چیست؟

زبان‌های برنامه‌نویسی به دو دسته زبان‌های سطح بالا و پایین تقسیم می‌شوند. هر نوع زبان برنامه‌نویسی برای مقاصد خاصی طراحی شده است. به عنوان مثال زبان برنامه‌نویسی COBOL که زبانی سطح بالاست، کاربردهای تجاری در مقیاس وسیع دارد. یادگیری تفاوت برنامه نویسی سطح بالا و پایین یک گام مهم برای درک کارکردهای هر یک از زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود.

زبان‌های سطح پایین توسط رایانه قابل درک هستند و از زبان باینری و زبان اسمبلی تشکیل شده‌اند. زبان دودویی فقط از 0 و 1 استفاده می‌کند، که نوشتن آن برای برنامه نویسان دشوار است. به همین دلیل برنامه نویسان از زبان اسمبلی استفاده می‌کنند که کلمات آن بیشتر شبیه کلمات انگلیسی است.

زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا عمدتا انگلیسی هستند و ماشین‌ها نمی‌توانند آن‌ها را درک کنند. زبان‌های سطح بالا شامل C ، C ++ و جاوا هستند. از آنجا که این زبان انگلیسی است، می‌توان آن را راحت تر نوشت و خواند. با این حال، باید توسط compiler یا مترجم ترجمه شود تا ماشین‌ها بتوانند آن را درک کنند. مترجم یا کامپایلر زبان سطح بالا را برای ماشین‌ها به زبان سطح پایین تبدیل می‌کند.

ویژگی‌های زبان‌های سطح بالا

  • قابل جدا شدن
  • به زبان انسان نزدیک‌تر بوده و خوانایی بهتری دارند.
  • کاری به مدیریت حافظه ندارند.

نمونه‌های زبان‌های سطح بالا شامل جاوا، پایتون، روبی و سی شارپ هستند.

ویژگی‌های زبان‌های سطح پایین

  • غیر قابل جدا شدن
  • توسط ماشین خوانده می‌شوند و به زبان انسان نزدیک نیستند.
  • نیاز به مدیریت حافظه وجود دارد.

نمونه‌های زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین شامل زبان اسمبلی (assembly) و کد ماشین است.

 

 

جاوا اسکریپت JavaScript

طبق نظرسنجی‌های انجام شده توسط سایت‌های مختلف، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت با کسب تقریبا ۷۰ درصد رای کاربران، محبوبترین زبان برای سال ۲۰۱۹ لقب گرفت. این زبان از نظر کاربر، تقریبا بی رقیب است چرا که در تمامی پلتفرم‌ها حرفی برای گفتن دارد. به عبارت دیگر، شما ۹۰ درصد اوقات در حال استفاده از این زبان هستید.

جاوا اسکریپت یکی از تکنولوژی‌های اصلی جهان وب در کنار HTML و CSS است. در گذشته، این زبان به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا در نظر گرفته نمی‌شد. هدف اصلی جاوا اسکریپت این بود که قابلیت‌ پویایی در صفحه وب در سمت کاربر و در مرورگر فراهم بیاورد. اما پس از تکامل یافتن موتور جاوا اسکریپت، این زبان توانست در سمت سرور در وب سرور ها مورد استفاده قرار بگیرد. از این زبان برای نوشتن برنامه‌های موبایل هم استفاده می‌شود.

جاوا اسکریپت در مقایسه با زبان‌های برنامه نویسی مشابه بسیار آسان است. جاوا اسکریپت یک زبان مفسری است، بنابراین میتوانید بدون کامپایل دوباره برنامه کد خود را تغییر داده و نتیجه ی آن را در مرورگر خود مشاهده کنید.

اسان ترین زبان برنامه نویسیپایتون (PYTHON)

در میان زبان‌های برنامه نویسی شاید هیچ یک مانند پایتون نتوانستند به سرعت طرفدار و اعتباری به این بالایی پیدا کند. تا جایی که در سال 2016 نزدیک به 27 درصد برنامه نویسان ترجیح می‌دادند که برنامه‌های خود را با زبان برنامه نویسی پایتون بنویسند و این علاقه مندی بی دلیل نیست. این زبان علاوه بر سادگی دارای اصول OOP بوده و بسیار مقیاس پذیر است.

 پایتون زبانی مفسری، اسکریپتی و شی گرا و متن باز است. فلسفه ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامه‌های نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شده‌اند و در مقابل کتابخانه‌هایی که در اختیار کاربر است بسیار وسیع و گسترده هستند.

پایتون باید به عنوان ساده‌ترین زبان برنامه‌نویسی سطح بالا برای مبتدیان مورد توجه قرار گیرد. کدزنی با این زبان بسیار ساده است. در بسیاری از موارد، حتی یک غیر برنامه نویس هم می‌تواند با خواندن کد های این زبان نحوه کار آن را توضیح دهد. پایتون ساده بوده و خوانایی کد های آن بالاست و در بسیاری از موارد نیاز به خطوط کمتری از کد در مقایسه با زبان‌های دیگر دارد. این زبان اوپن سورس بوده و پشتیبانی کنندگان آن جامعه‌ی بزرگی از برنامه نویسان هستند.

مطالب آموزشی این زبان به سادگی در اینترنت موجود هستند. محیط‌های رایگان مختلفی برای کد نویسی پایتون ارائه شده است که کد نویسی را ساده‌تر می‌کند. با استفاده از پایتون، شما می‌توانید طراحی اپلیکیشن‌ کاربردی را انجام دهید که نه تنها پویا هستند، بلکه می‌توانند الگوریتم‌های یادگیری هوش مصنوعی را نیز اجرا کنند. به همین دلیل Python یکی از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. یادگیری زبان پایتون بسیار ساده است و برای کسانی که با C و یا جاوا آشنایی دارند یادگیری آن هیچ زحمتی ندارد. از سایت‌هایی که از پایتون و فریم ورک جنگو در توسعه خود استفاده کرده‌اند می‌توان به Pinterest و فیسبوک و گوگل نیز اشاره کرد.

زبان JAVA

شعار جاوا: “یکبار بنویس، همه جا اجرا کن” !

این شعار به توانایی جاوا برای اجرا روی چندین سیستم عامل اشاره دارد. به عنوان مثال، کدی که بر روی رایانه نوشته شده است، روی تلفن‌های همراه و روترها نیز اجرا می‌شود. استفاده‌هایی که از جاوا می‌شود شامل وب سایت‌های تجارت الکترونیک، برنامه های Android و سیستم‌های تجارت الکترونیکی است. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی و محبوب است که به صورت گسترده استفاده می‌شود. از این زبان می‌توان برای ایجاد هر نرم افزاری استفاده نمود. این زبان یک زبان برنامه‌نویسی شی گرا بوده که عموما برای توسعه نرم افزارهای وب و نرم افزار های سطح سازمانی استفاده می‌شود.

SQL

SQL مخفف Structured Query Language است. این زبان برنامه‌نویسی پایگاه داده‌ها را به‌طور خاص در رابطه با ذخیره و بازیابی داده‌ها مدیریت می‌کند. این زبان برای تحلیلگران تجاری، بازاریابان و هر شغل و حرفه‌ای که با داده‌های زیادی سروکار دارد، مفید است. به عنوان مثال، یک شرکت بازاریابی می‌تواند از SQL برای تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان استفاده کند. این کار می‌تواند به آن‌ها در تشخیص تغییرات فصلی الگوهای تقاضا یا مصرف کمک کند.

 Sql یک زبان برنامه‌نویسی است که به برنامه‌نویسان امکان کار با این داده­ها را می­دهد. Sql یک زبان است اما نه به همان معنی که زبان برنامه‌نویسی جاوا و یا C++ می‌باشد. sql یک زبان نسل چهارم محسوب می­شود در صورتی که جاوا نسل سوم است.

Ruby

روبی در سال 1993 توسعه داده شد. یک زبان برنامه نویسی داینامیک متن باز است که برای ایجاد و طراحی اپلیکیشن‌های موبایل و طراحی وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان به خوبی برنامه نویسی دستوری را با برنامه نویسی توابع بالانس می‌کند و زبان بسیار مقیاس پذیری است. این پلتفرم متن باز نه تنها فهم آسانی دارد بلکه نوشتن آن نیز آسان است. اما اگر شما می‌خواهید این زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید باید پیش از آن با فریم ورک دیگری به نام Ruby on Rails آشنا شوید. روبی برای کسانی که به کارهای خلاقانه علاقه دارند انتخاب بسیار خوبی است. روبی در زمان نوشتن بسیار پر بازده، دقیق و ساده است. روبی معمولا در وب سروره ، جایی که ترافیک بالا است، استفاده می‌شود.

با همه خوبی های روبی شاید این سوال پیش بیاد که چرا آن چنان که در حد این زبان است طرفدار ندارد. شاید مشکل را بتوان تا حدی بخاطر هاست‌ها دانست. در واقع روبی نسبت PHP نیازمندی‌های خاص بیشتری دارد و فراهم کننده های هاست کمتری به نسبت برای آن وجود دارد. و از سوی دیگر در مقیاس پذیری و سرعت، PHP و جاوا جایگاه بهتری نزد توسعه دهندگان وب به دست آورده‌اند و پایتون نیز رقیب قدرتمندی در سادگی و سرعت توسعه آن است.

#C

زبانی شی گرا و سطح بالا از خانواده زبان‌های دات‌نت شرکت مایکروسافت است. زبان برنامه نویسی سی شارپ برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی، تأثیر پذیرفته‌است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود. هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

زبان سی شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی چند الگویی و منظم شده مدل‌های تابعی، امری، عمومی، شیءگرا و جز گرا و در بستر دات نت می‌باشد. این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد و بعداً استانداردهای ECMA و ISO را نیز دربر گرفت. سی شارپ یکی از ۴۴ زبان برنامه‌نویسی است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از چارچوب دات‌نت پشتیبانی می‌شوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته می‌شود.

C++

C ++ یک زبان برنامه‌نویسی قدیمی است که در سال 1979 ایجاد شد. سی پلاس پلاس یک زبان سطح بالا و شی گرا است. اما در طبقه بندی زبان‌های برنامه‌نویسی به آن یک زبان میانی می‌گویند. چرا که قابلیت‌های یک زبان سطح بالا و سطح پایین را یکجا دارد و از خانواده زبان C می‌باشد.
یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام “Bjarne Stroustrup” برای پروژه دکترای خود روی زبان C تحقیق می‌کند و آن را بهینه سازی می‌کند و محصول این پژوهش زبان ++C می‌شود. نام این زبان در ابتدا C with Classes بوده است. که بعدها به نام سی پلاس پلاس تغییر می‌کند. این زبان در دهه ۷۰ میلادی ساخته شد و در دهه ۸۰ نخستین ویرایش رسمی این زبان منتشر شد و در اختیار عموم قرار گرفت.

c

زبان برنامه نویسی c تقریبا مادر همه زبان‌های برنامه نویسی به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید برنامه نویسی را شروع کنید به این نکته توجه کنید که اگر شما زبان سی را یاد بگیریدر یادگیری زبان‌های دیگر بسیار راحتتر می‌شود برای شما و کار در ادامه راه بسیار راحتتر می‌شود برای شما. کاربرد اصلی این زبان در توسعه سیستم عامل لینوکس است. اولین زبانی که با مدیریت حافظه کارامد و انعطاف پذیر بود زبان برنامه نویسی سی بود که با استقبال بی نظیری همراه بود.

Swift/سویفت

اگر علاقه مند به یک زبان برنامه نویسی جدید هستید پیشنهاد ما به شما Swift/سویفت است که در سال 2014 توسط اپل توسعه داده شد. این زبان واقعا ساده است و از زبان c به مراتب آسان‌تر است و بیشتر برای برنامه‌ها و اپ‌هایی کاربرد دارد که بر پایه ios است. این زبان یک زبان عالی برای کسانی است که قصد شروع دارند.

Webnegahcompanyمشاهده نوشته ها

وب نگاه با بیش از 20 سال فعالیت در حوزه برنامه نویسی و طراحی اپلیکیشن سعی دارد با نوشتن مقالات جذاب شما را بیشتر با این حوزه آشنا کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *